Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:27

pillow schreef:
Niet goed kunnen paardrijden? Ik denk dat de internationale spring en dressurruiters toch vele malen beter rijden dan iedere andere ruiter. Ik zie de wereldbeker springen niet bitloos gebeuren.
Zie jij de dekhengsten aan een halster voor gebracht worden?
De hete opgefokte tuigpaarden wedstrijden bitloos lopen?
De samengestelde menwedstrijden incluis de vierspannen?
Mennen zonder bit is sowieso maar voor weinig paarden weg gelegd lijkt me.


Heb je je wel eens afgevraagd waarom we dat maar normaal vinden?
Dat zodra we geen bitten meer gebruiken, de helft van de sport wegvalt.
Als een paard zonder bit niet te hanteren is binnen het gevraagde, waarom moeten we dat dan zo nodig vragen van een paard?

Ik ben overigens niet tegen bitten, maar ik denk dat dat puur door mijn referentiekader komt.
We zitten zo vast in onze tradities dat we alles maar normaal vinden.
Zodra een activist mij kritische vragen gaat stellen heb ik eigenlijk geen antwoord.

Waarom vinden we de (spring)zweep nog oké? Waarom moeten we zo nodig paarden de wereld over vliegen? Waarom is rijden met stang en trens in de Grand Prix verplicht?

Ik denk dat het grootste probleem van de paardenwereld niet is dat ze geen idee hebben wat marketing is, maar dat ze niet willen luisteren naar wat mensen te zeggen hebben.
Wat gebeurt er als je commentaar heb over een ruiter op social media bijvoorbeeld? Je reactie wordt verwijderd of krijgt te horen "Doe het zelf maar eens".

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:29

ikke schreef:
Ik ben een groot voorstander van simpel, simpeler, simpelst; wat niet nodig is, moet je niet gebruiken maar je moet wel weten hoe je paard met een optoming om gaat. Dat gedaan hebbende was het even raar opkijken toen bleek dat het paard een voorkeur bleek te hebben voor minder simpel ijzerwerk :o

Tja, ik heb uit pure wanhoop een paard een pelham ingehangen en dat bleek een gouden zet te zijn :D het paard vond hem veel fijner en 2 teugels waren een daverend succes :')

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:36

In het geval van de mensport heeft het ook vooral met veiligheid te maken. Er zit meer ruis op de lijn door de langere teugels (leidsels) en je hebt geen benen/zit. Een bit heeft dan ten opzichte van bitloos een betere release. Ik heb wel eens getracht aan de hand mijn shetjes zonder bit te lange teugelen. Ik moest heel lang en strak mijn hulpen geven wilden ze snappen dat ze links of rechtsaf moeten. Met bitjes in gaan ze met een kleine stuurhulp al naar links of naar rechts toe. Nu heb ik niets geprobeerd met een bitloos hoofdstel, maar puur het sturen op of een goed passend touwhalster of op de kaptoom gaat niet goed bij hun. Dus dan laat ik het ook maar achterwege en schaf een duur hoofdstel aan wat ik 1 keer ga proberen en dan ligt te verstoffen. En mijn zweep is voor beenhulpen. Er mag wat mij betreft wel meer vrije keuze komen wat betreft stang en trens en bitloos moet ook kunnen in alles qua wedstrijden onder het zadel. Maar voor de mensport bestaat er nog niet een bitloos concept met zo'n goede release als een bit en dat heb je toch echt wel nodig als je met meerdere hete paarden korte wendingen moet rijden in bvb een marathon.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:18

Avalanche schreef:
ikke schreef:
Ik ben een groot voorstander van simpel, simpeler, simpelst; wat niet nodig is, moet je niet gebruiken maar je moet wel weten hoe je paard met een optoming om gaat. Dat gedaan hebbende was het even raar opkijken toen bleek dat het paard een voorkeur bleek te hebben voor minder simpel ijzerwerk :o

Tja, ik heb uit pure wanhoop een paard een pelham ingehangen en dat bleek een gouden zet te zijn :D het paard vond hem veel fijner en 2 teugels waren een daverend succes :')

Aan de andere kant heb ik ooit iemand geleerd om van het bit af te blijven, juist door er een vrij heftige pelham in te hangen.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:20

Ja, dat werkt ook, zeker omdat ze dan bang zijn eraan te komen :)

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:24

Lalala12468 schreef:
pillow schreef:
Niet goed kunnen paardrijden? Ik denk dat de internationale spring en dressurruiters toch vele malen beter rijden dan iedere andere ruiter. Ik zie de wereldbeker springen niet bitloos gebeuren.
Zie jij de dekhengsten aan een halster voor gebracht worden?
De hete opgefokte tuigpaarden wedstrijden bitloos lopen?
De samengestelde menwedstrijden incluis de vierspannen?
Mennen zonder bit is sowieso maar voor weinig paarden weg gelegd lijkt me.


Heb je je wel eens afgevraagd waarom we dat maar normaal vinden?
Dat zodra we geen bitten meer gebruiken, de helft van de sport wegvalt.
Als een paard zonder bit niet te hanteren is binnen het gevraagde, waarom moeten we dat dan zo nodig vragen van een paard?

Ik ben overigens niet tegen bitten, maar ik denk dat dat puur door mijn referentiekader komt.
We zitten zo vast in onze tradities dat we alles maar normaal vinden.
Zodra een activist mij kritische vragen gaat stellen heb ik eigenlijk geen antwoord.

Waarom vinden we de (spring)zweep nog oké? Waarom moeten we zo nodig paarden de wereld over vliegen? Waarom is rijden met stang en trens in de Grand Prix verplicht?

Ik denk dat het grootste probleem van de paardenwereld niet is dat ze geen idee hebben wat marketing is, maar dat ze niet willen luisteren naar wat mensen te zeggen hebben.
Wat gebeurt er als je commentaar heb over een ruiter op social media bijvoorbeeld? Je reactie wordt verwijderd of krijgt te horen "Doe het zelf maar eens".


Ligt dat dan niet aan jou?

Het is niet dat de sport weg valt als we geen bitten meer gebruiken. Het gaat om 600kg vluchtdier die onder een auto rent als het schrikt en niet meer te houden is. Veiligheid dus.

Springzweep is om de schouder te begrenzen en stang en trens bedoeld voor verfijning en daarom ook alleen voor de betere ruiters.

Dat er misbruik gemaakt kan worden van de hulpmiddelen ligt nog altijd aan degene die ermee om gaat.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:27

Avalanche schreef:
Ja, dat werkt ook, zeker omdat ze dan bang zijn eraan te komen :)

Dat dus en hoe het werkt met dravers hoef ik jou niet uit te leggen, maar die betreffende persoon kreeg ik het niet duidelijk gemaakt. Ze durfde niet los te laten.....

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:04

Ja mooi is dat he, hoe een draver meteen ontspant en terugkomt als de ruiter loslaat...... :)

Soms moet je creatief zijn om ze iets duidelijk te maken :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 02:28

Avalanche, zoals jij het beschrijft is hoe je een bit zou kunnen, moeten, mogen gebruiken. Maar mensen denken een rem en stuur in hun handen te hebben en daar gaat veel mis.

Ik lees hier al genoeg reacties dat mensen echt denken dat je met ene bit veiliger bent, wat absoluut niet zo is. Dat je een keer een ongeluk hebt kunnen voorkomen is altijd mooi, maar dat zegt niks over een volgende keer en een andere situatie.

Ik rij al vanaf mn pubertijd veel buiten en heb veel verschillende paarden en pony's gehad, maar echt nog nooit is er eentje op hol geslagen of dusdanig geschrokken dat er iets had kunnen gebeuren. Mijn vorige ruin gaf bijv echt goed aan bij een zandpad dat we daar normaal hard gingen, maar bleef wel wachten.
Ik gaf hem juist been als hij begon te krullen en te hupsen bijv en kreeg daar dan wel vaak vragen over. Dat je in zo een situatie niet gaat grijpen, trekken en sjorren, maar been durft te geven.

Ik heb wel met mensen gereden die hun paarden niet onder controle hadden en ben daar nooit achteraan gevlogen. Wel gecontroleerd gevolgd dan bijv.

En ik heb met van alles buiten gereden, pelham, shank, snaffles/trensjes, sidepull, halstertje, rij/touwhalster, halsring.

Ik heb filmpjes dat ik ook met 2,3 en 4 paarden tegelijk buiten rij. Ook met halstertjes en dan wel alleen stap en draf. Dan wel mensen tegengekomen met slof en tiedemann die hun paarden niet konden houden en commentaar op mij.

Soms is de spanning van de ruiter het grootste probleem. Ik volg geen goeroes en ben zeker niet de beste ruiter, maar maak er ook geen hogere wiskunde van. Voelt het goed, doen we iets zus of zo, voelt het niet goed, doe ik iets niet.

De uitdaging hierboven; kom maar langs en rij mijn paarden maar, zou ik nooit zo doen. Ik heb me heus weleens laten uitdagen en met diverse problemen geholpen, maar wil dan eerst paarden even leren kennen.


Jorex schreef:
In het geval van de mensport heeft het ook vooral met veiligheid te maken. Er zit meer ruis op de lijn door de langere teugels (leidsels) en je hebt geen benen/zit. Een bit heeft dan ten opzichte van bitloos een betere release. Ik heb wel eens getracht aan de hand mijn shetjes zonder bit te lange teugelen. Ik moest heel lang en strak mijn hulpen geven wilden ze snappen dat ze links of rechtsaf moeten. Met bitjes in gaan ze met een kleine stuurhulp al naar links of naar rechts toe. Nu heb ik niets geprobeerd met een bitloos hoofdstel, maar puur het sturen op of een goed passend touwhalster of op de kaptoom gaat niet goed bij hun. Dus dan laat ik het ook maar achterwege en schaf een duur hoofdstel aan wat ik 1 keer ga proberen en dan ligt te verstoffen. En mijn zweep is voor beenhulpen. Er mag wat mij betreft wel meer vrije keuze komen wat betreft stang en trens en bitloos moet ook kunnen in alles qua wedstrijden onder het zadel. Maar voor de mensport bestaat er nog niet een bitloos concept met zo'n goede release als een bit en dat heb je toch echt wel nodig als je met meerdere hete paarden korte wendingen moet rijden in bvb een marathon.


Maar is dat ook niet een soort cultuur bij menners?

Ik heb toevallig wel bij menners op stal gestaan die ik vaak echt niet prettig vond werken. Dus ik ken geen fijne menners.

Maar wij hebben onze oude shet ooit beleerd voor de sulky. Die kwam toen zoonlief 3 was en hebben we samen beleerd. Ik vanaf de grond en zoon erop. Eerst wat zitten en later echt rijden. Ik nam de shet altijd mee ernaast en later met zoon erop. Daarna reden ze los en konden alles.
Hij heeft nog een tijd western les gehad met de shet en die stond goed aan de hulpen. Maar ook dus op stem hulpen, aangezien ik hem zo had beleerd.

We menden met een gewoon watertrensje en dat ging doorgaans goed. Maar de pony had wel een echt aan en uit knop. Werd na wat racen echt enthousiast.
Wij zijn echt geen menners, dus reden met veel te losse leidsels en zette de pony een stap achteruit als hij niet stil wilde staan.
De laatste jaren had onze zoon vaak zo nog kort gereden met alleen een halstertje. Puur omdat hij te lang ging worden.
Hij heeft hem toen ook nog een tijd met een gewoon halstertje gemend en dat ging echt super.

Maar goed, dat is slechts 1 voorbeeld en "maar" een shet.
Wij hebben iig nog jaren zo samen genoten en ons nooit onveilig gevoeld met hem. Wel vaak kritiek gehad en dat snap ik echt.

Ik vind iemand die een western zadel op gooit ook niet direct een western ruiter en wij zijn of waren geen menners.

Qua optomingen zou er van mij wel een en ander uit de handel mogen, maar ook het kin en kaak gekruiste materiaal. Heb daar nog niet vaak iemand netjes mee zien rijden.

Mijn merrie die erg gevoelig is EN een hele kapotte mond/tong heeft gehad, wissel ik af met snaffle en sidepull. Zij reageert heel snel en direct op de sidepull.
Haar broer die bijna zijn hele leven op een correctional is gereden, heeft ook ene kapotte tong, maar die reageert heel anders op de sidepull. Hij reageert eigenlijk beter als ik op een halsring rij. Maar dat heeft meer oorzaken en is een veel ingewikkelder probleem dan waar het hier om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 03:50

Ninx schreef:
ikke schreef:
Punt is inderdaad dat het moet werken bij de combi. In jouw geval werkt de combi goed met een bit.

De puristen daag ik uit: ik heb er twee; je mag ze beiden met èn zonder bit komen rijden.
Ik geef je wel het advies om eerst je ziektekostenverzekering terdege te checken }>


Dat heeft dan toch vooral met je eigen africhtingskunsten te maken? Veel mensen hebben naar eigen zeggen een ontzettend woest ros... maar een goede trainer rijdt er zelfs met losse handjes in perfecte ontspannen aanspanning op weg....

Ik zelf overigens niet.... maar ik ben dan ook niet erg goed vind ik zelf! Met name daarom rijd ik liever zonder bit. Ik vind een bit iets voor zeer kundige handen in een hoger stadium van de africhting. Maar liever eigenlijk helemaal niet....

Zo'n Greetje Hakvoort bijvoorbeeld, die rijdt toch redelijk robuuste en woeste exemplaren meer dan fenomenaal zonder een bitje. Het kost alleen ontzettend veel tijd en toewijding... maar hey, daar is het een hobby voor nietwaar?!
Mijn hobby moet ook voor mijn paard leuk blijven en haar fysiek niet in de weg zitten. Bitloos vond ze vervelend, met bit loopt ze prima, maar ik zal aan haar doorgeven dat iemand op internet zei dat bitloos beter is voor haar. Die kissing spines die ze over een paar jaar overhoudt aan die weggedrukte rug om de minste druk op haar hoofd te ontwijken, nemen we dan maar op de koop toe, want ja, we rijden wel bitloos. :j

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:40

Je moet voor de grap dit artikel even lezen

https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... eepgebruik

Al sinds 2017 is er sprake van een gedeeltelijk zweep verbod in een deel van onze wedstrijden en achter de schermen werd al een tijd gewerkt aan een geheel verbod. Ik vind het om te kotsen dat D&R nu doet alsof zij er een rol in hebben gespeeld. Als je iets zelf doet in de sector is wat er aan de goede kant gebeurd aan hun te danken...

Citaat:
De discussie over dit verbod speelde al langer maar er was altijd veel verdeeldheid binnen de organisatie. Het lijkt erop dat de ophef rond onze campagne ‘Drafsport? Onsportief!’ heeft bijgedragen aan het recente besluit.


En als het iets slechts is: dan is het aan de sector zelf te danken....

Citaat:
Maar ons werk zit er nog niet op. In de nieuwe regels staat namelijk dat zweepgebruik nog wel is toegestaan ‘ter correctie van het paard in een situatie waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar komt.’ Wij vinden dit een fout signaal. Mishandeling mag niet, nooit.


Citaat:
Er is een diepgaande, structurele verandering nodig van mentaliteit. Een andere manier van denken over de omgang met paarden. In de hele sector. Niet alleen bij wedstrijden maar ook bij trainers thuis. Daar is nu geen enkele controle en we ontvangen regelmatig meldingen van paardenliefhebbers dat ook daar veel misstanden plaatsvinden.


Citaat:
We gaan door, de campagne is nog niet voorbij. Ons doel: landelijke wet- en regelgeving die elke mishandeling van paarden verbiedt, thuis en op wedstrijden!


Jullie komen allemaal aan de beurt he, D&R komt ook jullie vertellen dat je nooit meer een zweep mag gebruiken.

Het staat er letterlijk....

Maar als je dat zegt: dan ben je een doemdenker en niet voor paardenwelzijn.

Als dit:
'ter correctie van het paard in een situatie waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar komt'

Mishandeling is....

Dan doet iedereen aan mishandeling :+

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:57

De enige keer dat ik een zweep heb moeten gebruiken voor de veiligheid van mens en dier, was om een figuur in het Haagse bos van me af te slaan die mijn paard bij de teugel wou pakken op het ruiterpad }> .

Ja, er kan heel veel zonder hulpmiddelen, vaak wordt het "hulpmiddel" als een "quick fix middel" ingezet en dan ben ik er niet voor. De tijd nemen om een paard netjes op te leiden, doen er niet veel. Ik zie om me heen paarden naar een paddock gebracht worden met hengstenbit, terwijl mijn eigen hengst braaf aan het halster mee loopt.

Maar er zijn situaties te bedenken waarin het hulpmiddel, zelfs een zweep waar ik zelf een hekel aan heb, van pas komt, zoals midden op een spoorwegovergang stil gaan staan. Dat heb ik in het verre verleden ook wel eens meegemaakt en dat is niet heel grappig :=

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:17

superpony schreef:
Avalanche, zoals jij het beschrijft is hoe je een bit zou kunnen, moeten, mogen gebruiken. Maar mensen denken een rem en stuur in hun handen te hebben en daar gaat veel mis.

Ik lees hier al genoeg reacties dat mensen echt denken dat je met ene bit veiliger bent, wat absoluut niet zo is. Dat je een keer een ongeluk hebt kunnen voorkomen is altijd mooi, maar dat zegt niks over een volgende keer en een andere situatie.

Ik rij al vanaf mn pubertijd veel buiten en heb veel verschillende paarden en pony's gehad, maar echt nog nooit is er eentje op hol geslagen of dusdanig geschrokken dat er iets had kunnen gebeuren. Mijn vorige ruin gaf bijv echt goed aan bij een zandpad dat we daar normaal hard gingen, maar bleef wel wachten.
Ik gaf hem juist been als hij begon te krullen en te hupsen bijv en kreeg daar dan wel vaak vragen over. Dat je in zo een situatie niet gaat grijpen, trekken en sjorren, maar been durft te geven.

Ik heb wel met mensen gereden die hun paarden niet onder controle hadden en ben daar nooit achteraan gevlogen. Wel gecontroleerd gevolgd dan bijv.

En ik heb met van alles buiten gereden, pelham, shank, snaffles/trensjes, sidepull, halstertje, rij/touwhalster, halsring.

Ik heb filmpjes dat ik ook met 2,3 en 4 paarden tegelijk buiten rij. Ook met halstertjes en dan wel alleen stap en draf. Dan wel mensen tegengekomen met slof en tiedemann die hun paarden niet konden houden en commentaar op mij.

Soms is de spanning van de ruiter het grootste probleem. Ik volg geen goeroes en ben zeker niet de beste ruiter, maar maak er ook geen hogere wiskunde van. Voelt het goed, doen we iets zus of zo, voelt het niet goed, doe ik iets niet.

De uitdaging hierboven; kom maar langs en rij mijn paarden maar, zou ik nooit zo doen. Ik heb me heus weleens laten uitdagen en met diverse problemen geholpen, maar wil dan eerst paarden even leren kennen.


Jorex schreef:
In het geval van de mensport heeft het ook vooral met veiligheid te maken. Er zit meer ruis op de lijn door de langere teugels (leidsels) en je hebt geen benen/zit. Een bit heeft dan ten opzichte van bitloos een betere release. Ik heb wel eens getracht aan de hand mijn shetjes zonder bit te lange teugelen. Ik moest heel lang en strak mijn hulpen geven wilden ze snappen dat ze links of rechtsaf moeten. Met bitjes in gaan ze met een kleine stuurhulp al naar links of naar rechts toe. Nu heb ik niets geprobeerd met een bitloos hoofdstel, maar puur het sturen op of een goed passend touwhalster of op de kaptoom gaat niet goed bij hun. Dus dan laat ik het ook maar achterwege en schaf een duur hoofdstel aan wat ik 1 keer ga proberen en dan ligt te verstoffen. En mijn zweep is voor beenhulpen. Er mag wat mij betreft wel meer vrije keuze komen wat betreft stang en trens en bitloos moet ook kunnen in alles qua wedstrijden onder het zadel. Maar voor de mensport bestaat er nog niet een bitloos concept met zo'n goede release als een bit en dat heb je toch echt wel nodig als je met meerdere hete paarden korte wendingen moet rijden in bvb een marathon.


Maar is dat ook niet een soort cultuur bij menners?

Ik heb toevallig wel bij menners op stal gestaan die ik vaak echt niet prettig vond werken. Dus ik ken geen fijne menners.

Maar wij hebben onze oude shet ooit beleerd voor de sulky. Die kwam toen zoonlief 3 was en hebben we samen beleerd. Ik vanaf de grond en zoon erop. Eerst wat zitten en later echt rijden. Ik nam de shet altijd mee ernaast en later met zoon erop. Daarna reden ze los en konden alles.
Hij heeft nog een tijd western les gehad met de shet en die stond goed aan de hulpen. Maar ook dus op stem hulpen, aangezien ik hem zo had beleerd.

We menden met een gewoon watertrensje en dat ging doorgaans goed. Maar de pony had wel een echt aan en uit knop. Werd na wat racen echt enthousiast.
Wij zijn echt geen menners, dus reden met veel te losse leidsels en zette de pony een stap achteruit als hij niet stil wilde staan.
De laatste jaren had onze zoon vaak zo nog kort gereden met alleen een halstertje. Puur omdat hij te lang ging worden.
Hij heeft hem toen ook nog een tijd met een gewoon halstertje gemend en dat ging echt super.

Maar goed, dat is slechts 1 voorbeeld en "maar" een shet.
Wij hebben iig nog jaren zo samen genoten en ons nooit onveilig gevoeld met hem. Wel vaak kritiek gehad en dat snap ik echt.

Ik vind iemand die een western zadel op gooit ook niet direct een western ruiter en wij zijn of waren geen menners.

Qua optomingen zou er van mij wel een en ander uit de handel mogen, maar ook het kin en kaak gekruiste materiaal. Heb daar nog niet vaak iemand netjes mee zien rijden.

Mijn merrie die erg gevoelig is EN een hele kapotte mond/tong heeft gehad, wissel ik af met snaffle en sidepull. Zij reageert heel snel en direct op de sidepull.
Haar broer die bijna zijn hele leven op een correctional is gereden, heeft ook ene kapotte tong, maar die reageert heel anders op de sidepull. Hij reageert eigenlijk beter als ik op een halsring rij. Maar dat heeft meer oorzaken en is een veel ingewikkelder probleem dan waar het hier om gaat.


Ja als je brave recreatiepaardjes hebt gehad dan kan ik me voorstellen dat je eigen ervaringen en invullingen heel anders zijn.

Kom maar eens een paar keer in echt onveilige situaties en dan piep je wel anders, er wordt imo veel te makkelijk voorbij gegaan aan dat het paard een vluchtdier is.

Het is ook geen cultuur bij menners om de stang te gebruiken, het is dat als er iets mis gaat met paard en wagen dat het meestal ook gelijk goed mis gaat. Jorex legt het prima uit dat vanwege de afstand op de bok mennen niet te vergelijken is met rijden.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:22

ruitje schreef:
Je moet voor de grap dit artikel even lezen

https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... eepgebruik

Al sinds 2017 is er sprake van een gedeeltelijk zweep verbod in een deel van onze wedstrijden en achter de schermen werd al een tijd gewerkt aan een geheel verbod. Ik vind het om te kotsen dat D&R nu doet alsof zij er een rol in hebben gespeeld. Als je iets zelf doet in de sector is wat er aan de goede kant gebeurd aan hun te danken...

Citaat:
De discussie over dit verbod speelde al langer maar er was altijd veel verdeeldheid binnen de organisatie. Het lijkt erop dat de ophef rond onze campagne ‘Drafsport? Onsportief!’ heeft bijgedragen aan het recente besluit.


En als het iets slechts is: dan is het aan de sector zelf te danken....

Citaat:
Maar ons werk zit er nog niet op. In de nieuwe regels staat namelijk dat zweepgebruik nog wel is toegestaan ‘ter correctie van het paard in een situatie waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar komt.’ Wij vinden dit een fout signaal. Mishandeling mag niet, nooit.


Citaat:
Er is een diepgaande, structurele verandering nodig van mentaliteit. Een andere manier van denken over de omgang met paarden. In de hele sector. Niet alleen bij wedstrijden maar ook bij trainers thuis. Daar is nu geen enkele controle en we ontvangen regelmatig meldingen van paardenliefhebbers dat ook daar veel misstanden plaatsvinden.


Citaat:
We gaan door, de campagne is nog niet voorbij. Ons doel: landelijke wet- en regelgeving die elke mishandeling van paarden verbiedt, thuis en op wedstrijden!


Jullie komen allemaal aan de beurt he, D&R komt ook jullie vertellen dat je nooit meer een zweep mag gebruiken.

Het staat er letterlijk....

Maar als je dat zegt: dan ben je een doemdenker en niet voor paardenwelzijn.

Als dit:
'ter correctie van het paard in een situatie waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar komt'

Mishandeling is....

Dan doet iedereen aan mishandeling :+


Ik wordt zo pissig van dat artikel lezen he..ze doen echt alsof zweepgebruik altijd mishandeling is. Ze snappen daadwerkelijk niet waar een zweep oorspronkelijk bedoeld is. En dan wordt de rest ook nog helemaal negatief uit z'n verband gerukt. Kotsclub. _-:(

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:27

Ik heb overigens ook maar een recreatief tweespan mini shetjes. Ik men inmiddels wel zonder oogkleppen. Ik wil dat mijn pony ook ziet waar we rijden en kan genieten van het zicht. Ik ben overigens enkelspan ook wel eens op hol gegaan en daar helpt het bit inderdaad geen zak bij. Mijne staan ook goed op de stemhulpen, ik hoef normaal niet aan de leidsels te komen als ze terug gaan in gang. Maar ze begrijpen gewoon het stuur niet meer bitloos. Jouw shet had dan nog het voordeel dat een ruiter hem/haar kon leren sturen op een halster. Die van mij zijn te klein om te berijden. Dus hier zitten er twee Liverpool stangetjes is. Meestal op het bovenste gat. De oudste is de laatste keer op het onderste gat geweest tijdens een intocht, zodat ik maar een pink hoefde te wiebelen en dan wist hij dat ik er ook nog was. Hij vond dat namelijk heel erg spannend, had nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien in zijn 15 jaar. Op het eerste gat had ik teveel aan het bit moeten zitten in die situatie wilde ik dat hij op mij lette.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 03-02-23 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:28

ruitje schreef:
Je moet voor de grap dit artikel even lezen

https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... eepgebruik

Al sinds 2017 is er sprake van een gedeeltelijk zweep verbod in een deel van onze wedstrijden en achter de schermen werd al een tijd gewerkt aan een geheel verbod. Ik vind het om te kotsen dat D&R nu doet alsof zij er een rol in hebben gespeeld. Als je iets zelf doet in de sector is wat er aan de goede kant gebeurd aan hun te danken...

Citaat:
De discussie over dit verbod speelde al langer maar er was altijd veel verdeeldheid binnen de organisatie. Het lijkt erop dat de ophef rond onze campagne ‘Drafsport? Onsportief!’ heeft bijgedragen aan het recente besluit.


En als het iets slechts is: dan is het aan de sector zelf te danken....

Citaat:
Maar ons werk zit er nog niet op. In de nieuwe regels staat namelijk dat zweepgebruik nog wel is toegestaan ‘ter correctie van het paard in een situatie waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar komt.’ Wij vinden dit een fout signaal. Mishandeling mag niet, nooit.


Citaat:
Er is een diepgaande, structurele verandering nodig van mentaliteit. Een andere manier van denken over de omgang met paarden. In de hele sector. Niet alleen bij wedstrijden maar ook bij trainers thuis. Daar is nu geen enkele controle en we ontvangen regelmatig meldingen van paardenliefhebbers dat ook daar veel misstanden plaatsvinden.


Citaat:
We gaan door, de campagne is nog niet voorbij. Ons doel: landelijke wet- en regelgeving die elke mishandeling van paarden verbiedt, thuis en op wedstrijden!


Jullie komen allemaal aan de beurt he, D&R komt ook jullie vertellen dat je nooit meer een zweep mag gebruiken.

Het staat er letterlijk....

Maar als je dat zegt: dan ben je een doemdenker en niet voor paardenwelzijn.

Als dit:
'ter correctie van het paard in een situatie waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar komt'

Mishandeling is....

Dan doet iedereen aan mishandeling :+

Maar je weet toch ook wel wat de èchte reden is waarom D&R dit zo brengt?

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:38

ikke schreef:
Avalanche schreef:
Ja, dat werkt ook, zeker omdat ze dan bang zijn eraan te komen :)

Dat dus en hoe het werkt met dravers hoef ik jou niet uit te leggen, maar die betreffende persoon kreeg ik het niet duidelijk gemaakt. Ze durfde niet los te laten.....


Heb ook ooit een draver gehad toen ik de overgang maakte van pony naar paard maar dat was inderdaad het eerste dat ik moest leren. hem loslaten. Vasthouden betekende voor hem rennen. Ik begon het pas echt te snappen toen ik een keertje achter hem in een sulky zat. Dat was eens maar nooit meer voor mij. Was dan nog een trainingsulky. Ik zag geen bal achter zijn kont. Groot paard voor een draver en een ferme kont. Zodra hij de baan zag wilde hij niets anders meer dan draven.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:45

Volgens mij is dat sowieso The Key voor goed rijden, loslaten, loslaten, loslaten..en dan niet altijd letterlijk maar gewoon niet vasthouden/ vastzetten in eigen armen/spierspanning en altijd meegaan in de beweging naar voren in verbinding.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:53

Ik word een beetje onpasselijk van de manier waarop dit aangekaart is.

Maar als er nu budget vrij komt voor dit type onderzoek ben ik wel blij en zie ik ze positief tegemoet.

Ik ben namelijk helemaal niet bang dat normaal bitgebruik verkeerd is of dat ze hier enge dingen gaan vinden. Het lijkt me heerlijk om deze materie voortaan aan de hand van onderbouwde feiten te kunnen bespreken. _/-\o_
Dan kunnen we deze discussie snel veel beter voeren en hoef ik niet meer te luisteren naar die halve waarheden en valse interpretaties die dier en recht nu rondbazuint.

De enige mensen die ik tot nu toe gesproken/gehoord heb die hier echt vanuit een degelijke basis wat van kunnen vinden (bijv medisch fysioloog en dieretholoog) zijn namelijk helemaal niet uitgesproken over dit soort onderwerpen. En dat zijn mensen die echt wel duidelijk zijn als ze wél onderbouwd een afwijkende mening hebben.


En ik ben óók de eerste die van het bit afstapt als mijn gevoel mij al die jaren compleet bedrogen heeft. Maar de kans dat dat nodig is, acht ik bijzonder klein.
En dan ben ik ook oprecht benieuwd naar betere alternatieven. Want hoewel ik mijn paarden allemaal probleemloos rond kan sturen op bitloos hoofdstel en tot op zeker hoogte ook op een neckrope mis ik daar heel veel finesse (nuances, vooral richting relaese) en weet ik ook niet op het nou oprecht beter is.
Te veel gepriegel op de neus vinden ze hier niet tof + meer ruis en hoe ik een paard echt kan gymnastiseren op een neckrope heb ik ook nog niet ontdekt. Maar ik laat me verassen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:32

pol013 schreef:
Maar als er nu budget vrij komt voor dit type onderzoek ben ik wel blij en zie ik ze positief tegemoet.

En dan ben ik ook oprecht benieuwd naar betere alternatieven. Want hoewel ik mijn paarden allemaal probleemloos rond kan sturen op bitloos hoofdstel en tot op zeker hoogte ook op een neckrope mis ik daar heel veel finesse (nuances, vooral richting relaese) en weet ik ook niet op het nou oprecht beter is.
Te veel gepriegel op de neus vinden ze hier niet tof + meer ruis en hoe ik een paard echt kan gymnastiseren op een neckrope heb ik ook nog niet ontdekt. Maar ik laat me verassen.


Internationaal is er toch heel veel onderzoek terug te vinden.
Ik heb door de jaren in ieder geval ontzettend veel gevonden, en dat heeft mij doen besluiten de bitten weg te gooien.

Dat jij en ik en veel anderen een paard nog niet voldoende tot in de finesse kunnen gymnastiseren ligt eerder aan onze kunde en wellicht het gebrek aan besef dat dit jaren kan kosten, dan aan het feit dat dit zonder bit niet zou kunnen.
Daar is namelijk wel ontzettend veel beeld van te vinden.

Anoniem

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:37

Maar als je zo bezorgd bent om paardenwelzijn, Ninx, waarom zou je dan maanden of jaren je paard irriteren met een optoming die hij duidelijk niet prettig vindt, tot ze het eindelijk opgeven? Omdat jij dan beter slaapt, want er zit in ieder geval geen bit in z’n mond?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:39

Mkango schreef:
Ninx schreef:


Dat heeft dan toch vooral met je eigen africhtingskunsten te maken? Veel mensen hebben naar eigen zeggen een ontzettend woest ros... maar een goede trainer rijdt er zelfs met losse handjes in perfecte ontspannen aanspanning op weg....

Ik zelf overigens niet.... maar ik ben dan ook niet erg goed vind ik zelf! Met name daarom rijd ik liever zonder bit. Ik vind een bit iets voor zeer kundige handen in een hoger stadium van de africhting. Maar liever eigenlijk helemaal niet....

Zo'n Greetje Hakvoort bijvoorbeeld, die rijdt toch redelijk robuuste en woeste exemplaren meer dan fenomenaal zonder een bitje. Het kost alleen ontzettend veel tijd en toewijding... maar hey, daar is het een hobby voor nietwaar?!


Mijn hobby moet ook voor mijn paard leuk blijven en haar fysiek niet in de weg zitten. Bitloos vond ze vervelend, met bit loopt ze prima, maar ik zal aan haar doorgeven dat iemand op internet zei dat bitloos beter is voor haar. Die kissing spines die ze over een paar jaar overhoudt aan die weggedrukte rug om de minste druk op haar hoofd te ontwijken, nemen we dan maar op de koop toe, want ja, we rijden wel bitloos. :j


Ik reageerde primair op Ikke die aangeeft dat hij/zij iedereen uitdaagt zijn/ haar paarden zonder bit te rijden omdat ze dan verongelukken... Dat leek mij eerder een gebrek aan correcte africhting dan de schuld van het weglaten van een bit.

Ook een beetje gek verhaal dat jouw paard kissing spines zou krijgen wanneer je bitloos rijdt?
Een paard zou op een stalhalster aan de longe al kunnen leren eenvoudig voorwaarts/ neerwaarts te lopen, en in balans te komen en hiermee een basis te krijgen zodat ze je fatsoenlijk kan dragen.
Kun je dan ook Grand Prix rijden? Nee... waarschijnlijk niet. Maar dat is ook vast je doel niet.

Ben ik per definitie tegen een bit? Daar ben ik nog niet uit.
Ik vind wel dat een bit iets voor kundige handen is, en bitten worden op dit moment absoluut niet kundig ingezet door het gros van de ruiters.

Maar om op voorhand al te zeggen dat je je paard niet correct kunt opleiden zonder bit lijkt mij onzinnig. Dan hebben alle paarden die klassiek opgeleid zijn op kaptoom, of alle western gereden paarden zonder bit, allemaal kissing spines?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 03-02-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:41

Mkango schreef:
Maar als je zo bezorgd bent om paardenwelzijn, Ninx, waarom zou je dan maanden of jaren je paard irriteren met een optoming die hij duidelijk niet prettig vindt, tot ze het eindelijk opgeven? Omdat jij dan beter slaapt, want er zit in ieder geval geen bit in z’n mond?


Ik lees jouw bericht als volgt: ik reed dit paard zonder bit, dat vond ze niets. Ik reed het paard met bit, dit ging beter.


Ik lees niet: ik heb dit paard naast de man eerst in balans gebracht en ben vervolgens opgestapt, op dat moment maakte het niet zoveel meer uit wat ik er aan op omheen hing.
Want persoonlijk vind ik dat de beste route voor alle paarden. En gelukkig zijn er ook best veel mensen die het op die manier aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:51

Ninx schreef:
Mkango schreef:
Maar als je zo bezorgd bent om paardenwelzijn, Ninx, waarom zou je dan maanden of jaren je paard irriteren met een optoming die hij duidelijk niet prettig vindt, tot ze het eindelijk opgeven? Omdat jij dan beter slaapt, want er zit in ieder geval geen bit in z’n mond?


Ik lees jouw bericht als volgt: ik reed dit paard zonder bit, dat vond ze niets. Ik reed het paard met bit, dit ging beter.


Ik lees niet: ik heb dit paard naast de man eerst in balans gebracht en ben vervolgens opgestapt, op dat moment maakte het niet zoveel meer uit wat ik er aan op omheen hing.
Want persoonlijk vind ik dat de beste route voor alle paarden. En gelukkig zijn er ook best veel mensen die het op die manier aanpakken.
Schattig ben je, met je domme steek onderwater. Je zet jezelf alleen grandioos voor schut, want ik heb het in die post nergens over rijden en ik sta er in de praktijk meer naast dan dat ik erop zit en raad eens: ook daar vindt ze een bitloos hoofdstel niks. Maar leuk geprobeerd, A for effort, F for result. :(:)

Maar goed, dat lezen niet je sterkste punt is, blijkt ook uit je reactie op mijn eerdere post, waarin ik aangeef dat mijn paard haar rug wegdrukt bij de minste druk op haar gezicht, en jij dat direct ziet als een generalisatie dat dat voor elk paard geldt. Gelukkig zegt dat meer over jou dan over hoe ik met mijn paard omga. :D Nee, ik blijf mijn paard niet dwarszitten als zij duidelijk aangeeft iets niet prettig te vinden, omdat ik zo’n leuke hobby wil.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:54

Het onderzoek wat er wereldwijd gedaan naar het gebruik van bitten geeft niet echt een rooskleurig beeld.

Grootste probleem binnen de paardenhouderij in vergelijking met bijvoorbeeld D&R is de verdeeldheid.
Kritiek vanuit de eigen gelederen wordt weggewuifd en er heerst een zwijgcultuur.

Zwijg je niet wordt je gerust bedreigd of met de grond gelijk gemaakt.