Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equitation

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-09-08

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 09:45

Maar moonfish13 als je de basis als ruiter nog niet beheerst dan heeft het ook nog niet zoveel zin om losse clinics te volgen bij grote namen. Ze kunnen je in die korte tijd paar tips geven maar als jij ondertussen niet onafhankelijk kan zitten, je buitenbeen elke wending vergeet, de schouder er continue uit laat lopen, etc. Ja, dan wordt het hang- en wurgwerk als je,je paard wat hoger instelt. Om dat ruitergevoel en het juiste spiergeheugen te ontwikkelen daarvoor moet iemand consequent regelmatig met je meekijken. Dat los je niet in 1 clinic op.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:29

Wat ik niet snap in het hele verhaal is dat het hoger instellen met de hand afgedwongen wordt? Imo komt oprichting nog altijd van achteruit. Dus als een ruiter moet vasthouden/ spierballen moet kweken in de armen dan gaat er toch iets niet helemaal goed naar mijn bescheiden mening.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:33

Avalanche schreef:
lovelucydan schreef:
Grappig dat eerste stuk wat je schrijft.
Vriendin deed ook mee aan een clinic van dinja. En gaf duidelijk aan b niveau en net een paar maanden onder het zadel....
Ze moest inderdaad enkel hoger en hoger zetten de hals echte tips heeft ze verder niet gehad. Heel zonde van de clinic.

Was bij de vrije training aan het kijken maar die Hans Peter die prikt en trekt zijn paard echt helemaal in elkaar, was echt een heel onvriendelijk beeld....

Toch krijg je paarden ook niet zo aan het lopen hoor, als je alleen maar prikt, want dan gaan ze helemaal niet meer vooruit.
En dat is niet om HP te verdedigen, maar wat ik eerder zei...... kritiek is makkelijk, en eerlijk, ik zie Edward ook minder graag rijden. maar feit blijft dat ze nog altijd wel een stuk beter rijden dan jij of ik.
Prikken en vasthouden is toch precies wat HP doet, thuis ook gerust met een slof erbij met S&T en niet alleen Dreamboy, maar destijds ook Johnson en Vitalis. Sorry, ik vind dat dierenmishandeling en geen paardrijden.


Getup schreef:
Vond het ook interessant om commentaar van de Duitsers te lezen. Die werden blij van t rijden van Emmelie en Marieke en verder werd er geschreven over paarden met veel kwaliteit , maar toch vaak erg veel spanning en kort in de hals.

Duits is ook nog wel anders natuurlijk, Duitsers zijn heel erg van het naar de hand toe rijden, alleen probleem is dat je paard dan op zeker moment erg zwaar wordt en dat zie je bij Isabell Werth terug. En zij kan echt fantastisch rijden hoor, begrijp me goed, maar het is mij wat te zwaar.

Te zwaar? er werd juist gezegd dat er te weinig verbinding was. Overigens is het ook niet zo dat je paard zwaar wordt als je het naar de hand roe rijdt. Dat is niet wat er bedoeld wordt met naar de hand toe rijden.

moonfish13 schreef:
Ik heb Dinja les zien geven met een clinic.
De amazone zei ik krijg zulke zere armen van haar, zo zwaar op de hand.
Moest ze nog maar harder gaan hangen ze kwam verzuurd van haar paard af qya armen.
Teugels korter en trek maar in elkaar.
Amazone in kwestie zei ik deed juist mee op de hoop dat zij me tips kon geven.
Maar ze kwam verrot van haar paard.

Ik snap wel wat Dinja bedoelt. Dinja heeft les gehad van Rieky Young, en heeft daar geleerd om je handen neer te zetten als een soort bijzetje, en dan het paard daar heen te rijden, en als je dat goed doet, laat hij daar ook los, en wordt hij heel licht.


Ik geef ook weleens les met: teugels korter, buitenteugel eraan houden, en dan bedoel ik neit dat je moet gaat trekken, wel dat je de teugels zo kort moet pakken dat het voor het paard niet meer vrijblijvend is. Tegelijk moet je ze dan wel zo actief hebben dat ze idd daar los gaan laten en door het lijf gaan swingen.

Maar het is altijd een lastig evenwicht. Je rijdt een paard niet naar een losse teugel toe, want hij heeft daar geen steun, maar van voor naar achter rijden is ook niet de bedoeling, en ergens moet je daar de balans gaan vinden.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:54

Om ook een ander geluid te laten horen. Ik heb 8 jaar geleden een clinic bij Dinja mogen rijden. Ik vond het heel fijn, herken mij niet in de de verhalen en heb echt goede tips gekregen. Ik reed denk ik L1 op de moment.

lletam

Berichten: 570
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:18

Weet iemand of de kür vanmiddag ergens wordt uitgezonden (naast clipmyhorse)?
Op nos.nl staat alleen het springen van morgen op de planning

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:07

Elisa2 schreef:
Wat ik niet snap in het hele verhaal is dat het hoger instellen met de hand afgedwongen wordt? Imo komt oprichting nog altijd van achteruit. Dus als een ruiter moet vasthouden/ spierballen moet kweken in de armen dan gaat er toch iets niet helemaal goed naar mijn bescheiden mening.


Dat zie je dus in veel paarden terug. Hoog in het kruis en holle rug en achterbenen die niet ver onder de massa kunnen komen daardoor. Wat mij betreft te maken met valse oprichting...en als je daar dan bijna 80% mee scoort...tsja....

Ik zou het mooi vinden als er naast de jury iemand zou zitten die expert is in biomechanica en ook een algemeen cijfer mag geven die zwaar mee telt. Daarnaast zou ik het leuk vinden als het publiek ook cijfers zou mogen geven voor het geheel van iemands proef en dat er dan ook een publieksprijs komt :D

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:16

lletam schreef:
Weet iemand of de kür vanmiddag ergens wordt uitgezonden (naast clipmyhorse)?
Op nos.nl staat alleen het springen van morgen op de planning


Het is nu live op ClipMyHorse, dus vanmiddag vast ook.

lletam

Berichten: 570
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:21

manubres schreef:
lletam schreef:
Weet iemand of de kür vanmiddag ergens wordt uitgezonden (naast clipmyhorse)?
Op nos.nl staat alleen het springen van morgen op de planning


Het is nu live op ClipMyHorse, dus vanmiddag vast ook.


Ik bedoel dus naast cmh want die heb ik niet

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:24

Ik denk deze dan ook niet op youtube? De grand prix van vrijdag werd live op FEI youtube uitgezonden.

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:32


lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:36

Ik kan via cmh gewoon volledig beeld zien

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:38

manubres schreef:
Elisa2 schreef:
Wat ik niet snap in het hele verhaal is dat het hoger instellen met de hand afgedwongen wordt? Imo komt oprichting nog altijd van achteruit. Dus als een ruiter moet vasthouden/ spierballen moet kweken in de armen dan gaat er toch iets niet helemaal goed naar mijn bescheiden mening.


Dat zie je dus in veel paarden terug. Hoog in het kruis en holle rug en achterbenen die niet ver onder de massa kunnen komen daardoor. Wat mij betreft te maken met valse oprichting...en als je daar dan bijna 80% mee scoort...tsja....

Ik zou het mooi vinden als er naast de jury iemand zou zitten die expert is in biomechanica en ook een algemeen cijfer mag geven die zwaar mee telt. Daarnaast zou ik het leuk vinden als het publiek ook cijfers zou mogen geven voor het geheel van iemands proef en dat er dan ook een publieksprijs komt :D

Maar is dat ook echt zo dat het met de hand afgedwongen wordt? Ik zou dat juist bij iemand als Dinja heel raar vinden, zij is normaal gezien juist iemand die dat niet doet.

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:40

lieke2 schreef:
Ik kan via cmh gewoon volledig beeld zien


Ik kon dat 5 minuten en toen gaf ie toch premium benodigd aan. Klein scherm kan wel. Ik probeer nu nog een keer met een incognitovenster.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:43

Maar komt het ook niet gewoon op youtube?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:45

Gaabje schreef:
lieke2 schreef:
Ik kan via cmh gewoon volledig beeld zien


Ik kon dat 5 minuten en toen gaf ie toch premium benodigd aan. Klein scherm kan wel. Ik probeer nu nog een keer met een incognitovenster.


Klopt...is bij mij ook...zelfs bij klein beeldscherm. Heb de Inter kür wel gewoon kunnen zien. Vind het ook niet heel erg. Het zonnetje schijnt en zat te twijfelen...kijken of met paard bezig. Nu is keuze makkelijker :o

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:45

Gaabje schreef:
lieke2 schreef:
Ik kan via cmh gewoon volledig beeld zien


Ik kon dat 5 minuten en toen gaf ie toch premium benodigd aan. Klein scherm kan wel. Ik probeer nu nog een keer met een incognitovenster.


Sjips, en je scherm wat vergroten? Dus niet uitvullen maar van 100% naar 150% zetten?
Je hebt nog niet superveel gemist :+

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:46

lieke2 schreef:
Gaabje schreef:

Ik kon dat 5 minuten en toen gaf ie toch premium benodigd aan. Klein scherm kan wel. Ik probeer nu nog een keer met een incognitovenster.


Sjips, en je scherm wat vergroten? Dus niet uitvullen maar van 100% naar 150% zetten?
Je hebt nog niet superveel gemist :+


Goeie!

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:56

Ik heb dus nu pas tijd om alles terug te kijken....... Ik vind HP idd erg prikkerig, zwaar in de hand ook. Commentaar is er overigens ook naar. Overigens vind ik de pirouettes erg netjes gereden, paard komt ook meer met de neus eruit in de passage.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:49

equitation schreef:
Maar moonfish13 als je de basis als ruiter nog niet beheerst dan heeft het ook nog niet zoveel zin om losse clinics te volgen bij grote namen. Ze kunnen je in die korte tijd paar tips geven maar als jij ondertussen niet onafhankelijk kan zitten, je buitenbeen elke wending vergeet, de schouder er continue uit laat lopen, etc. Ja, dan wordt het hang- en wurgwerk als je,je paard wat hoger instelt. Om dat ruitergevoel en het juiste spiergeheugen te ontwikkelen daarvoor moet iemand consequent regelmatig met je meekijken. Dat los je niet in 1 clinic op.


Deze clinic was voor iedereen, ze doen dat een paar keer per jaar voor de leuk.
Met verschillende mensen, ook op manegeponies in de lease mocht je meerijden.
Maar het feit is gewoon dat ik niets hoorde over been erbij en voorwaards.
En dat is toch basis? Ik heb enkel gehoord dat ze nog korter die teugels pakken moest.
Dinja wist de doelgroep, dat was van een nette manegeruiter tot Z combinaties.
Doel was gewoon een frisse blik, en een leuke leerzame dag.
Want je kijkt ook met de rest mee als je nog niet aan de beurt bent en nog tijd hebt.
Maar ik zag echt inderdaad wat avalanche aanhaalde die bijzet achtige techniek.
Maar geen focus of uitleg over dat je dit moet combineren met actief van achter rijden.
En echt hoor zij is niet op haar achterhoofd gevallen, paard was ook niet correct gereden voor koop.
Maar zij had geen Z proef waardig iets verwacht maar een frisse blik en een leuke clinic.
Maar er waren er meer die het erg tegen vonden vallen en dat is erg jammer.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:58

moonfish13 schreef:
Maar ik zag echt inderdaad wat avalanche aanhaalde die bijzet achtige techniek.
Maar geen focus of uitleg over dat je dit moet combineren met actief van achter rijden.

Het is dat idd, de combinatie, en ik besteed daar vaak echt wel een aantal lessen aan, zodat ik weet dat ze het ook echt voelen wanneer paard die voorwaartse drive heeft en ze hem van voren kunnen opvangen en hij zacht wordt en gaat swingen en de combinatie is idd wel belangrijk :D alleen teugels aanhalen doet niets :D

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:02

Elisa2 schreef:
Te zwaar? er werd juist gezegd dat er te weinig verbinding was. Overigens is het ook niet zo dat je paard zwaar wordt als je het naar de hand roe rijdt. Dat is niet wat er bedoeld wordt met naar de hand toe rijden.

Even he: dat weet jij, dat weet ik, maar dat is niet hoe iedereen het interpreteert, en paarden kunnen zo wel degelijk onwijs zwaar worden. Ik vind Isabell heel vaak echt wel zwaar op de hand, maar ik moet de proef zo nog even bekijken.

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:19

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Te zwaar? er werd juist gezegd dat er te weinig verbinding was. Overigens is het ook niet zo dat je paard zwaar wordt als je het naar de hand roe rijdt. Dat is niet wat er bedoeld wordt met naar de hand toe rijden.

Even he: dat weet jij, dat weet ik, maar dat is niet hoe iedereen het interpreteert, en paarden kunnen zo wel degelijk onwijs zwaar worden. Ik vind Isabell heel vaak echt wel zwaar op de hand, maar ik moet de proef zo nog even bekijken.


Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. I.c.m. dit paard vind ik het zwaarder ogen dan ik ooit van haar gezien heb.
Ze is zo ook aan de beurt in de kur.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:21

Ik ben ook heel erg benieuwd, ik geef je zo mijn mening :)

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:27

Ik word uit de livestream geschopt...... niet zoveel zin in 30 dagen gratis testen want dat vergeet ik

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Dinja van Liere en Hermès N.O.P. winnen Grand Prix Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:29

op klein scherm kan het wel als het goed is.