Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 15 van de 23 [ 567 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

 
Profiel   

Zodra de bakstukken of vast zitten kan er zeker wel sprake zijn van hefboomwerking. Maar ook degene waar alleen de teugels vast zitten werken volgens de fabrikanten
'directer' in en soms zelfs dat ze geschikt zijn voor sterke paarden of ruitera die handen stil kunnen houden. Die zie ik dia liever niet gewoon maar toegestaan voor iedereen. Want ik twijfel of het niet vaak rijtechnisch is.n ik heb liever dat dingen niet toegestaan zijn tot er dus aangetoond is dat het niet schadelijk is voor het welzijn. Dat vind ik dus eerlijker tegen de paarden als alles maar toe laten en pas achteraf erachter komen dat ze niet eerlijk zijn.

Nu kan je gewoon vragen of ze een bepaalde optoming mee willen nemen in nieuwe beoordeling en wordt er eerst gekeken of het wel geschikt is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:07 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Zodra de bakstukken of vast zitten kan er zeker wel sprake zijn van hefboomwerking. Maar ook degene waar alleen de teugels vast zitten werken volgens de fabrikanten
'directer' in en soms zelfs dat ze geschikt zijn voor sterke paarden of ruitera die handen stil kunnen houden. Die zie ik dia liever niet gewoon maar toegestaan voor iedereen. Want ik twijfel of het niet vaak rijtechnisch is.n ik heb liever dat dingen niet toegestaan zijn tot er dus aangetoond is dat het niet schadelijk is voor het welzijn. Dat vind ik dus eerlijker tegen de paarden als alles maar toe laten en pas achteraf erachter komen dat ze niet eerlijk zijn.

Nu kan je gewoon vragen of ze een bepaalde optoming mee willen nemen in nieuwe beoordeling en wordt er eerst gekeken of het wel geschikt is.

Vorig jaar liep bij ons op wedstrijd na genoeg elke pony op een bauchertrens. Ik kon alleen maar elke keer denken "waarom zou je een kind een dergelijk bit in handen geven?"
Ja het is een trens, sure, maar we weten allemaal dat het heel anders inwerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:27 



 
Profiel   

Een vast bakstuk is weer wat anders als een vaste teugel betreft werking denk ik?
Bij een vaste teugel denk ik aan de mylers met sleuven.
En zover ik weet werkt dat strenger in.
Goed dat gaat geen stang effect geven, maar het voordeel ontdek ik er ook niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:31 



 
Profiel   

Ik kan me voorstellen dat de combinatie vast bakstuk met een vaste teugel idd een kleine hefboomwerking heeft. Maar om een hefboom te creƫren heb je een vast punt nodig en een arm (of schaar in dit geval). Dat is gewoon natuurkunde. Dus hooguit kan een bit kantelen, maar zonder arm krijg je geen hefboom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:34 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Een vast bakstuk is weer wat anders als een vaste teugel betreft werking denk ik?
Bij een vaste teugel denk ik aan de mylers met sleuven.
En zover ik weet werkt dat strenger in.
Goed dat gaat geen stang effect geven, maar het voordeel ontdek ik er ook niet in.


Ja, maar je ziet ze ook met beide. Dus daarom tot aan hefboomwerking, maar sowieso een 'directere' inwerking als de teugels vast zitten en hefboomwerking als de bakstukken vast zitten. Ik zei ook nergens altijd hefboomwerking, maar tot aan soms wel hefboomwerking. Maar wel altijd beweging van het bit. Het is jammer dat er meteen ingegaan werd op die uitzondering die ik aangaf en later verduidelijk, maar niet op waarom je dat toe wil staan. (Niet naar jou dp)

Ik snap dus echt niet wat het voordeel is van alles toestaan en geen lijst met toegestane opties hebben. Het voordeel voor het paard dan, niet voor de ruiter. Vooral omdat je alsnog kan vragen om optoming a of b na te kijken en op te nemen in de toegestane lijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:37 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
sp
Ik had mijn eerste paard in 96 die ik zelf kocht
Logischerwijs reed ik al langer.

Maar ik weet dat jij niet leest, want wie en wat daarvan heb je ook nog niet gezegd, oke klopt fout gelezen.
Dus vanaf nu besluit ik ook jou berichten niet meer te lezen :j


Ik lees echt wel hoor. Beetje flauw om zo te reageren. Niet zomaar andere bokkers volgen en hun mening overnemen. Je weet wel beter dan dat.

En natuurlijk rij je dan misschien langer, maar in 1996 was echt alles anders dan 20 jr ervoor. Alles heeft en kent zijn tijd.


MyWishMax schreef
Ik snap niet wat jouw reactie te maken heeft met mijn bericht, sp?

Het gaat over alles toestaan en daar ben ik voorstander van. Veel van de dingen die nu niet toegestaan zijn zijn in mijn ogen juist heel logisch. Die hebben juist met het welzijn te maken en die toestaan zou in mijn ogen juist een stap terug zijn.


Ik geef alleen aan dat je niet per se met bit hoeft in te rijden. Zeker als die organisaties die nu 30,000 handtekeningen hebben verzameld tegen het bit gebruik, wordt dat een ding ( in het openbaar)

Maar alles valt of staat ook met hoe men fokt, opfokt en opvoedt. Als dieren jong worden afgespeend, altijd met moeders alleen stonden en daarna alleen met leeftijdsgenootjes staan, loop je al een beetje achter en moeten we als mens gewoon veel meer doen.

En wat ik vanmorgen las, dienen ze een petitie in tegen ELK bit, dus niet specifieke bitten.

Als paarden mensen allemaal een reden gaan geven waarom bepaalde bitten wel mogen blijven, komen we ook niet met een degelijke verdediging en goed onderbouwde argumenten welke bitten wel echt acceptabel kunnen blijven.

Daarom zei ik ook; we zullen zien. Soms moet je achterom kijken hoeveel er al is verandert, zodat je logisch ook weet dat over 5jr heel veel ook heel anders zal zijn. Dat kunnen we ons nu misschien nog niet eens echt voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:48 



 
Profiel   

Ik denk dat directere inwerking wel een hele juiste benaming is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:54 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Klopt, dat is zeker nooit de bedoeling geweest.
Maar de mensen zijn wel veranderd door dejaren heen.
Wij leerde geen quick fix.
Kom nog uit de tijd van het bruine veelzijdigheidszadel zonder wrongen, zo hard al beton.
Enkele gebroken bustrens. En zweepje. Nee niet om te te rammen wel om te verduidelijken.

Nu zeg ik niet dat dit voor een paard beter is, die zadels en zo'n bit.
Maar als ruiter leerde je wel zitten.

Zitlessen waren ook heel gewoon. Heb wat verlichte zit gehad met handen op de rug of naast me.

Maar wat denk ik nog het belangrijkste was, je nam de tijd.
Paarden kregen de tijd. Die hoefde geen Z te lopen met de 6 want anders waren ze al bijna te oud en niets meer waard (even overtrokken)
Je had geen grote bakkes naar je instructeur. Ja maar....
Er werd niet in watjes taal gesproken. Deed je iets niet oke dan hoorde je dat gewoon.
En je ouders werden ook niet gepaaid met je dochter doet het zo goed ze zit in gevorderde les, ze rijd al M hoor.... terwijl er niet eens onafhankelijk gezeten werd.
nee je was gewoon een beginner, punt. En de ene reed wat beter dan de ander.


Edit op ayasha

daarom zeg ik ook, van mij mag er een verbod komen.
Dat ouderwetse rijden zonder snel snel komt toch niet meer terug.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:19 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dankjewel Ayasha, dat is het inderdaad..vind het zo jammer dat S&T en waar het oorspronkelijk voor bedoeld is zo'n slechte naam krijgen. Terwijl het bij goed gebruik imo niet paardonvriendelijk is.

Maar tegelijkertijd snap ik de tegenstand wel helemaal, want ik zie zelf ook zaken waar mijn tenen van gaan krommen.
.

Wat ook meespeelt is dat met de huidige fokkerij de mondjes van paarden echt heel klein zijn geworden waardoor er geen S&T meer in past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:22 



 
Profiel   

Imo moet je dat dan ook niet willen :) en ik zie er steeds meer die gewoon met een trensje blijven rijden, wat imo een goede ontwikkeling is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 23:16 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/ber ... ccepteerd/

Goede zaak dat iemand als Bert zich uitspreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 23:31 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik snap dus echt niet wat het voordeel is van alles toestaan en geen lijst met toegestane opties hebben. Het voordeel voor het paard dan, niet voor de ruiter. Vooral omdat je alsnog kan vragen om optoming a of b na te kijken en op te nemen in de toegestane lijst.


Elk bit dat te koop is zou vriendelijk moeten zijn voor de paardenmond. Het feit dat het niet zo is heeft alles met rijstijl te maken. Ik kan 20 bitten uit het schap pakken en die bij 1 paard er in duwen. Als de ruiter prima rijdt is geen van die bitten een martelwerktuig. Het wordt een probleem als de methode van rijden niet bij het bit past, of als het paard een bepaald bit niet past/wil. Verschillende bitten werken anders in en traditioneel gezien houden wij van bitten die strak inwerken op lagen, tong en mondhoeken. Een Baucher die dat verschuift en minder inwerkt op de lagen en meer op de mondhoeken wordt als verkeerd gezien, terwijl dat kan werken voor een paard met gevoelige lagen. De verschuiving van de inwerking is bij correct gebruik geen probleem. Immers contact wordt opgewerkt door de ruiter en aangenomen door het paard. Gaan we trekken, dan is het een probleem. Maar dan is elk bit een probleem, want je hoort niet te trekken. En daar komt het stuk we moeten veel meer kijken naar hoe gebruiken we het en het correcte gebruik moet bepunt en het slechte gebruik moet afgestraft. Maar inplaats van te focussen op die issue zijn we erg bezig om te roepen, ja maar dat ding is gemeeeen... Precies het zelfde zwarte standpunt dat DR heeft over alle bitten. Als we als sport zelf al niet eens kunnen bepalen welke dingen we wel en niet goed kunnen gebruiken, als we er zelf niet goed mee om kunnen gaan, als we zelf de kennis niet in huis hebben om uit te leggen waarom een bit wel of geen probleem is... JA, misschien zien ze het dan nog niet zo verkeerd he...

En nee, ik roep niet op om iedereen elk bit in handen te duwen. Rijden met elk bit vraagt instructie, training en ervaring. Leren is denken, doen en begrijpen. Ga er niet mee rijden als je dat niet kan krijgen en opbouwen, dat is het stuk verantwoording dat je als paardeneigenaar geleerd zou moeten hebben. Zo bouw ik de cirkel dan zelf even rond naar wat ik eerder schreef. In een sport waar ongetrainde les staan te geven, veel inzicht verloren is en we vaak alleen maar roepen en niet willen luisteren hebben we ook wel echt een probleem. Een probleem van kennis. Een stang en trens is geen probleem. Wordt deze nu verkeerd gebruikt ook op hoog niveau? Zeer zeker. Stangen zijn niet ontwikkeld om met 1 teugel in 1 hand te rijden. Het is ontwikkeld om in 1 hand 2 teugels te hebben. Die hand vrij was nodig. Later was het 3 teugels 1 hand. Wie het doet weet dat je een hele andere drukverdeling hebt. Kinkettingen horen niet los, ze horen afgesteld te worden per paard op 45 graden. Kennis is kunnen. Onkunde stuur je bij en dat kan het beste als mensen je vragen om een oordeel. Dus op die wedstrijd met je eigen bit (of bitloos of hoofdstel of zadel enz) wordt je beoordeeld. Slecht gebruik, onvriendelijk gedrag, welzijnsverlies, onder op de stapel of naar huis. Verbieden niet de oplossing, verboden dingen worden toch gedaan en dan zonder kunde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:46 



 
Profiel   

Nou ja er zijn gewoon onvriendelijke bitten te koop.. (althans, bij western zeker.. en niet alles is wedstrijd toegestaan, maar voor de training mag je doen wat je wil, dat zal bij springen/dressuur denk ook wel zijn?)

Geen idee hoe de stang voor dressuur ooit bedacht is eigenlijk? De westernruiter moet op een gegeven moment in de wedstrijden met een ouder paard ook op 1 hand gaan rijden (die trainen ook gewoon met stang op twee handen, dus het kan wel. En er zijn volgens mij zijn er nog meer stijlen die 1 hand rijden in de wedstrijden hebben.. Working Equitation ofzo denk ik, en vast wel meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 08:45 



 
Profiel   

Verschil zit in de ontstaanswijze, de working equitation en bij de western zijn vooral gebaseerd op cowboys die in het land werken met vee en de paarden en ondertussen allerlei hindernissen tegen komen en daar toch echt die vrije hand voor nodig hebben. (hekjes open en dicht doen, lasso etc, veedrijven etc,)

Dressuur komt uit de oorlogstijden, paarden moesten perfect opgeleid en afgericht zijn want 1 kleine ongehoorzaamheid kan beide het leven kosten. Uiteindelijk ook op 1 hand, maar dat zie je nu ook vaak nog in de kur op muziek waar het toegestaan is dat ruiters bepaalde oefeningen met 1 hand rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:40 



 
Profiel   

Dus ze hielden de S&T maar ze lieten de 1 hand weg..
ja.. das ook niet helemaal hoe het dan had gemoeten toch :+ :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:42 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
MyWishMax schreef
Ik snap dus echt niet wat het voordeel is van alles toestaan en geen lijst met toegestane opties hebben. Het voordeel voor het paard dan, niet voor de ruiter. Vooral omdat je alsnog kan vragen om optoming a of b na te kijken en op te nemen in de toegestane lijst.


Elk bit dat te koop is zou vriendelijk moeten zijn voor de paardenmond. Het feit dat het niet zo is heeft alles met rijstijl te maken. Ik kan 20 bitten uit het schap pakken en die bij 1 paard er in duwen. Als de ruiter prima rijdt is geen van die bitten een martelwerktuig. Het wordt een probleem als de methode van rijden niet bij het bit past, of als het paard een bepaald bit niet past/wil. Verschillende bitten werken anders in en traditioneel gezien houden wij van bitten die strak inwerken op lagen, tong en mondhoeken. Een Baucher die dat verschuift en minder inwerkt op de lagen en meer op de mondhoeken wordt als verkeerd gezien, terwijl dat kan werken voor een paard met gevoelige lagen. De verschuiving van de inwerking is bij correct gebruik geen probleem. Immers contact wordt opgewerkt door de ruiter en aangenomen door het paard. Gaan we trekken, dan is het een probleem. Maar dan is elk bit een probleem, want je hoort niet te trekken. En daar komt het stuk we moeten veel meer kijken naar hoe gebruiken we het en het correcte gebruik moet bepunt en het slechte gebruik moet afgestraft. Maar inplaats van te focussen op die issue zijn we erg bezig om te roepen, ja maar dat ding is gemeeeen... Precies het zelfde zwarte standpunt dat DR heeft over alle bitten. Als we als sport zelf al niet eens kunnen bepalen welke dingen we wel en niet goed kunnen gebruiken, als we er zelf niet goed mee om kunnen gaan, als we zelf de kennis niet in huis hebben om uit te leggen waarom een bit wel of geen probleem is... JA, misschien zien ze het dan nog niet zo verkeerd he...

En nee, ik roep niet op om iedereen elk bit in handen te duwen. Rijden met elk bit vraagt instructie, training en ervaring. Leren is denken, doen en begrijpen. Ga er niet mee rijden als je dat niet kan krijgen en opbouwen, dat is het stuk verantwoording dat je als paardeneigenaar geleerd zou moeten hebben. Zo bouw ik de cirkel dan zelf even rond naar wat ik eerder schreef. In een sport waar ongetrainde les staan te geven, veel inzicht verloren is en we vaak alleen maar roepen en niet willen luisteren hebben we ook wel echt een probleem. Een probleem van kennis. Een stang en trens is geen probleem. Wordt deze nu verkeerd gebruikt ook op hoog niveau? Zeer zeker. Stangen zijn niet ontwikkeld om met 1 teugel in 1 hand te rijden. Het is ontwikkeld om in 1 hand 2 teugels te hebben. Die hand vrij was nodig. Later was het 3 teugels 1 hand. Wie het doet weet dat je een hele andere drukverdeling hebt. Kinkettingen horen niet los, ze horen afgesteld te worden per paard op 45 graden. Kennis is kunnen. Onkunde stuur je bij en dat kan het beste als mensen je vragen om een oordeel. Dus op die wedstrijd met je eigen bit (of bitloos of hoofdstel of zadel enz) wordt je beoordeeld. Slecht gebruik, onvriendelijk gedrag, welzijnsverlies, onder op de stapel of naar huis. Verbieden niet de oplossing, verboden dingen worden toch gedaan en dan zonder kunde.


Helemaal mee eens, vind het probleem ook in de kennis en kunde zitten. Mensen wel graag een Quick Fix...zo werkt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:42 



 
Profiel   

Cer schreef
Dus ze hielden de S&T maar ze lieten de 1 hand weg..
ja.. das ook niet helemaal hoe het dan had gemoeten toch :+ :D


Een dressuurproef is natuurlijk niet te vergelijken met een strijdveld. ;)

Zoek en gij zult altijd een stok vinden om mee te slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:43 



 
Profiel   

het is geen stok om mee te slaan?
Jammer dat het negatief opgepakt wordt..

Ik vind dan, als je dan begint over strijdveld, dat het daar vandaan komt en aan de hulpen staan, en daarna zegt 'ja nee maar dat strijdveld dat heeft er nu niks meer mee te maken'.. dan doe je ook wel een beetje makkelijk hoor :j
Ik weet niet wat ze op dat oorlogsveld deden, maar ik neem aan niet gewoon rondrijden. dat was toch ook met zwaarden / pistolen en dus met 1 hand?
En dat is geen stok om mee te slaan, dat is gewoon benoemen hoe ik het zie :)

western rijden heeft ook niet altijd meer een lasso mee in de ring.. maar ze zijn wel bij de oorsprong gebleven... (nou ja ik vind dan ook van niet maar goed dat is weer een ander verhaal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:48 



 
Profiel   

Wat is dan de oorsprong wat het meest op het orginele westernrijden lijkt? Want er zijn verschillende stromingen.

Het komt een beetje over als wat iemand ook doet in de dressuur, het nooit goed genoeg is. En dat vind ik jammer want ik geloof niet dat er een andere sport is die zo erg onder een vergrootglas ligt.

De dressuur komt eerder van hoe de paarden getraind werden voordat ze op dat strijdveld terecht kwamen. Zoals ik al aangaf zijn er nog steeds mensen die geregeld met 1 hand in hun kur rijden...maar dat is kennelijk ook niet goed genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:57 



 
Profiel   

Van wat ik nu begrepen heb trouwens van al deze discussies komt er in de western ook heel veel bit leed en mondbeschadigingen voort. Dat had ik niet verwacht, ik ben geen western expert..maar dacht altijd dat ze zo vriendelijk met een doorhangende teugel reden. Schijnt bedriegt kennelijk.

Vind het dan jammer dat de focus heel erg ligt op de dressuur en stang terwijl deze zaken niet gezien/ benoemd worden.

Overigens niet om western of westernruiters zwart te maken, want ik denk dat hier de goeden ook onder de kwaden lijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:01 



 
Profiel   

Dat lees je er echt zelf in :j
Er staat niets wat het zwart maakt.. sterker nog , er stonden in eerste instantie smileys bij.. maar een beetje humor is misschien ook wat veel gevraagd :)

Het is toch ook gek wat er staat:
"Dressuur komt uit het strijdveld" en dan vlak erna "Dressuur is niet te vergelijken met het strijdveld"

Logisch toch dat dressuur onder vuur ligt. het is nogal een grote tak van sport in NL..
Dat handjevol westernruiters kan Dier en Recht niks aan verdienen. Maar je kunt ze er wel op wijzen misschien?
De draf/rensport staat wel ook al op hun radar..

En soms moeten dingen losgelaten worden.. alles is aan verandering onderhevig.. ik zie niet zo in dat je 1 bepaalde optoming niet half zou kunnen laten schieten.. er zijn wel meer dingen verandert in de loop van de jaren (neem maar de dressuur van enkele tientallen jaren geleden, en de huidige dressuur)

Maar goed, dit is naast het punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:11 



 
Profiel   

Nou interpretatie en geschreven woord is altijd een dingetje :-)

Ik was misschien niet duidelijk of volledig, bedoelde eigenlijk dat het dressuurrijden ontstaan is voor de training voor het strijdveld en dat de huidige dressuurproeven meer gebaseerd zijn op die training dan op het daadwerkelijke strijdveld.

Vroeger gebruikten ze volgens mij ook geen S&T maar alleen een stang en best wel behoorlijk scherpe bitten. Maar dat is een andere discussie.

Weet wel dat het rijden op alleen een stang weer andere rijvaardigheden vraagt dan met S&T.

En ik vind het niet erg hoor als er dingen losgelaten moeten worden of dat er positieve veranderingen komen maar wel graag gebaseerd op kennis en kunde en niet zoals D&R doet op het middel an sich. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:21 



 
Profiel   

Weet iemand wanneer de stang gecombineerd met een trens in zwang is gekomen?
Volgens mij zie je op oude afbeeldingen voornamelijk enkel een stang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Van wat ik nu begrepen heb trouwens van al deze discussies komt er in de western ook heel veel bit leed en mondbeschadigingen voort. Dat had ik niet verwacht, ik ben geen western expert..maar dacht altijd dat ze zo vriendelijk met een doorhangende teugel reden. Schijnt bedriegt kennelijk.

Vind het dan jammer dat de focus heel erg ligt op de dressuur en stang terwijl deze zaken niet gezien/ benoemd worden.

Overigens niet om western of westernruiters zwart te maken, want ik denk dat hier de goeden ook onder de kwaden lijden.
eer je met die loshangende teugel kan rond rijden is daar veel tijd van training aan vooraf gegaan. Maar het sturen en stoppen op 1 hand zit er vaak heel snel op. Is makkelijk en ook leuk om aan te leren.
Het mooi verzameld lopen gaat training op 2 handen aan vooraf op een snaffle (trens)
Daarna langzaam over op een scharenbitje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:30 



 
Profiel   

Dankjewel Popstra, leerzaam!

Dus eigenlijk ook eerst gewoon met contact en twee handen.

Daar ben ik ook benieuwd naar Fransje, kan alleen maar vinden dat de uitdrukking: "iemand op stang jagen" uit het paardrijden van vroeger komt. Klinkt niet bepaald vriendelijk...

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/oorspr ... tang-jagen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 15 van de 23 [ 567 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen