Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:41

Maar hoezo "dom om daar in te trappen"? kijk eens naar een Dalera? Dat zou het voorbeeld moeten zijn dan ziet een leek ook duidelijk het verschil tussen hoe een bit gebruikt hoort te worden in tegenstelling tot degene die het misbruiken.

Ja er zijn andere methodes..en die hebben allemaal hun eigen voor en nadelen...nu wordt net gedaan alsof dit allemaal zo vriendelijk is maar dat is ook kul. Dat is in slechte handen net zo slecht.

Ik denk niet dat mensen zo tegen onze paardensport aankijken als tegen de Tenessee Walkers..dat staat zover van de natuur van een paard af waar een galopje, een hindernis en dressuur veel natuurlijker is dan de Walkers. Deze zijn overigens ook extreem doorgefokt..de orginele walker was/ is een ranch paard met comfortabele extra gangen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:06

manubres schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van deze sport?

https://youtu.be/WtPkifXwk_0

Toen ik dit filmpje zag dacht ik gelijk: vreselijk, wat zielig. Maar daarna dacht ik: zo kijken waarschijnlijk veel mensen aan tegen onze "normale" sport...zij kijken met een oog die niet gewend is aan wat wij allemaal als normaal zijn gaan zien. Krijg je dan ineens een sport te zien die in onze/mijn ogen niet normaal is, dan heb je ineens zelf ook een hele andere kijk erop...tenminste zo ervaar ik dat.

Wat is je punt?

Het gaat niet om "als normaal zien". Hier is een groot deel van het probleem dat het zadel op de lendenen gelegd wordt. Soring is een probleem en de ijzers ook maar het grootste probleem is waar de ruiter zit.

Waar bij de normale paardensport we er juist heel hard over nadenken waar dat zadel moet liggen, en dat ook wetenschappelijk onderbouwen, we op zoek zijn naar het best passende bit ipv het bit wat de meeste reactie geeft, gaat het daar juist om de reactie. En ik heb het gevoel dat je daar heel makkelijk overheen stapt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:09

Niet alleen het zadel, ook de trainingsmethodes die zijn bij de Walkers echt extreem onvriendelijk en daar wordt echt niet nagedacht over dierenwelzijn of verbetering in de training in het kader van dierenwelzijn. Naast dat die dieren op jonge leeftijd vaak al finaal kapot zijn aan de achterbenen door de extreme gangen.

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:13

Ik vind in dat voorbeeld van de walkers al dat vrijwel iedere leek kan zien dat dat niet meer een paard is zoals een paard er nog enigszins uit hoort te zien.

Vreselijk om te zien vind ik het.

Ben ook blij dat in de dressuurfokkerij tegenwoordig ook weer heel wat stevigere benen worden gefokt ipv die hele dunne spillebenen waarvan ik dan alle peesblessures die er soms zijn ook heel goed kon begrijpen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:14

Ja en die spillebenen hebben er geen bal mee te maken. Sterker nog, hoe droger de benen, hoe minder kans op beenproblemen.

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:17

Ik weet dat er veel meer dingen mee spelen bij dit soort blessures. Toch zie IK liever een stevigere basis met een been en een voet die nog een beetje in balans is met hoe de rest van het lichaam er uit ziet.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:29

Ja, veel mensen, maar als het echt gaat om kwaliteit van de benen, heb ik de benen liefst zo droog mogelijk. Engelse volbloeden hebben altijd van alles, maar zelden tot nooit peesblessures. Ze zijn dan wel weer kampioen in de meest bijzondere blessures oplopen, dus het is niet zo dat het per saldo winst is of zo _O-

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:34

Avalanche schreef:
Ja, veel mensen, maar als het echt gaat om kwaliteit van de benen, heb ik de benen liefst zo droog mogelijk. Engelse volbloeden hebben altijd van alles, maar zelden tot nooit peesblessures. Ze zijn dan wel weer kampioen in de meest bijzondere blessures oplopen, dus het is niet zo dat het per saldo winst is of zo _O-


Ben ik wel eens over de droogte maar benen zijn in vergelijking met de rest al behoorlijk dun en je zag soms maar dunner en dunner met ook van die kleine hoeven eronder. Dan leek het mij vrij logisch dat als die benen dan dus dat lijf waar niet veel aan veranderde moest dragen je het been sneller overbelast. Ik vind de Engelse volbloeden altijd wel lekker in verhouding of zo.

Denk dus eigenlijk dat we het best eens zijn maarrr.. we dwalen helemaal af :D

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:35

We dwalen idd behoorlijk af, maar was wel ff een leuke zijweg :j

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:39

Avalanche schreef:
We dwalen idd behoorlijk af, maar was wel ff een leuke zijweg :j


:j

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:14

Elisa2 schreef:
Ik vind de communicatie ook teleurstellend vanuit de KNHS, ze komen vaak niet verder dan: wij zorgen goed voor onze paarden anders zouden ze niet presteren.

Wat imo echt een gemiste kans is..ik mis het uitleggen hoe je een zweep en bit correct gebruikt en waarvoor het uberhaupt nodig is en waarom er verschillende optomingen zijn en met welke redenen en inwerking. Echt de inhoudelijke argumenten.

Wat een paard voor een wezen is (vluchtdier) en dat sommige zaken noodzakelijk zijn om de veiligheid te kunnen waarborgen etc.

Gewoon in duidelijke, voor leken begrijpelijke taal.

En mee eens, dat ieder voor ons dat ook kan doen door eigen voorbeelden te geven en uitleg te geven op bijv. social media kanalen.

Je kan je echt afvragen of het prioriteit zou moeten zijn om de focus te leggen op communicatie naar leken. Het is al eerder opgeworpen dat de gemiddelde voorbijganger op geen enkele manier geïnteresseerd is in de paardensport. Ze vinden het vaak een domme sport om op een knol rond te hobbelen en die mate van desinteresse is geen bedreiging omdat ze ook niet ontvankelijk zijn voor de desinformatie uit de activistische hoek. Het lijkt mij dus ook zinloos om daar veel aandacht aan te besteden. In dit geval heb je meer aan een Britt Dekker die regelmatig blij zit te vertellen over onze sport en hoeveel plezier ze ervan heeft.

De KNHS zou wel kunnen overwegen om het rode boekje weer in te voeren en te verkopen aan de leden als verplichte kost. Hierin staat zeer nauwkeurig beschreven hoe een paard netjes en doelmatig gereden hoort te worden met het juiste harnachement. Daar dus graag de nadruk op uitleg aan de beoefenaars zelf, die moeten het immers leren toepassen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:32

Je krijgt nu een beetje 2 topics die wel aardig dicht langs elkaar lopen.

Maar goed, Ik heb echt 0,0 met de KNHS en zeker op het gebied van welzijn en de wedstrijden neem ik afstand van ze.

Maar wie moet het paardenvolk dan vertegenwoordigen? Mensen van Bokt, want dat zijn zgn paardenmensen? Ik hoop het bij een aantal toch echt niet.
Maar het is wel vaak zo dat mensen die een beetje interessant en aansprekend schrijven een podium krijgen en daarmee vaak (brave) volgers.

Dat zie je ook bij mensen die de wantoestanden steunen en goedpraten. Ze hebben het ooit zo geleerd en weten echt niet beter. Mensen die het ze vertelden presteerden soms wat en dan zal het wel waar zijn.

Paarden hebben al die hulpmiddelen echt niet nodig. Je ziet paarden in een kudde echt geen halster, touw, bit, zweep gebruiken om de ander met vaak heel weinig veel duidelijk te maken. Maar dan komen mensen weer met 100 smoesjes waarom wij wel een zweep nodig hebben.

Dat paarden vluchtdieren zijn is aardig achterhaald, maar wordt voor de angstige ruiters nog graag in stand gehouden. Ja, als een paard schrikt wil het naar een veilige plek, dus zal rennen. Maar waar de samenwerking goed is, is dat veel minder tot niet.
En als je kijkt naar paarden zie je dat ze in eerste instantie niet willen vluchten, maar willen zien waar iets vandaan komt en wat er gebeurt.
Iets niet zien, door een dichte stal of door het met de kop op de borst trekken is voor een paard het ergste.

En dat moet dan opgelost worden met een zweep?

Binnen de western sport hebben we allang regels die in principe gecontroleerd worden bij de arena. Regels voor bitten naar niveau en leeftijd paarden. Geen neusriem, geen zweep, geen bloed.

Maar dan komen mensen weer met; ja, maar quarters zijn cool..........Er mogen ook andere rassen starten en het is vooral een compleet andere instelling van de ruiters.
Er is geen gezeur van geluid, mensen die langs de arena lopen, druk kletsen, stands langs de arena, etc etc.

Je kan niet voorkomen wat mensen thuis doen, dus er zouden verkoop regels moeten komen. Net als met wurgkettingen bij honden bijv. Maar schaf dan ook echt alles af.
Tegenwoordig rijden mensen zelfs net geluid dempende oornetjes, echt schandalig en een teken dat er heel slecht wordt opgeleid.

Dat mensen dat niet willen horen is hun probleem. Ik kom uit een generatie en tijd van niet zeuren en geen ja maar en daar zou best wat van terug mogen komen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:41

superpony schreef:
Maar goed, Ik heb echt 0,0 met de KNHS en zeker op het gebied van welzijn en de wedstrijden neem ik afstand van ze.

Dat is logisch als Western je tak van sport is.

superpony schreef:
Paarden hebben al die hulpmiddelen echt niet nodig. Je ziet paarden in een kudde echt geen halster, touw, bit, zweep gebruiken om de ander met vaak heel weinig veel duidelijk te maken. Maar dan komen mensen weer met 100 smoesjes waarom wij wel een zweep nodig hebben.
Nee, in de kudde niet, maar de kudde is niet altijd het goede voorbeeld en bovendien zijn er in NL maar heel weinig organisch functionerende kuddes.

superpony schreef:
Dat paarden vluchtdieren zijn is aardig achterhaald, maar wordt voor de angstige ruiters nog graag in stand gehouden.
Wat?

superpony schreef:
Binnen de western sport hebben we allang regels die in principe gecontroleerd worden bij de arena. Regels voor bitten naar niveau en leeftijd paarden. Geen neusriem, geen zweep, geen bloed.

Dat geldt ook voor de wedstrijden die onder de vlag van de KNHS gereden worden. Voor de neusriem zijn voorschriften, voor de zweep ook en bovendien is die in de hogere dressuurklasses verboden. Geen bloed en het maakt geen bal uit waardoor het bloed er zit. Dus ook als je paard druppeltje bloed op een muggenbult op zijn bil heeft, dan mag je weggestuurd worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:46

Veronica2 schreef:
superpony schreef:
Maar goed, Ik heb echt 0,0 met de KNHS en zeker op het gebied van welzijn en de wedstrijden neem ik afstand van ze.

Dat is logisch als Western je tak van sport is.

superpony schreef:
Paarden hebben al die hulpmiddelen echt niet nodig. Je ziet paarden in een kudde echt geen halster, touw, bit, zweep gebruiken om de ander met vaak heel weinig veel duidelijk te maken. Maar dan komen mensen weer met 100 smoesjes waarom wij wel een zweep nodig hebben.
Nee, in de kudde niet, maar de kudde is niet altijd het goede voorbeeld en bovendien zijn er in NL maar heel weinig organisch functionerende kuddes.

superpony schreef:
Dat paarden vluchtdieren zijn is aardig achterhaald, maar wordt voor de angstige ruiters nog graag in stand gehouden.
Wat?

superpony schreef:
Binnen de western sport hebben we allang regels die in principe gecontroleerd worden bij de arena. Regels voor bitten naar niveau en leeftijd paarden. Geen neusriem, geen zweep, geen bloed.

Dat geldt ook voor de wedstrijden die onder de vlag van de KNHS gereden worden. Voor de neusriem zijn voorschriften, voor de zweep ook en bovendien is die in de hogere dressuurklasses verboden. Geen bloed en het maakt geen bal uit waardoor het bloed er zit. Dus ook als je paard druppeltje bloed op een muggenbult op zijn bil heeft, dan mag je weggestuurd worden.


Dat staat compleet los van de western dat ik niks met de KNHS heb. Dat is jouw vooroordeel

Je kan wel degelijk veel leren van paarden in kudde verband, maar dat is een andere discussie.

En Wat? is geen inhoudelijke reactie. Ik zou zeggen; lees je in. Daar is internet geloof ik voor als mensen niet zelf diverse kuddes kunnen bestuderen en ervaringen kunnen uitwisselen.

Toen ik lesgaf heb ik veel gewerkt met angstige ruiters en ook al leer je hun, leer je daar zelf ook weer enorm veel van.

De zweep is iig geen middel om "veilig" paard te rijden. Hooguit om honden weg te houden in het bos als het om veiligheid gaat.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:43

Veronica2 schreef:
superpony schreef:
Paarden hebben al die hulpmiddelen echt niet nodig. Je ziet paarden in een kudde echt geen halster, touw, bit, zweep gebruiken om de ander met vaak heel weinig veel duidelijk te maken. Maar dan komen mensen weer met 100 smoesjes waarom wij wel een zweep nodig hebben.

Paarden hebben al die hulpmiddelen echt niet nodig. Je ziet paarden in een kudde echt geen halster, touw, bit, zweep gebruiken om de ander met vaak heel weinig veel duidelijk te maken. Maar dan komen mensen weer met 100 smoesjes waarom wij wel een zweep nodig hebben.
Nee, in de kudde niet, maar de kudde is niet altijd het goede voorbeeld en bovendien zijn er in NL maar heel weinig organisch functionerende kuddes.

Kudde is imo een prima voorbeeld, met leidende merries die de groep onder controle houden met een beweging van het oor en met name communiceren met lichaamstaal. Overigens een techniek die binnen NH veel wordt toegepast ook.
Wat onlogisch is is denken dat wij mensen opnieuw het wiel moeten uitvinden wat betreft de communicatie met paarden omdat de paarden zelf dat allang gedaan hebben.



Veronica2 schreef:
superpony schreef:
Dat paarden vluchtdieren zijn is aardig achterhaald, maar wordt voor de angstige ruiters nog graag in stand gehouden.

Wat?


Eens met SP. Een paard is geen vluchtdier. Een paard is een grote grazer en een prooidier voor grote roofdieren. Maar vluchten is gedrag, geen eigenschap, en gedrag kunnen we mee werken.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:55

Dan vraag ik me toch af waarom mijn pony voorbij de persoon rent die hij het meest vertrouwt thuis als hij ergens van schrikt. In jullie redenatie zou hij eerst nadenken en vervolgens liever bij zijn begeleider op de fiets willen blijven, want dat is zijn kudde. Net als mijn andere die ooit eens ontsnapt was na een wandeling in het bos en de trailerparkeerplaats begon te onderzoeken. Ik hoefde hem maar te roepen en hij kwam netjes op een drafje naar mij toe. Dan is het echt totaal onlogisch dat mijn andere pony wel bij zijn kudde vandaan rent. Maar ja, die doet ook met andere dingen liever dan dat ie nadenkt. Zo liep hij ooit eens dwars door de draden heen, want ik had hem gehalsterd en hij dacht "dan zal de poort ook wel al open zijn". Ik communiceer overigens vanaf de grond prima met lichaamstaal en kijken naar hun gedrag. Maar voor de wagen is de manier waarop ik kan communiceren heel erg anders. Ik heb overigens ooit eens een clinic van iemand gezien die zonder hoofdstel mende, maar wel met een lange aanwijsstok. Daar heb ik alleen maar heel veel respect voor dat ze dat haar pony kon leren. Ik ben daar niet kundig genoeg voor, ik acht mezelf al niet kundig genoeg om bitloos te proberen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:03

Jorex schreef:
Dan vraag ik me toch af waarom mijn pony voorbij de persoon rent die hij het meest vertrouwt thuis als hij ergens van schrikt. In jullie redenatie zou hij eerst nadenken en vervolgens liever bij zijn begeleider op de fiets willen blijven, want dat is zijn kudde. Net als mijn andere die ooit eens ontsnapt was na een wandeling in het bos en de trailerparkeerplaats begon te onderzoeken. Ik hoefde hem maar te roepen en hij kwam netjes op een drafje naar mij toe. Dan is het echt totaal onlogisch dat mijn andere pony wel bij zijn kudde vandaan rent. Maar ja, die doet ook met andere dingen liever dan dat ie nadenkt. Zo liep hij ooit eens dwars door de draden heen, want ik had hem gehalsterd en hij dacht "dan zal de poort ook wel al open zijn". Ik communiceer overigens vanaf de grond prima met lichaamstaal en kijken naar hun gedrag. Maar voor de wagen is de manier waarop ik kan communiceren heel erg anders. Ik heb overigens ooit eens een clinic van iemand gezien die zonder hoofdstel mende, maar wel met een lange aanwijsstok. Daar heb ik alleen maar heel veel respect voor dat ze dat haar pony kon leren. Ik ben daar niet kundig genoeg voor, ik acht mezelf al niet kundig genoeg om bitloos te proberen.


Zo werkt het natuurlijk niet.

Mensen roepen al jaren dat paarden vluchtdieren zijn en er is al onderzoek gedaan dat dit niet helemaal waar is.

Ja, paarden vluchten of gaan er soms vandoor, maar dat heeft vaak echt een duidelijke reden.

In een stabiele kudde zie je dat ze samenwerken en willen observeren. Zomaar klakkeloos ergens heen rennen is veel gevaarlijker. Ze moeten weten waar ze vandaan rennen, waar naartoe en wat wel veilig is en vooral ook elkaar niet kwijtraken in eerste instantie.

Paarden worden veelal apart gehouden en ook apart meegenomen en dan zijn er heel veel redenen te noemen waarom paarden wel gaan rennen. Maar dat staat los van hun natuurlijke instinct.

Ik zie onze "kudde" zelfs weleens juist naar iets toe gaan ipv er vanaf. Rennen kan altijd nog. Rennen kunnen ze maar beperkt doen en moet echt wel nut hebben.

Maar veel mensen werken met enorm veel angst en spanning en dan zie je paarden vluchtgedrag vertonen. Dat is "eng" en daarom wordt het al jaren als acceptabel smoes gebruikt dat paarden vluchtdieren zijn, waar dit maar zeer beperkt waar is en van de situatie afhangt, vaak door ons veroorzaakt.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:08

Jorex schreef:
Dan vraag ik me toch af waarom mijn pony voorbij de persoon rent die hij het meest vertrouwt thuis als hij ergens van schrikt. In jullie redenatie zou hij eerst nadenken en vervolgens liever bij zijn begeleider op de fiets willen blijven, want dat is zijn kudde. Net als mijn andere die ooit eens ontsnapt was na een wandeling in het bos en de trailerparkeerplaats begon te onderzoeken. Ik hoefde hem maar te roepen en hij kwam netjes op een drafje naar mij toe. Dan is het echt totaal onlogisch dat mijn andere pony wel bij zijn kudde vandaan rent. Maar ja, die doet ook met andere dingen liever dan dat ie nadenkt. Zo liep hij ooit eens dwars door de draden heen, want ik had hem gehalsterd en hij dacht "dan zal de poort ook wel al open zijn". Ik communiceer overigens vanaf de grond prima met lichaamstaal en kijken naar hun gedrag. Maar voor de wagen is de manier waarop ik kan communiceren heel erg anders. Ik heb overigens ooit eens een clinic van iemand gezien die zonder hoofdstel mende, maar wel met een lange aanwijsstok. Daar heb ik alleen maar heel veel respect voor dat ze dat haar pony kon leren. Ik ben daar niet kundig genoeg voor, ik acht mezelf al niet kundig genoeg om bitloos te proberen.

Die van mij kiest daar toch wel vaak voor. Maar het is ook een reden dat hij van huis gaan niet fijn vindt en samen met mij gaat het nog wel, maar echt leuk vindt hij het niet. Hij is niet avontuurlijk aangelegd :')

Sommige paarden moet je ook echt leren na te denken, die reageren enorm vanuit instinct en gaan als eerste rennen, daarna pas realiseren ze zich dat dat niet handig was. Dat zijn de paarden die je bij het handje neemt en samen naar enge dingen gaat kijken. Het kan wel, maar kost tijd :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:12

[quote="Avalanche"
Kudde is imo een prima voorbeeld, met leidende merries die de groep onder controle houden met een beweging van het oor en met name communiceren met lichaamstaal. Overigens een techniek die binnen NH veel wordt toegepast ook.
Wat onlogisch is is denken dat wij mensen opnieuw het wiel moeten uitvinden wat betreft de communicatie met paarden omdat de paarden zelf dat allang gedaan hebben.



[/quote]

Nou dat dus.

Mensen denken dat paarden lopen te denken; als ik groot ben krijg ik een bit in mijn mond en ga ik luisteren........

Als we nooit een bit hadden uitgevonden en achterste voren op een paard waren gaan zitten en met de staart sturen, waren we vast ook ergens uitgekomen.

Het verschil is ook dat je op een manege leert dat je met een bit moet sturen en remmen, wat niet waar is. Maar het is zo ingeburgerd dat men dat als normaal is gaan beschouwen en pas als je ECHT verder komt leert dat dit anders werkt.

Ik vergeleek het vd week nog bij iemand met autorijden. Mensen krijgen x aantal lessen en we denken dat de gemiddelde mens met x aantal lessen moet kunnen slagen. Dan mag je aan het verkeer deelnemen en kan je van A naar B komen. Als je mazzel hebt is dat jarenlang zonder kleerscheuren.

Maar heel veel mensen hebben geen goede voertuigbeheersing. Ze roepen wel dat ze al x aantal jaren autorijden en komen ook van A naar B, maar bij glad wegdek is er paniek.
Of mensen moeten opnieuw leren inparkeren als ze een andere auto rijden, want ander model, andere maat.
En toch blijven ze maar roepen dat ze al zolang autorijden. Dan zal het wel goed zijn.

En net als bij paarden; mensen komen de garage in met kapotte auto's en hebben nooit een geluid gehoord of iets gevoeld. Ze hebben niet door hoe lang ze al rondrijden met een auto met een mankement, want die kennis en dat gevoel is er gewoon niet. Het interesseert mensen niet, ze hebben een rijbewijs en komen van A naar B.

Met paarden ongeveer gelijk zo. Zolang ze rondrijden, niet vallen, paard het doet en ze zelfs beloond worden op een wedstrijd doen ze alles goed.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:16

Kendra schreef:
Het is niet Klaas Dijkhoff, maar Klaas Dijkstra.
Op heel veel plekken gedeeld de laatste week…
Wat hij probeert te zeggen is volgens mij:
De sector snapt het niet (parallelle werelden)… Als je wat wilt veranderen, zorg dan voor geld, kennis en capaciteit.
Zorg voor een goede marketing, heb je netwerk op orde, gebruik incidenten en wees je bewust van de ‘power of minority’.

Met de hondenkar probeert hij te laten zien hoe het denken over dierenwelzijn is veranderd. Vroeger trok de hond de mens en nu trekt de mens de hond…


Dank je. Sorry voor de fout.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:24

Elk paard is een prooidier en dus een vluchtdier. Ik denk dat genoeg ruiters en paardenmensen dat al lang aan den lijve ondervonden hebben. Geen enkel prooidier zal lang leven als die niet op de vlucht slaat bij onheil; die vlucht is zijn verdediging. Sommige paarden zullen sneller instinctief reageren met hard wegrennen en na een bepaalde afstand stoppen en omkijken wat er aan de hand was dan anderen maar ik heb nog nooit een paard gezien wat eerst "het gevaar" ( en dat kan van alles zijn van een plastic zak tot een roofdier) en dan pas besluit om wel of niet weg te lopen. In sommige gevallen, als ze echt in het nauw gedreven worden of als hun jong gepakt wordt, zal een paard soms aanvallen ( zoals alle prooi/ vluchtdieren doen) maar dat komt zelden voor.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:29

Soooow wat lees ik hier weer een hoop crap zeg :=

De hersenen van paarden zijn zo ontwikkeld dat ze beweging heel goed kunnen waarnemen, supersnel kunnen reageren en dat ze tredzeker zijn. Bij een mogelijke dreiging van gevaar gaat het paard dus vluchten, ook al bleek het achteraf een takje dat van de boom viel.
Je kunt het formuleren zoals je wil uiteraard, maar dat een paard een vluchtdier wordt genoemd is niet zo vreemd. Zijn reactie is namelijk eerst vluchten en dan zien we wel weer verder.
En gelukkig is dat zo, want als hij eerst zou gaan nadenken en het was geen takje maar een roofdier, dan was de overlevingskans een stuk kleiner.
Het feit dat het paard een vluchtdier is, is geen excuus om er allerlei onvriendelijk tuig aan te hangen. Maar als je kunt rijden, echt kunt rijden, is dat ook helemaal niet nodig.
Helaas denken heel veel recreatieve, nh en parelki types dat ze kunnen rijden terwijl het er niet eens op lijkt.

En dan eens kijken wat paarden in de Western sport nog al eens in hun waffel hebben hangen >;)
Nee niet altijd uiteraard, maar dat geldt voor alle vormen van paardensport.

En dan het onzalige idee dat wij net zo kunnen communiceren als paarden doen. Wij leven niet met paarden in het wild in een kudde. Dus uiteraard communiceren we ook niet zo. Is een beetje hetzelfde als van die mensen die hun hond in zijn nekvel pakken ter correctie "want zo doet de moederhond het ook" 8)7

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:58

Een schrik reactie is geen vluchten.

Ik heb echt heel veel km's door bossen gemaakt en paarden willen vooral zien waar geluiden en bewegingen vandaan komen. In een split second kunnen ze inderdaad beoordelen wat noodzakelijk is.

Dat je het crap noemt, is jouw probleem, maar het is al iets wat jaren bekend is dat ze niet per se altijd vluchten.

Zelfde als bijv bij brand training. Dan leer je dat paarden niet zomaar de stal uit willen, ook al staat die in de hens.
Angst kan meer reacties veroorzaken dan vluchten.

Onze paarden staan bijv al jaren met oud en nieuw gewoon buiten. Ook vorige paarden en andere samenstelling van de kudde. Dan zie je juist heel goed hoe ze reageren op iets wat ze niet direct zien of kunnen plaatsen.

@Nikass, de rest wat je erbij haalt kan ik niks mee. Ik heb niks met parelli en wat western ruiters erin hangen zegt me ook niks. Een bit is een bit en ik kan net zoveel nare engelse bitten benoemen.

Wij kunnen voor een groot deel wel met paarden communiceren. Dat mensen het niet kunnen of belachelijk maken is hun gebrek.
Je moet alleen veel tijd nemen en leren snel en instinctief te reageren. Dat is met lesgeven net zo. Ik ging altijd even met mensen terug naar een bepaald moment want als ik iets zie, dan zeg, de ruiter het verwerkt en dan iets uitvoert zijn we sec verder. Ik probeerde het iemand zo te leren dat iemand zelf op tijd goed leert reageren.

En nee, we zijn geen paard, staan niet op 4 benen, maar kunnen wel veel van paarden leren en ruim voldoende om elkaar te begrijpen.

Het is ook echt triest dat mensen denken dat alleen de uitvinding van een bit, zweep, sporen, zadel, hoofdstel, halster etc daarvoor nodig was. Dat is echt ons gebrek dat nodig hebben en vele mensen bewijzen al het tegendeel.

Onze veulens kunnen braaf meelopen aan een halster, maar ze lopen ook los mee, staan ook los stil als ik ze wil poetsen en hoefjes oppakken etc.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:08

@avalanche Ja mijne vertoont dit gedrag nu ook al zoveel minder dat ik vorig jaar zelfs korte stukjes zonder begeleider naar buiten ben geweest. Dus het is al verbeterd naar 3 passen galop en dan denkt hij weer na en luistert. En bij een groot deel van de enge dingen kijkt hij ernaar en snuift dan als een soort tuiger. Ik heb hem ook echt wel geleerd om naar enge dingen te wijzen met zijn neus zodat we het samen kunnen oplossen. Maar het heeft mij wel bijna 4 jaar gekost om daar te komen voor de wagen. En nu in tweespan met een bomproof pony ernaast helpt ook echt. Al hebben we daar ook al het andersom meegemaakt, dat de bange pony gewoon door liep en de andere pony weigert. Dus Alex gaat echt in de freeze stand met enge dingen. En dat mag, want dan kan ik hem geruststellen.

Qua onder het zadel durf ik niet te beweren dat ik een goede ruiter ben. Ik ben zeg maar een gevorderde manege ruiter, dus ik weet bvb dat je door langzamer te lichtrijden of door zwaarder te gaan zitten een gang omlaag gaat naar stap en sturen doe je ook voornamelijk met beenhulpen. Dus een beetje de basis zeg maar, wat dat betreft heb ik wel echt een goede manege getroffen. En eigenlijk begint het daarmee van onderen. Meer controle bij maneges en niet de trek in de krul en ruk en pluk aan de teugels lessen die je bij de slechte maneges ziet. Het probleem is dat ik daar met mijn hobby geen bal aan heb, want ik heb geen been en geen zit als ik op de kar zit en de pony staat ervoor.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:11

Je hebt dan wel een superleuk begin :j