Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:04

Ik check van onder.
Maar kan mij voorstellen bij een B pony dat van boven handiger is.

ik maak eerst alles vast en check dan pas.
geen idee of er verschil is als ik het apart doe :)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:07

DuoPenotti schreef:
Ik check van onder.
Maar kan mij voorstellen bij een B pony dat van boven handiger is.

ik maak eerst alles vast en check dan pas.
geen idee of er verschil is als ik het apart doe :)


Ik wil alles graag weten, ook hoe alles elkaar beïnvloed :') dus ik pruts graag. En helemaal toen deze regel kwam, ik wist dat ik ze los genoeg deed, maar kreeg juist veel commentaar op hoe los. Terwijl het met meten dus wel losser is als het minimum maar niet zo extreem als mensen deden. Helaas zorgt het alsnog wel eens voor discussie en dat vind ik vooral sneu voor die andere paarden dat mensen nog zo verkeerd meten.

Dus juist extreem positief deze regel, maar controle zou standaard mogen zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:09

Er is wel verschil. :j Sperriem lijkt idd de neusriem wat "vaster" te trekken ook ongeacht of je die relatief los laat. Wat natuurlijk ook logisch is gezien de sperriem in theorie is om te stabiliseren.

Beide paarden hier hebben een anatomisch hoofdstel dus dat probleem "speelt" hier niet echt in die zin dat de neusriem meer werkt als een lage neusriem... De kaakriemen zitten zo ver naar achter dat beiden los of enkel de "sperriem"/lage neusriem vast geen verschil maakt. Ik kan hem er trouwens ook van onder naar boven makkelijk onder steken maar vond dat oncomfortabel uit zien met de haartjes die ie naar achter duwde. :(:) Weet niet of jouw 2e dat ook doet maar daarom gaf ik dus aan dat die van equinics wel een nadeel had. Het voordeel is dan weer dat ie compact is en dus makkelijk mee te nemen is. Je kan hem in principe gewoon aan je sleutels hangen want hij zit niet in de weg en weegt niks.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:11

Ik leerde vroeger altijd twee vingers van onder (bij de kaak/sluiting neusriem) tussen de neusriem als check.

Maar goed, om discussies te voorkomen lijkt mij zo'n universele meter ook wel handig.

Heb ze zelf liever te los dan te strak.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:13

als je dan je vinger op het kaakbot doet zal het wel kloppen.
Maar dan heb je natuurlijk slimmeriken die het tussen de kaken meet, ja dan zijn 2 vingers niks natuurlijk.

Ik heb dus geleerd bovenop en dan zelfs 2 rechtopstaande vingers, niet naast elkaar dus maar op elkaar. Dus alsof je je hand als pistooltje houd.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:16

Snap ik ayasha, maar wel nadeel aan die meter dan als je hem moet gebruiken bij verschillende paarden. Dan moet je al verkeerdom meten. Niet heel slim ontworpen

Ik was verbaasd hoeveel invloed die sperriem had op hoe het aanvoelde. Vroeger hield ik altijd aan dat ze met gemak snoepjes of stukjes appel oid moesten kunnen eten :+ Ik heb ook anatomische neusriem, maar dan vooral qua weggesneden aan de achterkant. Dat type dat jij hebt vond mijn paard moet fijn. Maar achteraf had ik gewoon de hele sperriem weg moeten laten. Zij reageert niet anders op met of zonder, dus was met normaal...

Maar ik heb gelukkig nooit leren aansnoeren, ook al heb ik zulke neusriemen. Alleen heetten ze toen anders. Wel mensen gehad die het dus zeiden, maar ik was altijd eigenwijs genoeg om dat niet te doen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:17

Als ik het al moest gebruiken ... dan deed ik maar wat.. maar meestal kon je er gewoon tussendoor kijken..
Ik ben dat onderste ding ook wel eens half verloren (is dat de sperriem?) wel goed kijken dat het de neusgaten niet bedekt, maar meestal kon ik alles ook zo eraf schuiven, zonder wat los te maken..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:26

Cer schreef:
Als ik het al moest gebruiken ... dan deed ik maar wat.. maar meestal kon je er gewoon tussendoor kijken..
Ik ben dat onderste ding ook wel eens half verloren (is dat de sperriem?) wel goed kijken dat het de neusgaten niet bedekt, maar meestal kon ik alles ook zo eraf schuiven, zonder wat los te maken..

Met Sam ben ik ooit op wedstrijd het hele hoofdstel verloren. :o :o Gelukkig wel ná het afgroeten. _O- Sam schudde even toen ik hem lange teugel gaf en daar ging mijn hoofdstel... Hij bleef prompt ietwat verbijsterd staan en ging onderzoeken waarom zijn hoofdstel aan zijn borstkast hing (zodra ik het kopstuk zag verdwijnen had ik de teugels aan getrokken dat hij er niet in zou komen met zijn benen.) dus ik roep naar de jury (tja 20m je moet wel roepen) "eh mag ik afstappen?" en zij meteen "ja natuurlijk!" _O- _O-
Dus ik stap af, ondertussen kwam mijn lezer ook al rustig aan wandelen. Hoofdstel maar even weer om gedaan om hem naar de trailer te brengen. _O-

Daarna in de prijsuitreiking diezelfde jury "ik hoop wel dat je de riemen nu iets vaster hebt dan daarnet. :="

_O- _O- Tja, glansspray, kleine oortjes en losse riempjes... :') It happens. :')

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:29

DuoPenotti schreef:
als je dan je vinger op het kaakbot doet zal het wel kloppen.
Maar dan heb je natuurlijk slimmeriken die het tussen de kaken meet, ja dan zijn 2 vingers niks natuurlijk.

Ik heb dus geleerd bovenop en dan zelfs 2 rechtopstaande vingers, niet naast elkaar dus maar op elkaar. Dus alsof je je hand als pistooltje houd.


Ja op het kaakbot inderdaad, maar jemig..dat er uberhaupt mensen zijn die zoiets verzinnen. :+

Ik kan me wel herinneren op een stal waar ik ooit werkte dat ze aansnoerneusriemen gebruikten en dan met die vilten bontjes er onder. Daar kon helemaal niks tussen..later mochten die bontjes niet meer onder de neusriem. Ik vind aansnoerneusriemen sowieso niet prettig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:36

Elisa2 schreef:
Ja op het kaakbot inderdaad, maar jemig..dat er uberhaupt mensen zijn die zoiets verzinnen. :+

Ik kan me wel herinneren op een stal waar ik ooit werkte dat ze aansnoerneusriemen gebruikten en dan met die vilten bontjes er onder. Daar kon helemaal niks tussen..later mochten die bontjes niet meer onder de neusriem. Ik vind aansnoerneusriemen sowieso niet prettig.

Ik vraag me oprecht af welke dwaas zich ooit bedacht heeft dat die dingen een goed ide waren.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:37

Vroeger heette het geen aansnoer neusriem en ik vind ze fijner als de normale die je toen kon krijgen. Juist vanwege het kussentje eronder. Je hoeft ze niet te snoeren ;)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:45

Ik kan me ze niet herinneren van "vroeger", in de jaren 80/90 reedt iedereen nog met africhtingsneusriemen in mijn omgeving of gewoon de Engelse neusriem..of geen neusriem.

Ik denk dat ik ze pas voor het eerst zag op de prof stallen..maar geen idee hoelang het al bestaat.

Je hoeft ze niet aan te snoeren inderdaad..maar dat gebeurd helaas vaak wel. Wellicht hebben ze een andere drukverdeling en zit er een theorie achter.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:46

Zweedse neusriem toch?

Ik vind ze fijn idd door het kussentje.
Maar ook omdat mijn paarden altijd lange haren hebben, door de gesp op het kinstuk komen die er nooit tussen.
En dan nog een belangrijke. Mijn paarden hebben een maat full hoofdstel, maar hun neus omtrek x-full.
Bij de aansnoer :D kan ik zelf een langer riempje aanzetten.

Bij 1 hoofdstel heb ik trouwens het kinstuk van de cavemore er aan zitten.
Dat zou ik bij elke hoofdstel wel als standaard willen.
Zacht, aansnoeren kan maar moet je al beter je best doen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-02-23 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:46

Ayasha schreef:
_O- _O- Tja, glansspray, kleine oortjes en losse riempjes... :') It happens. :')

:D

ik vind de mooiste hoofdstellen de one-ears .. dan heb je niks, alleen een bakstuk en 1 oorstuk. (en een kinriem)
en het oorstuk is dan een soort kralendingetje..
Arabieren hebben toch ook van die show hoofdstellen die gewoon uit 1 riempje bestaan?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:04

Ik heb een welsh gehad waar een showhoofdstel bij zat. Dat zag uit als een "gewoon" hoofdstel op het eerste zicht
Afbeelding
Maar je hebt er ook die gewoon een soort kopstuk met een bit aan zijn waar dan veelal een hengstenketting doorheen gaat. (door de bitringen dus).

Arabieren hun showhoofdstellen kan je eigenlijk amper hoofdstel noemen.. :=

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:06


MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:12

DuoPenotti schreef:
Zweedse neusriem toch?

Ik vind ze fijn idd door het kussentje.
Maar ook omdat mijn paarden altijd lange haren hebben, door de gesp op het kinstuk komen die er nooit tussen.
En dan nog een belangrijke. Mijn paarden hebben een maat full hoofdstel, maar hun neus omtrek x-full.
Bij de aansnoer :D kan ik zelf een langer riempje aanzetten.

Bij 1 hoofdstel heb ik trouwens het kinstuk van de cavemore er aan zitten.
Dat zou ik bij elke hoofdstel wel als standaard willen.
Zacht, aansnoeren kan maar moet je al beter je best doen.

[ Afbeelding ]


Precies! Langer riempje eraan doe ik ook idd. Ik heb een dood normale full, alleen zijn de full hoofdstellen kleiner geworden qua neus omtrek := Ik heb ooit oude vergeleken met nieuwe nadat ik er meerdere terug moest brengen die niet dicht konden zonder veel te strak te zitten. Die waren echt kleiner.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:26

Jullie weten wel dat Anky de aansnoerneusriem heeft ontwikkeld?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:34

Jullie? Wie “jullie”?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:36

Is dat zo?
Dacht dat die al langer bestond. Waar kan ik dat terug vinden?

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:55

Ik heb die neusriem destijds inderdaad als eerste bij Anky gezien ja nou je het zegt. Maar of ze hem heeft uitgevonden, of "groot gemaakt", dat weet ik niet.

Edit: uit een topic uit 2006: [RUI] Aansnoerneusriem vraagje!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:00

Benzz schreef:
Jullie weten wel dat Anky de aansnoerneusriem heeft ontwikkeld?


Ik zag wel dat hij in ieder geval door haar hip werd ja.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:02

DuoPenotti schreef:
Is dat zo?
Dacht dat die al langer bestond. Waar kan ik dat terug vinden?

Geen idee, het werd toen een Zweedse neusriem genoemd. Op zich, als je hem niet strak zet, is hij nog paardvriendelijker ook. Omdat met dat ringetje het onderste stuk een andere hoek heeft dan het bovenste sluit hij bij de kaak ook mooi aan. Moet er er wel met die meter nog gewoon tussen kunnen natuurlijk, op het neusbot :j

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:14

Het kwam in ieder geval op de markt als de Bonfire neusriem. Daarvoor had ik de neusriem nog nooit gezien.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:16

Ik leerde hem kennen via een fokker, waar ik toen af en toe de paarden voor zadelmak maakte. Dat zal idd in 2005 ongeveer geweest zijn. Ik snapte hem eerst ook niet idd :')