Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:54

Elisa2 schreef:
Nou ik vind daar ook wel wat van hoor die manege lessen en ik denk dat daar zeker verbeteringen te behalen zijn ten goede van de paarden.

Beginnen op een simulator, daarna eerst zitlessen aan de longe zonder teugels. Gewoon een half jaar tot jaar en pas als er een onafhankelijke zit is teugels er bij.

Dan krijgen mensen ook gelijk een betere basis mee als ze later een eigen paard kopen.

Maar wie gaat dat betalen a 20 euro per half uur?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:11

Als het ver genoeg doorgevoerd wordt, iedereen. Soms is mensen geen keus geven best een idee.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:20

Maar dit gaat toch te ver en het gaat voorbij aan de belangrijkste motivatie om paard te rijden en dat is het bezig zijn met dieren.
Manegepaarden doen belangrijk werk en ze worden meestal supergoed verzorgd. De FNRS heeft al sinds jaar en dag een punten/sterrensysteem waarbij de bedrijven regelmatig gecontroleerd worden. Er is al zoveel verbeterd voor manegepaarden, ze krijgen alles om hun werk te kunnen doen.
Dat niet elke ruiter direct van wereldniveau is, lijkt mij een logisch gegeven. Paardrijden is een moeilijke sport en het kost tijd en moeite om het te leren. Het verbaast mij dat er hier in dit topic en op dit forum mensen zijn die zich er prima bij voelen om anderen te beperken en zelfs iets af te pakken. Uberhaupt de neiging om anderen iets op te leggen...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:47

Veronica2 schreef:
Maar dit gaat toch te ver en het gaat voorbij aan de belangrijkste motivatie om paard te rijden en dat is het bezig zijn met dieren.
Manegepaarden doen belangrijk werk en ze worden meestal supergoed verzorgd. De FNRS heeft al sinds jaar en dag een punten/sterrensysteem waarbij de bedrijven regelmatig gecontroleerd worden. Er is al zoveel verbeterd voor manegepaarden, ze krijgen alles om hun werk te kunnen doen.
Dat niet elke ruiter direct van wereldniveau is, lijkt mij een logisch gegeven. Paardrijden is een moeilijke sport en het kost tijd en moeite om het te leren. Het verbaast mij dat er hier in dit topic en op dit forum mensen zijn die zich er prima bij voelen om anderen te beperken en zelfs iets af te pakken. Uberhaupt de neiging om anderen iets op te leggen...



Je beredeneert het leren rijden nu heel erg vanuit de ruiter. Maar denk je dat een paard een boodschap heeft aan: ‘oh dat getrek en gehobbel, ach ze moet het nog leren! ‘. Het paard denkt alleen maar: au!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:49

Elisa2 schreef:
Nou ik vind daar ook wel wat van hoor die manege lessen en ik denk dat daar zeker verbeteringen te behalen zijn ten goede van de paarden.

Beginnen op een simulator, daarna eerst zitlessen aan de longe zonder teugels. Gewoon een half jaar tot jaar en pas als er een onafhankelijke zit is teugels er bij.

Dan krijgen mensen ook gelijk een betere basis mee als ze later een eigen paard kopen.

Dit klinkt als een mooi diervriendelijk begin inderdaad.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 01:24

Loretta schreef:
Ik zou zeggen. Wees blij dat er niet zoveel regels zijn. Je gaat er zelf ook veel rompslomp van krijgen. En het gaat weer veel geld kosten.
Als je het zelf goed doet met de paarden. Waar maak je je dan druk over vraag ik mij af.


Waar denk je dat mensen zich druk om maken?

Ten eerste hou ik oprecht heel veel van paarden. Ik heb ontzettend veel leed gezien en ik vind het erg dat mensen dat dieren aandoen.

In alle jaren dat ik lesgaf, vond ik het soms ook wel frustrerend dat je niet altijd alles kon oplossen of nooit alle mensen kan helpen en niet alles kan oplossen. En nee, dan bedoel ik niet dat ik diegene ben die alles kan oplossen, maar als je ziet en hoort wat mensen geleerd hebben, hoe ze rijden en dat er ook veel mensen niet open staan om te leren en ontwikkelen, trek ik me het leed van de paarden wel aan.

Vd week was er een filmpje van de mishandeling die veel gedeeld is en nu gaat weer een filmpje rond van een vastgezet paard in de longeerbak. Ik wil dat liever niet zien. Dat het nog steeds gebeurt, is gewoon vreselijk.

Je snapt niet dat mensen het een levend wezen aan willen doen.

Er is veel informatie te vinden en er zijn best fijne instructeurs te vinden als mensen echt willen. Maar op Bokt lees je ook wel dat er nog meer problemen zijn en er NOG meer hele foute adviezen worden gegeven. Zo wordt wat men ooit zo leerde in stand gehouden. En dat is iets wat je je hele leven al hoort; ik doe het al 30jr zo, dus dat is goed.
Of; de paarden zien er goed uit, we winnen prijzen, dus het is goed.

Nu komt er uit organisaties kritiek op de sport en dat is deels goed, maar als we niet met zijn allen laten zien hoe het kan en moet, gaan zij hun zin doorduwen en misschien weleens meer idiote regels voor elkaar krijgen dan haalbaar zijn, waar de belangrijke zaken over het hoofd gezien zullen worden, aangezien zij vaak echt niet het verstand, de ervaring en kennis hebben en behoorlijk kunnen doorslaan.

En ik wil wel paarden kunnen blijven houden en rijden. Rijden zou ik evt nog wel opgeven ooit als ik ouder ben en daarmee echt alle leed zou kunnen voorkomen, maar nu zie ik liever dat het op een fijne manier wel kan blijven bestaan.

Mijn quarter veulen is nu 9 maanden en als hij net zo oud wordt als zijn oma en oom, kan hij best oud gaan worden, oom is 24 en oma werd 29.
En we hebben een shet veulen van 8,5 maand.
En dat is dan mijn ego reden, maar kan ik nog wel wat op verzinnen als het echt moet en mes op ons keel gezet zou worden.

Daarbij, als alleen mensen reageren die vinden dat alles zo moet blijven en alles toegestaan moet blijven, komen we ook echt niet verder met een tegengeluid.

DuoPenotti

Berichten: 29461
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:25

Dat punten systeem van de FNRS is hoe mooi de kantine is en of de parkeerplaats goed verlicht is. Veel te weinig gaat dat over de paarden.
Verander dat systeem als eerste maar eens.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:42

Veronica2 schreef:
Maar dit gaat toch te ver en het gaat voorbij aan de belangrijkste motivatie om paard te rijden en dat is het bezig zijn met dieren.
Manegepaarden doen belangrijk werk en ze worden meestal supergoed verzorgd. De FNRS heeft al sinds jaar en dag een punten/sterrensysteem waarbij de bedrijven regelmatig gecontroleerd worden. Er is al zoveel verbeterd voor manegepaarden, ze krijgen alles om hun werk te kunnen doen.
Dat niet elke ruiter direct van wereldniveau is, lijkt mij een logisch gegeven. Paardrijden is een moeilijke sport en het kost tijd en moeite om het te leren. Het verbaast mij dat er hier in dit topic en op dit forum mensen zijn die zich er prima bij voelen om anderen te beperken en zelfs iets af te pakken. Uberhaupt de neiging om anderen iets op te leggen...


Hoezo? Mensen kunnen toch vanaf de grond alvast bezig zijn met paarden. Leer ze eerst de basis maar correct vanaf de grond denk ik dan.

Als mensen echt willen dan hebben ze dit over voor het welzijn van de paarden en je slaat twee vliegen in 1 klap want mensen leren gelijk vanaf het begin veel betere dingen die ze later kunnen meenemen als ze een eigen paard hebben.

Ik heb eigenlijk geen boodschap aan mensen die alleen willen rijden..klinkt als wel de lusten en niet de lasten en de paarden zitten er letterlijk mee. Ik denk dan als je wilt rijden, dan moet je er wat voor over hebben..mooie les er bij om te leren dat het om veel meer gaat dan alleen rijden als je met paarden bezig bent. ;)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:21

DuoPenotti schreef:
Daphara schreef:
Sommige mensen DENKEN dat ze het goed doen, maar er is zoiets als voortschrijdend inzicht.
Paardenwelzijn is een onderwerp dat steeds meer in ontwikkeling is, 20 jaar terug was het niet vreemd om een paard een hele dag op stal te laten staan, alleen een uurtje er uit voor de training en dan weer terug. Toen dacht men ook dat men het goed deed, nu weten we wel beter.


Nee ook toen was dat niet zo maar normaal.


Ik heb vanaf 96 een eigen paard. En daarvoor bij andere mensen gereden. En al die paarden stonden overdag buiten en wel in de nacht op stal.
Op de wei dus geen paddock.
Ik leerde dat woord pas kennen uit een boekje :+

Helaas is dat inzicht te weinig veranderd. Maar het lag niet aan de tijd alleen.

Toen waren er hier ook "luxe" stallen met binnen paarden.
Maar de tweedeling zat toen in het soort mensen. Ja klinkt grof maar was wel.

Je had hier in de omgeving toen Nkb wedstrijd ruiters. Dat waren de boeren. Paarden stonden dus buiten.

En de Nbvr dat waren de elite met de paarden op de luxe stallen.

En ondanks dat alles nu 1 sportbond is zie je nog steeds die tweedeling.

Paarden binnen bij de dure sport stallen. En 3 binnenbakken.
Paarden buiten bij de stallen met grond met buitenbak.

En de boeren en Nkb mensen vonden toen een paard de hele dag opsluiten niet normaal.
Want dan was een paard veel minder werkwillig.

Uiteraard even zwart wit geschreven


Tsja, ik ging ook rijden in die tijd maar toen stonden de manege paarden nog hele dagen in stands. Dus vroegah was niet alles betah ;) (ook even zwart wit geschreven)

Ik denk ook net als Avalanche dat je niet moet willen afschaffen. Een dialoog is veel beter :j We doen allemaal dingen fout maar m.i. kunnen forums zoals bokt of bv apps zoals Ridely hier echt wel aan bijdragen.

Het gaat fout als de deuren en je blik gesloten zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29461
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:10

Ik zeg ook niet dat toen alles beter was. Maar waar ik ben begonnen stonden de paarden ook niet in stands.

Ik zeg wel dat het maar net was waar je kwam. Het was geen vaststaand feit dat binnen of stands de norm was.
En zo word het wel gebracht.
En dat weerleg ik.

En anno nu met internet is het gewoon schandalig dat dt soort stallen nog bestaat, recreatie en sport.
Met een uurtje mini paddock.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:50


Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:57

He he..dit is precies het verschil wat ik bedoelde in dit topic tussen een kwpn bloedpaard en andere rassen.

Het is zeker een goed artikel.
Nog mooier als de KNHS en de sectorraad paarden dit ook daadwerkelijk om zouden gaan zetten in concrete stappen zodat de mentaliteitsverschuiving ook daadwerkelijk plaats gaat vinden.

Wil ik nog wel even een kanttekening plaatsen dat ik het qua fokkerij niet zo heel positief vind als paarden zo sensibel/ scherp gefokt worden dat ze daarmee zichzelf in de weg zitten. Maar dat is een andere discussie.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:57

Prachtig artikel. Lang, maar boeiend. Ik heb met veel interesse en herkenning gelezen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:24


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:09

DuoPenotti schreef:
Dat punten systeem van de FNRS is hoe mooi de kantine is en of de parkeerplaats goed verlicht is. Veel te weinig gaat dat over de paarden.
Verander dat systeem als eerste maar eens.


Nou Dat!!

Ik stond op een FNRS manege en die kregen er een ster bij, waar de zorg en omstandigheden echt niet zo geweldig waren.
Maar het was vooral de accommodatie die de sterren kreeg.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:55

Ayasha schreef:
pol013 schreef:
Best een goed artikel voor een sportbond die zogenaamd vastgeroest is:
https://paardensport.knhs.nl/editie-1-2 ... 1675445668

Ik lees misschien een fout artikel maar wat heeft dit artikel met dit topic te maken?


Het ging er hier in het topic een aantal keer over of het een verschil maakt of je een stabiele coole of een hete rille bitloos rijdt. Of er daadwerkelijk verschil was tussen paarden onderling wat mogelijk vraagt om andere hulpmiddelen.

En het ging er over de 'de sport(bond)' niks doet en daarom dit soort organisaties wel 'moeten'.

Bij beide punten vond ik het artikel wel aardig aansluiten.

Daarbij gaat dit artikel ook over de leerprincipes vh paard.
En mijn ervaring is dat als je het de echte deskundigen* vraagt (is een bit slecht? zijn sporen slecht?) dat het antwoord is: het middel is niet slecht, het correct toepassen van de leerprincipes is een veel belangrijkere factor in dierwelzijn. En ook dat deel kwam veelvuldig in dit topic voorbij.

*in dit geval onze meest gerenommeerder etholoog

Ik blij dit ook zo vreemd vinden in die categorie hulpmiddelen: https://www.rvo.nl/onderwerpen/dierenwe ... halsbanden
En dan met name (of eigenlijk alleen) wanneer het gaat om elektrische halsbanden om erfhonden op hun plek te houden. Geen betere duidelijkere manier van toepassen van de leerprincipes dan zo'n band. Altijd hetzelfde, altijd voorspelbaar. En de voordelen voor een erfhond zijn ook duidelijk: vrijheid (en duidelijkheid). Dus waarom zo'n super nuttig hulpmiddel verboden wordt? Maar het gebeurt dus blijkbaar wel.

En waarom mogen (moeten ivm de wolf) wij dan wel elektrische afrastering gebruiken?