Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:45

En al is het dier wel geslacht; lekker interessant. Niks mis mee een paard te laten slachten.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:47

Nou dan eindigt Sinnige's story zoals het begon. Bij de slager.

Bericht staat vol aannames, van 'verkeerde' nieuwe eigenaren tot de mening dat het paard in zijn hoefjes mag klappen met zijn serie.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:04

Mkango schreef:
Janneke2 schreef:
... en als bokker denk ik dan: hoezo niet geschikt als rijpaard?
"Neem Ruitje in de arm", je moet efkes weten hoe of wat en daarna kun je met wat mazzel je dier een prima 'tweede carrière' geven.

Ik ben niet per se tegen de slacht (Nijkerk, graag, niet Italië) - en het klinkt mij in de oren als een aanname,
maar wat ik triest vind is dat het dier een aantal keren is doorverkocht 'want hij is geen goed rijpaard'.
Anderzijds: als jij erachter komt dat een draver misschien toch niet bij je past, kan verkoop juist de beste optie zijn voor het paard. Het zijn toffe paarden, maar ze zijn niet voor iedereen geschikt, met of zonder de juiste training.


Dat is een mogelijkheid.

Maar wat ik vooral miste was een verwijzing naar het omscholen.
Het ging meteen van 'stoppen met koersen' naar 'verkopen als rijpaard'.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:22

Citaat:
"Je kunt zeggen dat het zielig is, maar normaal was Derek geen jaar oud geworden. Nu heeft hij twee koersen gewonnen, en een eigen soap gehad. Ik ken genoeg paarden die die mazzel niet hebben."


Nou dat 'drafpaard' (ben ik de enige die dit een gekke term vind) is er vast heel trots op :evaw: :')

En tsja, een Draver omscholen is een vak apart, ze moeten je ook echt liggen. In verkeerde handen kan dat flink escaleren, dus ja, dan is niet rijdbaar uiteindelijk best mogelijk.

Anyways. Ik vind dit nou niet meteen nieuwswaardig, maar dat kan aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:31

Janneke2 schreef:
Dat is een mogelijkheid.

Maar wat ik vooral miste was een verwijzing naar het omscholen.
Het ging meteen van 'stoppen met koersen' naar 'verkopen als rijpaard'.
Ja, maar we hebben het hier over een verhaal dat vijf jaar oud is, van iemand die niet de eigenaar van het paard is en alles dus van horen zeggen heeft, via een journalist die ook nog eens door een bepaalde bril luistert en schrijft, en op een platform dat niet paardeneigenaren als doelgroep heeft. Ik denk niet dat de gemiddelde lezer van de site van Omrop Fryslân heel geïnteresseerd is in een uiteenzetting over het omscholen van een draver.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:38

De informatie is natuurlijk wat beperkt. Maar als je aangeeft dat je graag had gewild dat het paard oud was geworden, dan zou moeten blijken dat je daar zelf iets voor over hebt lijkt me, en anders moet je gewoon eerlijk zeggen dat het je niet bijzonder veel interesseert hoe of waar het paard eindigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:41

Nikass schreef:
De informatie is natuurlijk wat beperkt. Maar als je aangeeft dat je graag had gewild dat het paard oud was geworden, dan zou moeten blijken dat je daar zelf iets voor over hebt lijkt me, en anders moet je gewoon eerlijk zeggen dat het je niet bijzonder veel interesseert hoe of waar het paard eindigt.
Maar deze man was niet de eigenaar van het paard, dus het is niet zijn pakkie an wat ermee gebeurd is na zijn drafcarrière. Daarom is dit ook gewoon een raar, speculatief artikel dat imo niet nieuwswaardig is.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:47

Deze man is journalist, hoofdredacteur van het blad Draf en rensport en hij heeft de " weldoeners" in het verleden ruim beschreven.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:22

Mkango schreef:
Nikass schreef:
De informatie is natuurlijk wat beperkt. Maar als je aangeeft dat je graag had gewild dat het paard oud was geworden, dan zou moeten blijken dat je daar zelf iets voor over hebt lijkt me, en anders moet je gewoon eerlijk zeggen dat het je niet bijzonder veel interesseert hoe of waar het paard eindigt.
Maar deze man was niet de eigenaar van het paard, dus het is niet zijn pakkie an wat ermee gebeurd is na zijn drafcarrière. Daarom is dit ook gewoon een raar, speculatief artikel dat imo niet nieuwswaardig is.

Newsflash: er staat heel veel op bokt dat niet bepaald nieuwswaardig is :+

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:29

Dit is wel nieuwswaardig in Fryslân, omdat dmv het voor de slacht wegkopen van dit paard heel wat jaartjes geleden, en het voor de camera helemaal opleiden van dit paard, geprobeerd is het draf wereldje in een beter licht te zetten.
Hij is ook nog eens gestolen geweest als nieuwjaar stunt.
Dus Us Derrek was een bekendheid van tv (Omrop Fryslân).
En Hans Sinnige gaat al zo lang mee in de sport. Die weet er genoeg vanaf. Misschien niet over het uiteindelijke exacte verloop bij dit specifieke paard, wat na zijn laatste draf wedstrijd naar een zorgboerderij verhuisde en daarna zo te lezen qua bekendheid wat in vergetelheid is geraakt en (ook zo te lezen) is doorverkocht. Maar blijkbaar heeft toch iemand de moeite genomen door te geven dat paard wegens ongeschiktheid voor de dood verkocht is.

Het is een beetje een vervelende bijkomstigheid van een eenzijdig ras fokken, sommige kunnen rijpaard worden maar zo niet, dan heb je een groot, vast heel lief maar verder wel onbruikbaar paard staan.
Dat Hans Sinnige zegt dat het paard tenminste die jaren gehad heeft omdat het als jaarling eigenlijk al afgeschreven was en naar de slacht zou (vrij vertaald hoor), zegt wel iets over de vrij zakelijke omgang met uitval. De fokkerij is zakelijk en doelgericht, helemaal in deze tak van sport.

Maar ja. Ook in de gewone rijpaarden wereld vallen er heel wat af door afgekeurd te raken op foto’s. En wat gebeurt daarmee?
Derrek heeft in elk geval een goed verzorgd en toch nog vrij lang leven gehad en bij €700 denk ik idd wel aan slacht, of staat ergens bij een handelaar.

RIP Derrek..

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:27

Mkango schreef:
Nikass schreef:
De informatie is natuurlijk wat beperkt. Maar als je aangeeft dat je graag had gewild dat het paard oud was geworden, dan zou moeten blijken dat je daar zelf iets voor over hebt lijkt me, en anders moet je gewoon eerlijk zeggen dat het je niet bijzonder veel interesseert hoe of waar het paard eindigt.
Maar deze man was niet de eigenaar van het paard, dus het is niet zijn pakkie an wat ermee gebeurd is na zijn drafcarrière. Daarom is dit ook gewoon een raar, speculatief artikel dat imo niet nieuwswaardig is.


Die Sinnige was niet de eigenaar?
Dat maakt het inderdaad een vreemd artikel. Wie was wèl de eigenaar, en wat zegt die ervan?

Marigold: mee eens dat de paarden wereld erg kil en zakelijk is. In meerdere takken van de sport, maar ook buiten de sport.
Maar jouw zin "hij heeft toch een vrij lang leven gehad" kan ik niet helemaal plaatsen?

Edhunter
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:53

Ach Sinnige zit er wel vaker naast … hij is zo een jij het de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt….
Hij denkt dat als een paard zonder papieren is verkocht dat ze dood zijn maar 9 van de 10 leven nog … misschien moet hij les hebben in hoe het werkt bij het ndr …. Daar wordt een paard verkocht zonder papieren omdat als jij wilt laten registreren je heeeeeel veeeel geld kwijt bent en je toch niet gaat koersen met een paard is het papier niks waard ( je krijgt vaak wel de papieren maar je kan hem niet op naam zetten ….

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:33

Sinnige, weet meer dan de meeste onder ons hoe de ins en outs zijn. Hij weet absoluut zeker wat de heffingen zijn bij het ndr.

Ik zie het probleem niet zo: als het dier geschikt is voor de slacht hoop ik alleen dat de slacht lokaal gebeurt en dat het dier niet op transport naar Italië gaat

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:26

BaileyMix schreef:
Nou, liefhebbers hoor. Dat ze hetzelfde mag bekomen als zij geen functie meer dienen, want blijkbaar heb je dan mazzel.



Dit ja.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:33

Ik vraag me dan af hoe hij weet dat hij voor 709 verkocht is.
Dan zou hij er toch wel achter moeten kunnen komen aan wie hij verkocht is?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:49

Ik denk dat het paard een prima pensioen kan hebben van het prijzen geld wat die op heeft gebracht. Jammer genoeg zijn sommige mensen erg egoïstisch.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:24

Horsepride schreef:
Ik denk dat het paard een prima pensioen kan hebben van het prijzen geld wat die op heeft gebracht. Jammer genoeg zijn sommige mensen erg egoïstisch.


Nou die 10.000,- die hij in die jaren heeft gewonnen is toen al zo opgegaan aan stalgeld en trainingsgeld hoor.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:26

Horsepride schreef:
Ik denk dat het paard een prima pensioen kan hebben van het prijzen geld wat die op heeft gebracht. Jammer genoeg zijn sommige mensen erg egoïstisch.


Ik denk niet dat er ook nog maar iets over is van zijn prijzengeld :D . Een draver in training zetten kost minimaal (de meesten zijn duurder) 500 in de maand. Derek heeft een paar jaar in training gestaan en iets meer dan 10.000 Euro verdiend, en een kwart daarvan was voor de trainer en rijder. Met een draver verdien je geen geld, je hebt hooguit eens wat minder kosten als ze wat winnen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:48

Dat is ook wat ik er van weet, er gaat meer geld bij dan dat er verdiend wordt in de drafsport.

Het is gewoon jammer dat het omscholen naar rijpaard mis is gegaan, dat hadden ze beter bij Ruitje kunnen laten doen voordat ze hem verkochten. Maar ook dat kost allemaal geld en zo'n draver levert dat helaas nooit meer op. Hoe sneu ook...

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:10

Mkango schreef:
Janneke2 schreef:
... en als bokker denk ik dan: hoezo niet geschikt als rijpaard?
"Neem Ruitje in de arm", je moet efkes weten hoe of wat en daarna kun je met wat mazzel je dier een prima 'tweede carrière' geven.

Ik ben niet per se tegen de slacht (Nijkerk, graag, niet Italië) - en het klinkt mij in de oren als een aanname,
maar wat ik triest vind is dat het dier een aantal keren is doorverkocht 'want hij is geen goed rijpaard'.
Anderzijds: als jij erachter komt dat een draver misschien toch niet bij je past, kan verkoop juist de beste optie zijn voor het paard. Het zijn toffe paarden, maar ze zijn niet voor iedereen geschikt, met of zonder de juiste training.

Inderdaad, ik heb iemand met draver en al over de kop zien gaan, en in de ambulance afgevoerd zien worden. Puur door de slechte balans in galop in combinatie met onwennigheid van de ruiter.

Niet iedere particulier heeft dus mazzel met een draver, vooral niet als het dier eerst jarenlang gekoerst heeft. Hoewel er best wel wat dravers anoniem rondlopen als manege-rijpaard.
De meest succesvolle rijpaarden hebben weinig gekoerst.

En "Ruitjes" om dravers veilig om te scholen zijn er gewoon niet zo heel veel.

hahahatsjoe

Berichten: 2390
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:24

prugelpiet schreef:
En al is het dier wel geslacht; lekker interessant. Niks mis mee een paard te laten slachten.


O nee ? Echt wel om dit soort redenen, ziek is het. Die lui van Omrop Fryslan hadden ervoor moeten zorgen dat hij nog een goed leven kreeg ergens in een pensioenstal. Hier kan ik wel om janken.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:33

Dier is 12 of 13. Nog 10-20 jaar pensioen betalen à 200-300 euro per maand is niet realistisch qua kosten.

Hij is voor die 700 euro de handel in verdwenen, niet per se de slacht. En misschien komt hij alsnog wel bij iemand terecht die 'm wel goed kan omscholen. Of hij gaat als menpaard verder. Zijn ze prima geschikt voor, ik heb ook een draver voor de kar.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:35

Wacht even.

Dravers zijn niet erg dikke paarden.
En dan is er een slager die dan 700 euro voor zo'n dier betaald? Ver boven slachtprijs?

Neh.... broodje aap.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:39

Er zit voor hooguit 300 euro vlees aan een draver (euro per kilo schoon, rest is afval) en de slachtkosten zijn 150 euro, ongeveer. Dus nee, in NL brengt een paard echt geen 700 euro op.
Maar een handelaar die denkt 'm wel om te kunnen scholen en 'm dan voor 2000/2500 verkoopt, ja hoor, die zou in zo'n paard wel brood kunnen zien voor 700 euro. Zéker als hij weet wie Derek is en het verhaaltje erbij kan vertellen. Dan vind je er wel een klant voor.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:48

Citaat:
... en als bokker denk ik dan: hoezo niet geschikt als rijpaard?
"Neem Ruitje in de arm", je moet efkes weten hoe of wat en daarna kun je met wat mazzel je dier een prima 'tweede carrière' geven.

Ik ben niet per se tegen de slacht (Nijkerk, graag, niet Italië) - en het klinkt mij in de oren als een aanname,
maar wat ik triest vind is dat het dier een aantal keren is doorverkocht 'want hij is geen goed rijpaard'.

Citaat:
Anderzijds: als jij erachter komt dat een draver misschien toch niet bij je past, kan verkoop juist de beste optie zijn voor het paard. Het zijn toffe paarden, maar ze zijn niet voor iedereen geschikt, met of zonder de juiste training.

Citaat:
Inderdaad, ik heb iemand met draver en al over de kop zien gaan, en in de ambulance afgevoerd zien worden. Puur door de slechte balans in galop in combinatie met onwennigheid van de ruiter.

Niet iedere particulier heeft dus mazzel met een draver, vooral niet als het dier eerst jarenlang gekoerst heeft. Hoewel er best wel wat dravers anoniem rondlopen als manege-rijpaard.
De meest succesvolle rijpaarden hebben weinig gekoerst.

En "Ruitjes" om dravers veilig om te scholen zijn er gewoon niet zo heel veel.


Mensen die echt verstand van zaken hebben willen nog wel eens schaars zijn.
(Ik snap dus niets van "Anderzijds", als het niet past is verkoop verstandig.)

Ik heb naar oude gewoonte een jaar oid niet gegalopeerd met mijn jonge Spanjaard. 'Tjongejonge wat een commentaar' heb ik gehad...
De oude gewoonte geldt voor barokke rassen: paard moet eerst sterk genoeg zijn om in draf een mooie schouderbinnenwaarts te kunnen doen. Galop is wezenlijk anders dan stap en draf: de rug moet nadrukkelijk kunnen 'veren' (energie opslaan door bol te worden en vrijgeven door holler te worden) en de 'buik' spieren moeten dit mogelijk maken en het dier in balans houden.

... in datzelfde jaar stond er een malloot op stal met een slappe, ongetrainde Fries.
Weliswaar een barok paatd, maar ook gefokt als harddraver.
Die werd in galop gejaagd dat ik het dierenmishandeling vond: wegens slapheid kon de Fries in de eerste fase van de galop zijn voorhand niet optillen. (Dragende achterbenen...? Schoftlift...? Correct ruggebruik...? 'Buik'spieren trainen...? Nooit van gehoord ofzo.) Dus viel de harddraver op de lange zijde weer in draf, bang om op zijn neus te gaan. En in de hoek werd hij zo uit balans gegooid dat hij in galop viel, om op de lange zijde etc etc.)

En met een niet-barokke harddraver is het niet zo heel erg anders.