Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:54

Ik ben het er niet mee eens dat loslaten van die eisen beter zou zijn. Als er iets is wat je wilt gebruiken kan je een verzoek indienen en dan gaan ze het onderzoeken, maar als je het loslaat gaan mensen ook de raarste dingen gebruiken. Sommige uit onwetendheid, andere uit gebrek aan kunde.

Een hackamore heeft bijvoorbeeld weinig te zoeken in de lagere klasses. Dus maar goed dat die verboden is en bij dressuur helemaal niet toegestaan. Of een stang, dat is nu verboden en niet zonder reden. Wil je die echt toe gaan staan dat iedereen ermee mag rijden?
Er zijn al mensen die met bitten of ander tuig rijden wat niet toegestaan is, sommige die veel scherper inwerken en dat is dan vaak juist de reden dat het niet toegestaan is. Ook bij bitloos.

Ik heb veel liever dat er dingen verboden zijn die achteraf niet slecht blijken te zijn en dan toegelaten worden, dan alles toestaan en achteraf ineens juist dingen moeten gaan verbieden, omdat ze te heftig zijn. Er zijn qua bitten heel veel opties mogelijk, als we het hebben over welzijn zouden we meer paarden op de simpelere bitten of bitloze hoofdstellen willen zien toch? Er is een verschil tussen iets wat paard fijn vindt, dat kan wisselen, en een optoming gebruiken om een rijtechnisch probleem op te lossen.

Wat zijn voorbeelden die jij mist dan in de lijst van alles wat toegestaan is? En wat is van die dingen het voordeel voor het paard? Dus niet rijtechnisch?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:59

Elisa2 schreef:
Als je kracht gebruikt om je pink 1 seconde aan te spannen dan denk ik wel dat je zelf nog eens na moet denken over de definitie van spierspanning. Het idee is dat al je eigen spieren als ruiter, los en ontvankelijk zijn..er staat dus nergens kracht op. Ik denk dat het aanspannen van een spier verward wordt met vasthouden/ afdwingen etc. dat is het dus niet.

Ik heb het ook over aanspanning van de spier, niet het bewegen van die pink. Daar zit de verfijning.

Een goede ruiter die een beenhulp geeft spant ook alleen even de spieren aan van de benen en gelijk weer los. Die hoeft geen been op te trekken, te schoppen, kracht te zetten oid. Zo fijn kunnen en moeten hulpen zijn..daar gaat goed paardrijden om. Daar gaat verfijning om.

Alleen veel mensen staan al zo ver van hun gevoel af dat ze chronisch rond lopen met gespannen spieren, hoge ademhaling etc. Die voelen hun eigen lijf niet, laat staan die van het paard.

Daarnaast vergeten mensen dat een stang vooral inwerkt op het kopstuk, in tegenstelling tot de trens. De inwerking is dus geheel anders.


Kracht: Een kracht is een natuurkundige grootheid die een voorwerp van vorm of van snelheid kan doen veranderen. Er is dan respectievelijk sprake van de vervorming of de versnelling van het object waar de kracht op werkt.

Ofwel; Je pink van richting veranderen (omhoog, omlaag whatever) = kracht. Elke vorm van inwerking is een vorm van kracht. Aanspanning klinkt vast mooier in je hoofd maar je pink "aanspannen" en dus je spier laten samentrekken = kracht. Je kan een spier van een lichaamsdeel niet aanspannen zonder een wijziging aan te brengen in dat lichaamsdeel. Als jij je pink "aanspant" trekt de spier samen en beweegt de pink.

Als jij werkelijk alleen je pinkje een mm moet bewegen dan heb je geen S&T nodig. Dan kan je exact hetzelfde rijden op een simpel trensje ook.

Het enige wat ik zou missen uit die lijst is de zweep omdat ik mijn zweep gebruik om te compenseren voor mijn beperkingen. Mijn zweep is een "aanwijsstokje" als het ware. Zodat ik mijn paarden even kan aanraken om hun aandacht naar die plaats te verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-02-23 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:01

Spenk schreef:
Maar waar ben je dan een stang voor nodig elisa? Dat kun je toch op trens bereiken?

Als je de stang dan daarvoor 'nodig' bent dan heb je dus die hefboom nodig voor die spierspanning. Anders was enkel die spierspanning op trens toch meer dan voldoende?


Finetuning

En off the record, zelf reed ik Z met trens omdat S&T voor mijn gevoel wat later kwam in de africhting. Dus het is niet dat ik het "nodig" had maar kon gewoon net wat meer finetunen.

En nee Ayasha, dat is niet wat ik bedoel met spierspanning. Daarvoor moet je als ruiter echt eerst heel goed weten hoe het voelt als alles spieren ontspannen zijn van jezelf en je paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:03

Elisa2 schreef:
Spenk schreef:
Maar waar ben je dan een stang voor nodig elisa? Dat kun je toch op trens bereiken?

Als je de stang dan daarvoor 'nodig' bent dan heb je dus die hefboom nodig voor die spierspanning. Anders was enkel die spierspanning op trens toch meer dan voldoende?


Finetuning

En off the record, zelf reed ik Z met trens omdat S&T voor mijn gevoel wat later kwam in de africhting. Dus het is niet dat ik het "nodig" had maar kon gewoon net wat meer finetunen.

En nee Ayasha, dat is niet wat ik bedoel met spierspanning. Daarvoor moet je als ruiter echt eerst heel goed weten hoe het voelt als alles spieren ontspannen zijn van jezelf en je paard.

Je kan niet zomaar definities van taal gaan veranderen Elisa.... := Dat maakt een discussie op een forum waar je toch al zoveel nuances mist nog veel moeilijker. :)

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:04

Ik heb niet het idee dat ik de definitie van taal verander, maar wellicht gebruik ik de verkeerde woorden om uit te leggen wat ik bedoel. Want ik merk dat ik het heel moeilijk vind om een bepaald gevoel over te brengen.

DuoPenotti

Berichten: 29501
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:05

Ik weet niet of elisa hem nodig heeft, vermoed van niet.

Zoals ik vroeger de theorie leerde had je S&T niet nodig. Je trainde ook vaker met trens dat met S&T, idem zo met sporen.
Maar vanuit de oudheid van dressuur was het laten zien dat je dus een goede controle had over je handen en benen en als je dan een optoming had die strenger was, je je vingers dus zo klein kon laten bewegen dat het paard niet in verzet ging. (verzet is ook mond open, oren in de nek of staart zwieren, dus niet meteen in de ankers)



Net zoals je toen ook het hoedje had verdient.
Je had bewezen een meer gevorderde ruiter te zijn en dat je daarom op je paard kon blijven zitten :D

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:07

Maar denk je niet dat dat ook het hele probleem is nu?

Mijn instructrice reed eerder ook alle Z en hoger paarden met stang en trens voor de verfijning. Maar hoe meer tegenstand er op komt hoe meer ook zij dacht ja verfijnen hoelanger je er over nadenkt dat moet je op trens gewoon kunnen...

Die rijdt er geen enkel paard meer mee.

Want je zegt finetunen maar dat kan omdat je hulp grover overkomt door de hefboom dat is gewoon natuurkundige inzicht.

Het lijkt meer iets van oudsher van DP ook zegt. En inmiddels is het 2023

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:11

Nee het idee is juist dat de ruiter nog kleinere en fijnere hulpen kan geven, dat is het hele idee er achter.

Wij reden ook nooit alle Z en hoger paarden standaard op S&T, heel veel gewoon op trens in de training en S&T en echt bij voor de verfijning (van de ruiter) en de finetuning en puntjes op de i.

En ja, het is verdomd lastig om er goed mee te rijden..kostte mij dik 2 jaar voordat ik het een beetje onder de knie had. Als je het goed doet hangt die stangteugel ook ontspannen en rijdt je voor het contact op de onderlegtrens.

Ik denk zelf dat er heel veel misbruik gemaakt wordt van de stang, zie ook veel ruiter veelal op die stang teugel rijden. Dat is niet en nooit de bedoeling geweest van de S&T.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:15

Ik ben er vrij zeker van dat Elisa hem niet nodig heeft DP. :) Ik heb er op een of andere manier alle vertrouwen in dat Elisa helemaal geen nood heeft aan die S&T. :) Ik snap ergens ook wel dat mensen die op die manier met de S&T rijden wat "wroeging" voelen bij een eventueel verbod want dan heb je zo lang gewerkt om er netjes mee te leren om gaan en dan wordt dat van je af genomen omdat zoveel anderen het verkl*ten. Dus Elisa, denk niet dat ik geen begrip heb voor jouw punten/argumenten.. Echt. En ik denk ook oprecht dat jij één van de ruiters bent waar een S&T bij in goede handen is.

Dat gezegd zijnde: Weegt het voordeel van de S&T in de huidige tijd met wat "we" nu zien nog op tegen de nadelen?
Even los van het feit dat de S&T misbruikt wordt bij die nadelen. Gewoon even de realiteit bekijken.

DuoPenotti

Berichten: 29501
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:19

Klopt, dat is zeker nooit de bedoeling geweest.
Maar de mensen zijn wel veranderd door dejaren heen.
Wij leerde geen quick fix.
Kom nog uit de tijd van het bruine veelzijdigheidszadel zonder wrongen, zo hard al beton.
Enkele gebroken bustrens. En zweepje. Nee niet om te te rammen wel om te verduidelijken.

Nu zeg ik niet dat dit voor een paard beter is, die zadels en zo'n bit.
Maar als ruiter leerde je wel zitten.

Zitlessen waren ook heel gewoon. Heb wat verlichte zit gehad met handen op de rug of naast me.

Maar wat denk ik nog het belangrijkste was, je nam de tijd.
Paarden kregen de tijd. Die hoefde geen Z te lopen met de 6 want anders waren ze al bijna te oud en niets meer waard (even overtrokken)
Je had geen grote bakkes naar je instructeur. Ja maar....
Er werd niet in watjes taal gesproken. Deed je iets niet oke dan hoorde je dat gewoon.
En je ouders werden ook niet gepaaid met je dochter doet het zo goed ze zit in gevorderde les, ze rijd al M hoor.... terwijl er niet eens onafhankelijk gezeten werd.
nee je was gewoon een beginner, punt. En de ene reed wat beter dan de ander.


Edit op ayasha

daarom zeg ik ook, van mij mag er een verbod komen.
Dat ouderwetse rijden zonder snel snel komt toch niet meer terug.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-02-23 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:19

DuoPenotti schreef:
@veulen
Hoe bedoel je, de eisen los te laten?

Als ik zie wat er allemaal voortaan toegestaan is aan bitten en hoofdstellen.
Ook dan denk ik wel eens, is dat echt nodig of is dat ook juist nodig omdat de ruiter niet meer heeft geleerd op zit en been te rijden?
En ja dan moet je wel het meest perfect zittende hebben, want anders verbloem je dat gejengel van voor niet.

Daarmee zeg ik niet dat alleen de enkel gebroken zowat toegestaan moet zijn, zoals vroeger ongeveer was.
Maar heb wel weer de vraagtekens of het alleen maar is uit welzijn of ook weer verbloemen van.


Het punt is juist dat veel eisen van de knhs gebaseerd zijn op traditie en niet zo zeer op welzijn. Er zitten dus best wat uitsluiters tussen die niet percee onvriendelijk hoeven zijn. Flexibel rubber of kunststof, leer zonder kern wordt ook uitgesloten. Vaste teugelbevestigingen ook, of juist brede poorten. In de bitloze is er gekozen voor de meest standaard modellen, maar daar is nog een hele brede variatie niet toegestaan.

Het punt is dat als je optimaal welzijn wil, je het beste voor het paard moet kunnen kiezen. Als je met je grote trekpaard een leuk proefje wil kunnen rijden, dan zou het best kunnen dat je die een breder poort wil geven. Of een paard met een gevoeligheid voor metaal een flexibel kunststofbitje. Kom ze echt tegen: thuis loopt paard prima. Voor wedstrijd moet er dan een ander bitje in, paard loopt stuk minder goed.

Ja er zijn echt bitten en bitloze hoofdstellen die niet vriendelijk zijn. Maar heel veel uitsluitingen hebben daar niks mee te maken. En met slechte rijkunst ook niet. Ik heb vorig jaar net na covid met de grootste verbazing staan kijken hoe een jury iemand met een te breed kopstuk bontje de ring uit stuurde. Volgens de regels mag deze niet zichtbaar onder het hoofdstel uitsteken... Tja...
Meer ruimte om zelf te kiezen wat nodig is als ruiter. Maar tegelijk meer ruimte voor jury en controleurs om in te grijpen bij slecht welzijn. Daar zit voor mij de oplossing, niet in een giga lijst met verboden en toegestaan.

DuoPenotti

Berichten: 29501
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:21

Veulen, ben ik het niet mee eens
Jij gaat misschien voor het zachtere bit.... helaas denkt zo niet iedereen.
Laat het vrij en wie weet waar ze mee aan komen zetten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:23

Maar het is vrij te koop en iedereen kan het er zomaar in hangen.

Toen ik op een sportstal reed, haalde niemand het in zijn hoofd om zomaar een S&T te pakken. Er was respect voor de trainers en ruiters daar en die gaven ook vrijwel iedereen les en zij bepaalde wie er aan toe was om de overstap te maken.

Op stallen waar les wordt gegeven, zie of zag ik het ook minder. Maar toen we op een stal stonden waar de eigenaar zelf niks met paarden had en absoluut niet kon rijden, deed iedereen waar hij/zij zin in had.

En mensen gingen elkaar aftroeven. Eentje kwam standaard de bak in met een slofteugel zo strak, dat je gewoon misselijk werd. Ik had niet 1,2,3 een andere plek en je mocht niks zeggen, want dat was acuut vertrek, dus ging ik maar weer het bos in.
Een ander die net over was naar het Z, met echt hangen en wurgen, begon met S&T te trainen.....
Paard was helemaal niet heet, maar mevrouw was best bang en alles werd erbij gehaald; afstamming, verleden etc. Maar zo vaak samen gereden en er was echt niks heet aan dat hele dier niet.

En daarbij is heet ook niet altijd een probleem. Met een heet paard kan prima te werken zijn. En met een slome duikelaar kan je soms geen steek verder komen.
Ik hou van heet en karakter. Wil niet zeggen dat ik niet van onze slome duikelaars heb gehouden, maar je moet ook weten welk paard je past en niet alleen op uiterlijk, papier en prestatie kopen.

Ik las toch echt dat ze alle bitten willen verbieden en het bitloos de toekomst moet zijn. Ze hadden 30.000 handtekening als ik het goed heb uit mijn hoofd.......

Dat moet goed onderbouwd tegengehouden worden, maar dan moeten we misschien links en rechts ook wat inleveren om goede wil te laten zien.

En ipv het hele anti gedoe, is goed schrijven waarom bitloos niet altijd een goede optie is, of welk effect diverse bitloze hoofdstellen hebben een betere optie dan het afzeiken. Dat lees ik vaak als reactie, vooral op fb waar de discussie vaak nog iets harder gaat dan hier.

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:23

Dankjewel Ayasha, dat is het inderdaad..vind het zo jammer dat S&T en waar het oorspronkelijk voor bedoeld is zo'n slechte naam krijgen. Terwijl het bij goed gebruik imo niet paardonvriendelijk is.

Maar tegelijkertijd snap ik de tegenstand wel helemaal, want ik zie zelf ook zaken waar mijn tenen van gaan krommen.

Ik denk dat het niet gaat om die bitten verbieden, want dan kom je weer bij dat het hulpmiddel verbieden geen zoden aan de dijk zet. Mensen gaan er toch wel mee rijden thuis.

Wat mij betreft ligt het aan de jurering, gewoon bij ieder onderdeel waar de stangteugel niet ontspannen is -2 punten aftrek geven. Zo worden mensen thuis ook gedwongen om er goed mee te rijden. Want als de basis dan niet goed genoeg voor elkaar is zal dat in de ring goed naar voren komen.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:25

Ik heb Uta Graef eens een hele (correcte) proef op een zachte sidepull zien rijden op Le Noir in Duitsland. Onmogelijk zou het dus niet moeten zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:26

prompter schreef:
Ik heb Uta Graef eens een hele (correcte) proef op een zachte sidepull zien rijden op Le Noir in Duitsland. Onmogelijk zou het dus niet moeten zijn.

Is zij ook niet de ruiter die filmpjes heeft waar ze op neckring GP oefeningen rijdt?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:35

DuoPenotti schreef:
Klopt, dat is zeker nooit de bedoeling geweest.
Maar de mensen zijn wel veranderd door dejaren heen.
Wij leerde geen quick fix.
Kom nog uit de tijd van het bruine veelzijdigheidszadel zonder wrongen, zo hard al beton.
Enkele gebroken bustrens. En zweepje. Nee niet om te te rammen wel om te verduidelijken.

Nu zeg ik niet dat dit voor een paard beter is, die zadels en zo'n bit.
Maar als ruiter leerde je wel zitten.

Zitlessen waren ook heel gewoon. Heb wat verlichte zit gehad met handen op de rug of naast me.

Maar wat denk ik nog het belangrijkste was, je nam de tijd.
Paarden kregen de tijd. Die hoefde geen Z te lopen met de 6 want anders waren ze al bijna te oud en niets meer waard (even overtrokken)
Je had geen grote bakkes naar je instructeur. Ja maar....
Er werd niet in watjes taal gesproken. Deed je iets niet oke dan hoorde je dat gewoon.
En je ouders werden ook niet gepaaid met je dochter doet het zo goed ze zit in gevorderde les, ze rijd al M hoor.... terwijl er niet eens onafhankelijk gezeten werd.
nee je was gewoon een beginner, punt. En de ene reed wat beter dan de ander.


Edit op ayasha

daarom zeg ik ook, van mij mag er een verbod komen.
Dat ouderwetse rijden zonder snel snel komt toch niet meer terug.


Vroeger gebeurde er ook van alles.

Mijn ouders reden al en mijn vader had eerst les van een politie agent. Die riep altijd; je hebt pas gereden als het bloed in je handen staat.

Toen ik jong was leerde ik echt wel zagen. Heb van meerdere mensen les gehad, ook mensen met echt een goede reputatie, maar zagen was echt heel normaal. Ik kreeg les vanaf mijn 5e in 1979. Toen kon ik natuurlijk nog niks, maar je ziet van alles om je heen en het komt er vanzelf in.

Vanaf mijn 8e begon ik met wedstrijden. Rond mijn 10e kwam het springen erbij. Bij onze manege toen, kwamen veel handelspony's binnen en barreren was echt standaard. Ken de meest nare manieren. Daarom zag ik ook niet wat hard was en na veranderen van stal en instructie vond ik slaan met een zweep ook niet gelijk heel slecht. En je was 12+, dus ging nooit tegen je instructeur in en had geen internet.

Je ging alleen live naar grote evenmenten zoals Jumping en dat waren je voorbeelden.

Mijn pony was buiten en met springen niet te houden en dat werd opgelost met een pelham bit. Wel 2 teugels eraan en bovenste door een martingaal. Doe ketting maar strak en dat deed je.

Ik ontwikkelde wel op gebied van dressuur omdat ik graag wilde, maar kwam zelf steeds meer tegen mijn grens aan wat ik wilde bereiken en ten koste van wat.

Al vrij jong les gaan geven en eigenlijk heb ik vanaf de grond juist nog meer geleerd. Dan zie je juist nog meer wat het effect is en hoe het eruit ziet. Eerst gaf ik echt wel les zoals ik het had geleerd, maar het begon me tegen te staan.

Maar toen was iedereen die het anders deed een natural en dat werd allemaal belachelijk gemaakt. En elke keer dat er iets verandert moest, was er weerstand.
Als paarden niet meer op stand mochten, wat bij ons vroeger wel overal zo was, was het onzin. Maar nu weten mensen niet beter dan dat stands niet meer acceptabel zijn.

Je moest weinig hooi en veel brok voeren. Toen ik begon was er nog weinig keus, maar teveel hooi gaf een dikke buik.
Graag eerst hooi en dan hardvoer. Dat was onzin en gebeurde niet.

Nu staat iedereen vooraan om te vertellen hoe het moet; veel ruwvoer, minder hardvoer als het kan en graag onbeperkt of eerst hooi. Daar is echt jaren en jaren overheen gegaan.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:38

DuoPenotti schreef:
Veulen, ben ik het niet mee eens
Jij gaat misschien voor het zachtere bit.... helaas denkt zo niet iedereen.
Laat het vrij en wie weet waar ze mee aan komen zetten.


Klopt ook. Maar als ze het thuis doen heb je er niks over te zeggen. Het heeft meer waarde als je met je eigen optoming op wedstrijd komt en de jury zegt dat je het niet goed doet, dan dat je stalgenoten tegen je zeggen dat je moet stoppen je paard op je (zachte) bit door midden te flossen. Per slot is dat wat wedstrijden moeten zijn, een test voor jezelf voor wat je beter moet doen.

Maar dan is het objectief welzijn handhaven wel een mega belangrijke functie.

DuoPenotti

Berichten: 29501
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:41

Dat al vast zijn gebeurt sp
nergens ontken ik dat.
Maar dat was dan net zo min niet zoals het hoorde en wist men dat ook donders goed!
En ja ben zeker ook streng geweest, maar nooit oneerlijk. Nooit in emotie. Dan werd ik er echt afgeschopte zou ik dat doen.
En met mij ook de mede ruiters.

gelukkig heb ik dat niet geleerd zo.
Stands kende ik niet, paddocks ook niet.
Ja veel brok wel.

Zadels paste ook niet zoals nu
en helaas jaarlijkse bit controle ook niet.

ER is veel verbeterd nu, maar betreft rijderij en manier van houden lijken we wel in de middeleeuwen te blijven hangen zeg....
Kom op, al die nu zo nog een paard houden uurtje maar buiten, trekken van voor alsof het hoort, die weten echt beter!!! Stop met het gesmoes.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:47

Ik ken meerdere die hogere niveaus bitloos kunnen rijden, maar wel allemaal begonnen op bit.
Ik kon met een van vorige paarden ook heerlijk bitloos rijden en alle oefeningen. Huidige absoluut niet, want dke vindt bitloos dus echt niet fijn. Druk op neus is een no go, die ontwijkt echt alles vanaf het gewicht van touw/teugel al.

Een bit met vaste teugels niet toestaan snap ik juist wel. Dan ga je het bit in de mond bewegen/draaien. Er wordt dan vaak gesproken van directere inwerking ook op mondhoeken, tot soms ook nog hefboomwerking. Wat is daar dan beter aan en wat maakt het geen rijtechnisch probleem? Als je alles gaat toestaan, dus ook hefbomen of scherpere inwerking in lagere klasses heeft het toch niks meer te maken met welzijn, maar met gemak van de ruiter? Tegenwoordig staat er al Day bitten in principe uit metaal bestaan, maar ook vervaardigd mogen zijn uit rubber of kunstof. Alleen dat hele flexibele mag inderdaad niet. Net als dat het bit bestand moet zijn tegen kauwbewegingen en daarbij niet kapot mag gaan wat je bij die flexibele juist ziet. Vind ik dus positief?

Net als dat een metalen kern niet mag bij bitloos, of te dunnen koorden of neusriemen. Dat is dus allemaal juist voor het welzijn? Hoe kan je dat nu af willen schaffen?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:54

DuoPenotti schreef:
Dat al vast zijn gebeurt sp
nergens ontken ik dat.
Maar dat was dan net zo min niet zoals het hoorde en wist men dat ook donders goed!
En ja ben zeker ook streng geweest, maar nooit oneerlijk. Nooit in emotie. Dan werd ik er echt afgeschopte zou ik dat doen.
En met mij ook de mede ruiters.

gelukkig heb ik dat niet geleerd zo.
Stands kende ik niet, paddocks ook niet.
Ja veel brok wel.

Zadels paste ook niet zoals nu
en helaas jaarlijkse bit controle ook niet.

ER is veel verbeterd nu, maar betreft rijderij en manier van houden lijken we wel in de middeleeuwen te blijven hangen zeg....
Kom op, al die nu zo nog een paard houden uurtje maar buiten, trekken van voor alsof het hoort, die weten echt beter!!! Stop met het gesmoes.


Maar je had het over 1996 en dat is een hele andere tijd dan waar ik het over heb. Natuurlijk gebeurde het toen ook nog en nu ook, maar je ziet dat er al vele jaren veranderingen zijn.

En daarom schrijf ik ook dat er altijd eerst veel weerstand en smoesjes zijn en mensen daarna vooraan staan om de boodschap te verkondigen als enige goed.

Ook het buiten staan bijv is zeker altijd een discussie. Heb nog niet eens gek lang geleden ergens gestaan waar hun zgn sportpaarden nooit daglicht zagen, maar ook niet te hanteren waren. En maar roepen; ja, onze paarden zijn heet. Ja duuhhhhhh

En het heet zijn als smoes gebruiken. Heet betekent niet gemeen of niet mee te werken.

Ons werd als kind verteld dat je een hete pony moest als je wat wilde, want de slome wilden niet werken. Dat is natuurlijk geen algemene waarheid, maar zo dacht men. Veel pony's gingen als raketten af op hindernissen en je wist dat je dan een goede had die alles sprong. Ook even wel heel algemeen, want je bent niet altijd en overal foutloos, maar het idee erachter was dat.

Stands hadden echt veel nadelen, voor paarden, maar ook voor mensen en toch was er weerstand dat ze weg moesten. Dat kostte geld en ruimte.

De keuze van voer kwam erbij en is inmiddels zo uitgebreid dat mensen vaak niet eens meer weten wat goed is en wat niet. Elk mooi verhaaltje wordt geloofd en de komst van internet heeft echt voordelen, maar ook zeer veel nadelen.

Lees op Bokt eens hoeveel adviezen lukraak worden gegeven terwijl men paarden niet ziet. En info wordt 1 op 1 vaak overgenomen. Dat je via google op standaard info uitkomt is soms best een probleem.
Zeker als je kijkt dat je toch snel op Bokt uitkomt, waar iedereen alles kan kalken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:03

MyWishMax schreef:
Ik ken meerdere die hogere niveaus bitloos kunnen rijden, maar wel allemaal begonnen op bit.
Ik kon met een van vorige paarden ook heerlijk bitloos rijden en alle oefeningen. Huidige absoluut niet, want dke vindt bitloos dus echt niet fijn. Druk op neus is een no go, die ontwijkt echt alles vanaf het gewicht van touw/teugel al.

Een bit met vaste teugels niet toestaan snap ik juist wel. Dan ga je het bit in de mond bewegen/draaien. Er wordt dan vaak gesproken van directere inwerking ook op mondhoeken, tot soms ook nog hefboomwerking. Wat is daar dan beter aan en wat maakt het geen rijtechnisch probleem? Als je alles gaat toestaan, dus ook hefbomen of scherpere inwerking in lagere klasses heeft het toch niks meer te maken met welzijn, maar met gemak van de ruiter? Tegenwoordig staat er al Day bitten in principe uit metaal bestaan, maar ook vervaardigd mogen zijn uit rubber of kunstof. Alleen dat hele flexibele mag inderdaad niet. Net als dat het bit bestand moet zijn tegen kauwbewegingen en daarbij niet kapot mag gaan wat je bij die flexibele juist ziet. Vind ik dus positief?

Net als dat een metalen kern niet mag bij bitloos, of te dunnen koorden of neusriemen. Dat is dus allemaal juist voor het welzijn? Hoe kan je dat nu af willen schaffen?


Ik heb nu een veulen van 9 maanden. Geen idee wat we ooit gaan doen, mannetje heeft talent, maar tegen die tijd ooit zien we wel.

Wat ik wel zie is dat zijn lieve, goede moeder ook best streng was en hij ook veel opvoeding van zijn oom en de andere merrie krijgt.
We doen standaard abc en wat stomme dingen, maar hij kent het wijken voor druk op minimale aanwijzing. Dat is absoluut niet mijn verdienste. Ja, ik heb hem wel gelijk zo opgevoed, maar de rest doen de paarden.

Hij blijft thuis en heeft een vriendje, speelt veel, ontdekt veel en is echt veel gewend.
Als ik hem zo zie, zou ik er tegen die tijd best zo op willen stappen.
Nu vind ik zonder zadel gaan zitten de eerste keren sws fijner en dat kan dan prima met ene halstertje, maar ik zou best willen kijken hoe ver we gaan komen tegen die tijd.

Het shetveulen heeft een andere start gehad, niet bij ons, en een compleet andere moeder. Die moet wijken voor druk iets meer leren. Niet dat ik daar op ga rijden natuurlijk.

Ik heb gewoon een partij hoofdstellen en bitten hangen, dus ongeacht een verbod, kan ik thuis erin hangen wat ik wil en zal het wennen en reageren op het bit wel een stukje opleiding zijn. Tenzij we tegen die tijd alweer zoooooooooo anders denken, dat we andere keuzes maken.

Maar ik stop regelmatig mijn vinger in hun mond, bekijk de tanden etc, dat alles zo gewoon mogelijk is.

DuoPenotti

Berichten: 29501
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:11

sp
Ik had mijn eerste paard in 96 die ik zelf kocht
Logischerwijs reed ik al langer.

Maar ik weet dat jij niet leest, want wie en wat daarvan heb je ook nog niet gezegd, oke klopt fout gelezen.
Dus vanaf nu besluit ik ook jou berichten niet meer te lezen :j

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:17

Ik snap niet wat jouw reactie te maken heeft met mijn bericht, sp?

Het gaat over alles toestaan en daar ben ik voorstander van. Veel van de dingen die nu niet toegestaan zijn zijn in mijn ogen juist heel logisch. Die hebben juist met het welzijn te maken en die toestaan zou in mijn ogen juist een stap terug zijn.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:56

MyWishMax schreef:
Een bit met vaste teugels niet toestaan snap ik juist wel. Dan ga je het bit in de mond bewegen/draaien. Er wordt dan vaak gesproken van directere inwerking ook op mondhoeken, tot soms ook nog hefboomwerking. Wat is daar dan beter aan en wat maakt het geen rijtechnisch probleem? Als je alles gaat toestaan, dus ook hefbomen of scherpere inwerking in lagere klasses heeft het toch niks meer te maken met welzijn, maar met gemak van de ruiter? Tegenwoordig staat er al Day bitten in principe uit metaal bestaan, maar ook vervaardigd mogen zijn uit rubber of kunstof. Alleen dat hele flexibele mag inderdaad niet. Net als dat het bit bestand moet zijn tegen kauwbewegingen en daarbij niet kapot mag gaan wat je bij die flexibele juist ziet. Vind ik dus positief?

Net als dat een metalen kern niet mag bij bitloos, of te dunnen koorden of neusriemen. Dat is dus allemaal juist voor het welzijn? Hoe kan je dat nu af willen schaffen?


Een vaste teugel op bv een bustrens kan juist heel rustig liggen. Wat voor bepaalde paarden juist mega fijn kan zijn. Dat is dus juist de dingen van 2 kanten bekijken. Vaste teugels en hefbomen zijn ongeveer zo verschillend als een stang en een ongebroken bit.

De inwerking van hefbomen en combinatiebitten en dergelijk zijn zo anders dat je daar scholing voor moet hebben. In handen van westernruiters, workers en veel echt klassieke ruiters is er niks mis mee. Die weten hoe je ze kan inzetten als signaalbit, welke je met 1 hand rijdt en welke niet enzo. Ik ga ze niet afwijzen van te voren want ik ben er niet zo zeker van of het welzijn met die types bit altijd in het gedring is. Ja als je ze gebruikt zoals veel topruiters hun stang nu gebruiken, ja dat is slecht. Maar om nu te zeggen dat elke ruiter ze zo zal gebruiken.

Als een paard overmatig op een bit kauwt en dus een flexibel bit kapot bijt is dat een signaal voor problemen. Dat ligt niet aan het bit. Voor de meeste dingen die wij afwijzen als welzijn is er helemaal geen bewijs dat het slecht is voor het welzijn. Ja er zijn ruiters die er niet mee om kunnen gaan, er zijn paarden die er niks mee kunnen. Maar er is zelden een onderzoek gedaan dat zegt, dit kan echt niet. Als die er zijn, ja dan moet je het uitsluiten (ketting bitten bv). Maar anders is het gebaseerd op gevoel en wat we denken te zien. En daar hebben de paarden dan weer niks aan.