Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:00

Dat klinkt toch wel even wat anders dan dat het gebracht wordt in het artikel, ik vind de hetze tegen het bit wel extreme vormen aannemen.

En als nu dus ook blijkt dat het ook bij bitloze hoofdstellen wordt gedaan dan is slaat het helemaal kant noch wal.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:03

Er is toch al een artikel gedeeld waarin onderzoek uitgelegd wordt over bit en bitloos qua druk die paard zelf neemt? Waarbij 1 van de bitloze optomingen er juist uitkwam als degene waar paarden het minst druk op wilde nemen?

*even zoeken, het is echt pas geleden nog langsgekomen*

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:03

Ik heb door de jaren heen ook wat verschillende tandartsen gehad en nog nooit over bitseats gehoord!
Ook geen trainers die het daar over hebben.
Ik denk dat dat ,,veel tandartsen dat doen,, dus wel mee valt.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:11

MyWishMax schreef:
Er is toch al een artikel gedeeld waarin onderzoek uitgelegd wordt over bit en bitloos qua druk die paard zelf neemt? Waarbij 1 van de bitloze optomingen er juist uitkwam als degene waar paarden het minst druk op wilde nemen?

*even zoeken, het is echt pas geleden nog langsgekomen*

Ja kwam de sidepull als minst vriendelijke uit.

Kan me daar overigens ook geen voorstelling van maken.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:12

MyWishMax schreef:
Er is toch al een artikel gedeeld waarin onderzoek uitgelegd wordt over bit en bitloos qua druk die paard zelf neemt? Waarbij 1 van de bitloze optomingen er juist uitkwam als degene waar paarden het minst druk op wilde nemen?

*even zoeken, het is echt pas geleden nog langsgekomen*


Klopt! Gedeeld door de bokker met al die cijfertjes als naam. :o

Die ik dus nooit kan onthouden. :D

En dat verbaasd me niet, aangezien ik een stal ken die alle paarden zo zadelmak maakt want dan zijn ze zo lekker braaf. Die gebruikte dus een van die bitloze hoofdstellen die precies op die gevoelige zenuwuiteinden drukten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:13

Het stuk was niet van Sarah Pesie maar van mij. Ik heb verder geen banden met dier en recht.

En ja bij de opleiding die ik gedaan heb is het standaard bitseats.

Dat je tandarts het niet aanbiedt wil niet zeggen dat ze ze niet erin maken. Het wordt gezien als een standaard handeling. Dus als je het niet wil moet je dat echt duidelijk vooraf zeggen.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:17

Is die opleiding ook zo'n avondcursus als natural bekappen?

Maar nu snap ik de anti bit hetze beter.

Hier geen bitseats. 100% zeker er ook niet gemaakt.
Krijg bij het rapport ook foto's.
Altijd alle uitleg bij de de tandartsen wat ze doen. Deze en enkele vorige ook.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:19

Hier zijn er ook nooit bitseats gedaan maar ik laat wel altijd een dierenarts komen met een tandarts studie er bij.

Vind het jammer dat je de boel zo verdraaid dat het bit weer in een negatief daglicht gezet wordt Arabesk. Terwijl bitseats dus ook gewoon gedaan worden in Amerika bij bitloze hoofdstellen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:23

Elisa2 schreef:
Hier zijn er ook nooit bitseats gedaan maar ik laat wel altijd een dierenarts komen met een tandarts studie er bij.

Vind het jammer dat je de boel zo verdraaid dat het bit weer in een negatief daglicht gezet wordt Arabesk. Terwijl bitseats dus ook gewoon gedaan worden in Amerika bij bitloze hoofdstellen.


De docent van de opleiding is dierenarts :+
Niet elke tandarts doet het, gelukkig.

En begrijpend lezen is ook een vak, het is een betoog tegen scherpe bitten en bitten met een hefboom en niet per se tegen het bit.

Maar de meesten hier lezen alleen het woordje bitloos en gaan gelijk tetteren over natural bekappen. Naturel chips...

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:27

"Wat een veel groter probleem is en paarden veel meer pijn doet, is het gebruik van bitten in de mond."

Ja ik las deze zin, als hier nu stond scherpe bitten en bitloze optomingen dan had ik het anders opgevat denk ik.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 10-02-23 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:27

Tetteren of jou stokpaardjes kennen? :D

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:29

Oh nee hoor. Zulke dingen in een gebit maken vind ik belachelijk. Verder ben ik voor wat bij het paard past, bitloos of bit. Op de scherpe varianten na bij beide := maar als er gesproken wordt over bitten zonder een verduidelijking ben ik het er idd niet mee eens.
Terwijl ik het er wel mee eens ben dat mensen veel bewuster een optoming moeten kiezen en goed moeten nadenken of de problemen niet rijtechnisch zijn als ze vinden dat ze een scherpere optoming nodig hebben. Een gebit aanpassen voor een bit of bitloze optoming, nee. Dan past het toch niet?

Ik ken het dus niet en is zeker weten bij mijn paarden niet gedaan. Ben er altijd zelf bij en sta mee te kijken en voelen. Ook wel een dierenarts die de tanden doet van een praktijk waar het gelukkig geen standaard procedure is.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:35

Dat standaard is ook echt uit de duim gezogen.
Ik heb hier eerst een opleider gehad, die de gebitsverzorgers jaren terug opleiden en zeker geen bitseats.
Daarna gebitsverorger gehad en nu tandarts en geen van alle bitseats.
Dus dat standaard is een kletsverhaal, zoals dier en recht kul kletsen en diens aanhangers vast ook.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:59

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:
Er is toch al een artikel gedeeld waarin onderzoek uitgelegd wordt over bit en bitloos qua druk die paard zelf neemt? Waarbij 1 van de bitloze optomingen er juist uitkwam als degene waar paarden het minst druk op wilde nemen?

*even zoeken, het is echt pas geleden nog langsgekomen*


Klopt! Gedeeld door de bokker met al die cijfertjes als naam. :o

Die ik dus nooit kan onthouden. :D

En dat verbaasd me niet, aangezien ik een stal ken die alle paarden zo zadelmak maakt want dan zijn ze zo lekker braaf. Die gebruikte dus een van die bitloze hoofdstellen die precies op die gevoelige zenuwuiteinden drukten.

Is it me you’re looking for? :)ddd :D

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:00

cajabol schreef:
Mooi stuk in de volkskrant vandaag.


Het is goed dat de Volkskrant aandacht besteedt aan de misstanden in de paardensport. Wat mij wel verbaasde is dat er een eenzijdige focus ligt op het zweepgebruik. Wat een veel groter probleem is en paarden veel meer pijn doet, is het gebruik van bitten in de mond.

En daar gaan we weer.......
Dat geldt voor de meeste paarden helemaal niet. Sterker nog, er zijn meer paarden die geen moeite hebben met een bit, maar wél bezwaar maken tegen een bitloze optoming.

Citaat:
Uit een Fins onderzoek naar schade van bitten in de paardenmond in de drafsport blijkt dat de verwondingen pijnlijk zijn voor paarden.

Wat voor bitten waren dat? Heb je een link naar dat onderzoek? Door wie is het uitgevoerd? Was dat alleen in de drafsport?

Citaat:
Het geweld dat paarden daarmee wordt aangedaan, blijft eigenlijk verborgen voor de buitenwereld.

Geweld :') vooral. Ik heb hier meer dan een probleempaard gehad, vrijwel allemaal waren ze op een of andere manier met geweld in aanraking gekomen (vaak onbedoeld, iets met gefrustreerde eigenaren). Geen van allen hadden ze een probleem met het bit. Vaak hadden ze wel problemen met het hoofdstel indoen, maar ze reageren niet anders op een hoofdstel zonder bit dan een met met. En geloof me dat dit paarden zijn die hun bezwaren kenbaar maken :D
Citaat:
Verwondingen zijn aan de buitenkant niet te zien.
Dat zijn dan de verwondingen ontstaan door bitten in de drafsport, in Finland, waar de regels heel wat minder streng zijn dan hier?
Citaat:
Het rijden met scherpe bitten is verwerpelijk en niet meer van deze tijd.
Eens. Een zacht anatomisch bit is fijner voor ze.
Citaat:
Tegenwoordig wordt met 21ste-eeuwse technieken door veel paardentandartsen het gebit aangepast aan het bit, een voorwerp uit de 13de eeuw. De voorste kiezen worden opzettelijk beschadigd en er wordt meer ruimte gemaakt voor het bit door een afronding in de eerste kiezen te maken. Deze kiezen liggen veel verder naar achteren dan dat de mondspleet lang is. Een ruiter mag zichzelf eens kritisch de vraag stellen wat er verkeerd gaat tegen de tijd dat deze ‘bitseats’ nodig zijn om het paard ‘meer comfort’ te geven.
Dit is iets wat in Amerika met grote regelmaat gebeurt. Hier in Nederland is het een zeldzaamheid. Er zijn tandartsen die het doen, maar de meesten zullen het weigeren als erom gevraagd zou worden.

Citaat:
Moderne inzichten hebben allang aangetoond dat paardrijden ook prima bitloos kan gebeuren en ook meer gezondheidsvoordelen heeft.
En die zijn?
Citaat:
De KNHS heeft als eerste paardensportbond ter wereld het bitloos rijden in de dressuur toegestaan tot het M-niveau. Dit was echt enorme sprong voorwaarts, maar sindsdien is er niets meer gedaan aan innovatie. Bij springen, eventing en endurance is bitloos rijden al heel lang toegestaan.

Dressuur is bij uitstek een sport die om verbinding gaat van achter naar voor, waar de africhting en gymnasticering van het paard beoordeeld wordt. Juist met dat bit kunnen we hele fijne, subtiele hulpen geven. Plus dat nageeflijkheid inhoudt dat het paard de onderkaak tegen het bit legt en zo de hand van de ruiter meeneemt naar voren en naar beneden. Ik blijf erbij dat echte nageeflijkheid niet mogelijk is zonder een bit. En je valt waarschijnlijk van je stoel nu, maar ik ben nu met een bezig die vanaf het eerste moment bezig was met mijn hand opzoeken, nageeflijk worden, mijn hand pakken en meenemen. Datzelfde paard staat op de achterbenen als je die bitloos probeert te rijden.

Citaat:
De drafsport valt buiten de KNHS en valt onder de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport (NDR). De NDR heeft een goede eerste stap gezet met het verbieden van het zweepgebruik, maar zou zich ook moeten richten op het verbieden van scherpe bitten en bitten met hefboomwerking.

En jij denkt werkelijk dat dat niet gebeurt?

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:07

Arabesk schreef:
Het stuk was niet van Sarah Pesie maar van mij. Ik heb verder geen banden met dier en recht.

En ja bij de opleiding die ik gedaan heb is het standaard bitseats.

Dat je tandarts het niet aanbiedt wil niet zeggen dat ze ze niet erin maken. Het wordt gezien als een standaard handeling. Dus als je het niet wil moet je dat echt duidelijk vooraf zeggen.


Mijn ervaring over de jaren is dat het Geen standaard behandeling is. Soms wel over gehad met tandarts/dierenarts, maar daar bleef het bij.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:00

Ik vind het raar dat als er iets geschreven wordt over het gebruik van een bit, er direkt bitloos bij gehaald wordt als zijnde net zo slecht, pijnlijk of wat dan ook. Begrijpelijk als je meestal met een bit rijdt maar ik vind toch echt dat paardrijden anders moet. Het is een van de weinige dingen die nog steeds afstammen van eeuwen geleden, bitten, zwepen, ijzers en whatever. We leven in deze moderne tijd met veel nieuwe inzichten. Waarom niet openstaan voor verandering ?En vergeet niet dat een paard een levend dier is, met gevoel. Een van de meest (mis)gebruikte dieren op deze planeet.En oh ja, ik vind dat er ook vaak onvriendelijke bijna en zeker disrespectvol gereageerd wordt als mensen ook vinden dat het bit en zwepen niet ok zijn.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:12

Arabesk schreef:
Dat je tandarts het niet aanbiedt wil niet zeggen dat ze ze niet erin maken. Het wordt gezien als een standaard handeling. Dus als je het niet wil moet je dat echt duidelijk vooraf zeggen.


Jij beweert hier dus dat elke klojo als eigenaar hun paard ,bitseats, heeft?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:14

996981 schreef:
Is it me you’re looking for? :)ddd :D


Yes! :D

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:16

cajabol schreef:
Ik vind het raar dat als er iets geschreven wordt over het gebruik van een bit, er direkt bitloos bij gehaald wordt als zijnde net zo slecht, pijnlijk of wat dan ook. Begrijpelijk als je meestal met een bit rijdt maar ik vind toch echt dat paardrijden anders moet. Het is een van de weinige dingen die nog steeds afstammen van eeuwen geleden, bitten, zwepen, ijzers en whatever. We leven in deze moderne tijd met veel nieuwe inzichten. Waarom niet openstaan voor verandering ?En vergeet niet dat een paard een levend dier is, met gevoel. Een van de meest (mis)gebruikte dieren op deze planeet.En oh ja, ik vind dat er ook vaak onvriendelijke bijna en zeker disrespectvol gereageerd wordt als mensen ook vinden dat het bit en zwepen niet ok zijn.


Mensen staan wel open voor verandering maar dan wel gebaseerd op kennis en kunde.
En met kennis en kunde zijn bitten en zwepen niet onvriendelijk.

Ik vind het raar dat mensen alles zo over een kam scheren.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:22

cajabol schreef:
Ik vind het raar dat als er iets geschreven wordt over het gebruik van een bit, er direkt bitloos bij gehaald wordt als zijnde net zo slecht, pijnlijk of wat dan ook. Begrijpelijk als je meestal met een bit rijdt maar ik vind toch echt dat paardrijden anders moet. Het is een van de weinige dingen die nog steeds afstammen van eeuwen geleden, bitten, zwepen, ijzers en whatever. We leven in deze moderne tijd met veel nieuwe inzichten. Waarom niet openstaan voor verandering ?En vergeet niet dat een paard een levend dier is, met gevoel. Een van de meest (mis)gebruikte dieren op deze planeet.En oh ja, ik vind dat er ook vaak onvriendelijke bijna en zeker disrespectvol gereageerd wordt als mensen ook vinden dat het bit en zwepen niet ok zijn.

Ik vind beide niet slecht. Alleen ik heb hier een paard staan die ik als probleempaard hier binnen kreeg, inmiddels een blij ei is, maar zijn go-to move is steigeren als hij het ergens niet mee eens is.
En als dat paard pissed off is bij ook maar de minste druk met een super zachte kaptoom (sidepull durfde ik niet eens proberen) maar met een bit in zijn mond ineens rustig is, en kalmeert, dan is de keus niet heel moeilijk. En juist bij dit paard heb ik bitloos redelijk serieus geprobeerd, want hij heeft geen probleem met het bit zelf, hij had wél een probleem met het indoen ervan, want dat is met vrij veel dwang gedaan.

Ik dacht dus slim te zijn en hem een bitloos hoofdstel op te doen, en toen waren de rapen gaar. Hij dreigde met steigeren, deed aan de longeerlijn niets anders dan bokken, achteruit en weer omhoog, dat ik er niet eens op ben gaan zitten. Bitloos hoofdstel verwisseld voor een bithoofdstel (zonder neusriem) en paard is zoet en weer meewerkend.

Punt is, lieve cajabol, ik heb heel wat paarden in mijn handen gehad. Corrigeren en trainen is wat ik doe. Mijn doel (en daarom schrijf ik ook hier op Bokt) is om de hele sport veel paardvriendelijker te maken. Want ik vind idd dat dat heel hard nodig is.
Ik ben alleen geen voorstander van focussen op voorwerpen. Een zweep is super leuk bij vrijheidsdressuur, daar is helemaal niets mis mee. Een zweep kan ook gebruikt worden om mee te apporteren. Je kunt ermee aan de hand werken, waar je hem gebruikt om de schouder wat meer te plaatsen. Je kunt hem als begrenzing gebruiken.

Een passend bit geeft een veel fijnere verbinding met de mond (of neus) dan bitloos ooit kan doen. Ik heb mijn eigen gefokte paard wel veel bitloos gereden, en de EV merrie in mijn profiel werkte graag bitloos (wat grappig is, want die had de pest aan neusriemen, maar niet als die op de goede hoogte zaten) en die heb ik redelijk vaak bitloos gewerkt ook. Ze is inmiddels van mijn bijrijdster en die rijdt alleen maar bitloos met haar.

Om maar het punt te maken: ik ben niet anti bitloos. Maar ik ben ook een dressuurruiter. En als ik wil perfectioneren, en dat wil ik, vind ik een bit veel fijner werken. Mijn eigen geeft duidelijk voorkeur aan een bit.

En bitloos is niet slecht als het paard het prettig vindt, de hals laat vallen en niet tegen de hand komt. Maar een paard wat het niet fijn vindt, zal niet de hals laten vallen, die steekt het hoofd in de lucht, zet de onderhals erop, en drukt de rug weg, en dát is heel slecht voor het lijf. Indirect kunnen die zaken echt serieuze gevolgen hebben. Paarden zijn echt wel individuen in die dingen, en hebben gewoon hun eigen voorkeur. Overigens heb ik geen principes, ik vind dat teveel werk :') ik ga mee in wat voor het paard het fijnst is.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:27

Ik sta zeker open voor verandering. Heb ook bitloos gereden, verschillende soorten hoofdstellen met en zonder bit geprobeerd en niet ieder paard vindt bitloos een goed idee. Net als dat niet ieder paard een bit een goed idee vindt. En de ene een lage neusriem wil, de ander vaste bakstukken en de ander dat beide niet. En weet een ander reageert niet anders.

Iets doordrukken wat een paard niet fijn vindt omdat jij bedacht hebt als mens dat het fijner is vind ik kwalijker. Dus zowel verplicht een bit in als verplicht bitloos.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:57

cajabol schreef:
Ik vind het raar dat als er iets geschreven wordt over het gebruik van een bit, er direkt bitloos bij gehaald wordt als zijnde net zo slecht, pijnlijk of wat dan ook. Begrijpelijk als je meestal met een bit rijdt maar ik vind toch echt dat paardrijden anders moet. Het is een van de weinige dingen die nog steeds afstammen van eeuwen geleden, bitten, zwepen, ijzers en whatever. We leven in deze moderne tijd met veel nieuwe inzichten. Waarom niet openstaan voor verandering ?En vergeet niet dat een paard een levend dier is, met gevoel. Een van de meest (mis)gebruikte dieren op deze planeet.En oh ja, ik vind dat er ook vaak onvriendelijke bijna en zeker disrespectvol gereageerd wordt als mensen ook vinden dat het bit en zwepen niet ok zijn.


Ja joh zo gaat t al twintig jaar. 'ja maar bitloos kan óók heel fout zijn' en daarna volgt meestal 'maar de OVP dat is pas echt zielig'

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:59

DE ovp is een verschrikkelijke natte droom van een idioot.

Bitloos kan vriendelijk zijn, maar ook niet
Met bit kan vriendelijk zijn, maar ook niet

Wat al 1000000 keer is gezegd in die 20 jaar, net wie het vast heeft en voorkeur paard.

Maar als er dan zonder nuance zo'n dom geschreven artikel als waarheid word geschreven/ neer gezet moet je het niet gek vinden commentaar te krijgen. Alweer...

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:01

Als je met Google zoekt op bitseats en paard verschijnen er toch best wat websites van Nederlandse paardentandartsen..