Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 19:23

Omroep Fryslan
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Het bekende drafpaard Derek Buitenzorg is er niet meer. Dat zegt Hans Sinnige van de drafbaan in Wolvega. Derek werd bekend nadat hij in 2011 gered werd van de slacht. Uiteindelijk is hij daar toch beland. "Ik had graag gehad dat Derek 38 was geworden, maar als een paard geen enkele functie meer heeft, dan is het heel moeilijk om er iemand voor te vinden", zegt Sinnege.

Toen verslaggever Gerrit de Boer in 2011 hoorde dat het paard Derek Buitenzorg geslacht zou worden, kwam hij op het idee om het dier zelf te kopen. Met collega's van de sportredactie lukte dat.

Een eigen soap: Us Derek
Het dier kreeg een eigen realitysoap in een sportprogramma op televisie: Us Derek.
Met de aankoop van het paard kon Omrop Fryslân het reilen en zeilen in de paardensport van dichtbij laten zien: de eerste keer voor de sulky, een even naar de tandarts en zelfs een bezoek aan de chiropractor werd vastgelegd.

Met de aandacht op televisie werd Derek een begrip, niet alleen op de drafbaan maar ook daarbuiten. Hij was de eerste draver die een plek kreeg in de Hall of Fame van de NDR, de Nederlandse Draf- en Rensport, nog voordat hij ooit een koers had gewonnen. Derek kreeg een eigen glossy, op fandagen wilde iedereen met hem op de foto, en de band Die Twa maakte een kerstliedje over hem.

In 2018 is Derek gestopt met draven. Daarna is hij als rijpaard verkocht. Het was een slechte zet, zegt Sinnege. "Derek was niet geschikt als rijpaard. Zijn nieuwe eigenaar heeft hem weer verkocht, aan anderen die het ook geprobeerd hebben." "Uiteindelijk is hij verkocht voor 700 euro", zegt Sinnege. "Dan weten we het wel. Dan is het de slacht." "Je kunt zeggen dat het zielig is, maar normaal was Derek geen jaar oud geworden. Nu heeft hij twee koersen gewonnen, en een eigen soap gehad. Ik ken genoeg paarden die die mazzel niet hebben."

Klik hier voor filmpjes.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:24

Nou, liefhebbers hoor. Dat ze hetzelfde mag bekomen als zij geen functie meer dienen, want blijkbaar heb je dan mazzel.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:28

Mijn ponies hadden het er gisteren nog over. Die vinden het zo jammer dat zij geen eigen TikTok account hebben. Die willen ook beroemd worden, en hopen op hun eigen reality show over hun leven op een pensionstal in Drenthe.

Wat ontzettend triest dit.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:29

Jaaaa, die verslaggevers pakten flink uit met hun "reddingsactie", tot stickers aan toe die ze overal plakten. Flink de publiciteit opgezocht. En toen hij niet meer mee kon doen, moest hij alsnog weg. Inderdaad, echte liefhebbers.

Ik ben niet tegen de slacht. Ik ben wel tegen dit soort "kijk ons eens goed doen" acties en dan op het eind dat doen, wat je anderen verweten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:32

Maar waarom wordt dit nu zo stellig gezegd en zelfs gepubliceerd, terwijl dat slechts een aanname is van de beste man? :?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:35

Mkango schreef:
Maar waarom wordt dit nu zo stellig gezegd en zelfs gepubliceerd, terwijl dat slechts een aanname is van de beste man? :?


Dat dus.
Derek zal best de handel in zijn gegaan, maar 700 euro en dan naar de slacht? Daar verlies je flink op...

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:37

Ik vind het einde wat typisch. De man heeft gehoord dat het paard voor 700 is verkocht en trekt daaruit de conclusie dat het paard naar de slacht is. Ik vind 700 euro meer dan de huidige slachtwaarde. Het is nu een ' zielig verhaal ' terwijl de beste man het paard ook had kunnen houden maar dat niet wilde omdat het paard geen waarde meer voor hem had.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:45

Tsja.. 700 euro slacht..dan issie dus gewoon op transport naar Italië..
In Nederland, België en Frankrijk krijg je dit er niet voor.


Diep triest....

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:50

... en als bokker denk ik dan: hoezo niet geschikt als rijpaard?
"Neem Ruitje in de arm", je moet efkes weten hoe of wat en daarna kun je met wat mazzel je dier een prima 'tweede carrière' geven.

Ik ben niet per se tegen de slacht (Nijkerk, graag, niet Italië) - en het klinkt mij in de oren als een aanname,
maar wat ik triest vind is dat het dier een aantal keren is doorverkocht 'want hij is geen goed rijpaard'.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:51

Ik snap het doel hiervan niet. Wil die man nu een sticker ofzo?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:54

Ibbel schreef:
Mkango schreef:
Maar waarom wordt dit nu zo stellig gezegd en zelfs gepubliceerd, terwijl dat slechts een aanname is van de beste man? :?


Dat dus.
Derek zal best de handel in zijn gegaan, maar 700 euro en dan naar de slacht? Daar verlies je flink op...


Een stevige Shetlander doet al 400 voor de slacht. Een draver is die 700 wel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:56

Janneke2 schreef:
... en als bokker denk ik dan: hoezo niet geschikt als rijpaard?
"Neem Ruitje in de arm", je moet efkes weten hoe of wat en daarna kun je met wat mazzel je dier een prima 'tweede carrière' geven.

Ik ben niet per se tegen de slacht (Nijkerk, graag, niet Italië) - en het klinkt mij in de oren als een aanname,
maar wat ik triest vind is dat het dier een aantal keren is doorverkocht 'want hij is geen goed rijpaard'.
Anderzijds: als jij erachter komt dat een draver misschien toch niet bij je past, kan verkoop juist de beste optie zijn voor het paard. Het zijn toffe paarden, maar ze zijn niet voor iedereen geschikt, met of zonder de juiste training.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:58

prompter schreef:
Jaaaa, die verslaggevers pakten flink uit met hun "reddingsactie", tot stickers aan toe die ze overal plakten. Flink de publiciteit opgezocht. En toen hij niet meer mee kon doen, moest hij alsnog weg. Inderdaad, echte liefhebbers.

Ik ben niet tegen de slacht. Ik ben wel tegen dit soort "kijk ons eens goed doen" acties en dan op het eind dat doen, wat je anderen verweten hebt.

Eens.
Hou dat dier dan ook en gooi het niet de handel in. Ben je geen haar beter.

Maar dat is tegenwoordig met bijna alle onderwerpen zo.
Mensen komen voor x op. Maar de mens die dat niet doet stenigen ze nog net niet. Ondertussen pochend hoe geweldig ze zijn omdat ze opkomen voor x.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:59

Ik heb er ook een paar gekend die helemaal niet geschikt waren als rijpaard, wellicht mankeerden ze wat aan de rug, maar er op rijden was geen optie. Niet alles is te redden en dat is ook helemaal niet erg, maar wel wat vreemd nadat je jezelf zo op de borst geklopt hebt dat je hem als jaarling "gered" hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:07

Nieuwsredactie schreef:
Nu heeft hij twee koersen gewonnen, en een eigen soap gehad. Ik ken genoeg paarden die die mazzel niet hebben."

Nou applaus! Ik denk niet dat het Derek interesseerde dat hij koersen won of een eigen soap had :+
Wat is in vredesnaam zijn doel om dit met mensen te delen?
Had het dier dan zelf naar de slager gebracht. Dan weet je tenminste dat er verder niet met hem wordt gezeuld.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:10

Oke dus hij was niet goed in koersen, is niet fatsoenlijk omgeschoold, is verkocht en zo de handel in gegaan van hand tot hand en bracht als laatste e700,- op. Nergens geschikt meer voor..arm paard.

Dit is echt een kwestie van mismanagement volgens mij waar het paard de dupe van is.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:15

Maar het is dus helemaal niet een zeker feit of het dier voor 700 euro verkocht is en of het daadwerkelijk geslacht is.

Ten eerste, vreemde aanname.
Ten tweede, nog veel vreemder dat bokt dit zo op de voorpagina kwakt als feit.

Elk dier is te verkopen. Je moet maar net de gek vinden die er zin in heeft. Betekent niet dat het dier meteen geslacht is.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:16

robert45 schreef:
Ibbel schreef:
Dat dus.
Derek zal best de handel in zijn gegaan, maar 700 euro en dan naar de slacht? Daar verlies je flink op...


Een stevige Shetlander doet al 400 voor de slacht. Een draver is die 700 wel waard.

Dan zijn de prijzen inmiddels 3-4x over de kop gegaan, want paar jaar terug was shet slachten geld toeleggen in Nederland.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:18

robert45 schreef:
Een stevige Shetlander doet al 400 voor de slacht. Een draver is die 700 wel waard.

Mag ik dan vragen waar die slachter zit want hier zijn de slachtkosten net zo hoog (of zelfs wat hoger) als dat hij in gewicht opbrengt.

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:19

Niet alle koerspaard zijn om te turnen. Dat is nu eenmaal vaststaand feit.

Los daarvan is het niet volstrekt zeker, dat het paard inderdaad naar de slacht is gegaan.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:24

prugelpiet schreef:
Maar het is dus helemaal niet een zeker feit of het dier voor 700 euro verkocht is en of het daadwerkelijk geslacht is.

Ten eerste, vreemde aanname.
Ten tweede, nog veel vreemder dat bokt dit zo op de voorpagina kwakt als feit.

Elk dier is te verkopen. Je moet maar net de gek vinden die er zin in heeft. Betekent niet dat het dier meteen geslacht is.


Nou inderdaad. Want voor hoe veel wordt een draver 'standaard' verkocht? Als je hier in Zweden een goedkoop paard wilt, koop je een draver. Die zijn nog goedkoper dan shetlanders :+ Ik heb de mijne voor 400 euro gekocht :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:25

Piekosjj schreef:
prugelpiet schreef:
Maar het is dus helemaal niet een zeker feit of het dier voor 700 euro verkocht is en of het daadwerkelijk geslacht is.

Ten eerste, vreemde aanname.
Ten tweede, nog veel vreemder dat bokt dit zo op de voorpagina kwakt als feit.

Elk dier is te verkopen. Je moet maar net de gek vinden die er zin in heeft. Betekent niet dat het dier meteen geslacht is.


Nou inderdaad. Want voor hoe veel wordt een draver 'standaard' verkocht? Als je hier in Zweden een goedkoop paard wilt, koop je een draver. Die zijn nog goedkoper dan shetlanders :+ Ik heb de mijne voor 400 euro gekocht :o
Voor mijn volbloed heb ik 800gns betaald (incl. btw zo'n £1000) en dat was ook alleen maar omdat dat de minimumprijs op de veiling was. :')

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:28

nikkel schreef:
Niet alle koerspaard zijn om te turnen. Dat is nu eenmaal vaststaand feit.

Los daarvan is het niet volstrekt zeker, dat het paard inderdaad naar de slacht is gegaan.


Dit behoeft trouwens geen enkele vorm van mismanagement. Het paard heeft gewoon wat minder geluk gehad, dan andere.

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:36

Wat een drama over een paard wat misschien naar de slacht is gegaan :') Slacht is tegenwoordig niet zo erg en volgens mij was het paard ook niet meer in bezit van de mensen die hem destijds bij de slacht hebben weggehaald.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:40

Nee, en degene die hier aan het woord is was ook de eigenaar niet.