Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:48

Wederom 100% eens, en dat is ook wat ik zag. Zoals ik zei, de theorie is leuk, maar de praktijk liet zeer te wensen over, met geblesseerde paarden als gevolg.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:57

Avalanche schreef:
Wederom 100% eens, en dat is ook wat ik zag. Zoals ik zei, de theorie is leuk, maar de praktijk liet zeer te wensen over, met geblesseerde paarden als gevolg.

De meeste zijn al geblesseerd maar er wordt beloofd dat deze paarden door deze methode weer rad lopen.
Best een heel naar verdienmodel.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:00

Avalanche, dat jij niet snapt wat ik schrijf daar kan ik ook niks aan doen. Ik maak een verschil tussen Duitse klassieke dressuur en de Nederlandse moderne dressuur. Dat is alles.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:07

Elisa2 schreef:
Avalanche, dat jij niet snapt wat ik schrijf daar kan ik ook niks aan doen. Ik maak een verschil tussen Duitse klassieke dressuur en de Nederlandse moderne dressuur. Dat is alles.

De termen Klassiek en Modern zijn verzonnen termen, misschien zijn ze zelfs wel hier op bokt.nl bedacht.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:22


Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:35

Benzz schreef:
Avalanche schreef:
Wederom 100% eens, en dat is ook wat ik zag. Zoals ik zei, de theorie is leuk, maar de praktijk liet zeer te wensen over, met geblesseerde paarden als gevolg.

De meeste zijn al geblesseerd maar er wordt beloofd dat deze paarden door deze methode weer rad lopen.
Best een heel naar verdienmodel.

Klopt, en er gaan echt paarden volledig aan kapot.

En ik zeg niet dat er een goede methode is, ik denk dat er wel degelijk meerdere wegen naar Rome leiden, maar het begint wel met een paard dat naar de hand toe wil, waardoor je die schouder kunt plaatsen, in welke methode ook.


Elisa2 schreef:
Avalanche, dat jij niet snapt wat ik schrijf daar kan ik ook niks aan doen. Ik maak een verschil tussen Duitse klassieke dressuur en de Nederlandse moderne dressuur. Dat is alles.

Ik begrijp prima wat jij schrijft hoor. Maar je kunt geen dingen als feit neerzetten, dan vervolgens gecorrigeerd worden, en roepen dat de ander het niet begrijpt. Beetje een zwaktebod. Ik ben ook sportief genoeg om toe te geven als ik het fout heb, doe dat dan zelf ook.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:40

Benzz schreef:
Hannanas schreef:
Takt academy is geen kwestie van een paard hard laten gaan en daardoor recht hoor. Dat gaat dmv schouders verzetten in oefeningen. (bijv bloem rijden ipv volte, iedere keer weer de schouders evenredig belast om weer de volte door te kunnen maakt een bloem vorm)

Een paard moet eerst naar de hand toe lopen voor je schoudercontrole kunt krijgen. Vergeten ze vaak bij die clubjes. Het skala is er niet voor niets en die stappen moeten doorlopen worden.


Nounou...

Ik rijd niet bij 'clubjes'.
Ik rijd niet Duits.

Ik nam bij mijn jonkie bij mijn eerste rit de teugels zachtjes in contact, en omdat jonkie het gewicht op de rechtervoorvoet had, bracht ik mijn gewicht en haar schouders iets naar links.
Gewoon in de eerste minuut dat de teugels niet meer los hangen.

En met mijn wat Spaansere achtergrond: ""ik doe alle treden van het Skala tegelijk"".
(Zoals verzamelen als in: op zit en zwaartepunt van stap naar halt.)

Ik zie er persoonlijk weinig heil in,
om een paard eerst een menselijk construct te gaan leren (naar de hand toe gaan zegt een jonkie niks) -
en pas later iets te gaan doen met iets wat voor een paard van levensbelang is: evenwicht. (Puur dat je er bovenop zit verstoort het evenwicht van het paard en dan is het 'sportief', diervriendelijkheid en zinvol om dáár te beginnen.)

(En ja hoor, ik ben vrouw, hoog opgeleid en vond mijzelf lang een bange ruiter.)
(Nu niet meer, dwz: in een knettervolle bak draafde ik in de verlichte zit aan een los teugeltje, voelend wat de mond van mijn paard mij vertelde. (Dressuurzadel naar oude snit, geen kniewrongen.)
Ruiters om mij heen: onderbenen naar voor, giga kniewrongen, vol gewicht op de rug en kilo's in de hand.
Ik kan het spannend vinden, hoor.
Maar ik vermoed dat mijn stalgenoten niet durven rijden als ik...)

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:48

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Avalanche, dat jij niet snapt wat ik schrijf daar kan ik ook niks aan doen. Ik maak een verschil tussen Duitse klassieke dressuur en de Nederlandse moderne dressuur. Dat is alles.


Ik begrijp prima wat jij schrijft hoor. Maar je kunt geen dingen als feit neerzetten, dan vervolgens gecorrigeerd worden, en roepen dat de ander het niet begrijpt. Beetje een zwaktebod. Ik ben ook sportief genoeg om toe te geven als ik het fout heb, doe dat dan zelf ook.


Het moet niet gekker worden. 8)7
Dus omdat jij vind dat LDR onder klassieke dressuur valt. Waar ik het niet mee eens ben want dat is niet de Duits klassieke dressuur die ik bedoel (maar die jij duidelijk niet kent) moet ik toegeven dat IK het fout heb..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:01

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:

Ik begrijp prima wat jij schrijft hoor. Maar je kunt geen dingen als feit neerzetten, dan vervolgens gecorrigeerd worden, en roepen dat de ander het niet begrijpt. Beetje een zwaktebod. Ik ben ook sportief genoeg om toe te geven als ik het fout heb, doe dat dan zelf ook.


Het moet niet gekker worden. 8)7
Dus omdat jij vind dat LDR onder klassieke dressuur valt. Waar ik het niet mee eens ben want dat is niet de Duits klassieke dressuur die ik bedoel (maar die jij duidelijk niet kent) moet ik toegeven dat IK het fout heb..

Er is toch maar 1 Duits klassieke dressuur? En daar komt LDR uit voort, dat weet ik zelfs. Dus hetgeen waar de Duitsers zo tegen ageren komt uit hun eigen school. En ze zullen het heus niet allemaal gedaan hebben maar een aantal belangrijke namen wel. En dat wist jij blijkbaar niet. Vind ik niet perse fout, je kunt niet alles weten. Maar inderdaad, een keertje toegeven kan nooit kwaad.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:01

Elisa2 schreef:

Hahaha, ja, want als Sven het zegt... Eerlijk gezegd vind ik het onderscheid zoals hij het stelt iets doorgeschoten.

Eind jaren 90 is het 'iets te diep, iets te laag en iets te rond' verworden tot een eigen systeem. Maar laten we niet vergeten dat het toen ook hip werd doordat Alwin Schockmohle zo losreed en het doorgaf aan leerlingen.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:21

janderegelaa schreef:
Er is toch maar 1 Duits klassieke dressuur? En daar komt LDR uit voort, dat weet ik zelfs. Dus hetgeen waar de Duitsers zo tegen ageren komt uit hun eigen school. En ze zullen het heus niet allemaal gedaan hebben maar een aantal belangrijke namen wel. En dat wist jij blijkbaar niet. Vind ik niet perse fout, je kunt niet alles weten. Maar inderdaad, een keertje toegeven kan nooit kwaad.


Duitsers rijden volgens het Skala, dat is voorwaarts - neerwaarts rijden. Geen LDR.

Dat er twee waren (Schockemohle en Uphoff) die LDR gebruikten maakt dat nog geen onderdeel van het Skala van de Duitse klassieke dressuur.

Vind het vreemd dat mensen kennelijk het verschil niet kennen tussen LDR en Voorwaarts - Neerwaarts rijden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:27

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:
Er is toch maar 1 Duits klassieke dressuur? En daar komt LDR uit voort, dat weet ik zelfs. Dus hetgeen waar de Duitsers zo tegen ageren komt uit hun eigen school. En ze zullen het heus niet allemaal gedaan hebben maar een aantal belangrijke namen wel. En dat wist jij blijkbaar niet. Vind ik niet perse fout, je kunt niet alles weten. Maar inderdaad, een keertje toegeven kan nooit kwaad.


Duitsers rijden volgens het Skala, dat is voorwaarts - neerwaarts rijden. Geen LDR.

Dat er twee waren (Schockemohle en Uphoff) die LDR gebruikten maakt dat nog geen onderdeel van het Skala van de Duitse klassieke dressuur.

Vind het vreemd dat mensen kennelijk het verschil niet kennen tussen LDR en Voorwaarts - Neerwaarts rijden.


Er waren er veel meer die dat deden. En ik ben er geen tegenstander van mits correct toegepast. Ik vind alleen dat de Duits klassieke dressuur niet is meegegroeid met de evolutie van onze dressuurpaarden. De modellen zijn anders, souplesse is veel beter geworden en het gangwerk veel groter.

Onderstaand filmpje is Rembrandt (ben ik best trots op want komt uit de lijn waarmee ik fok) en de commentator is lyrisch over hem maar -fact- met deze bewegingen zou hij nu maar in de middenmoot meelopen.


irmaz

Berichten: 4770
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:29

LDR komt van Baucher en zeker niet uit Duitsland. Het achter de LL lopen met de kin op de borst van de moderne Nederlandse "dressuur" komt uit de riddertijd en dan specifiek uit de Italiaanse rijschool. Toen werd die houding gebruikt alleen tijdens veldslagen met als doel dat het paard niet ver vooruit kon kijken zodat hij minder snel schrok en omdat het een paard in die houding vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om eigen initiatief te ontplooien zodat de ruiter zonder veel kracht het paard met 1 hand onder controle kon houden.
Ook toen al wisten ze dat je een paard zo min mogelijk achter de loodlijn hoort te rijden.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:33

irmaz schreef:
LDR komt van Baucher en zeker niet uit Duitsland. Het achter de LL lopen met de kin op de borst van de moderne Nederlandse "dressuur" komt uit de riddertijd en dan specifiek uit de Italiaanse rijschool. Toen werd die houding gebruikt alleen tijdens veldslagen met als doel dat het paard niet ver vooruit kon kijken zodat hij minder snel schrok en omdat het een paard in die houding vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om eigen initiatief te ontplooien zodat de ruiter zonder veel kracht het paard met 1 hand onder controle kon houden.
Ook toen al wisten ze dat je een paard zo min mogelijk achter de loodlijn hoort te rijden.

LDR is een aftakking van Rollkür. Wat notabene een Duits woord is…

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:33

Ik ben er juist van overtuigd dat de Duitse klassieke dressuur het beste uit ieder paard kan halen. Daarom presteren zij ook met paarden die wat minder talentvol zijn van nature. Waarbij de moderne dressuur hele talentvolle paarden eerder afbreekt door het in drie stukken lopen wat het veroorzaakt.

Rollkur en LDR zijn niet hetzelfde, het eerste is verboden op FEI wedstrijden tegenwoordig en het tweede niet.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:35

janderegelaa schreef:
klassieke dressuur? En daar komt LDR uit voort, dat weet ik zelfs. Dus hetgeen waar de Duitsers zo tegen ageren komt uit hun eigen school. En ze zullen het heus niet allemaal gedaan hebben maar een aantal belangrijke namen wel. En dat wist jij blijkbaar niet. Vind ik niet perse fout, je kunt niet alles weten. Maar inderdaad, een keertje toegeven kan nooit kwaad.


LDR komt uit de Franse school.........Daarna Duits, daarna Nederlands

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:30

Benzz schreef:
Overigens vind ik de huidige top springruiters van Nederland wel top rijden.


Ha, heb je wel eens bij het inrijden gekeken? Waar een gros van de ruiters nog steeds terugvalt op inrijden met een strak staande slofteugel? Waar ze het paard met de binnenhand 'los' maken trekken? Waar ze paarden expres te dicht onder een hindernis laten lopen zodat ze er tegenaan lopen en het zelf op gaan lossen de volgende sprong?
Moah, ik denk dat er nog heel wat te verbeteren valt bij ook de springruiters.

Vind het wel typisch dat het filmpje van EG weg is gehaald. Leest hij mee op bokt soms? :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 01:25

Ik wilde eigenlijk net vragen, zijn er dingen weg gehaald uit het topic? Ik was aan het proberen alles te lezen maar de 1e reacties lijken een reactie op een discussie en niet op het bericht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 01:27

Earth schreef:
Benzz schreef:
Overigens vind ik de huidige top springruiters van Nederland wel top rijden.


Ha, heb je wel eens bij het inrijden gekeken? Waar een gros van de ruiters nog steeds terugvalt op inrijden met een strak staande slofteugel? Waar ze het paard met de binnenhand 'los' maken trekken? Waar ze paarden expres te dicht onder een hindernis laten lopen zodat ze er tegenaan lopen en het zelf op gaan lossen de volgende sprong?
Moah, ik denk dat er nog heel wat te verbeteren valt bij ook de springruiters.

Vind het wel typisch dat het filmpje van EG weg is gehaald. Leest hij mee op bokt soms? :')

Nou..heb dit weekend bij Jumping Amsterdam bij de losrijbak staan kijken en geen slofteugel of trekkende binnenhand gezien. Wel heel veel springruiters die na de 2e balk eraf netjes afgroetten en de ring voortijdig verlieten maar toch hun paard beloonden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 08:28

996981 schreef:
LDR is een aftakking van Rollkür. Wat notabene een Duits woord is…

.... wie was ook weer die Duitse amazone die dit woord als eerste gebruikte?
Isabell Werth...?

Een compliment was het in elk geval niet.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 08:50

Waar het vandaan komt zal me een zorg zijn, het moet gewoon niet meer ingezet worden. Opmerkelijk dat het filmpje ineens verdwenen is. Vond men het achteraf toch niet zo'n goede verdediging van een omstreden rijwijze?

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:45

Ik heb tijdens mijn stageperiode een aantal lessen bij TAKT meegekeken en vond het echt een verademing. Daar waarbij ik meestal mijn hart vasthield of de ruiter zou gaan zandhappen werd daar echt heel erg gewerkt aan ontspanning. Ook aan ruiterbalans wordt als eerste gewerkt waar ik echt heel veel verbetering zag in een paar lessen. Iets wat ik op geen enkele manege ooit meegekregen heb.

Ook het paard wat daar zadelmak gemaakt werd was super ontspannen alsof er al heel vaak opgezeten was maar het was toch echt pas de tweede keer.

Over correcte houdingen in hoog dressuur heb ik dan geen verstand maar dit is pas de eerste keer dat ik sta te kijken naar lessen en denk ah wat fijn, gewoon op een vriendelijke en ontspannen manier. Er zullen uiteraard meer methodes vriendelijk en ontspannen zijn maar ik ben ze tot nu toe nog niet tegen gekomen op de plekken waar ik heb gelest of jonge paarden heb opgeleid zien worden.

Wellicht ben ik dan een hoogopgeleid sensiebel tutje maar ik zou dit ten alle tijden verkiezen boven de methodes van de maneges waar ik heb gereden.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:00

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:
klassieke dressuur? En daar komt LDR uit voort, dat weet ik zelfs. Dus hetgeen waar de Duitsers zo tegen ageren komt uit hun eigen school. En ze zullen het heus niet allemaal gedaan hebben maar een aantal belangrijke namen wel. En dat wist jij blijkbaar niet. Vind ik niet perse fout, je kunt niet alles weten. Maar inderdaad, een keertje toegeven kan nooit kwaad.


LDR komt uit de Franse school.........Daarna Duits, daarna Nederlands


Inderdaad Frans:

"Oorsprong
Flexie van de nek is niets nieuws. Het paard beschikt over een breed scala aan halshoudingen en sommige oude iconografieën laten al iets zien wat op hyperflexie lijkt. In de klassieke rijkunst beheersten de Grands Écuyers uit de barok, zoals Francois Robichon de la Guérinière dit principe al. Carlos Henriques Pereira vergelijkt de rollkur met het 'overdreven bijzetten' dat door instructeur Francois Baucher in de 19e eeuw werd onderwezen. Hij beoogde het uitrekken van de nek waarbij de kin ter hoogte van de borst gebracht werd, om de beweeglijkheid van het paard onder een ervaren ruiter te vergroten. Volgens Christian Carde kan deze techniek vergeleken worden met de rollkur, die met kracht afgedwongen wordt. In het boek Dressage méthodique du cheval de selle wordt gesteld dat 'dit nooit gedaan mag worden tot het moment dat er maximale oprichting van de nek bereikt is en deze onderhouden kan worden in stap, draf en galop, waarbij het paard licht en veerkrachtig gaat en nageeft zonder zijn hoofd te bewegen'. Etienne Beudant, een van de leerlingen van Baucher, raadt ook af om geweld te gebruiken."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rollkur#Oorsprong

Dus wie heeft het hier nu fout, en geeft dat niet toe? O:) :D

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:02

Plop1997 schreef:
Ik heb tijdens mijn stageperiode een aantal lessen bij TAKT meegekeken en vond het echt een verademing. Daar waarbij ik meestal mijn hart vasthield of de ruiter zou gaan zandhappen werd daar echt heel erg gewerkt aan ontspanning. Ook aan ruiterbalans wordt als eerste gewerkt waar ik echt heel veel verbetering zag in een paar lessen. Iets wat ik op geen enkele manege ooit meegekregen heb.

Ook het paard wat daar zadelmak gemaakt werd was super ontspannen alsof er al heel vaak opgezeten was maar het was toch echt pas de tweede keer.

Over correcte houdingen in hoog dressuur heb ik dan geen verstand maar dit is pas de eerste keer dat ik sta te kijken naar lessen en denk ah wat fijn, gewoon op een vriendelijke en ontspannen manier. Er zullen uiteraard meer methodes vriendelijk en ontspannen zijn maar ik ben ze tot nu toe nog niet tegen gekomen op de plekken waar ik heb gelest of jonge paarden heb opgeleid zien worden.

Wellicht ben ik dan een hoogopgeleid sensiebel tutje maar ik zou dit ten alle tijden verkiezen boven de methodes van de maneges waar ik heb gereden.


En zo hoort het imo ook te zijn, er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden maar ontspanning, vertrouwen en dat het leuk en goed is voor het paard ook zouden basisvoorwaarden moeten zijn. En dan maakt het mij niet uit welk "labeltje" daar aan hangt.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:04

Nu gaat het over een topruiter op een groot evenement, maar het probleem met dergelijk rijden ligt naar mijn idee in de basis; op de regiokampioenschappen (en dan met name bij de pony's) afgelopen weekenden staan de op de kop getrokken pony's die in een houdinkje lopen en een ruitertje wat geleerd heeft om er aan te hangen vooraan met dik over de 200 punten, terwijl de pony's die met het neusje er uit lopen, losser in hun lijf met een vriendelijk rijdend ruitertje afgeserveerd worden met punten rond de 175-180, want 'de aanleuning moet beter'. En dan heb ik het over de B-L1-L2... Zolang de KNHS/juries er zo naar blijven kijken, kunnen we niet verwachten dat het in de top snel beter wordt. Als we de kinderen op deze manier al leren dat in de krul het belangrijkst is...