Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 14 [ 345 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

 
Profiel   

Jumping Amsterdam
Sport


[ img ]
Edward Gal met VMF Gladiator tijdens The Top of Dressage.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Begin 2022 kondigde Edward Gal aan dat hij het hele jaar niet op wedstrijden zou verschijnen. De 12-voudige Nederlandse kampioen en voormalig Europees en wereldkampioen laste een pauze in, waardoor hij onder meer het WK in Herning aan zich voorbij liet gaan. Op Jumping Amsterdam kwam Nederlands succesvolste dressuurruiter voor het eerst weer voor publiek in actie. Woensdagavond reed hij de tot dusverre door Geert Jan Raateland gereden VMF Gladiator (v. Totilas) in een clinic die begeleid werd door Nicole Werner.

Leuk publiek en gezellig
‘‘In september heb ik met de organisatie afgesproken dat ik mee zou rijden bij de Top of Dressage. Ik vond dat mijn jaartje geen wedstrijden nu wel voorbij is. Dus dan gaan we weer eens even beginnen en daar is dit een heel leuk evenement voor. Ik vind het altijd heel leuk om op Jumping Amsterdam te rijden. Het is leuk publiek en gezellig. Dus de keuze om hier na mijn pauze weer te beginnen was makkelijk.’’

‘Blij dat ik Gladiator heb meegenomen’
Edward moest wel even wennen aan de energie van Gladiator toen hij de piste binnen reed. ‘‘Ik rijd hem nog niet zo lang en dan is het best nog wel even aftasten wat hij gaat doen. Thuis gaat het allemaal heel goed, maar hoe hij in een clinic reageert met publiek wist ik nog niet. Nu weet ik hoe hij hierop reageert en dit beviel goed. Ik voelde natuurlijk wel de spanning en dingen die nog beter kunnen, maar ik was wel blij dat ik hem had meegenomen.’’

Glock’s Toto Jr. en Glock’s Total US
Het was voor Edward een bewuste keus om Glock’s Toto Jr. (v. Totilas) en Glock’s Total US (v. Totilas) niet in de clinic te rijden. ‘‘Deze paarden zijn natuurlijk nog helemaal niet weggeweest en Gladiator heeft al wel wedstrijden gedaan. Ik wilde niet meteen mijn toppaarden in een grote, volle arena de ring binnen rijden. Zij moeten eerst weer kleine wedstrijden doen voordat ik hen weer start op grote wedstrijden zoals deze. Ik heb nog geen concrete plannen voor Glock’s Toto Jr. en Glock’s Total US, maar ik ga ze dit jaar zeker op wedstrijden uitbrengen.’’
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 02:47 



 
Profiel   

En maar excuses over de halshouding. Sorry, wie willen ze voor de gek houden, ze trainen LDR of schamen ze zich daar nou voor?

Dan wordt het tijd voor een andere rijstijl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:18 



 
Profiel   

hns schreef
En maar excuses over de halshouding. Sorry, wie willen ze voor de gek houden, ze trainen LDR of schamen ze zich daar nou voor?

Dan wordt het tijd voor een andere rijstijl.


Weinig Top aan.
Helemaal eens; het wordt tijd dat dit type ruiter eens met de tijd meegaat. Van het tijdperk van in de krul trekken hebben we nou wel een keer genoeg van en genoeg van gezien.
Of zou het misschien de leeftijd zijn, opgevoed in het permanent-in-de-krultijdperk van de jaren 80?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:35 



 
Profiel   

Hebben jullie het filmpje ook gezien? Daarin wordt uitgelegd dat het paard vanuit heetheid kort gaat lopen.

Edit: filmpje toegevoegd
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... op-of-dres

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:36 



 
Profiel   

Ligt elke pas een snok aan de stang geven dan aan de heetheid van het paard? Sorry hoor maar dat filmpje vind ik echt alles behalve vriendelijk voor het paard. Ik heb m na de eerste draf passen afgezet, elke pas teugels wisselend tussen te los en te strak. Logisch dat het paard dan besluit zijn hoofd op zijn borst te gooien. Waar is de stabiele verbinding met de mond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 17:56 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
hns schreef
En maar excuses over de halshouding. Sorry, wie willen ze voor de gek houden, ze trainen LDR of schamen ze zich daar nou voor?

Dan wordt het tijd voor een andere rijstijl.


Weinig Top aan.
Helemaal eens; het wordt tijd dat dit type ruiter eens met de tijd meegaat. Van het tijdperk van in de krul trekken hebben we nou wel een keer genoeg van en genoeg van gezien.
Of zou het misschien de leeftijd zijn, opgevoed in het permanent-in-de-krultijdperk van de jaren 80?

neenee
toen was dat juist niet, was uit den boze achter de LL rijden.
En er werd echt gehamerd op van achter naar voor.
Hand ontspannen daar naartoe rijden ipv andersom.

Dat was pas nadat anky bij Sjeff ging trainen en die methode steeds verder doorgedrukt werd in haar rijden. Voorheen reed zij ook niet zo.
Dat begon een beetje zo na de spelen van 96.
En ja dat scoorde, dus andere ruiters gingen dat ook doen en het publiek maar juichen en deze groep ruiters maar verder van voor naar achter rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 18:08 



 
Profiel   

Prachtig paard. Maar met alle respect zie ik bij Edward nooit een paard ontspannen lopen met lengte in de hals. Nee, absoluut niet mijn stijl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 18:42 



 
Profiel   

Vraagje aan de kenners hier: wordt Gal terecht Neerlands succesvolste ruiter genoemd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:04 



 
Profiel   

Zeker niet, ik ben fan van de Duitse rijstijl.
Edward Gal is vergane glorie met zijn getrek en gepluk.
Paard is niet over de rug,die is weg gedrukt. Dansende beren noem ik dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:23 



 
Profiel   

Ik dacht dat de foto een ongelukkige momentopname liet zien, maar het is het hele filmpje met de kin op de borst. Jammer, het is een heel mooi paard maar weer zo verschrikkelijk veel spanning. En nee ik kan het absoluut niet beter, maar het is gewoon geen prettig beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:52 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Hebben jullie het filmpje ook gezien? Daarin wordt uitgelegd dat het paard vanuit heetheid kort gaat lopen.

Edit: filmpje toegevoegd
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... op-of-dres


Nee maar was er wel bij :Y). Ik begrijp dat t paard zich snel opkropt, alleen er waren zoveel momenten dar het paard een stabiele verbinding probeerde te krijgen en hij z'n handen nog strak tegen zich aanhield.
Wij hadden ook het idee dat Nicole probeerde te helpen maar Edward niet zoveel deed war Nicole aangaf

Ik vond de clinic die hij aan Emmelie gaf daarin tegen wel weer leuk om te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:56 



 
Profiel   

grace1989 schreef
Prachtig paard. Maar met alle respect zie ik bij Edward nooit een paard ontspannen lopen met lengte in de hals. Nee, absoluut niet mijn stijl.


Deze krijgt 0 ruimte. Hand blijft gespannen boven de schoft.

Als ik deze foto zie dan denk ik echt ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:57 



 
Profiel   

Zonde. Het is zonder meer een talentvol paard. Maar waarom niet juist in zo’n clinic werken aan lengte en meer ontspanning? Waarom dat constante gepluk aan de voorkant? Zó zonde, paard komt zo echt niet tot zijn recht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 19:59 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat hij zo in een stoelzit zit. En jammer van die doorgeslagen stang.

Machtig paard! Dat wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:00 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Hebben jullie het filmpje ook gezien? Daarin wordt uitgelegd dat het paard vanuit heetheid kort gaat lopen.

Edit: filmpje toegevoegd
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... op-of-dres


Ja, dressuur rijden is moeilijk.
Dier wil zich opkroppen. 'Een paard is ook maar een mens en heeft van tijd tot tijd emoties' - aan ons om daar correct rijden tegenover te zetten.

En ik ben van de school dat dressuur er is om het paard te helpen, te leren ons goed te dragen.
Achterhand onder de massa, in stap en draf landt het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter.
Een 'bolle' rug (lijn tussen bekken en zadel).
En graag een lange hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:04 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Ik heb het idee dat hij zo in een stoelzit zit. En jammer van die doorgeslagen stang.

Machtig paard! Dat wel

Ik vind dat het altijd lijkt of het een vzh zadel is.
Maar misschien wel handig voor zijn lange benen?

Daarnaast rijd hij dit keer ook zeker typisch licht. Dat viel me ook op.
Zelf erg gespannen, zijn rug. daardoor idd richting stoelzit.
Armen is altijd gespannen, nu ook.

Maar nu gaan we de mensen weer krijgen doe het zelf maar beter. Nee, daarom word ik ook geen beste Nederlandse ruiter genoemd :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:06 



 
Profiel   

Ik was er die avond en moest bij sommige momenten mijn ogen dicht doen.

Toen hij binnen kwam vertelde Nicole dat ze hem had meegenomen om te laten zien dat sommige paarden niet anders kunt lopen en dat hij niet zo veel hebt gedaan. Nou bij zijn normale ruiter loopt die heel anders en heb wel international gelopen.

Ik had drie vrouwen achter mij die bij alles wat die die zei “kijk nou eens hooooe mooi”. Ik moest me inhouden om niks te zeggen.

Dit is juist zo een slechte voorbeeld voor de dressuursport. Vond wel dat Ricky en Dinja juist heel goed omging met de spanning van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:24 



 
Profiel   

Phonix schreef
Ik was er die avond en moest bij sommige momenten mijn ogen dicht doen.

Toen hij binnen kwam vertelde Nicole dat ze hem had meegenomen om te laten zien dat sommige paarden niet anders kunt lopen en dat hij niet zo veel hebt gedaan. Nou bij zijn normale ruiter loopt die heel anders en heb wel international gelopen.

.

Gal heeft een jaar niet gestart omdat hij een enorme knau heeft gekregen van alle negatieve commentatoren. Op deze manier proberen ze glad te praten dat kort in de hals soms niet anders kan.

Nu weet ik dat Havidoff nakomelingen heel heet kunnen worden en dat op lengte rijden echt niet makkelijk is. Maar ze lopen altijd en allemaal te kort in de hals bij hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:35 



 
Profiel   

Vind het commentaar wel sneu voor gal.(ongeacht mijn mening, ik zeg niet dat ik er wauwie over ben)

Maar na die hetze denk ik dan wel… neem dan toch een paard mee die je met normale halslengte op een trens de baan kunt rondrijden. Begin ff fris, zonder gelijk weer in de wind te gaan staan. Die storm begint nu opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:38 



 
Profiel   

Tja het is een one trick pony. Alle paarden zijn altijd heet. Ik vind het contrast altijd zo groot. In interviews vind ik het zo’n sympathieke ruiter maar te paard kan ik er absoluut niet warm voor lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:50 



 
Profiel   

Wat een machtig dier <3. Het rijden... Heet okay, op het filmpje stond imo in alle gangen de rem erop. Ik vind het niet mooi gereden zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 20:53 



 
Profiel   

Phonix schreef
Ik was er die avond en moest bij sommige momenten mijn ogen dicht doen.

Toen hij binnen kwam vertelde Nicole dat ze hem had meegenomen om te laten zien dat sommige paarden niet anders kunt lopen en dat hij niet zo veel hebt gedaan. Nou bij zijn normale ruiter loopt die heel anders en heb wel international gelopen.

Ik had drie vrouwen achter mij die bij alles wat die die zei “kijk nou eens hooooe mooi”. Ik moest me inhouden om niks te zeggen.

Dit is juist zo een slechte voorbeeld voor de dressuursport. Vond wel dat Ricky en Dinja juist heel goed omging met de spanning van het paard.


Als er iemand weet hoe je schakelt tussen een ontspannen en aangespannen/gespannen paard is het Rieky wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 21:03 



 
Profiel   

Heb net het filmpje gekeken. Ik vind het ook geen reclame. Het is eindelijk een keer geen benenzwaaier met veel bombarie, maar ik denk eigenlijk alleen maar: meer naar voren en hand mee naar voren. Meer voorwaarts tegen de hand aanrijden. Hij wil momenten de hand meer zoeken en dan is het meteen Ho, terug in tempo en weer ronder. En inderdaad, hij rijdt ook licht wat achter in het zadel. Ik snap wel waarom je dit weleens zou doen. Thuis. Maar zo in deze gelegenheid geen reclame. Ik had ook een ander paard meegenomen, zeker weer voor een eerste keer in de schijnwerpers. Eentje die je lekker op een trensje op zijn eigen benen kan laten rondlopen. Door het lijf, actief van achteren naar voren naar de hand toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 09:14 



 
Profiel   

Als de reden van zijn jaartje-off was dat hij de kritiek niet meer kon hebben, dan zou ik serieus overwogen hebben om een andere trainer te zoeken om een andere rijstijl aan te nemen? Hij blijft maar bij Nicole Werner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 09:36 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Vind het commentaar wel sneu voor gal.(ongeacht mijn mening, ik zeg niet dat ik er wauwie over ben)

Maar na die hetze denk ik dan wel… neem dan toch een paard mee die je met normale halslengte op een trens de baan kunt rondrijden. Begin ff fris, zonder gelijk weer in de wind te gaan staan. Die storm begint nu opnieuw.



Denk niet dat hij deze uitdrukking kent.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 09:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 14 [ 345 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen