Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:12

Haha Nikass, ik gebruik die term ook weleens maar ik bedoel het niet zo letterlijk als jij het nu op schrijft. Voor mijzelf betekent het "mensen die niet met dieren opgegroeid zijn en denken vanuit het mens voor een dier ipv denken vanuit een dier oogpunt". En daarmee wordt vaak de plank misgeslagen.

Als je nooit irl ziet bijv. hoe er met een paard omgegaan wordt en hoe een paard kan zijn als wezen en echt alles "zielig" vind zeg maar.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:51

Anne_GTI schreef:
Ik pleit voor een verbod op Dier & Recht.

Ze schieten met een kanon op een mug en hebben van generaliseren hun handelsmerk gemaakt.

Walgelijke organisatie vind ik het.

Top idee. En als ze niet verboden worden, dan is het misschien een plan dat ze een voorbeeldfunctie krijgen en aan ons allemaal gaan laten zien hoe het volgens hen zou moeten. Er is vast binnenkort op een evenement nog wel een uurtje vrij in het programma voor een voorbeeld-demo.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:55

Gelukkig dat ze niet verboden kunnen worden.
Als dat mogelijk zou zijn is Dier & recht het minste probleem.
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:03

_Reneee schreef:
Dit groepje ‘stadse schooiers’ heeft het veel beter voor met paarden dan menig paardenliefhebber. Die zitten vast in een wereldje waar het gebruik van scherpe bitten, bijzetteugels en zwepen wordt goedgepraat en zo ‘scherp zijn als de hand van de ruiter’. Terwijl we allemaal dondersgoed weten dat het er in de praktijk echt niet altijd netjes aan toe gaat.

Ik denk dat we paarden moeten beschermen tegen de mensen die ze als sportattribuut zien en alleen maar zijn gefocust op lintjes en winstpunten. En het zijn echt niet allemaal stadse schooiers, ik kom zelf uit een dorp, zit al 25 jaar in de paarden en denk er toch echt precies zo over. Tien jaar geleden nog niet, toen reed ik ook zonder blikken of blozen met een slofteugel rond en reed ik altijd met zweep. Maar op een gegeven moment ben ik me af gaan vragen wat mijn paard er nou eigenlijk van vond en ik kon me niet voorstellen dat ik hem er een plezier mee deed. En dan kom je tot de conclusie dat dit groepje ‘stadse schooiers’ gewoon een punt heeft en de paardensport er voor de buitenwereld niet bepaald diervriendelijk uitziet.

Lees ook weer onzin over de Partij voor de Dieren en dan vraag ik me af: is dit uit angst? Ga eens met die mensen praten over hun standpunten, 9 van de 10 is zelf dierenbezitter en er zijn zelfs politici die paardrijden. Je moet je mening niet baseren op een klein groepje individuen die huisdieren wil verbieden (want die zijn er wel, maar het is niet zo zwart-wit) en zoals dit artikel ook stelt: de dialoog eens aangaan. Dan blijken de mensen achter Dier & Recht ineens een stuk minder eng en kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat ze het gewoon goed voor hebben met de dieren. En moet je misschien aan jezelf toegeven dat je toch niet zo’n dierenliefhebber bent als je altijd dacht ;)

Vergeef me de vraag maar wat doe jij met paarden?

Gebaseerd op deze eisen is een touw halster sowieso al niet meer toe gelaten bv.
Dat jij 10 jaar geleden niet verder dacht dan je eigen ego moet je niet projecteren op iedereen die hier reageert.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:35

Ayasha schreef:
_Reneee schreef:
Dit groepje ‘stadse schooiers’ heeft het veel beter voor met paarden dan menig paardenliefhebber. Die zitten vast in een wereldje waar het gebruik van scherpe bitten, bijzetteugels en zwepen wordt goedgepraat en zo ‘scherp zijn als de hand van de ruiter’. Terwijl we allemaal dondersgoed weten dat het er in de praktijk echt niet altijd netjes aan toe gaat.

Ik denk dat we paarden moeten beschermen tegen de mensen die ze als sportattribuut zien en alleen maar zijn gefocust op lintjes en winstpunten. En het zijn echt niet allemaal stadse schooiers, ik kom zelf uit een dorp, zit al 25 jaar in de paarden en denk er toch echt precies zo over. Tien jaar geleden nog niet, toen reed ik ook zonder blikken of blozen met een slofteugel rond en reed ik altijd met zweep. Maar op een gegeven moment ben ik me af gaan vragen wat mijn paard er nou eigenlijk van vond en ik kon me niet voorstellen dat ik hem er een plezier mee deed. En dan kom je tot de conclusie dat dit groepje ‘stadse schooiers’ gewoon een punt heeft en de paardensport er voor de buitenwereld niet bepaald diervriendelijk uitziet.

Lees ook weer onzin over de Partij voor de Dieren en dan vraag ik me af: is dit uit angst? Ga eens met die mensen praten over hun standpunten, 9 van de 10 is zelf dierenbezitter en er zijn zelfs politici die paardrijden. Je moet je mening niet baseren op een klein groepje individuen die huisdieren wil verbieden (want die zijn er wel, maar het is niet zo zwart-wit) en zoals dit artikel ook stelt: de dialoog eens aangaan. Dan blijken de mensen achter Dier & Recht ineens een stuk minder eng en kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat ze het gewoon goed voor hebben met de dieren. En moet je misschien aan jezelf toegeven dat je toch niet zo’n dierenliefhebber bent als je altijd dacht ;)

Vergeef me de vraag maar wat doe jij met paarden?

Gebaseerd op deze eisen is een touw halster sowieso al niet meer toe gelaten bv.
Dat jij 10 jaar geleden niet verder dacht dan je eigen ego moet je niet projecteren op iedereen die hier reageert.


Tweede keer in korte tijd dat ik je iemand met een andere mening publiekelijk neer zie sabelen. Misschien even tot tien tellen voordat je reageert, wel zo respectvol.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:46

Heel hard roepen dat dier en recht stom is en verboden moet worden gaat niet de oplossing zijn. Echt niet :+

Beter is het als de paardenwereld naar zichzelf kijkt en initiatieven neemt om welzijn te verbeteren.

De kritiek verdwijnt niet, niet vanzelf.

Sporten met paarden zou gewoon moeten kunnen als ze in hun vrije tijd gewoon paard kunnen zijn. En extreme dwangmiddelen verboden worden.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:49

Neersabelen? Zullen we niet overdrijven?
Reneee geeft toch zelf aan dat ze vroeger zonder nadenken met hulpteugels rondreed? Gelukkig is ze op een gegeven moment wèl na gaan denken. Maar er zijn ook mensen die nooit klakkeloos met paarden zijn omgegaan. Die altijd het welzijn van het paard voorop hadden staan, en ondanks zeker niet alwetend, bij alles een kritische blik hadden.

In het bericht van Reneee komt het over alsof zij (en ook D&R en de PVDD) zo knap zijn dat ze op een gegeven moment het licht hebben gezien.
Maar dat wil niet zeggen dat een ander hetzelfde traject volgt hè?
Veel langer dan tien jaar geleden reed ik op een manege waar sporen verboden waren voor manege ruiters. Een zweepje alleen toegestaan als je kon onderbouwen waarom je het nodig had en de instructeur die onderbouwing in combinatie met het paard dat je reed plausibel vond. En hulpteugels waren zeer zeker niet toegestaan.
(Geheel on-relevant, maar dit betrof een manege in de stad ;) )

Arabesk: nee dat helpt niet. Eerlijke voorlichting wel. En organisaties die misinformatie spuien moet je dus aanpakken wmb.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:06

Ben het wel met Nikass eens, soms zie je mensen reageren die zelf spijtig genoeg nooit op een fijne manier hebben leren (dressuur) rijden en dan wordt gelijk alles over 1 kam geschoren. Dat vind ik jammer..het kan echt wel op een fijne manier.

Iedereen maakt fouten en als het goed is leer je daar van en maakt dat je een betere ruiter/ trainer omdat je leert hoe het niet moet. Het is zo makkelijk om steeds naar anderen te wijzen wat ze allemaal niet goed doen, maar ga eens wijzen naar degene die het wel goed doen en benoemen wat ze goed doen etc.

En dan met uitzondering van jezelf..want veel mensen vinden zichzelf heel knap en hun manier de enige juiste en het is juist de kunst om eens zonder die oogkleppen te gaan rond kijken denk ik.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:06

_Reneee schreef:
Dit groepje ‘stadse schooiers’ heeft het veel beter voor met paarden dan menig paardenliefhebber. Die zitten vast in een wereldje waar het gebruik van scherpe bitten, bijzetteugels en zwepen wordt goedgepraat en zo ‘scherp zijn als de hand van de ruiter’. Terwijl we allemaal dondersgoed weten dat het er in de praktijk echt niet altijd netjes aan toe gaat.


En hoezo is dat dan in dat geval niet meer ‘de hand van de ruiter’? Als jij geen druk zet op je slofteugel, gebeurt er niks. Als je niet slaat met de zweep, doe je je paard geen pijn.
Vind ik dat gereedschappen zoals een slofteugel ethisch zijn? Nee. Het doel wordt bereikt dmv hefboomwerking en het middel kan daardoor onvriendelijk worden ingezet. Dat vind ik niet iets dat men vandaag de dag nog moet willen promoten.
Vind ik alle hulpteugels even schadelijk? Ook niet.. dat maakt het natuurlijk ook wel lastig, want zo’n grijs gebied kan je moeilijk verdelen…

Nu vind ik dat bitten (bijvoorbeeld) in zijn algemeenheid al niet over één kam kunnen worden geschoren. Een niet passend bit is voor het ene paard pijnlijk maar voor de juist match weer niet. Zadels idem. Hoofdstellen idem. Vergeten we dat niet?

Imo zijn veel dingen uit de lijst niet te vergelijken. Dat is ook best een grijs gebied natuurlijk. En dat is precies waarom dit soort lijsten niet kunnen. Discussie in zijn algemeenheid wel; maar niet zo eenzijdig…
Nu vind ik het prima dat er dergelijke discussies ontstaan (al moet ik toegeven dat mijn ogen al rollen als ik ‘Dier en Recht’ in een koptitel zie staan), maar dat de tegenpartij geen ruimte voor de mening van de andere partij geeft, zorgt natuurlijk voor boze paardenmensen. En terecht.

Ik gebruik vaak een zweep. Een verlenging van mijn arm. Een target (tegenovergestelde van druk, dus!).
Er moet wat veranderen in hoe de zweep gebruikt wordt. Zoals dat ruiters worden uitgebeld bij verkeerd zweepgebruik, bloed in de mond.
Daar moeten we gewoon heel streng in zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:17

VuurVleugels schreef:
Tweede keer in korte tijd dat ik je iemand met een andere mening publiekelijk neer zie sabelen. Misschien even tot tien tellen voordat je reageert, wel zo respectvol.

Meid de keren dat ik jou al zo heb zien reageren in topics kan ik niet eens meer tellen dus kijk in de spiegel.

De persoon waar ik op reageer insinueert zo ongeveer dat iedereen die niet akkoord is met dier en recht niet de dierenvriend is die ie denkt te zijn. Als je de bal kaatst kan je ‘m terug verwachten. Bovendien zegt ze het zelf. Ik vat het gewoon samen en zeg dat niet iedereen die periode gehad heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:51

Ayasha schreef:
Vergeef me de vraag maar wat doe jij met paarden?

Gebaseerd op deze eisen is een touw halster sowieso al niet meer toe gelaten bv.
Dat jij 10 jaar geleden niet verder dacht dan je eigen ego moet je niet projecteren op iedereen die hier reageert.

Ik moet zeggen dat wat ayasha hier schrijft me wel vaak opvalt.
Die nu dier en recht voorstander zijn of bit tegenstander dat dat de mensen zijn die idd eerst het onkundigste reden van allen. Nooit hebben geleerd en gevoeld hoe een paard echt nageeflijk loopt. Op hele kleine hulpen.
Vaak op een stal stonden waar ieder zo reed, dus 25 jaar geleden reed iedereen zo is dan hun gedachtegang.

Nee 25 jaar geleden reed ik niet zo, was erg tegen Anky en haar in de krul trek methode. Die toen de intrede deed.
Maar ik werd neer gesabeld door de trek ruiters die nooit anders zagen. En Anky was een God. En ik afgunstig...

Nu weer 25 jaar later gaan "we" het gelukkig inzien.
En ik durf nuance te zien.
Bit kan slecht zijn, maar bitloos ook. Net wie het vast heeft.
Je wil grammen in je handen. Mij is 35 jaar geleden al geleerd, meer gewicht dan wat een teugel weegt is teveel.

Ook 25 jaar terug toen ik mijn eerste paard kocht wilde ik die al minimaal 8 uur per dag op een groot oppervlakte hebben. Samen met andere paarden. Zodat ze paard konden zijn. Zodat ik een fris tussen de oortjes paard op wedstrijd had.

Maar nu ik dan zeg ik ben tegen dier en recht ben ik volgens de volleerde trekkers van weleer, die nu eindelijk het licht eens zien, geen paardenliefhebber.

Dan denk ik ook, kijk eens in de spiegel.
Dat jij (wie dat ook is) nooit fatsoenlijk hebt leren rijden, projecteer dat niet op een ander.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:59

Arabesk schreef:
Sporten met paarden zou gewoon moeten kunnen als ze in hun vrije tijd gewoon paard kunnen zijn. En extreme dwangmiddelen verboden worden.


Hier kan ik het helemaal mee eens zijn!

Flubberboot

Berichten: 2866
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:01

Het is jammer dat mijn moeders oude paard dood is, anders had ik Dier&Recht met liefde langs willen laten komen om naar haar littekens op het hoofd te kijken. Peerd werd bitloos gereden door een belabberde ruiter die veel en veel teveel druk op de voorhand had, beest had op de neus en achter de oren gigantische witte plekken en daar mocht absoluut geen druk komen. Als je niet kan rijden is bitloos net zo schadelijk als met bit. Als ze paardenleed daadwerkelijk aan willen pakken, gaan ze naar de kwaliteit van instructeurs kijken.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:12

Flubberboot schreef:
Het is jammer dat mijn moeders oude paard dood is, anders had ik Dier&Recht met liefde langs willen laten komen om naar haar littekens op het hoofd te kijken. Peerd werd bitloos gereden door een belabberde ruiter die veel en veel teveel druk op de voorhand had, beest had op de neus en achter de oren gigantische witte plekken en daar mocht absoluut geen druk komen. Als je niet kan rijden is bitloos net zo schadelijk als met bit. Als ze paardenleed daadwerkelijk aan willen pakken, gaan ze naar de kwaliteit van instructeurs kijken.

De genoemde stichting is helemaal geen voorstander van het bitloos rijden, ze zijn zelfs geen voorstander van het rijden in het algemeen en ook niet van het bezitten of houden van paarden. Wat deze stichting betreft rijdt niemand meer en gaan al onze paarden naar de paardenhemel.

Wat betreft de slofteugel, ik begrijp het gebruik zoals profs het doen. Je hebt echter ook een grote groep die de slof gebruikt om hun paardjuh 'aan de teugel ' te sjorren en die groep zou een betere instructeur moeten zoeken.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 22:03

Flubberboot dat inderdaad: de instructeurs en de jury's.
Dáár ligt imo een heel groot probleem!

Ik heb ooit een dressuur weekend ergens gevolgd, waar de instructeur letterlijk zei: "het maakt niet uit HOE je het voor elkaar krijgt, als het maar is wat de jury wil zien"

En: "zodra jij begint te rijden en je teugels op maat pakt, loopt je paard in de krul. Geen discussie, dít is wat de jury wil".

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 22:12

DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:
Vergeef me de vraag maar wat doe jij met paarden?

Gebaseerd op deze eisen is een touw halster sowieso al niet meer toe gelaten bv.
Dat jij 10 jaar geleden niet verder dacht dan je eigen ego moet je niet projecteren op iedereen die hier reageert.

Ik moet zeggen dat wat ayasha hier schrijft me wel vaak opvalt.
Die nu dier en recht voorstander zijn of bit tegenstander dat dat de mensen zijn die idd eerst het onkundigste reden van allen. Nooit hebben geleerd en gevoeld hoe een paard echt nageeflijk loopt. Op hele kleine hulpen.
Vaak op een stal stonden waar ieder zo reed, dus 25 jaar geleden reed iedereen zo is dan hun gedachtegang.


Nee 25 jaar geleden reed ik niet zo, was erg tegen Anky en haar in de krul trek methode. Die toen de intrede deed.
Maar ik werd neer gesabeld door de trek ruiters die nooit anders zagen. En Anky was een God. En ik afgunstig...

Nu weer 25 jaar later gaan "we" het gelukkig inzien.
En ik durf nuance te zien.
Bit kan slecht zijn, maar bitloos ook. Net wie het vast heeft.
Je wil grammen in je handen. Mij is 35 jaar geleden al geleerd, meer gewicht dan wat een teugel weegt is teveel.

Ook 25 jaar terug toen ik mijn eerste paard kocht wilde ik die al minimaal 8 uur per dag op een groot oppervlakte hebben. Samen met andere paarden. Zodat ze paard konden zijn. Zodat ik een fris tussen de oortjes paard op wedstrijd had.

Maar nu ik dan zeg ik ben tegen dier en recht ben ik volgens de volleerde trekkers van weleer, die nu eindelijk het licht eens zien, geen paardenliefhebber.

Dan denk ik ook, kijk eens in de spiegel.
Dat jij (wie dat ook is) nooit fatsoenlijk hebt leren rijden, projecteer dat niet op een ander.

Aanname.
Een heel stuk over hoe goed je was en bent maar nog steeds geen goed argument.

Kijk, de goede lijden onder de kwade. Maar degenen die echt lijden zijn de paarden. Want laten we eerlijk zijn: de meeste mensen bakken er gewoon niets van.
Onlangs zijn er wel meer maatregelen genomen tegen hulpmiddelen bij dieren. Een goede zaak voor velen, niet voor allemaal want inderdaad zijn er mensen die wèl goed met deze om kunnen gaan. Maar nog meer niet. En daar heeft Dier en Recht natuurlijk wel een punt.
Dat is niet leuk voor liefhebbers. Dat snappen jij en ik wel.

Misschien is het ook tijd om onze toch gedateerde sport wat beter onder de loep te gaan nemen. Niet alleen voor onszelf of voor ons eigen paard, maar in het algemeen. De gehele sport, de doodgewone hulpmiddelen. Of: die wij zo doodgewoon vinden.
Want hoe gewoon is het eigenlijk om ijzer onder dierenvoeten te slaan? Of om metaal in hun mond te stoppen? Of überhaupt om er nog op te gaan zitten?
Bekijk het even als buitenstaander. Als iemand die niet al jarenlang lief en leed in haar hobby, de paardensport, stopt. En kijk eens naar de liefhebbers om je heen. Niet die uit jouw kring, maar ook daarbuiten. Kijk eens naar de gemiddelde paardeneigenaar op een pensionstal.
Ik vind het echt om te janken. Arme paarden, zoveel arme paarden.
Wat denk jij dat er moet gebeuren om te helpen? En dan wel iets wat je kunt handhaven. Oprechte vraag.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:03

Dat ijzer onder die voeten kan anders voor veel paarden verlichtend doch zelfs levensreddend werken...

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:06

Lisitano.
Sorry kan eigenlijk niets met je stuk.
Zo niets zeggend.

Wat Popstra al zegt. Maar ook over metaal in de mond enz.
Ja precies de doelgroep die ik bedoelde :j

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:07

Ja ik zie ook heel veel zielige paarden.
Dat is, los van erbarmelijke huisvesting op pensionstallen en soms ook bij particulieren, over het algemeen onkunde bij recreatieve ruiters met een eigen paard, en door slechte instructie omdat tegenwoordig iedereen een eenvoudig papiertje kan halen waarmee men les kan geven.
Helaas óók slecht rijden bij de zg topruiters, voornamelijk in de dressuur (zoals Edward Gal)

En dat is niet persé ijzers: voor sommige paarden zijn ijzers helpend. En dat is ook niet persé een bit en zelfs niet altijd een hulpteugel.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:14

Als ik met mijn paard buiten wandel (op zijn Hollands dus er naast loop) zegt de gemiddelde voorbijganger: kun je er niet beter op gaan zitten.
Dus ik heb het idee dat de gemiddelde burger er geen problemen mee heeft als mensen blijven paardrijden.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:20

Haha ja dat klopt :D
Nee ik denk idd dat het om een hele kleine groep gaat. Maar wel met een luide mond.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:12

Ik heb een best wel grote kring van vrienden, kennissen, familie en collega’s die niks met paarden hebben, en nul keer is mij iets gevraagd als ‘ is dat niet zielig zo’n bit?’ De meeste mensen interesseert het echt geen bal.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:23

DuoPenotti schreef:
Lisitano.
Sorry kan eigenlijk niets met je stuk.
Zo niets zeggend.

Wat Popstra al zegt. Maar ook over metaal in de mond enz.
Ja precies de doelgroep die ik bedoelde :j

Veelzeggend.
Ik stel je een oprechte vraag. Kan je niet antwoorden? Dat is niet gek hoor. Maar het siert je niet om dan maar van je af te trappen en degene met vragen als niet-wetende weg te zetten terwijl je zelf ook geen antwoorden of zinnig argument hebt.
Nikass schreef:
Ja ik zie ook heel veel zielige paarden.
Dat is, los van erbarmelijke huisvesting op pensionstallen en soms ook bij particulieren, over het algemeen onkunde bij recreatieve ruiters met een eigen paard, en door slechte instructie omdat tegenwoordig iedereen een eenvoudig papiertje kan halen waarmee men les kan geven.
Helaas óók slecht rijden bij de zg topruiters, voornamelijk in de dressuur (zoals Edward Gal)

En dat is niet persé ijzers: voor sommige paarden zijn ijzers helpend. En dat is ook niet persé een bit en zelfs niet altijd een hulpteugel.

Ijzers was even als voorbeeld. Ik ken de helpende voorbeelden. Toch is het ergens wel begrijpelijk als iemand zich een dergelijke vraag stelt. Toch?
Ik ben het met je eens hoor. Maar de realiteit is helaas dat veel paarden wel op deze manier gehouden en gereden worden. Ik juich het alleen maar toe dat er (eindelijk) eens een stem wordt gegeven aan deze grote groep. Wellicht niet op de perfecte manier, maar het is mijn inziens wel goed dat het belicht wordt. Je moet natuurlijk, als je wat gaat doen, het wel kunnen benoemen en handhaven.

Mijn persoonlijke mening is dat er veel te halen valt met goed onderwijs. Dus betere instructie. Maar dat is veel slechter te handhaven.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:32

Maar ik denk dat die vraag allang gesteld wordt. Er zijn nog maar weinig mensen die zomaar ijzers onder slaan. Vroeger was dat gemeengoed. ik had 15 jaar geleden een natural balance bekapper en mijn KWPN sportpaard zonder ijzers. Vroeger reed je alles met bit, en ook heel veel met een enkelgebroken bustrens.

En ik blijf erbij dat als je handig bent, gevoel in je vingers hebt, dat een bitfitter onzin is, en je ieder paard leuk rond kunt sturen op een simpel bitje. Maar ik denk ook dat paarden voorkeur hebben wat ze liever in de mond hebben, en ik kom altijd uit op hetzelfde type bit, en de kans is groot dat dat werkt omdat ik er handig in ben :')

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:41

Die ijzers waren een enkel voorbeeld :D Ik wilde daar persoonlijk helemaal geen punt mee maken, maar je er wel bewust over na laten denken dat het best een vraagstuk kan zijn. Dat het ook laat zien hoe oud onze sport al is met op sommige vlakken weinig vernieuwing.
Men gaat er graag op door zie ik. Ik begrijp het nut en gebruik van ijzers.

Ik geloof zo dat er veel mensen handig zijn. Ik ken ze, ik zie ze. En ik zie ook dat er mensen zijn die zichzelf handig vinden en hun paard krom trekken, de sporen er extra in duwen als hun paard niet kan doen wat ze vragen, klappen in het zadel, boos worden uit frustratie en een paar keer meppen met de zweep. En dat is helaas geen kleine groep. Het is om te janken en ze bedoelen het waarschijnlijk alsnog goed, maar het is een harde realiteit. En dat moet echt anders kunnen en begrijp ik de wens van Dier & Recht wel.
Let even op aub: ik zeg niet dat ik het ermee eens ben. Ik begrijp de wens en ik begrijp waarom ze het dusdanig formuleren.