Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight
Elisa2 schreef:Als je kracht gebruikt om je pink 1 seconde aan te spannen dan denk ik wel dat je zelf nog eens na moet denken over de definitie van spierspanning. Het idee is dat al je eigen spieren als ruiter, los en ontvankelijk zijn..er staat dus nergens kracht op. Ik denk dat het aanspannen van een spier verward wordt met vasthouden/ afdwingen etc. dat is het dus niet.
Ik heb het ook over aanspanning van de spier, niet het bewegen van die pink. Daar zit de verfijning.
Een goede ruiter die een beenhulp geeft spant ook alleen even de spieren aan van de benen en gelijk weer los. Die hoeft geen been op te trekken, te schoppen, kracht te zetten oid. Zo fijn kunnen en moeten hulpen zijn..daar gaat goed paardrijden om. Daar gaat verfijning om.
Alleen veel mensen staan al zo ver van hun gevoel af dat ze chronisch rond lopen met gespannen spieren, hoge ademhaling etc. Die voelen hun eigen lijf niet, laat staan die van het paard.
Daarnaast vergeten mensen dat een stang vooral inwerkt op het kopstuk, in tegenstelling tot de trens. De inwerking is dus geheel anders.
Spenk schreef:Maar waar ben je dan een stang voor nodig elisa? Dat kun je toch op trens bereiken?
Als je de stang dan daarvoor 'nodig' bent dan heb je dus die hefboom nodig voor die spierspanning. Anders was enkel die spierspanning op trens toch meer dan voldoende?
Elisa2 schreef:Spenk schreef:Maar waar ben je dan een stang voor nodig elisa? Dat kun je toch op trens bereiken?
Als je de stang dan daarvoor 'nodig' bent dan heb je dus die hefboom nodig voor die spierspanning. Anders was enkel die spierspanning op trens toch meer dan voldoende?
Finetuning
En off the record, zelf reed ik Z met trens omdat S&T voor mijn gevoel wat later kwam in de africhting. Dus het is niet dat ik het "nodig" had maar kon gewoon net wat meer finetunen.
En nee Ayasha, dat is niet wat ik bedoel met spierspanning. Daarvoor moet je als ruiter echt eerst heel goed weten hoe het voelt als alles spieren ontspannen zijn van jezelf en je paard.
DuoPenotti schreef:@veulen
Hoe bedoel je, de eisen los te laten?
Als ik zie wat er allemaal voortaan toegestaan is aan bitten en hoofdstellen.
Ook dan denk ik wel eens, is dat echt nodig of is dat ook juist nodig omdat de ruiter niet meer heeft geleerd op zit en been te rijden?
En ja dan moet je wel het meest perfect zittende hebben, want anders verbloem je dat gejengel van voor niet.
Daarmee zeg ik niet dat alleen de enkel gebroken zowat toegestaan moet zijn, zoals vroeger ongeveer was.
Maar heb wel weer de vraagtekens of het alleen maar is uit welzijn of ook weer verbloemen van.
DuoPenotti schreef:Klopt, dat is zeker nooit de bedoeling geweest.
Maar de mensen zijn wel veranderd door dejaren heen.
Wij leerde geen quick fix.
Kom nog uit de tijd van het bruine veelzijdigheidszadel zonder wrongen, zo hard al beton.
Enkele gebroken bustrens. En zweepje. Nee niet om te te rammen wel om te verduidelijken.
Nu zeg ik niet dat dit voor een paard beter is, die zadels en zo'n bit.
Maar als ruiter leerde je wel zitten.
Zitlessen waren ook heel gewoon. Heb wat verlichte zit gehad met handen op de rug of naast me.
Maar wat denk ik nog het belangrijkste was, je nam de tijd.
Paarden kregen de tijd. Die hoefde geen Z te lopen met de 6 want anders waren ze al bijna te oud en niets meer waard (even overtrokken)
Je had geen grote bakkes naar je instructeur. Ja maar....
Er werd niet in watjes taal gesproken. Deed je iets niet oke dan hoorde je dat gewoon.
En je ouders werden ook niet gepaaid met je dochter doet het zo goed ze zit in gevorderde les, ze rijd al M hoor.... terwijl er niet eens onafhankelijk gezeten werd.
nee je was gewoon een beginner, punt. En de ene reed wat beter dan de ander.
Edit op ayasha
daarom zeg ik ook, van mij mag er een verbod komen.
Dat ouderwetse rijden zonder snel snel komt toch niet meer terug.
DuoPenotti schreef:Veulen, ben ik het niet mee eens
Jij gaat misschien voor het zachtere bit.... helaas denkt zo niet iedereen.
Laat het vrij en wie weet waar ze mee aan komen zetten.
DuoPenotti schreef:Dat al vast zijn gebeurt sp
nergens ontken ik dat.
Maar dat was dan net zo min niet zoals het hoorde en wist men dat ook donders goed!
En ja ben zeker ook streng geweest, maar nooit oneerlijk. Nooit in emotie. Dan werd ik er echt afgeschopte zou ik dat doen.
En met mij ook de mede ruiters.
gelukkig heb ik dat niet geleerd zo.
Stands kende ik niet, paddocks ook niet.
Ja veel brok wel.
Zadels paste ook niet zoals nu
en helaas jaarlijkse bit controle ook niet.
ER is veel verbeterd nu, maar betreft rijderij en manier van houden lijken we wel in de middeleeuwen te blijven hangen zeg....
Kom op, al die nu zo nog een paard houden uurtje maar buiten, trekken van voor alsof het hoort, die weten echt beter!!! Stop met het gesmoes.
MyWishMax schreef:Ik ken meerdere die hogere niveaus bitloos kunnen rijden, maar wel allemaal begonnen op bit.
Ik kon met een van vorige paarden ook heerlijk bitloos rijden en alle oefeningen. Huidige absoluut niet, want dke vindt bitloos dus echt niet fijn. Druk op neus is een no go, die ontwijkt echt alles vanaf het gewicht van touw/teugel al.
Een bit met vaste teugels niet toestaan snap ik juist wel. Dan ga je het bit in de mond bewegen/draaien. Er wordt dan vaak gesproken van directere inwerking ook op mondhoeken, tot soms ook nog hefboomwerking. Wat is daar dan beter aan en wat maakt het geen rijtechnisch probleem? Als je alles gaat toestaan, dus ook hefbomen of scherpere inwerking in lagere klasses heeft het toch niks meer te maken met welzijn, maar met gemak van de ruiter? Tegenwoordig staat er al Day bitten in principe uit metaal bestaan, maar ook vervaardigd mogen zijn uit rubber of kunstof. Alleen dat hele flexibele mag inderdaad niet. Net als dat het bit bestand moet zijn tegen kauwbewegingen en daarbij niet kapot mag gaan wat je bij die flexibele juist ziet. Vind ik dus positief?
Net als dat een metalen kern niet mag bij bitloos, of te dunnen koorden of neusriemen. Dat is dus allemaal juist voor het welzijn? Hoe kan je dat nu af willen schaffen?
MyWishMax schreef:Een bit met vaste teugels niet toestaan snap ik juist wel. Dan ga je het bit in de mond bewegen/draaien. Er wordt dan vaak gesproken van directere inwerking ook op mondhoeken, tot soms ook nog hefboomwerking. Wat is daar dan beter aan en wat maakt het geen rijtechnisch probleem? Als je alles gaat toestaan, dus ook hefbomen of scherpere inwerking in lagere klasses heeft het toch niks meer te maken met welzijn, maar met gemak van de ruiter? Tegenwoordig staat er al Day bitten in principe uit metaal bestaan, maar ook vervaardigd mogen zijn uit rubber of kunstof. Alleen dat hele flexibele mag inderdaad niet. Net als dat het bit bestand moet zijn tegen kauwbewegingen en daarbij niet kapot mag gaan wat je bij die flexibele juist ziet. Vind ik dus positief?
Net als dat een metalen kern niet mag bij bitloos, of te dunnen koorden of neusriemen. Dat is dus allemaal juist voor het welzijn? Hoe kan je dat nu af willen schaffen?