Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Koets raakt vast op strand van Koksijde

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos


Een koets met twee paarden en twee menners, is in de problemen gekomen op het strand van Koksijde. Het water van de zee was snel opgekomen en had de menners verrast. De koets zat vast in het water en ook de menners zaten tot hun borst in de zee.

Rond 10:15 uur belde één van de menners naar de hulpdiensten. Hij en zijn collega zaten in de problemen ter hoogte van de golfbreker. Het water van de zee was snel opgekomen en had hen verrast. De koets zat vast in het water en ook de menners zaten tot borsthoogte vast in de zee. Ze raakten niet op eigen kracht terug.

De brandweer en de technische dienst van de gemeente kwamen ter plaatse. "De koets maakte een ritje op het strand, zoals er elke ochtend wel op het strand gereden wordt", zegt burgemeester Marc Vanden Bussche (Lijst Burgemeester). "Zij waren op het stuk strand tussen Sint-Idesbald en Koksijde. Toen ze in de problemen zaten, hebben onze diensten en de brandweer eerst de menners aan land gebracht en meteen daarna de koets met de paarden. Iedereen stelt het goed en was veilig terug op het droge."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:38 



 
Profiel   

Dit is echt zo'n bericht dat ik denk: hoe dan?

Ik heb mijn hele jeugd aan de kust gewoond. Ik wist sowieso globaal wanneer het vloed was/werd, en hield daar rekening mee, zowel met zwemmen als met paardrijden, maar zelfs als je 'door de vloed verrast' wordt, is het niet zo dat je binnen een minuut van natte voeten naar tot je borst in het water gaat.

Op het moment dat je je koets vastrijdt (tot je assen in het water?) spring je toch van de kar, span je je paarden uit en loop je toch het strand op? Dan wacht je toch niet tot het water je bijna letterlijk aan de lippen staat en je idd niet meer tegen de stroom op kunt?

En voordat je met je koets tot de assen in zee klem staat, heb je toch ook al gezien dat het water opkomt? Als je al zo nodig door de zee moet ploegen met je span (slecht voor je kar, alles rot vast van het zout!), ga je toch het strand weer op als je ziet dat het water hoger komt?

Ik snap dat niet goed... Jammer dat er niet wat meer details in het bericht staan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:03 



 
Profiel   

Een redelijke bekende menner in mijn omgeving is op deze manier ooit een paard verloren O het strand. Het paard + wagen zaten vast in drijfzand en ze hebben het dier er dus niet op tijd uitgekregen.
Deze beste man reed al jaren zo en toch gebeurde het. Een trauma voor het leven en helaas dus wel mogelijk.
Dat stuk met “ tot de borst” in het water snap ik ook niet goed. Wellicht probeerden ze tot op het laatst de kar los te krijgen? Misschien was het zo’n soort slufterachtig deel op het strand??

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:08 



 
Profiel   

Misschien zaten ze op en zandbak en moesten ze via het diepe terug. Het kan best snel gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 19:55 



 
Profiel   

Hier heb je bv de verklikkersplaat, een zandbank die bij eb droog valt. Als de vloed opkomt trekt het water om de plaat heen, waardoor je je opeens op een eiland bevind. Dat eiland zelf komt ook onder water te staan en eromheen ligt een diepe geul. Misschien was het zoiets?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 20:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen