Vlissingse Marieke doet mee aan langste paardenrace ter wereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Vlissingse Marieke doet mee aan langste paardenrace ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 20:01

Omroep Zeeland
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een tocht van 1.000 kilometer op verschillende paarden door de wildernis van Mongolië, met alleen een GPS-tracker en vijf kilo bagage. De Vlissingse Marieke Schnebeli doet in augustus mee met de Mongol Derby, een paardenwedstrijd die bekend staat als de langste race ter wereld.

Schnebeli komt uit Vlissingen, maar woont nu al zo'n tien jaar in Australië. "Toen ik nog in Nederland woonde, keek ik altijd al naar de derby. Mensen om mij heen zeiden dan vaak: 'die race is nog te veel voor jou'. Nu had ik mij toch ingeschreven en vorig jaar kreeg ik een mailtje dat ik op gesprek mocht komen. Dat had ik nooit verwacht."

'Ik wil geen spijt hebben van de dingen die ik níét gedaan heb'
De deelnemers leggen in negen dagen een afstand van duizend kilometer af over het Mongools-Mantsjoerisch grasland. De Vlissingse doet vooral mee om zichzelf een beetje uit te dagen. "Ik vind het leuk om mezelf te testen. Op een dag, als ik oud ben, dan wil ik kunnen terugkijken op een leven waarin ik allerlei dingen gedaan en geprobeerd heb. Ik wil dan geen spijt hebben van de dingen die ik allemaal níét gedaan heb."

Luctor et Emergo
Ook al is de race in Mongolië en woont Schnebeli al een tijd aan de andere kant van de wereld, ze wil toch tijdens de wedstrijd laten zien waar ze vandaan komt. "Luctor et Emergo hè, dat past er wel bij, bij zo'n race." Om daar tijdens de tocht nog extra aan herinnerd te worden, wil de Vlissingse haar shirt en tas volborduren met de Zeeuwse vlag of Zeeuwse spreuken. "Ik had daar een oproepje voor geplaatst op Facebook en had eigenlijk verwacht dat er misschien drie reacties zouden komen. Nu werd ik vanochtend wakker en is de oproep helemaal ontploft. Ik vind het zo leuk dat iedereen uit Zeeland meedenkt, dat doet me goed."

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Vlissingse Marieke doet mee aan langste paardenrace ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:07

Leuk, stipjes volgen en spannende verhalen.
En altijd een extra dimensie wanneer er Nederlanders aan deze fascinerende derby deelnemen.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:10

Ik ben wel benieuwd wat voor Zeeuwse spreuken er op haar shirt en tas komen te staan. "Hosternokke nog an toe" of "Ik bin gekleêd as 'n paerd van 'n daelder"? Of na afloop, bij het eten: "Ik kan wè 'n paerd de rik (=rug) uutfrete".

Anoniem

Re: Vlissingse Marieke doet mee aan langste paardenrace ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:14

Leuk detail: ze is ook een Bokker (Waikiki) :D

Superleuk!

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Vlissingse Marieke doet mee aan langste paardenrace ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:58

Het is vooral een feestje voor de elite. Je moet erge dikke portemonnee hebben in hier aan mee te kunnen doen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:12

Horsepride schreef:
Het is vooral een feestje voor de elite. Je moet erge dikke portemonnee hebben in hier aan mee te kunnen doen.


En je punt is?

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:13

Horsepride schreef:
Het is vooral een feestje voor de elite. Je moet erge dikke portemonnee hebben in hier aan mee te kunnen doen.


En daarom gaan mensen meestal ver van tevoren op zoek naar sponsors, in plaats van klagen dat het te duur is.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:15

Je kan het geluk hebben dat je het gemakkelijk kan betalen, maar genoeg die er hard voor werken, sparen en zich een heleboel andere 'luxe' ontzeggen om het bedrag bij elkaar te krijgen.
En in beide situaties krijg je te maken met dezelfde zware omstandigheden, moet je er hard voor trainen en moet je het maar aandurven.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:15

Horsepride schreef:
Het is vooral een feestje voor de elite. Je moet erge dikke portemonnee hebben in hier aan mee te kunnen doen.


Dan ben ik wel benieuwd hoeveel het moet kosten.
Maar dat maakt verder niet uit toch?

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:17

Earth schreef:
Horsepride schreef:
Het is vooral een feestje voor de elite. Je moet erge dikke portemonnee hebben in hier aan mee te kunnen doen.


Dan ben ik wel benieuwd hoeveel het moet kosten.
Maar dat maakt verder niet uit toch?


14.500 dollar

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:19

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n heel paard vriendelijk gebeuren. Mee doen is vooral om voor jezelf iets te bewijzen.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:20

Afbeelding

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:25

prompter schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n heel paard vriendelijk gebeuren. Mee doen is vooral om voor jezelf iets te bewijzen.


Natuurlijk doe je het voor jezelf, dat lijkt me logisch.

Ik vind het in verhouding met paardrijden in Nederland vriendelijker ieg.

En ik snap ook dat mensen eraan mee willen doen.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 06:42

Ik zie dit nu pas! Wat ontzettend leuk, bedankt bokt heel erg lief voor het delen!!

Flux

Berichten: 2490
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Vlissingse Marieke doet mee aan langste paardenrace ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:35

Oeh succes Marieke! Ik ga weer stipjes volgen!!