Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 19:57

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Madness geniet van zijn wintervakantie. Foto: Magda van der Meulen


Janouk en haar man hebben samen met hun vriendin een paard gekocht, draver Madness. Madness is actief in de drafsport. Janouk geeft uitleg over hoe en waarom zij en haar vriendin samen een paard hebben gekocht, en trainer Jacky Mollema beantwoordt de inhoudelijke vragen over de training van Madness, de koersen, het harnachement, et cetera. Janouk vult de antwoorden aan.

* Kunnen jullie jezelf en Madness voorstellen?
Corinne: Madness is onze vierjarige Nederlandse draver. In 2022 is hij als driejarige begonnen met koersen: 12 starts, waarvan 3 x gewonnen en totaal 8 keer bij de eerste 5 geplaatst en daarmee geld verdiend. Hij heeft in 2022 € 5.050,00 verdiend en een record van 1.14.7 over de km.

Vader is Ufo Kievitshof (met een record van 1.12.0 en winsom van € 212.992,00) en moeder is Zoe W (met een record van 1.17.6 en winsom van € 3.455,00).

Ik ben Corinne Kalisvaart (boktnaam Janouk) en samen met mijn vriendin Claudine van Dam en haar familie ben ik gezamenlijk eigenaar van draver Madness.
Madness staat in training op de trainingstal van Jacky Mollema en Claudine in Oranjewoud.

* Hoe zijn jullie op het idee gekomen om samen een paard te kopen?
Corinne: Mijn vriendin Claudine en ik hadden uitgerekend dat wij al 44 jaar vriendinnen zijn. Wij delen onze liefde voor paarden in verschillende takken van sport: zij in de drafsport en ik in de mensport.
Onze vriendschap kenmerkt zich door paarden en gekkigheid. Wij wilden in de coronatijd onze vriendschap vieren door, heel toepasselijk, samen een draver te kopen, die “Madness” heet.

* Hoe zijn jullie bij Madness uitgekomen?
Corinne: Mijn vriendin Claudine en haar vriend Jacky Mollema zijn al heel lang actief in de drafsport. Mijn man en ik volgen hun verrichtingen al jaren van dichtbij. Madness stond bij Jacky in opleiding voor een andere eigenaar. Madness is een heel aanwezig mannetje, hij treedt graag op de voorgrond en hij steelt ieders hart. En hij was ons opgevallen.

Toen de vorige eigenaar besloot om Madness te koop te zetten, hebben we met zijn allen om de tafel gezeten en hebben wij besloten samen Madness te kopen. Voor mijn man en mij is de drafwereld een hele andere wereld dan de mensport, dus we leren veel.

* Wat komt er allemaal kijken bij een draver actief in de drafsport houden?
Corinne: Voor ons is het belangrijk dat Madness bij een trainer staat, waar wij vertrouwen in hebben. Jacky is een fijne trainer, die een paard met respect en rust opleidt voor de drafsport en heel eerlijk naar ons toe is. Hij kijkt goed naar wat Madness nodig heeft. Net als bij iedere atleet is het hele management belangrijk om een gezond paard te hebben en te kunnen houden, zowel lichamelijk als mentaal. En wij willen graag dat hij rustig gebracht wordt, zodat we nog vele jaren van hem kunnen genieten in de sport.

* Hoe ziet een week in het leven van Madness eruit?
Jacky Mollema: Madness is net een paar maanden bij zijn fokker op vakantie geweest: samen met zijn vrienden chillen op het weiland en even lekker niets. In december is hij terug naar stal gekomen om de training te hervatten voor het nieuwe wedstrijdseizoen. Madness loopt de hele dag buiten in de ruinen-/hengstengroep op de wei en probeert daar het liefst de baas te spelen. Het liefst jaagt hij de groep op door de weide, om te meten wie het snelst draaft. Goed voor zijn conditie.

Hij is qua training nu in de opbouwfase. Hij staat overdag buiten in de wei en komt binnen om te trainen. In de winter staan de paarden ‘s nachts op stal, maar zodra het weer het toelaat, blijven ze lekker dag en nacht buiten. Het trainingsschema staat niet vast. Het wordt aangepast aan Madness zijn ontwikkeling.

Afbeelding
Madness is klaar voor de start. Foto: Claudine van Dam.

Hij wordt momenteel 2x per week los getraind met een groep andere paarden op de 400 meter baan en daar mogen ze los rondjes draven en uithoudingsvermogen opbouwen. Madness loopt natuurlijk voorop.
Verder komt Madness nu 3x per week voor de sulky en traint hij op gehoorzaamheid, tempo regelen, et cetera. Madness wil vooral hard en is erg competitief, daarom trainen wij Madness veel op rust en ontspanning voor de sulky.

Corinne: Als Madness straks klaar is voor de koersen, gaat hij eerst een paar keer mee naar de koersbaan om weer te wennen en om de snelheid op de baan te trainen. Als hij helemaal klaar is, bepaalt de trainer wanneer en waar hij gaat koersen en schrijft hem dan in voor een koers tegen paarden in dezelfde winsomklasse. In de dressuursport heb je klasses vanaf de B tot en met Grand Prix, in de drafsport schrijven ze koersen uit voor verschillende winsomklasses of leeftijdsgroepen, zodat de paarden tegen zoveel mogelijk ‘gelijke’ paarden uitkomen.

* Hoe ziet een koersdag eruit voor Madness?
Jacky Mollema: Madness wordt van ongeveer een uur voor de koers ingespannen voor de sulky en loopt ongeveer 20 minuten warm op de baan en maakt dan kennis met zijn rijder (pikeur) van die dag. Dan gaat hij weer op stal en krijgt water en hooi.

12 minuten voor de start, wordt Madness opnieuw ingespannen en laat de pikeur hem warm lopen op de baan. Dan volgt de start en zal hij 2,5 minuut snel draven in de wedstrijd. De koers gaat meestal over 2 kilometer, gevolgd door een cooling down. Hopelijk volgt de prijsuitreiking en dan Madness uitspannen, verzorgen, afkoelen met water en aan de hand op adem- en droogstappen. Al met al staat hij op een koersdag circa een half uur voor de sulky, waarvan hij ongeveer 2,5 minuut op volle snelheid draaft. Dan op de trailer en brengen we hem naar huis, lekker eten en weer de wei op met zijn vrienden.

* Rijden jullie zelf ook met Madness? (onder het zadel of voor de kar/sulky?)
Corinne: Madness wordt niet onder het zadel getraind. Mijn man heeft Madness wel eens uitgereden op de sulky, maar ik niet. Ik vind Madness veel te hard gaan: ik zit liever op de koets met een relaxte bokstoel en een rem.

* Vinden jullie het belangrijk dat Madness op de wei loopt met andere paarden?
Corinne: Jazeker, sociale interactie met andere paarden is heel belangrijk om het paard goed gezond te houden, zowel lichamelijk als mentaal. En dat betekent soms bijtwonden et cetera, zeker omdat Madness echt een competitief mannetje is, dat graag de baas wil spelen. Hoe vervelend die eigenschap soms ook is in de wei, zo goed werkt die eigenschap in zijn voordeel tijdens de koers: Madness wil zelf graag de beste, de sterkste, de snelste zijn.

* Moet je met zijn voerschema nog rekening houden met bepaalde zaken? Geef je hem bijvoorbeeld extra supplementen bij?
Jacky Mollema: Ik stel zijn rantsoen samen aan de hand van het trainingsschema en door heel goed te kijken wat Madness nodig heeft. De basis is goed ruwvoer, en hij krijgt dagelijks krachtvoer bij. Supplementen als magnesium of extra vitamine E krijgt Madness, als het nodig is.

* In de drafsport worden diverse hulpmiddelen gebruikt zoals oordoppen, oogkleppen, zweep etc. Welke hulpmiddelen worden er gebruikt bij Madness en waarom? Worden deze ook bij elk paard gebruikt, of alleen bij de dieren die het echt nodig hebben?
Jacky Mollema: Ik kijk waar het paard zich het fijnst mee voelt en dat is dan de keuze. Madness loopt op een enkelvoudig trensbit met leer omzoomd.

Madness heeft oorproppen in op de koers. Een paard dat fit is, en alert in de koers, is gevoelig voor geluiden. Door proppen in de oren wordt het paard minder geprikkeld en blijft het rustiger. De keuze voor oorproppen is voor het comfort van het paard.

Madness draagt geen oogkleppen: hij wil graag alles zien. Ook hier geldt dat de keuze voor oogkleppen afhangt van het paard. Je wil dat het paard zich zo prettig mogelijk voelt, want dan kan hij het beste presteren.

Sinds 1 januari 2023 is zweepgebruik om aan te sporen in de drafsport verboden en mag de zweep alleen gebruikt worden om noodgevallen te voorkomen. Je wil een paard hebben dat graag koerst. Zweepslagen maken een paard angstig en dat komt de prestaties juist niet ten goede.

Afbeelding
Madness tijdens een koers. Foto: De Doordravertjes

* Waarom heeft Madness een check op in de koers?
Jacky Mollema: Ook hier geldt dat we het alleen gebruiken voor de paarden die met “check” comfortabeler lopen. Madness heeft een check op tijdens het snelwerken, afgesteld op de houding waarin hij het liefst loopt als hij tempo maakt. Het helpt hem balans te houden. Vlak voor de koers begint, wordt het check opgezet en na direct na de koers gaat het weer los.

* Hoe merk je of een paard een hulpmiddel nodig heeft?
Jacky Mollema: Je begint de training van een paard zonder hulpmiddelen en je kijkt als trainer waar het paard het beter op doet. Je zoekt naar de meest ideale situatie voor het paard op dat moment. En het hulpmiddel kan ook tijdelijk ingezet worden. Naar mate het paard meer ervaring, balans en vertrouwen krijgt, zal hij meer in evenwicht lopen. Dat hangt af van de ontwikkeling van het paard. Het ene paard ontwikkelt zich sneller dan het andere paard. Allerbelangrijkste is om goed naar het paard te kijken: alleen als het paard zich optimaal voelt, kan hij optimaal presteren.

Corinne: Wij kijken, als team Madness, uit naar het nieuwe wedstrijdseizoen met Madness. De ontwikkeling van Madness in de training bepaalt wanneer het seizoen daadwerkelijk van start gaat voor hem. We houden jullie uiteraard op de hoogte. En jullie zijn meer dan welkom om een keer op de koersbaan te komen kijken als Madness een wedstrijd loopt.

Voor meer informatie over Madness:
Er loopt op bokt een volgtopic van Madness
[DRS] Maak kennis met onze draver Madness

Als je de koersen van Madness wil terugkijken: https://www.chaletparketsport.nl/?page_id=6678


Dit is de eerste keer dat Madness wint:


De tweede overwinning van Madness:

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:38

Leuk artikel! Ik blijf blij worden van het feit dat dravers, ongeacht hun niveau altijd lekker buiten staan en niet overtraind worden!Kunnen veel disciplines nog wat van leren!

prompter

Berichten: 11086
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:06

Mooi stuk, dank voor dit leuke dubbel-interview, en heel veel succes in het nieuwe koers seizoen!

pien_2010

Berichten: 43264
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:29

Het topic over madness volg ik al en dit artikel is ook weer heel leuk. Ik vind het een gaaf paard om te volgen.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:54

Interessant stuk, leuk!

Toch een vraagje van een leek, wat is een check?

prompter

Berichten: 11086
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:55

Een opzetteugel, kan met en zonder apart bitje, en dan naar de schoft. Voorkomt dat het paard te laag met zijn hoofd komt als hij moe wordt en dan makkelijk in galop springt.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:13

Dravers.. vind ze niet heel knap qua bouw maar wel fijne en eerlijke paarden.

Zag ergens dat ze los op de baan rondjes mogen draven. Hoe stimuleer en stuur je ze dan?
Als ik mijn pony in de bak los laat doet ze niks. Als ik ze opjaag rent ze een lange zijde en valt dan stil bij wijze van.
Hoe voorkom je sjokken, stilvallen of in galop vallen?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 00:42

Trots op Madness <3

Ik zal morgen de tijd nemen om de vragen te beantwoorden hier in het topic

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 06:42

Wat een leuk stuk.
Op naar een nieuw seizoen .

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 07:25

Ladygiroc schreef:
Zag ergens dat ze los op de baan rondjes mogen draven. Hoe stimuleer en stuur je ze dan?
Als ik mijn pony in de bak los laat doet ze niks. Als ik ze opjaag rent ze een lange zijde en valt dan stil bij wijze van. Hoe voorkom je sjokken, stilvallen of in galop vallen?


Daar was ik ook benieuwd naar, hoe weten de paarden dat ze dan mogen 'vrij' draven?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:00

Heel leuk en leerzaam stuk!
Ik heb me er nooit in verdiept maar vind het wel enorm interessant om te lezen.
Ik ben ook nieuwsgierig naar hoe dat los draven gaat. Liefst met beeldmateriaal natuurlijk ;)

prompter

Berichten: 11086
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:55

Bij de trainer waar mijn eerste draver stond reed er gewoon een auto zachtjes over de baan achter het clubje aan. In tegenstelling tot Madness, liep de mijne altijd achterin te sjokken. Hij won wel 5 keer achter elkaar, dat dan weer wel, dus het was gelukkig geen graadmeter voor hoe hij het in de koers deed :D

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:15

Wat kost het een draver een heel jaar te laten trainen door een trainer.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:23

Interessant stuk! leuk om zo meer te leren en lezen over de drafsport.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:27

Leuk stukje over Madness.
Ik volg zijn topic al vanaf het begin

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:33

Wat een interessant stuk! Mooi interview!
Leerzaam artikel om eens in de drafsport mee te kijken en super leerzaam.
Zelf heb ik ook een passie voor de drafsport.

UBok

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:00

Leuk en interessant om te lezen!

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:58

juniper schreef:
Ladygiroc schreef:
Zag ergens dat ze los op de baan rondjes mogen draven. Hoe stimuleer en stuur je ze dan?
Als ik mijn pony in de bak los laat doet ze niks. Als ik ze opjaag rent ze een lange zijde en valt dan stil bij wijze van. Hoe voorkom je sjokken, stilvallen of in galop vallen?


Daar was ik ook benieuwd naar, hoe weten de paarden dat ze dan mogen 'vrij' draven?

Mij vroegere buurman jakkerde er met de trekker achteraan.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:29

juniper schreef:
Ladygiroc schreef:
Zag ergens dat ze los op de baan rondjes mogen draven. Hoe stimuleer en stuur je ze dan?
Als ik mijn pony in de bak los laat doet ze niks. Als ik ze opjaag rent ze een lange zijde en valt dan stil bij wijze van. Hoe voorkom je sjokken, stilvallen of in galop vallen?


Daar was ik ook benieuwd naar, hoe weten de paarden dat ze dan mogen 'vrij' draven?


Bij ons ging er een bijzetje aan en dan met de brommer erachter. Sommigen liepen daar vlak voor en lieten zich niet zo opjagen :+ anderencdeden zo een rondje een extra, zoveel tempo hadden ze. Galopperen maakte niet zo uit, het is ander werk als het snelrijden.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:40

Ooh klinkt simpel en logisch om erachteraan te rijden indd.
Dacht dat een draver ab-so-luut niet mocht galopperen omdat er dan een kans is dat ze dat in koers ook doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:43

De trainer zal van de week, op jullie verzoek, een video maken van het los werken van Madness op de kleine baan.


Bedankt voor de leuke reacties
_/-\o_

prompter

Berichten: 11086
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:46

Ladygiroc schreef:
Ooh klinkt simpel en logisch om erachteraan te rijden indd.
Dacht dat een draver ab-so-luut niet mocht galopperen omdat er dan een kans is dat ze dat in koers ook doen.


Welnee, ik ging met mijn dravermerrie onder het zadel in galop het Westerpark hier door, daar kreeg ze conditie van voor in de koers :). En over mijn eerste draver zei de trainer "breng hem maar als hij een kwartier achter elkaar kan galopperen, dan heeft hij al een basisconditie".

pien_2010

Berichten: 43264
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:36

janouk schreef:
De trainer zal van de week, op jullie verzoek, een video maken van het los werken van Madness op de kleine baan.


Bedankt voor de leuke reacties
_/-\o_


Ik verheug me erop. Alvast bedankt voor al die moeite! <3

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:40

Wat een leuk artikel! Heel veel succes komend seizoen! +:)+

@Ladygiroc:
Mijn koersdravers gingen zelfs mee naar de clubles, dressuur & springen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:09

Mooi broodje aap is mij altijd vertelt dan :+
Handelaar waar ik voor reed vond dat not done en ik dacht dus dat dat normaal was in die wereld.

Nooitteoudomteleren