Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lonneke Engel wint in rechtzaak rond U2 tegen Academy Bartels

 
Profiel   

Equnews
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Topmodel Lonneke Engel stapte bijna tien jaar geleden naar de rechter en dagvaardde Academy Bartels naar aanleiding van haar paard U2, dat met onherstelbaar letsel terugkeerde uit hun stallen. De rechtbank Den Bosch wees in 2015 de vordering af, maar daar ging Engel niet mee akkoord. In 2017 werd een getuigendeskundige aangesteld en nu werd bekend gemaakt dat de uitspraak uit 2015 deels nietig werd verklaard door het Gerechtshof in Den Bosch. Bartels zal uiteindelijk toch een (kleine) schadevergoeding moeten betalen, samen met de proceskosten die ook niet min zijn.

Het Gerechtshof had eerder al vastgesteld dat het mondletsel van Engels paard weldegelijk ontstaan is in de periode dat hij gestald stond bij Academy Bartels. Bartels zou informatie achtergehouden hebben voor Engel over onder andere het verwijderen van de wolfstanden, maar zelf werd ze ook niet op de hoogte gebracht over de slechte staat van U2's gebit. Deze twee factoren gaven mee de doorslag in de uitspraak van het Hof en leidden ertoe dat Bartels nu toch veroordeeld wordt tot het betalen van een schadevergoeding.

Door bovenstaande informatie wordt er gesproken over wanprestatie en bijkomend omdat Bartels zich nalatig opstelde tegenover de halfjaarlijkse tandartscontrole en omdat ze geen medische gegevens van U2 konden voorleggen.

Over het feit of het mondletsel al dan niet door Bartels veroorzaakt werd of niet, worden ze niet veroordeeld. Initieel had Engel een schadevergoeding van €250.000 geëist wat de, naar haar inziens, waardevermindering van U2 zou moeten dekken, maar die vordering werd afgewezen, samen met de persoonlijke eisen tegenover Mischa Koot, Imke Schellekens en Tineke Bartels.

De uiteindelijke geldsom die hen wordt opgelegd, is niet min en bedraagt ongeveer €45.000. Dit bedrag werd gevormd door de vele proceskosten, en een bedrag dat Engel volgens het Hof ten onrechte betaald heeft voor de training en stalling van U2.

Bekijk hier het volledige arrest
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 18:47 



 
Profiel   

Jeetje, ik was vergeten dat dit nog liep. Wat een lang proces is het geworden zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 19:17 



 
Profiel   

Jeetje wat duurt dat lang. 10 jaar!
Op zich heeft ze gewonnen maar ja, het schadebedrag valt tegen en je krijgt het paard er niet meer terug natuurlijk. Is het al die ellende waard geweest vraag ik me dan af. Al zal het op een gegeven moment ook gewoon een principekwestie zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 19:59 



 
Profiel   

Die foto's en ook op boktor het topic herinner ik me nog goed. Pffff 10 jaar later pas de uitslag. Wel gewonnen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 21:37 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Jeetje wat duurt dat lang. 10 jaar!
Op zich heeft ze gewonnen maar ja, het schadebedrag valt tegen en je krijgt het paard er niet meer terug natuurlijk. Is het al die ellende waard geweest vraag ik me dan af. Al zal het op een gegeven moment ook gewoon een principekwestie zijn geweest.

Ik denk inderdaad dat het een principekwestie is geworden. En als je strijdvaardig bent en het geld hebt, waarom niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 21:58 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ik denk inderdaad dat het een principekwestie is geworden. En als je strijdvaardig bent en het geld hebt, waarom niet.

Ze is een wappie, maar in deze kwestie heeft ze gelijk, Bartels zijn slopers...........

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:05 



 
Profiel   

Benzz schreef
_San87_ schreef
Ik denk inderdaad dat het een principekwestie is geworden. En als je strijdvaardig bent en het geld hebt, waarom niet.

Ze is een wappie, maar in deze kwestie heeft ze gelijk, Bartels zijn slopers...........


En toch blijf ik het ergens raar vinden dat je je paard uberhaupt bij een stal neerzet waarvan je weet dat de paarden tot het uiterste moeten werken om een hoog niveau te behalen en je dat niet voor een klein bedrag doet. Of het nu wel of niet slopers zijn, met alleen staarten kammen en glitterspray op de hoeven doen bereik je niks en dat lijkt me wel de hele opzet als je je paard naar zo'n stal brengt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:26 



 
Profiel   

Haar vordering en de eisen tegen Bartels zijn toch gewoon afgewezen? Hoezo heeft ze dan gewonnen? Ik lees alleen dat er een schadevergoeding betaalt moet worden voor het niet informeren over een medische handeling (trekken van wolfstandjes) en het niet kunnen overleggen van medische gegevens rondom het gebit. Alle andere vorderingen zijn afgewezen.

En dat er hier beweerd wordt dat Bartels 'slopers' zijn vind ik erg bijzonder, zonder enige vorm van onderbouwing of nuance. Lekker makkelijk ook. Je zal zo'n idioot treffen die je goede naam te grabbel gooit en maar door blijft gaan met haar hetze. Als ik de facebookpagina van de dame in kwestie bekijk denk ik dat het meer over haar zegt dan over de hele familie Bartels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:45 



 
Profiel   

Benzz schreef
_San87_ schreef
Ik denk inderdaad dat het een principekwestie is geworden. En als je strijdvaardig bent en het geld hebt, waarom niet.

Ze is een wappie, maar in deze kwestie heeft ze gelijk, Bartels zijn slopers...........




Waarom zo neerbuigend het woord wappie er weer bijhalen?
Slaat toch nergens op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 12:33 



 
Profiel   

Ik vind dat je als trainer van een paard geen onomkeerbare medische ingrepen als het trekken van wolfstanden mag laten doen zonder dat eerst met de eigenaar te overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 12:52 



 
Profiel   

loriene schreef
Waarom zo neerbuigend het woord wappie er weer bijhalen?
Slaat toch nergens op!


Sluit ik me bij aan, zag het op social media ook al verschijnen.
Idd denigrerend en een beetje monddoof willen maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 13:24 



 
Profiel   

Misleidende titel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 13:54 



 
Profiel   

Is dat het paard dat nooit meer gereden kon worden maar waar ze wel ineens foto’s van plaatste dat ie onder het zadel met bit in sprong?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 14:08 



 
Profiel   

Benzz schreef
_San87_ schreef
Ik denk inderdaad dat het een principekwestie is geworden. En als je strijdvaardig bent en het geld hebt, waarom niet.

Ze is een wappie, maar in deze kwestie heeft ze gelijk, Bartels zijn slopers...........


Twee fouten in je reactie: het moet zijn jij Vindt haar een wappie en Bartels Vind ik slopers. Je taalgebruik lijkt op de stijl van jonge dame Coldeweijer en dat is niet prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 14:21 



 
Profiel   

Feit blijft wel dat het paard kapot terug is gekomen van de training. Ik kan me de foto's ook nog herinneren.
Ik vind het goed dat ze doorgezet heeft. Heel veel mensen hadden het allang opgegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 15:50 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/dressuur/lonneke- ... e-zaak-u2/

Ik vind het wel een lastige, er was geen bewijs van letsel?

Nu probeert ze ook te lobbyen om te sport kapot te maken via Dion Graus onder het artikel van bloed in de mond bij het paard van Helgstand (reedt gewoon vriendelijk, paard brieste en beet op de tong). Daar vind ik wel wat van..

Prima dat misstanden aangepakt worden maar het moet wel eerlijk blijven en geen hetze worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 15:56 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://www.horses.nl/dressuur/lonneke- ... e-zaak-u2/

Ik vind het wel een lastige, er was geen bewijs van letsel?

Nu probeert ze ook te lobbyen om te sport kapot te maken via Dion Graus onder het artikel van bloed in de mond bij het paard van Helgstand (reedt gewoon vriendelijk, paard brieste en beet op de tong). Daar vind ik wel wat van..

Prima dat misstanden aangepakt worden maar het moet wel eerlijk blijven en geen hetze worden.


Een vriendelijk rijdende Helgstrand? Geloof ik pas als dat op video staat, er staat genoeg misselijkmakends op video, dat helaas wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://www.horses.nl/dressuur/lonneke- ... e-zaak-u2/

Ik vind het wel een lastige, er was geen bewijs van letsel?

Nu probeert ze ook te lobbyen om te sport kapot te maken via Dion Graus onder het artikel van bloed in de mond bij het paard van Helgstand (reedt gewoon vriendelijk, paard brieste en beet op de tong). Daar vind ik wel wat van..

Prima dat misstanden aangepakt worden maar het moet wel eerlijk blijven en geen hetze worden.


Dat was dus ook mijn punt. Dus je koopt een duur paard om hem maximaal te laten presteren in de sport en dan achteraf huilen en dan is alles opeens slecht?? Waarom eerst niet dan?
Maar goed, iemand die fan van Trump is is sowieso niet heel serieus te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:18 



 
Profiel   

Gulpje schreef
Elisa2 schreef
https://www.horses.nl/dressuur/lonneke- ... e-zaak-u2/

Ik vind het wel een lastige, er was geen bewijs van letsel?

Nu probeert ze ook te lobbyen om te sport kapot te maken via Dion Graus onder het artikel van bloed in de mond bij het paard van Helgstand (reedt gewoon vriendelijk, paard brieste en beet op de tong). Daar vind ik wel wat van..

Prima dat misstanden aangepakt worden maar het moet wel eerlijk blijven en geen hetze worden.


Dat was dus ook mijn punt. Dus je koopt een duur paard om hem maximaal te laten presteren in de sport en dan achteraf huilen en dan is alles opeens slecht?? Waarom eerst niet dan?
Maar goed, iemand die fan van Trump is is sowieso niet heel serieus te nemen.


Omdat je het soms niet weet totdat je het zelf meegemaakt hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:13 



 
Profiel   

Of je het nou met haar eens bent of niet. Ze gaat wel voor princiepes en idealen en laat zich niet intimideren door de “grote” namen in het wereldje. En daar kan ik dan wel weer respect voor hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:41 



 
Profiel   

hns schreef
Elisa2 schreef
https://www.horses.nl/dressuur/lonneke- ... e-zaak-u2/

Ik vind het wel een lastige, er was geen bewijs van letsel?

Nu probeert ze ook te lobbyen om te sport kapot te maken via Dion Graus onder het artikel van bloed in de mond bij het paard van Helgstand (reedt gewoon vriendelijk, paard brieste en beet op de tong). Daar vind ik wel wat van..

Prima dat misstanden aangepakt worden maar het moet wel eerlijk blijven en geen hetze worden.


Een vriendelijk rijdende Helgstrand? Geloof ik pas als dat op video staat, er staat genoeg misselijkmakends op video, dat helaas wel.


Clipmyhorse, kun je het terug kijken ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 23:03 



 
Profiel   

Benzz schreef
_San87_ schreef
Ik denk inderdaad dat het een principekwestie is geworden. En als je strijdvaardig bent en het geld hebt, waarom niet.

Ze is een wappie, maar in deze kwestie heeft ze gelijk, Bartels zijn slopers...........

Welke paarden slopen ze dan?? Als er 1 stal is waar ze de tijd nemen is het daar....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 12:58 



 
Profiel   

hns schreef
Elisa2 schreef
https://www.horses.nl/dressuur/lonneke- ... e-zaak-u2/

Ik vind het wel een lastige, er was geen bewijs van letsel?

Nu probeert ze ook te lobbyen om te sport kapot te maken via Dion Graus onder het artikel van bloed in de mond bij het paard van Helgstand (reedt gewoon vriendelijk, paard brieste en beet op de tong). Daar vind ik wel wat van..

Prima dat misstanden aangepakt worden maar het moet wel eerlijk blijven en geen hetze worden.


Een vriendelijk rijdende Helgstrand? Geloof ik pas als dat op video staat, er staat genoeg misselijkmakends op video, dat helaas wel.


https://youtu.be/lHlYlXRJa1g
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen