Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

"Is de box te klein? Ga het gesprek aan"

 
Profiel   

Levende Have
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Dierenartsen hebben een document opgesteld met minimumeisen voor het houden van paarden. Het document dient als leidraad voor advisering in de praktijk én als hulpmiddel bij ingewikkelde discussies over het welzijn van paarden. "We hebben er met zijn allen goed over nagedacht", zegt dierenarts Vivianne van Leeuwen, voorzitter van de Commissie welzijn van de Koninklijke maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD). "Op deze manier kunnen we vragen vanuit de maatschappij van een breed gedragen antwoord voorzien."

Het document ("Whitepaper paardendierenarts en paardenwelzijn" genoemd) gaat niet veel verder dan wat er in de Gids Goede Praktijken van de Sectorraad Paarden is vastgelegd. Deze gids wordt door voorstanders van meer paardenwelzijn vaak bekritiseerd omdat er geen stimulans vanuit gaat om paarden de ruimte en vrijheid te geven, waaraan ze behoefte hebben.

Het whitepaper bevat "statements" die getuigen van goede wil, zoals "alle paarden kunnen dagelijks vrij bewegen", maar die vrije beweging houdt niet meer in dan dat paarden "in elk geval een kort sprintje moeten kunnen trekken en daarbij de mogelijkheid hebben tot visueel contact met soortgenoten. De afstand om over te kunnen sprinten is minimaal 17,5 meter (vijf galopsprongen ofwel zeven paardlengten) voor een warmbloed".

Vivianne van Leeuwen erkent dat ook in het whitepaper de lat niet hoog ligt. "Minimaler dan dit kan bijna niet, maar het is een levend document. Het kan worden aangescherpt en uitgebreid. Wat er nu ligt, is iets waar we het met zijn allen over eens zijn. Je zou misschien meer willen, maar dat is niet altijd breed gedragen."

Bovendien moet er rekening worden gehouden met de praktijk, stelt ze. "Ga je nauwkeuriger benoemen wat zou moeten, dan zou dat in gevallen die daaraan niet voldoen aanleiding kunnen geven tot juridische procedures of klachten van derden. Daar wil je als dierenarts een eigenaar tegen beschermen. Wij willen bewustwording creëren. Neem een paard met astma. Dat is vaak te managen zonder medicatie, maar wel met adviezen over voeding en huisvesting. De dierenarts heeft de skills om daar iets mee te doen. Ons beroep bestaat voor 80% uit communicatie."

Hulp in de praktijk
Ze benadrukt dat het voor een dierenarts vooral van belang is het gesprek aan te gaan met een houder van paarden, bijvoorbeeld als blijkt dat een box te klein is. In zo’n geval kun je als dierenarts de rolmaat pakken, maar je kunt ook kijken hoe het paard wordt gehouden. "Hoe erg is een te kleine box als een paard het grootste deel van de dag in een paddock staat?", is dan een vraag die moet worden beantwoord.

Het whitepaper helpt de dierenarts in de praktijk. Het is volgens Van Leeuwen zeker van toegevoegde waarde, niet in de laatste plaats omdat er een hoofdstuk in staat over de gezondheidszorg: "paarden krijgen de best mogelijke zorg door een team van gediplomeerde zorgprofessionals, gecoördineerd door de paardendierenarts. Alle behandelingen, zowel preventief als curatief, zijn altijd in het belang van het paard."

Die nadruk op het recht op professionele zorg (ook van gediplomeerde hoefsmeden en gecertificeerde paardentandartsen) is belangrijk voor de dierenarts, geeft Van Leeuwen aan. Evenals de koppeling die er wordt gelegd tussen diergeneeskundige handelingen en dierenwelzijn. "We nodigen dierenartsen uit goed na te denken over wat ze doen. Er moet een diergeneeskundige noodzaak zijn voor het uitvoeren van behandelingen."

Ook staat er in het whitepaper een statement over levensbeëindiging: "de paardendierenarts helpt de eigenaar bij de besluitvorming rondom de laatste fase van het leven en de levensbeëindiging van het paard. Dit laatste kan zijn in de vorm van euthanasie door de dierenarts, of middels slachten. Beide vormen van levensbeëindiging zijn welzijnsneutraal en dienen met respect voor het dier te gebeuren." Van Leeuwen: "we hebben er een tijd over gedaan om dit goed te formuleren. Het is een belangrijk onderwerp dat eigenlijk al bij de aankoop van een paard speelt en waarover je goed moet nadenken."

Whitepaper borduurt voort op nieuwe inzichten
Volgens Van Leeuwen borduurt het whitepaper voort op nieuwe inzichten over het welzijn, de behoeften en het gedrag van paarden. Ze plaatst daarbij de kanttekening dat veel nog niet bekend is. Zo kan de vraag of een paard lijdt onder paardensport, nog niet worden beantwoord. Vivianne: "hoe zie je of een paard blij is of niet blij is? We willen dat wetenschappelijk onderbouwd hebben." Het whitepaper is wel duidelijk over mishandeling van paarden bij de training en wedstrijden. "De dierenarts treedt proactief op in alle gevallen waar hij in aanraking komt met mishandeling tijdens de inzet van paarden. Bij de training van paarden en tijdens wedstrijden worden onder andere de volgende gebeurtenissen onder mishandeling verstaan:
  • Tekenen van bloed/schade aan de huid of slijmvliezen door bijvoorbeeld bit(ten), sporen of ander harnachement;
  • Overmatig strakke neusriem, waardoor pijn wordt veroorzaakt en ademhaling wordt bemoeilijkt;
  • Het gebruik van apparatuur die bewust pijn veroorzaakt. Bijvoorbeeld het toepassen van elektrische schokken."


Uniek in z’n soort
Het whitepaper is "uniek in z’n soort", zegt ze. Niet in de laatste plaats omdat het gedeeld is met andere disciplines die ook bij de zorg voor paarden zijn betrokken. Het staat los van de reeds bestaande richtlijnen voor veterinair handelen en de leidraad voor de keuring van het paard. Het schrijft niets voor, het nodigt dierenartsen uit het gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld over de fokkerij. "We kunnen er als sector op aandringen dat er genetische testen komen om de aanleg voor gebreken vast te stellen, we kunnen adviseren om een paard met gebreken niet ter keuring aan te bieden, we kunnen bij de behandeling van een paard aangeven als het ongewenst is om daarmee te fokken. Als je als dierenarts betrokken bent bij een selectieprocedure van een stamboek, dan heb je wel de steun van je collega’s nodig."

En als een eigenaar van een paard je adviezen niet opvolgt? Je handen ervan aftrekken als een eigenaar in strijd handelt met het belang van het paard, is niet iets waar het dier baat bij heeft, legt Van Leeuwen uit. "Het komt vaak voor dat een dier toe is aan zijn levenseinde, maar dat de eigenaar nog niet zover is. Dat loopt eigenlijk zelden verkeerd af als je samen probeert tot een gewogen middenweg te komen."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 10:52 



 
Profiel   

Nou zo lang een dierenarts besluit dat je je paard niet mag laten inslapen en in plaats daarvan zegt dat je hem maar dagelijks bute moet geven (inmiddels al ruim 3/4 jaar) als hij zonder te veel pijn heeft dan vraag ik me af wat dit allemaal waard is. Zoals alles klinkt dit allemaal weer fantastisch maar is het vooral voor het ego van de mens ipv in het belang van het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 10:58 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Nou zo lang een dierenarts besluit dat je je paard niet mag laten inslapen en in plaats daarvan zegt dat je hem maar dagelijks bute moet geven (inmiddels al ruim 3/4 jaar) als hij zonder te veel pijn heeft dan vraag ik me af wat dit allemaal waard is. Zoals alles klinkt dit allemaal weer fantastisch maar is het vooral voor het ego van de mens ipv in het belang van het paard


Uit je verhaal maak ik op dat je deze ervaring bij maar één dierenarts hebt en niet een andere dierenarts hebt geraadpleegd. Correct me if I am wrong. De ene dierenarts is de andere niet, het zijn ook mensen. Dat jij een slechte ervaring hebt met een dierenarts betekend niet dat alle dierenartsen zo zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 12:29 



 
Profiel   

Ik haal even dit stukje aan: "paarden krijgen de best mogelijke zorg door een team van gediplomeerde zorgprofessionals, gecoördineerd door de paardendierenarts. Alle behandelingen, zowel preventief als curatief, zijn altijd in het belang van het paard."
Dat zou een einde moeten maken aan alle bloedcontroles op doping want die bloedafname is niet in het belang van het paard. Evenals het scannen op dracht, hoewel daar ook argumenten voor de gezondheid van de merrie meespelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 12:55 



 
Profiel   

Scannen op dracht is vrij essentieel voor bepaling voerrantsoen en hoeveelheid werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 13:14 



 
Profiel   

Ik vind zorg door team gecoördineerd door dierenartsen nog wel een bijzondere. Betekent dit dat zij een hoefsmid, masseur etc aan zouden moeten sturen? Mijn dierenarts weet niet eens welke hoefsmid ik heb…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 13:17 



 
Profiel   

+ een goeie hoefsmid weet echt een stuk meer over voeten en hoe bekappen dan sommige dierenartsen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 13:28 



 
Profiel   

tamary schreef
Scannen op dracht is vrij essentieel voor bepaling voerrantsoen en hoeveelheid werk.

Scannen op dracht is vooral voor de eigenaar van de merrie om te kijken of ze van de gust-regeling van de hengstenhouder gebruik kunnen maken. Als je de merrie goed kent dan kun je heel prima van de buitenkant zien en weten hoe het voerbeleid en werkbeleid van de betreffende merrie moet zijn. Uiteraard heb je altijd uitzonderingen maar scannen op dracht is niet essentieel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 13:28 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Nou zo lang een dierenarts besluit dat je je paard niet mag laten inslapen en in plaats daarvan zegt dat je hem maar dagelijks bute moet geven (inmiddels al ruim 3/4 jaar) als hij zonder te veel pijn heeft dan vraag ik me af wat dit allemaal waard is. Zoals alles klinkt dit allemaal weer fantastisch maar is het vooral voor het ego van de mens ipv in het belang van het paard


Wat naar dat jij die ervaring hebt. Is een andere dierenarts een optie? Ik heb die ervaring nl helemaal niet met onze DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 13:42 



 
Profiel   

irmaz schreef
tamary schreef
Scannen op dracht is vrij essentieel voor bepaling voerrantsoen en hoeveelheid werk.

Scannen op dracht is vooral voor de eigenaar van de merrie om te kijken of ze van de gust-regeling van de hengstenhouder gebruik kunnen maken. Als je de merrie goed kent dan kun je heel prima van de buitenkant zien en weten hoe het voerbeleid en werkbeleid van de betreffende merrie moet zijn. Uiteraard heb je altijd uitzonderingen maar scannen op dracht is niet essentieel.


Scannen is ook om tweelingdracht te kunnen onderbreken door 1 van de embryo's kapot te knijpen. Tweeling krijgen is doorgaans echt voor merrie en veulens niet optimaal.

Onze merrie had zo'n enorme hekel aan opvoelen dat de hengstigheid direct weg was. Onzin vonden de geleerden. Gelukkig zijn wij eigenwijs. ;) Ze toonde haar hengstigheid zo duidelijk bij het schouwen, dat we niet meer hebben laten scannen: rietje erin en doorrrr... eerste veulen op, ik dacht, 3 rietjes en 2e veulen zelfs maar 1 rietje. Wel super fijne medewerking gehad van de hengstenhouder overigens!
Het wordt soms zoveel complexer gemaakt dan nodig en dat geeft alleen maar stress!

Overigens wel de 2 drachtigheidsscans laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 19:23 



 
Profiel   

heidy_wilco schreef
pluisje88 schreef
Nou zo lang een dierenarts besluit dat je je paard niet mag laten inslapen en in plaats daarvan zegt dat je hem maar dagelijks bute moet geven (inmiddels al ruim 3/4 jaar) als hij zonder te veel pijn heeft dan vraag ik me af wat dit allemaal waard is. Zoals alles klinkt dit allemaal weer fantastisch maar is het vooral voor het ego van de mens ipv in het belang van het paard


Uit je verhaal maak ik op dat je deze ervaring bij maar één dierenarts hebt en niet een andere dierenarts hebt geraadpleegd. Correct me if I am wrong. De ene dierenarts is de andere niet, het zijn ook mensen. Dat jij een slechte ervaring hebt met een dierenarts betekend niet dat alle dierenartsen zo zijn.


Ik hoor het van veel meer mensen uit de omgeving helaas. Met verschillende dierenartsen. Blijkbaar nieuwe tendens hier in de omgeving. Lekker dan. Alsof je voor niks vraagt aan iemand of hij of zij je paard dood wil maken. Dat vraag je niet omdat je dat zo graag wilt en daar zo blij van wordt ofzo..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 23:52 



 
Profiel   

Nou ik vind het een stuk vreemder dat je blijkbaar je paard al 3/4 jaar op bute hebt staan en niet gewoon naar een andere dierenarts/kliniek bent gestapt? (Als het advies van de da zo ongenuanceerd is als je doet overkomen)

Edit: helaas willen mensen soms ook een paard in laten slapen omdat hij teveel geld kost en niet meer gereden kan worden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 00:42 



 
Profiel   

En wat is daar mis mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 00:46 



 
Profiel   

Serieuze vraag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 00:47 



 
Profiel   

Ja Een hond en kat leven ook niet van wortetjes. Roofdieren in een dierentuin ook niet .

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 00:50 



 
Profiel   

Sorry van dat koeterwaals van jou kan ik niks maken. Geen idee wat je bedoelt. Maar blijkbaar hecht je niet al teveel waarde aan het leven van een dier.
Ik begrijp dierenartsen heel goed als ze besluiten een gezond dier niet in te laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 00:54 



 
Profiel   

Een dier wat op bute moet om een beetje pijnvrij tezijn is in mijn ogen niet gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 01:01 



 
Profiel   

Dat hoor je mij ook niet zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 01:03 



 
Profiel   

Nikass schreef
Nou ik vind het een stuk vreemder dat je blijkbaar je paard al 3/4 jaar op bute hebt staan en niet gewoon naar een andere dierenarts/kliniek bent gestapt? (Als het advies van de da zo ongenuanceerd is als je doet overkomen)

Edit: helaas willen mensen soms ook een paard in laten slapen omdat hij teveel geld kost en niet meer gereden kan worden..


Wat is hier mis mee? Er worden zoveel paarden aangeboden (vaak voor weinig tot niets) onder de noemen "alleen geschikt als weidemaatje". Bij veel van dit soort paarden vraag ik mij dan af of het niet een uitstel van executie is en de eigenaar de stap niet durft nemen om het paard in te laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:05 



 
Profiel   

Ik vind het whitepaper een goede zaak, zoals ik het lees is het ook vooral bedoeld om het paardenwelzijn te kunnen verbeteren en waarborgen en dit ook te kunnen verantwoorden naar de steeds kritischer wordende maatschappij.

Ik denk dat ze met gecoordineerd door dierenartsen bedoelen dat een dierenarts advies kan geven over een andere smid, masseur, en andere behandelaren als zij zien/ denken dat de problemen daarmee opgelost kunnen worden.

Hoezo zou een dopingscontrole niet in het belang van een paard zijn? Lijkt me juist niet zo gezond voor een paard om doping te krijgen om te kunnen presteren.

Scans voor drachtige merries zijn inderdaad ook pure noodzaak, een bevalling mis laten gaan wil je echt ten alle tijden voorkomen voor zover mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:18 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Nou zo lang een dierenarts besluit dat je je paard niet mag laten inslapen en in plaats daarvan zegt dat je hem maar dagelijks bute moet geven (inmiddels al ruim 3/4 jaar) als hij zonder te veel pijn heeft dan vraag ik me af wat dit allemaal waard is. Zoals alles klinkt dit allemaal weer fantastisch maar is het vooral voor het ego van de mens ipv in het belang van het paard


Dan breng je hem toch naar de slager?

Een DA kan alleen maar adviseren, hier heeft nog nooit een DA moeilijk gedaan over inslapen. Van teveel bute kunnen ze maagzweren krijgen, zou dat ook niet te lang gebruiken.

Kan me wel voorstellen dat als er nog herstelkansen zijn dat een DA zoiets adviseert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:20 



 
Profiel   

Nikass schreef
Nou ik vind het een stuk vreemder dat je blijkbaar je paard al 3/4 jaar op bute hebt staan en niet gewoon naar een andere dierenarts/kliniek bent gestapt? (Als het advies van de da zo ongenuanceerd is als je doet overkomen)

Edit: helaas willen mensen soms ook een paard in laten slapen omdat hij teveel geld kost en niet meer gereden kan worden..


Het is niet mijn paard dus ik heb daar niks over te zeggen. Hij staat als weidemaatje bij mij. Ik heb hem in bruikleen. Het is de keuze van de eigenaar en vooral de dierenarts om het paard zo lang op bute te laten staan. Hoewel het paard het zo prima lijkt te doen in ik hem goed in de gaten houd vind ik de houding van de dierenarts hierin gewoon echt schokkend. Het gaat om een paard van in de twintig met behoorlijke artrose door een heel naar ongeluk een paar jaar geleden. Het trauma is acceptabel hersteld maar aan de hersteltijd heeft hij erge artrose over gehouden. Eigenaresse zei al; ik had hem toen al moeten laten inslapen achteraf gezoend maar de dierenarts zei dat ik het vol moest houden wat hij kon nog herstellen. Niemand wil z’n paard op zo’n manier verliezen dus elke kans grijp je aan.

Maar in mijn omgeving heb ik al meer mensen gehoord die hun paard willen laten inslapen omdat ze gewoon op zijn en dat de dierenartsen (verschillende van verschillende praktijken zoals al eerder gezegd) daar niet aan mee willen werken. Mijn verhaal staat niet op zichzelf. Maar blijkbaar herkennen jullie dat niet dus super fijn voor jullie


Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 29-01-23 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:25 



 
Profiel   

Nee ik herken het inderdaad niet.

Ik ben wel benieuwd wat de dierenartsen daar dan over zeggen en wat voor een problemen die paarden hebben. (om er een beeld bij te krijgen)

Is het dan bij dat paard op Bute echt de houding van de dierenarts of ook de houding van de eigenaar er bij? Of denkt de dierenarts..zolang hij het nog prima doet is inslapen niet nodig oid?

Ik probeer het te begrijpen, niet om te oordelen oid hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:28 



 
Profiel   

Pluisje, niet in alleen in jouw omgeving hoor.
Ben om een soortgelijke reden van dierenarts overgestapt.
Ik hoef geen dierenarts die tot het gaatje wil gaan ten koste van het paard.
Ik denk in het belang van mijn paard en zo’n beslissing is heel zwaar, daar ga ik niet meer over discussiëren met een dierenarts.
(Voor je een dergelijke beslissing maakt overleg je natuurlijk wel met een dierenarts - en in mijn geval ook nog met 2 klinieken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:28 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
pluisje88 schreef
Nou zo lang een dierenarts besluit dat je je paard niet mag laten inslapen en in plaats daarvan zegt dat je hem maar dagelijks bute moet geven (inmiddels al ruim 3/4 jaar) als hij zonder te veel pijn heeft dan vraag ik me af wat dit allemaal waard is. Zoals alles klinkt dit allemaal weer fantastisch maar is het vooral voor het ego van de mens ipv in het belang van het paard


Dan breng je hem toch naar de slager?

Een DA kan alleen maar adviseren, hier heeft nog nooit een DA moeilijk gedaan over inslapen. Van teveel bute kunnen ze maagzweren krijgen, zou dat ook niet te lang gebruiken.

Kan me wel voorstellen dat als er nog herstelkansen zijn dat een DA zoiets adviseert.

Het lijkt me geen goede reden om een dier in te laten slapen omdar ze van de medicatie iets 'kunnen' krijgen (dus nog niet hebben). Zolang een dier met medicatie nog een pijnvrij bestaan heeft dan snap ik de DA wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen