Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Internationale rentrée voor Jeroen Dubbeldam tijdens Jumping Amsterdam

 
Profiel   

Equnews

[ img ]
Jeroen Dubbeldam met Zenith. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Jeroen Dubbeldam zal na anderhalf jaar stilte in de internationale sport zijn rentrée maken tijdens Jumping Amsterdam. De Nederlander hoopt een ticket voor de Olympische Spelen te kunnen bemachtigen voor de Spelen van 2024 in Parijs. Maar naast deze primeur zal Jumping Amsterdam ook voor het eerst in dialoog gaan met partijen die zich kritisch opstellen tegenover (het dierenwelzijn in) de paardensport. Jumping Amsterdam nodigde de kritische mensen uit om hen een kijk te gunnen hoe het er in onze sport echt aan toegaat. 'Veel mensen weten niet waar ze het over hebben, dat is het grootste probleem', vindt Olympisch kampioen Dubbeldam. 'De meesten zien alleen het laatste deel van het plaatje en dat zijn de proeven in de ring. En ja, dan gaat het er regelmatig fanatiek aan toe. Maar die paarden worden door ons zo goed behandeld... Ze krijgen namelijk alles wat hun hartje begeert.'

Dubbeldam wil naar eigen zeggen zijn ogen niet sluiten voor kritiek van buitenaf. 'Onze sport is echt niet volmaakt en er zijn genoeg voorbeelden van situaties waarin het niet goed is gegaan. Ik zie tijdens concoursen ook wel eens denken waarvan ik denk: hé, dit gaat te ver. Dan moet er ingegrepen worden, dat moeten we ook laten zien.'

De aanwezigheid van boegbeeld Dubbeldam op Jumping Amsterdam is verrassend. Twee maanden voor de start van de Olympische Spelen in Tokio werd zijn paard Carlyle verkocht en daarna onderging hij zelf een heftige operatie aan zijn linkerschouder. Inmiddels heeft Dubbeldam weer twee jonge paarden waar hij potentie in ziet. 'Het wordt de eerste keer dat ik me weer tussen de toppers ga begeven, al doe ik niet mee aan de hoofdrubrieken.'

De hamvraag: Zijn dit paarden waarmee hij over anderhalf jaar naar de Olympische Spelen van Parijs kan? 'Het zijn getalenteerde paarden, maar vanaf nu moet wel alles crescendo gaan om Parijs te halen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat het kan, maar hoop ook nog steeds dat ik binnenkort een paard vind dat al op een hoger niveau zit, zodat mijn kans op deelname aan de Spelen een stuk groter wordt.'

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 18:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen