Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:06

Elisa2 schreef:
Zolang paardenmensen het onderling al niet eens kunnen worden over kleine dingen gaat het heel lastig worden. Het is te hopen dat de minister gewoon echt onafhankelijk advies krijgt van deskundigen vanuit verschillende invalshoeken en oogpunten om tot gedegen inzichten te komen.

In het advies van deskundigen heb ik zo langzamerhand ook totaal geen vertrouwen meer. De deskundigen staan vaak zover van de praktijk en realiteit af. Die zie je wel aan bijv. de wolven. De verhalen en adviezen vd "deskundigen" lopen op geen enkele manier paralel aan de werkelijkheid. En stel dat er geen bitten meer gebruikt mogen worden dan kunnen we beter maar helemaal ophouden. Want dan gebeuren er ongelukken, dus zijn paarden gevaarlijk en gaan ze daar op ingrijpen en mag je geen paard meer hebben.

irmaz

Berichten: 4753
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:15

Kendra schreef:
Elisa2 schreef:
Interessant die link, ja die man heeft imo gelijk en hij verwoordt het goed.

Hij zegt dus eigenlijk, zelf fondsen werven en campagnes gaan voeren. Dat lijkt mij wel een goede zaak als tegenhanger van bijv. een Dier en Recht EN om ook daadwerkelijk het welzijn te verbeteren. Doe maar eens goed onderzoek naar verschillende rijstijlen en trainingsstijlen en het gebruik van bitten en bitloze hoofdstellen. En dan kijken hoe de uitkomsten omgezet kunnen worden in de praktijk zodat er daadwerkelijk iets gaat veranderen in bijv. de wedstrijdsport en bij mensen/ pensionstallen thuis.


Als je goed leest zie je dat hij eigenlijk geen voorstander is van 'goed onderzoek'.
Klaas Dijkstra pretendeert een aanpak die bestaat uit: de handen ineenslaan, goede marketing, handig gebruik maken van incidenten. Eén filmpje doet vaak meer dan 10 onderzoeken....

Ja, zo las ik het ook. Het gaat niet om wat je werkelijk doet maar om hoe je het verkoopt: marketing.

Ik heb in het verleden wel eens de financiën van dierenlot (waar hij het over heeft) nagetrokken. 80% van de inkomsten ging toen naar het maken van promotiemateriaal, uitbesteed bij een bedrijf waar de opzetters van dierenlot eigenaar van waren. De jaren daarna ging een steeds groter deel van het geldt naar door dierenlot gesponsorde auto's met hun naam er op: rijdende reclameborden dus. Van iedere euro die er nu wordt besteed aan de eerstelijnszorg voor een dier zoals onderdak, voer en medicijnen zijn er waarschijnlijk al 25 euro uitgegeven aan het maken van reklame en het indirect spekken van eigen portomonnee.

Blijkbaar is de manier hoe je tegenwoordig beslissingen kunt afdwingen in Nederland.

Wa ik wel een goede tip van hem vind is dat de paardensector zelf moet zorgen voor regulering, loop voorop en laat dat zien.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:47

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Extinction Rebellin, https://extinctionrebellion.nl/
Ongeacht of je het er mee eens bent (ik heb er niet zoveel mee), kun je op hun site zien hoe een goed geoliede marketingmachine kan werken. Duidelijke boodschap, strakke en professionele organisatie.

Dan zie je ook direct wat het manco is van de paardensport. Het is volstrekt onmogelijk met één boodschap naar buiten te treden, laat staan dat je daar een professionele organisatie omheen bouwt.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:53

Elisa2 schreef:
Ik weet niet of dit zo'n goede zaak is..Dier en Recht zit hier achter en wil een verbod op bitten en zwepen oa.

Ik vind het goed als er onafhankelijk onderzoek gedaan wordt, inderdaad in samenspraak met deskundigen e.d. maar maak me wel een beetje zorgen om de invloed van een Dier en Recht en dan met name omdat zij ook gerust genoeg leugens verspreiden. Dus ik hoop maar dat de minister wel zo verstandig genoeg is om onafhankelijk te blijven.

Wat Graus zegt over U2 klopt volgens mij ook niet, dierenartsen hebben geconcludeerd dat er geen schade (meer) te zien is..

Tuurlijk is dat een goede zaak.

En sorry, maar als we het zelf niet doen, wordt er ingegrepen, en terecht.
Wat Graus zegt over U2 klopt wel. Er was echt wel sprake van serieus dierenleed. Dat schade niet op het eerste gezicht zichtbaar is, zegt niet dat er geen schade is.

Ik vind Dier & Recht ook een idiote domme organisatie, maar als we niet willen dat die invloed krijgen, moeten we het zelf doen, en als dat niet lukt kunnen we alleen onszelf er maar voor op de kop geven.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:46


Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:53

Kijk, dat zou iedere paardenliefhebber moeten ondertekenen. Misschien iets om in de nieuwspagina te zetten?

Elisa2

Berichten: 37126
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:05

Getekend, maar ik vraag me wel af wat het doel hier van precies is..staat er imo niet zo heel duidelijk bij.

Ava als er sprake was van serieus dierenleed, waarom kon een DA dat niet zien? Waarom zijn er geen foto's? geen bewijzen e.d.? Ik ben absoluut tegen dierenleed, maar dit maakt de zaak wel heel zwak. Nu is het een welles-nietes strijd geworden en door haar invloed zet ze nu de hele sport in een kwaad daglicht wat imo niet terecht is.

Ik ben het ermee eens dat de paardensport zelf moet ingrijpen, acties moet ondernemen en hervormingen door moet voeren maar wel op een eerlijke manier graag.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:15

Goh, niet al het leed is fysiek he.

Elisa2

Berichten: 37126
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:18

Nee maar zolang het niet te meten/bewijzen is sta je bar zwak tegenover een rechter.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:42

Dan moeten we manieren vinden om dat te meten lijkt me. In plaats van het te ontkennen wat jij nu doet.


Elisa2 schreef:
Ava als er sprake was van serieus dierenleed, waarom kon een DA dat niet zien?

Er wordt door meerdere mensen gezegd dat het paard leed. Waarom dat niet serieus nemen en op zoek naar manieren om dat te bewijzen?

Elisa2

Berichten: 37126
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:45

Ik ontken niks, dat is jouw eigen niet kloppende invulling.

Ik zeg alleen hoe het bij een rechter werkt..en daar kom je niet mee weg van die zegt dit of die zegt dat.

Destijds van Power en Paint zijn er foto's gemaakt, dat was bij van Balen..maar zoiets is bewijs. Dat is wat ik bedoel, dan sta je een stuk sterker.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:49

Dan moet je die opmerking denk ik anders formuleren, want dat leest als een ontkenning. Dat is niet mijn invulling, dat is de manier waarop jij dit formuleert :)

En nogmaals, dan moet je dus op zoek naar manieren om het wel te bewijzen, ipv een gelaten houding van: dat is niet hoe het bij de rechter werkt. Dan wordt het tijd om dat te veranderen lijkt me. Misschien iets meer in het belang van het paard denken?

Elisa2

Berichten: 37126
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:07

Wat jij wil ;-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:12

pillow schreef:
In het advies van deskundigen heb ik zo langzamerhand ook totaal geen vertrouwen meer. De deskundigen staan vaak zover van de praktijk en realiteit af. Die zie je wel aan bijv. de wolven. De verhalen en adviezen vd "deskundigen" lopen op geen enkele manier paralel aan de werkelijkheid. En stel dat er geen bitten meer gebruikt mogen worden dan kunnen we beter maar helemaal ophouden. Want dan gebeuren er ongelukken, dus zijn paarden gevaarlijk en gaan ze daar op ingrijpen en mag je geen paard meer hebben.


Ik ben niet voor of tegen bitten, dat voorop. Zie genoeg ellende zowel met bitten als bitloos.

Maar als er ongelukken gaan gebeuren omdat de bitten opzij gelegd worden, is er wel echt veel mis gegaan in de basis.

Mensen leren gewoon niet GOED paardrijden.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:33

superpony schreef:
pillow schreef:
In het advies van deskundigen heb ik zo langzamerhand ook totaal geen vertrouwen meer. De deskundigen staan vaak zover van de praktijk en realiteit af. Die zie je wel aan bijv. de wolven. De verhalen en adviezen vd "deskundigen" lopen op geen enkele manier paralel aan de werkelijkheid. En stel dat er geen bitten meer gebruikt mogen worden dan kunnen we beter maar helemaal ophouden. Want dan gebeuren er ongelukken, dus zijn paarden gevaarlijk en gaan ze daar op ingrijpen en mag je geen paard meer hebben.


Ik ben niet voor of tegen bitten, dat voorop. Zie genoeg ellende zowel met bitten als bitloos.

Maar als er ongelukken gaan gebeuren omdat de bitten opzij gelegd worden, is er wel echt veel mis gegaan in de basis.

Mensen leren gewoon niet GOED paardrijden.


Niet goed kunnen paardrijden? Ik denk dat de internationale spring en dressurruiters toch vele malen beter rijden dan iedere andere ruiter. Ik zie de wereldbeker springen niet bitloos gebeuren.
Zie jij de dekhengsten aan een halster voor gebracht worden?
De hete opgefokte tuigpaarden wedstrijden bitloos lopen?
De samengestelde menwedstrijden incluis de vierspannen?
Mennen zonder bit is sowieso maar voor weinig paarden weg gelegd lijkt me.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:00

pillow schreef:
Niet goed kunnen paardrijden? Ik denk dat de internationale spring en dressurruiters toch vele malen beter rijden dan iedere andere ruiter. Ik zie de wereldbeker springen niet bitloos gebeuren.
Zie jij de dekhengsten aan een halster voor gebracht worden?
De hete opgefokte tuigpaarden wedstrijden bitloos lopen?
De samengestelde menwedstrijden incluis de vierspannen?
Mennen zonder bit is sowieso maar voor weinig paarden weg gelegd lijkt me.


In de basis leren mensen niet goed paardrijden. Elke stap daarna is daar een gevolg op.

Ook het beeld wat we gewend zijn of wat mensen acceptabel en normaal zijn gaan vinden.

Als mensen hier roepen dat je niet zonder bit kan, ontbreekt het inderdaad aan een hoop kennis en kunde. Maar dat is zo ingeburgerd geraakt dat paarden een bit moeten of een strenger bit bij problemen, dat men niet eens weet hoe het anders kan.

En ik ben geen geiten wollen sokken figuur, rij doorgaans ook met bit en sporen, maar kan ze ook weglaten. En je kijkt per paard wat fijn is. Niet wat de ruiter nodig heeft door gebrek aan kunde.

Er zijn ook ruiters die al hebben laten zien als een hoofdstel bijv breekt dat ze verder kunnen rijden. En in de western is het heel normaal om ook wat te laten zien in de reining zonder hoofdstel.
Dat heeft met de manier van trainen te maken, maar ook een groot deel met de instelling van de ruiter.

En dat mensen dat vervelend vinden om te horen, is natuurlijk een groot probleem. Paarden mensen houden niet zo van kritiek.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:14

Kendra schreef:
https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:27153
Het begin van een antwoord is er ….

Onzinnige petitie. Wat voor stelling wordt hier ondertekend? Je kunt het niet vager maken dan hoe de kwpn dit verwoord heeft; Er wordt een beetje schimmig tegen dierenactivisten geageerd, zonder te specificeren wie dat precies zijn en wat voor naar de mening van de kwpn onjuiste informatie ze verbreiden.
Hoe kun je dit ondertekenen? Je geeft de kwpn een soort blanco cheque het met ze eens te zijn, zonder te weten wat voor standpunt ze innemen...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:21

Ibbel schreef:
Als de bittentrekkers verplicht op bitloos moeten overstappen, is de kans groot dat ze net zo hard aan hackamores gaan lopen sjorren.
Terwijl de vriendelijke bittenrijders vermoedelijk ook prima vriendelijk bitloos rijden, maar daar is het niet nodig voor...

Als ze het kunnen, waarom zouden ze het dan niet doen?
Dan kan het inderdaad net zo goed afgeschaft worden?

Maar ik geloof niet dat iemand pleit voor een bitverbod?
Alleen bepaalde ‘hulp-‘ middelen.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:30

Asciugamano schreef:
Als ze het kunnen, waarom zouden ze het dan niet doen?

Voor mezelf: omdat ik met een bit met een hulp van een mm kan waar ik bitloos 5 cm voor nodig heb. Het bit werkt ook in op de mondhoeken, en daar zit een reflexpunt. Door het paard zo te rijden dat het de kaak loslaat, begint te kauwen en te spelen met het bit, zakt ook de onderkaak, legt paard de onderkaak tegen het bit en zoekt actief contact met de hand en neemt die hand mee naar voren en naar beneden, waardoor je een heel zachte, verende elastische verbinding krijgt. Bitloos heb ik simpelweg niet hetzelfde. En ik wil niet zeggen dat paarden bitloos niet nageven, maar ik heb niet die hele subtiele fijne verbinding die ik met een bit wel heb.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:37

Ik weet waar een bit voor dient. ;) Het was min of meer retorisch.

Maar hoeveel mensen gebruiken het ook zo/ kunnen dat?
En voor wíe is het fijn; voor de ruiter of het paard?
Het maakt het paard niet zoveel uit wanneer de ruiter meer moeite moet doen, tenslotte.
Ik geloof niet dat dat dus een goed argument is.

Maar nogmaals; er wordt niet voor gepleit.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:41

Voor beiden. Mijn paard wil absoluut niet lopen met een bitloze optoming. Met bit wel, dan zie je de rust en ontspanning ook terugkomen. Voor het paard maakt het wel uit imo hoeveel moeite je als ruiter moet doen, hoe kleiner en subtieler en zachte de hulpen zijn, hoe vriendelijker het is :) en hoe meer je het paard ziet ontspannen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:46

Avalanche schreef:
Voor beiden. Mijn paard wil absoluut niet lopen met een bitloze optoming. Met bit wel, dan zie je de rust en ontspanning ook terugkomen. Voor het paard maakt het wel uit imo hoeveel moeite je als ruiter moet doen, hoe kleiner en subtieler en zachte de hulpen zijn, hoe vriendelijker het is :) en hoe meer je het paard ziet ontspannen.

Punt is inderdaad dat het moet werken bij de combi. In jouw geval werkt de combi goed met een bit.

De puristen daag ik uit: ik heb er twee; je mag ze beiden met èn zonder bit komen rijden.
Ik geef je wel het advies om eerst je ziektekostenverzekering terdege te checken }>

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:07

ikke schreef:
Avalanche schreef:
Voor beiden. Mijn paard wil absoluut niet lopen met een bitloze optoming. Met bit wel, dan zie je de rust en ontspanning ook terugkomen. Voor het paard maakt het wel uit imo hoeveel moeite je als ruiter moet doen, hoe kleiner en subtieler en zachte de hulpen zijn, hoe vriendelijker het is :) en hoe meer je het paard ziet ontspannen.

Punt is inderdaad dat het moet werken bij de combi. In jouw geval werkt de combi goed met een bit.

De puristen daag ik uit: ik heb er twee; je mag ze beiden met èn zonder bit komen rijden.
Ik geef je wel het advies om eerst je ziektekostenverzekering terdege te checken }>


Dat heeft dan toch vooral met je eigen africhtingskunsten te maken? Veel mensen hebben naar eigen zeggen een ontzettend woest ros... maar een goede trainer rijdt er zelfs met losse handjes in perfecte ontspannen aanspanning op weg....

Ik zelf overigens niet.... maar ik ben dan ook niet erg goed vind ik zelf! Met name daarom rijd ik liever zonder bit. Ik vind een bit iets voor zeer kundige handen in een hoger stadium van de africhting. Maar liever eigenlijk helemaal niet....

Zo'n Greetje Hakvoort bijvoorbeeld, die rijdt toch redelijk robuuste en woeste exemplaren meer dan fenomenaal zonder een bitje. Het kost alleen ontzettend veel tijd en toewijding... maar hey, daar is het een hobby voor nietwaar?!

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:22

Ja die discussie heb ik idd ook gevoerd, en ik vind dat mensen daar vrij in zijn he :) maar ik denk dat een bit idd beter is in kundige handen.

Dat gezegd hebbende, ik heb een merrie gehad die ik vaker bitloos reed dan met bit, want ze reageerde bitloos ook erg goed :) maar ik denk de ruiter en paard de keuze bepalen uiteindelijk, en dan nog heb je ook nog zoveel mogelijkheden bit en bitloos.

Waarvan ik overigens wel vind dat er grenzen aan zitten, ik ben heel voorzichtig met systemen met hefbomen. Onnodig scherpe systemen wijs ik af, en ook kies ik niet voor systemen met veel druk (zoals kaak- of kingekruiste optomingen) ivm de slechte release. Ik ben ook geen fan van de kaptooms met metaal in de neusriem, maar dat is persoonlijke voorkeur.
De beste bitloze optoming ever was een western sidepull. Ik heb met ontzettend veel plezier met het ding gereden. Direct contact, onmiddellijke release, vrolijk paard...... wat wil je nog meer.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:26

Ik ben een groot voorstander van simpel, simpeler, simpelst; wat niet nodig is, moet je niet gebruiken maar je moet wel weten hoe je paard met een optoming om gaat. Dat gedaan hebbende was het even raar opkijken toen bleek dat het paard een voorkeur bleek te hebben voor minder simpel ijzerwerk :o