Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:21

Avalanche schreef:
Skala en LDR sluiten elkaar ook niet uit. Je hebt alleen wel een hoop skill nodig om die twee met elkaar te verenigen. Maar ja, komt echt uit Duitsland.

Ik doelde op de basis waar Elisa het over heeft.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:22

Mijn baas komt uit Duitsland en daar wordt LDR gezien als iets dat je niet meer dot, niet alleen omdat het nu illegal is maar ook omdat het slecht is voor het paard en je training überhaupt. In iig waar hij vandaan komt. Of dat de hele Duitsland is weet ik niet.

Dat je iets heb uitgevonden beteken niet dat je er niet van kunt leren en zegt “die kunnen wij beter niet doen meer”.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:26

LDR komt inderdaad bij Baucher vandaan, de oorsprong is Frankrijk. Maar zoals Nicole Uphoff LDR reed was wel een tandje aardiger dan hoe Anky en Sjef het uitgewerkt hebben. Destijds deed je dat ook bij een paard welke al GP liep. De laatste 15 jaar is iedereen het gaan kopieren zonder het skala voor elkaar te hebben en ook bij jonge paarden. Daar is het mis gegaan.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:33

_San87_ schreef:
Avalanche schreef:
Skala en LDR sluiten elkaar ook niet uit. Je hebt alleen wel een hoop skill nodig om die twee met elkaar te verenigen. Maar ja, komt echt uit Duitsland.

Ik doelde op de basis waar Elisa het over heeft.

Snap ik, maar Elisa suggereert dat LDR modern is, en dat is het niet. Het komt uit de hoed van de klassieke meesters. En de theorie ervan is niet helemaal onlogisch. Het probleem is de uitvoering ervan, en daar hebben we de excessen van gezien.
Maar diezelfde klassieke meesters kwamen met het Skala.

Baucher heeft ook heel veel gedaan voor de Frans klassieke rijkunst, en Baucher is ook degene die het idee poneerde dat een paard van achter naar voren door het lijf moet lopen, maar zélf moet nageven, en dus niet gedragen moet worden door de ruiter, en in iedere overgang en tempowisseling licht en zacht moet blijven.

Wat ik alleen grondig oneens ben met iemand als bv Mireille Den Hoed is dat een paard wel recht zal worden op 2 teugels als het maar voorwaarts genoeg is - en als gevolg daarvan heb ik mensen door de baan zien scheuren met een paard dat steeds zwaarder op de hand werd, maar nog steeds niet recht.
Het 'losgelassenheit' idee van het Skala lijkt soms een beetje weg, en daar zijn de Fransen dan weer wat sterker in.
Ik heb hier nog steeds wel Steinbrecht liggen trouwens, maar een boek waar ik persoonlijk veel meer aan gehad heb is "ruiters en rechters" van Ernest van Loon.


Benzz schreef:
LDR komt inderdaad bij Baucher vandaan, de oorsprong is Frankrijk. Maar zoals Nicole Uphoff LDR reed was wel een tandje aardiger dan hoe Anky en Sjef het uitgewerkt hebben. Destijds deed je dat ook bij een paard welke al GP liep. De laatste 15 jaar is iedereen het gaan kopieren zonder het skala voor elkaar te hebben en ook bij jonge paarden. Daar is het mis gegaan.


Dank u!!! Vanuit de grond van mijn hart.
Het probleem zat hem in het kopiëren zonder het skala voor elkaar te hebben :) niet zozeer in het idee zelf. En imo een goed ding om dat onderscheid te maken.

Tiahastrona

Berichten: 1532
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:02

Filmpje is niet meer zichtbaar

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:36

Mij dondert het niet zo waar wat precies vandaan komt.

Ik doelde op de Duitse klassieke dressuur en de basis vanuit het Skala. Er zit ook nog in verschil in LDR als houding van het paard en LDR wat afgedwongen wordt met de hand. In de moderne dressuur worden alle houdingen afgedwongen met de hand waar de basis in de Duitse klassieke dressuur altijd van achter naar voren rijden is en de houding voor een gevolg van is.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:37

Tiahastrona schreef:
Filmpje is niet meer zichtbaar



Viel mij ook al op. Wou hem laten zien aan iemand

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:42

Elisa2 schreef:
Mij dondert het niet zo waar wat precies vandaan komt.

Ik doelde op de Duitse klassieke dressuur en de basis vanuit het Skala. Er zit ook nog in verschil in LDR als houding van het paard en LDR wat afgedwongen wordt met de hand. In de moderne dressuur worden alle houdingen afgedwongen met de hand waar de basis in de Duitse klassieke dressuur altijd van achter naar voren rijden is en de houding voor een gevolg van is.

Natuurlijk maakt het wel uit waar het vandaan komt en zeker als je zegt: ik hou niet van moderne dressuur, wel van het Duitse Skala. Ten eerste is LDR niet modern, en het Skala is ook weer niet zó klassiek.
Ik heb hierboven bewust links geplaatst om dat te onderbouwen.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:44

Zucht..ik ga hier niet op in hoor. Ik maak het verschil volgens mij duidelijk genoeg in mijn bericht. ;-)

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:44

Elisa2 schreef:
Mij dondert het niet zo waar wat precies vandaan komt.

Ik doelde op de Duitse klassieke dressuur en de basis vanuit het Skala. Er zit ook nog in verschil in LDR als houding van het paard en LDR wat afgedwongen wordt met de hand. In de moderne dressuur worden alle houdingen afgedwongen met de hand waar de basis in de Duitse klassieke dressuur altijd van achter naar voren rijden is en de houding voor een gevolg van is.

Niet overal hoor, ik ben heel ouderwets opgeleid en bij mij moeten ze altijd eerst naar de hand toelopen als ik been geef en daarop laat ik ze nageven, waarop ik daarna weer met mijn been naar de hand rij om aanleuning te verkrijgen.
Kan bij wat verreden paarden wel een lange route zijn, maar uiteindelijk knappen ze altijd op.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:46

Dat versta ik onder van achter naar voren rijden. Het steeds met het been naar de hand rijden zonder een houding af te dwingen of vast te blijven houden aan de voorkant.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:56

_San87_ schreef:
Ik heb les gehad in Duitsland, het skala is daar veel belangrijker en echt een uitgangspunt. In Nederland heb ik dat nooit zo ervaren.


... knikt instemmend.
Ik rijd niet Duits, maar ken het systeem en er is veel voor te zeggen.

Mijn indruk van 'Nederlanders met het Skala' dat ze over ontspanning en ritme heen schaatsen, dan 'moet hij in de krul' (het spijt me maar dat is geen aanleuning) en rechtrichten en verzamelen, mwah...
(Ondertussen wel met flinke snelheid de baan door, en de nieuwste mode is een soort van flossen, non stop het bit van links naar rechts door de mond...)


Mbt Mireille den Hoed:
wat ik van haar hoor is dat er vanaf dag één gewerkt wordt aan schoudercontrole en verticale balans.
Als gevolg daarvan geloof ik grif dat het paard op twee teugels komt.

Enne: +:)+ Ernest van Loon, Ruiters en Rechters.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:59

Elisa2 schreef:
Zucht..ik ga hier niet op in hoor. Ik maak het verschil volgens mij duidelijk genoeg in mijn bericht. ;-)

Nee, dat is mijn issue met je bericht. Je maakt een verschil waar er geen is. Je vindt van alles, en dat is leuk, vooral doen, maar dat verandert helemaal niets aan de feiten.
Elisa2 schreef:
Dovahkiin schreef:
Ai, ja dan blijft er weinig over dan "het is mijn rijstijl dus deal with it"-houding. Dan zie ik toch echt liever een Klimke rijden bijvoorbeeld.


Ik ook, ik zie alle Duitse ruiters liever rijden..ook al zit daar onderling ook nog wel wat verschil in. Maar de basis is toch heel anders dan die van de "moderne" dressuur en het mooie vind ik dat zij door dressuur rijden ieder paard kunnen verbeteren. Waar bij een Gal en consorten het paard vooral in "hun" systeem moet passen.

Heel ander uitgangspunt waarbij het eerste meer komt bij waar dressuur voor uitgevonden is, en dat is voor het paard.

Dit was wat je schreef toch? Je zet het hier neer als een feit, vervolgens kom ik met feiten waaruit blijkt dat je het verkeerd hebt. Dus een verschil maken is niet eens aan de orde.


Janneke2 schreef:
Mbt Mireille den Hoed:
wat ik van haar hoor is dat er vanaf dag één gewerkt wordt aan schoudercontrole en verticale balans.
Als gevolg daarvan geloof ik grif dat het paard op twee teugels komt.

In theorie, ja. In de praktijk niet. Want het gaat wel hard, maar juist daarvoor vallen de paarden uit balans, is de verticale balans weg en wordt paard ook niet recht op 2 teugels.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:04

Volgens mij heeft Elisa het over de huidige Duitse ruiters. En daar ben ik het mee eens. Al vind ik de Amerikanen, Denen, Zweden en Britten ook erg fijn rijden.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:05

Overigens vind ik de huidige top springruiters van Nederland wel top rijden.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:06

Avalanche schreef:
Janneke2 schreef:
Mbt Mireille den Hoed:
wat ik van haar hoor is dat er vanaf dag één gewerkt wordt aan schoudercontrole en verticale balans.
Als gevolg daarvan geloof ik grif dat het paard op twee teugels komt.

In theorie, ja. In de praktijk niet. Want het gaat wel hard, maar juist daarvoor vallen de paarden uit balans, is de verticale balans weg en wordt paard ook niet recht op 2 teugels.


Ik beschik niet over 'eerste hands informatie'.
Als gezegd: veel Nederlanders rijden met forse snelheid en denken kennelijk 'dat het dan wel goed komt' ofzo. (Ik denk van niet. :o)
... mij is verteld dat zij dit anders deed.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:07

Benzz schreef:
Volgens mij heeft Elisa het over de huidige Duitse ruiters. En daar ben ik het mee eens. Al vind ik de Amerikanen, Denen, Zweden en Britten ook erg fijn rijden.

Ik vind over de hele linie dat er beter en fijner gereden wordt :) het tijdperk van rukken en plukken en prikken lijkt wat achter ons te liggen gelukkig.


Janneke2 schreef:
Ik beschik niet over 'eerste hands informatie'.
Als gezegd: veel Nederlanders rijden met forse snelheid en denken kennelijk 'dat het dan wel goed komt' ofzo. (Ik denk van niet. )
... ik dacht dat zij dit anders deed.

Ik ook, tot ik het in de praktijk zag, en daar werd ik minder blij van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:11

Avalanche schreef:
Benzz schreef:
Volgens mij heeft Elisa het over de huidige Duitse ruiters. En daar ben ik het mee eens. Al vind ik de Amerikanen, Denen, Zweden en Britten ook erg fijn rijden.

Ik vind over de hele linie dat er beter en fijner gereden wordt :) het tijdperk van rukken en plukken en prikken lijkt wat achter ons te liggen gelukkig.


Dat vind ik ook. Hoewel bij de Nederlanders dan vooral de nieuwe lichting fijner rijdt, imo.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:12

Ja, eens. HP mag van mij per direct stoppen en Edward ook. Maar ik was echt wel positief verrast.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:15

Avalanche schreef:
Ja, eens. HP mag van mij per direct stoppen en Edward ook. Maar ik was echt wel positief verrast.


waar was je positief verrast over?

Rocamor

Berichten: 10847
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:17

En hoeveel paarden heb jij in de praktijk gezien? Want ik heb hier op Bokt ook wel eens een les gezien van 1 van de instructeurs die ik best leuke dingen heb zien doen. Maar in dat deel van de les vroeg je je ook af wat er überhaupt gebeurde. En de lesser maar juichen. Het was geen reclame voor die instructeur op dat moment zeg maar.

Ik hoop dat we met de "jongere" Nederlandse garde van dat geruk/gepluk af gaan raken

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:23

PSvanLot schreef:
Avalanche schreef:
Ja, eens. HP mag van mij per direct stoppen en Edward ook. Maar ik was echt wel positief verrast.


waar was je positief verrast over?



Avalanche schreef:
het tijdperk van rukken en plukken en prikken lijkt wat achter ons te liggen gelukkig

Hierover :) ik vind dat er over de hele linie eerlijker gereden wordt.


Rocamor schreef:
En hoeveel paarden heb jij in de praktijk gezien? Want ik heb hier op Bokt ook wel eens een les gezien van 1 van de instructeurs die ik best leuke dingen heb zien doen. Maar in dat deel van de les vroeg je je ook af wat er überhaupt gebeurde. En de lesser maar juichen. Het was geen reclame voor die instructeur op dat moment zeg maar.

Ik hoop dat we met de "jongere" Nederlandse garde van dat geruk/gepluk af gaan raken


Ik heb op een stal gestaan waar een instructeur van haar Takt academie alle paarden en ruiters les gaf. Dus zeker 6 maanden aaneengesloten kunnen beoordelen. Zou het eenmalig zijn, dan heb je gelijk. Maar normaal schort ik mijn mening op als ik maar een ding van iemand gezien heb.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:37

Takt academy is geen kwestie van een paard hard laten gaan en daardoor recht hoor. Dat gaat dmv schouders verzetten in oefeningen. (bijv bloem rijden ipv volte, iedere keer weer de schouders evenredig belast om weer de volte door te kunnen maakt een bloem vorm)

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:40

De theorie klopt. Echt. De uitvoering ervan absoluut niet.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:45

Hannanas schreef:
Takt academy is geen kwestie van een paard hard laten gaan en daardoor recht hoor. Dat gaat dmv schouders verzetten in oefeningen. (bijv bloem rijden ipv volte, iedere keer weer de schouders evenredig belast om weer de volte door te kunnen maakt een bloem vorm)

Een paard moet eerst naar de hand toe lopen voor je schoudercontrole kunt krijgen. Vergeten ze vaak bij die clubjes. Het skala is er niet voor niets en die stappen moeten doorlopen worden.

Mijn ervaring is dat die groepen een gedeelte van de theorie pakken en in de praktijk mensen vooral een goed gevoel willen geven. Verbetering zie je er niet. Ik heb meerdere malen met verbazing naar lessen staan te kijken. De groep onzekere hoger opgeleide vrouw is er gevoelig voor.