Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:51

KSHancox schreef:
jannico schreef:
vocale minderheid


Maar is dit echt zo? Misschien zijn de paardensporters wel de minderheid.

Ik merk dat binnen de paardensport soms een vertekend beeld is van wat er in de rest van de maatschappij gebeurd qua opinie. Er is meer aandacht voor dierenwelzijn dan ooit en veel dingen die binnen de paardensport heel normaal zijn, zijn dat volgens het gewone voetvolk inmiddels niet meer. :D

Fikkie mag je ook geen metaalwerk in de mond hangen of bewerken met een zweep. Daarnaast is de paardensport als geheel heel slecht in laten zien dat we wèl het beste voorhebben met onze viervoeters. Het is logisch dat mensen zich afvragen waarom je een paard wel metaal in de mond mag drukken, erop mag zitten met allerlei hulpmiddelen en dan ook nog het land door mag reizen voor wedstrijdjes. De publieke opinie staat meer dan ooit open voor de vraag of dat nog wel van deze tijd is en of dit wel echt leuk is voor het paard, of meer voor mensen.

Er komt een punt waarop de paardensport zelf het heft in handen moet nemen, want anders gebeurt het voor ons. Dat moment was een paar jaar geleden als je het mij vraagt. ;)

Dan hoor je me nieteens over hoe terecht dat allemaal is, maar de tijd van "paardensport op tv = oeh en ah" ligt wel echt achter ons. We moeten komen met een beter verhaal dan "hij moet werken voor z'n volpension", "kijk eens wat ik kan bereiken met mijn paard" of "mijn paard accepteert alleen hulpmiddel X".



Ik vind ook veel kritiek terecht zoals gezegd we geven ze zelf munitie. Ik heb zelf dan ook niet zoveel met de sport.

Fikkie mag volgens dergelijke organisaties ook geen sport meer beoefenen. Ik ben er zeker van dat dat de levens kwaliteit van onze Border Collie hier in zijn jonge jaren (15 inmiddels) echt ten goede was gekomen :Y)

De vragen zijn logisch maar het antwoord niet zwart wit. Ik heb vrijwel alles over voor mijn dieren. Maar antropomorfisme is een gevaarlijk hellend vlak.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:52

BaileyMix schreef:
jannico schreef:
Het is een signaal/balans optoming. Het oppakken van teugel (mecate) beïnvloed de plaats de heelknot hangt (die "knots" onderaan). De rotatie geeft een signaal aan de neus riem zonder directe druk verhoging.

de sequentie versimpeld:
eerste signaal: de mecate (paardenhaar) prikkelt de hals.
tweede signaal: De balans van de hackamore veranderd
Derde signaal: druk op de neus

Een bosal is ondanks dat ie stug is, nog steeds gemaakt van een flexibel materiaal. Een goede bosal kan/moet daarom ook geshaped worden. nog even los van het ontbreken van andere elementen die nodig zijn voor een hefboom... Succes met het maken van een hefboom met een flexibel materiaal (zonder katrollen ;) ).

Rotatie maakt nog geen hefboom. Maar die natuurkundige les hebben de experts gemist..



Dank voor je uitleg! Ik ga bij hefboomwerking uit van dit principe:

De kleine kracht grijpt aan op het uiteinde van de lange arm van de hefboom. De verrichte arbeid is het product van de uitgeoefende kracht en de verplaatsing. De last bevindt zich aan het uiteinde van de korte arm van de hefboom en ondergaat een kleinere verplaatsing dan de uitgeoefende kracht. (via Wiki)

Waaraan een bosal voldoet. Ik ken hem ook als inflexibel/stug genoeg om hefboomwerking te realiseren, wat natuurlijk inderdaad bij een echt flexibel materiaal niet zou kunnen.


Het enige wat je doet is kantelen (of roteren), de kracht wordt niet vergroot dus geen hefboomwerking

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:02

prugelpiet schreef:
Misschien beter om zulke figuren helemaal geen podium meer te geven.


Is mijns inziens mede de schuld van de paardensector zelf, die denken dat alles goed komt als je je kop in het zand steekt...ipv zelf met voorstellen komen en dan bedoel ik geen muizenstapjes, maar echte stappen.

De sector steekt vooral energie in het overtuigen van mensen dat ze gelijk hebben ipv kritisch naar zichzelf kijken en met de tijd mee te gaan.
Laatst bijgewerkt door manubres op 03-02-23 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:03

Achter Dier & Recht zit PETA en hun toekomst is niemand zal ooit meer een dier bezitten dus in kleine stapjes wordt dit uitgevoerd!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:05

Veronica2 schreef:
De enige reden dat deze organisatie dit setje ideeen naar buiten brengt is om aandacht te trekken en daarmee nieuwe donaties te genereren. Het is deze organisatie nooit te doen om verbeteren van welk dierenleven dan ook.


Dat idee heb ik ook want over de Oostvaardersplassen of de wolf hoor je ze nooit..

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:07

DuoPenotti schreef:
irmaz schreef:
Als ze in plaats van alle bitten sommige bitten gaan verbieden en in plaats van sommige neusriemen alle neusriemen verbieden, dan hebben ze mijn zegen.

alle neusriemen betekend ook niet meer bitloos rijden. :P

Zoals met alles, het hulpmiddel is vaak het probleem niet, degene die het gebruikt maakt het verschil.
En ja er mogen van mij echt betere controles komen, betere voorlichting. Beter huisvesting.
Maar idd de wolf die nu de buitendieren aanvalt daar mogen ze van mij ook wel meer mee doen.


Precies en dat dringt maar niet door bij die lui...

Iemand die het bit misbruikt gaat een bitloos hoofdstel ook misbruiken..

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:16

En toch zie ook ik vooral mensen prutsen op hun paarden. Ze stoppen er vele uren en euro’s in en toch zijn ze onaardig voor hun paard. Dwingen ze, trekken aan ze, schoppen en slaan.
Ik vind dat Dier & Recht een punt heeft. Laat paardrijdend en niet-paardrijdend Nederland er maar eens wat aan gaan doen. Laat men eens bewust worden. Wat je doet is niet leuk voor je paard.

Whataboutism is sowieso geen goede reactie.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:19

Er is niemand die zegt dat verbeteringen niet wenselijk zijn he..het gaat om de manier waarop.

Zij zeggen dat ieder hulpmiddel een dwangmiddel is en pleiten voor bitloos wat in dezelfde verkeerde handen net zo goed een dwangmiddel is. Dat is dus niet de oplossing.

Oplossingen liggen meer in beter leren rijden, anders, andere jurering etc.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:27

BaileyMix schreef:
Dank voor je uitleg! Ik ga bij hefboomwerking uit van dit principe:

De kleine kracht grijpt aan op het uiteinde van de lange arm van de hefboom. De verrichte arbeid is het product van de uitgeoefende kracht en de verplaatsing. De last bevindt zich aan het uiteinde van de korte arm van de hefboom en ondergaat een kleinere verplaatsing dan de uitgeoefende kracht. (via Wiki)

Waaraan een bosal voldoet. Ik ken hem ook als inflexibel/stug genoeg om hefboomwerking te realiseren, wat natuurlijk inderdaad bij een echt flexibel materiaal niet zou kunnen.


Je mist het punt dat je voor een hefboomwerking een vast punt moet hebben waar je op afzet/kracht uitwisselt (weinig kracht naar grote kracht = meer last kunnen tillen).
Een bosal heeft dat vaste punt niet (wat een stang of een hackamore wel heeft - de kinriem)

Loretta
Berichten: 8753
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:31

Switch2016 schreef:
Achter Dier & Recht zit PETA en hun toekomst is niemand zal ooit meer een dier bezitten dus in kleine stapjes wordt dit uitgevoerd!


Dat is inderdaad de agenda van die clubs. De PVDD hoort er ook bij voor wie dat nog niet wist.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:35

Elisa2 schreef:
Er is niemand die zegt dat verbeteringen niet wenselijk zijn he..het gaat om de manier waarop.

Zij zeggen dat ieder hulpmiddel een dwangmiddel is en pleiten voor bitloos wat in dezelfde verkeerde handen net zo goed een dwangmiddel is. Dat is dus niet de oplossing.

Oplossingen liggen meer in beter leren rijden, anders, andere jurering etc.

precies.

Er is zeker verbetering nodig. En bij sommige ruiters hard.
Maar de oplossing ligt niet in de hulpmiddelen verbieden.

Ik reed mijn paard vroeger met S&T, vond hem Dé leermeester om mij dat te leren.
te veel hand was een paard in de ankers.
Maar dat zelfde paard reed ik ook op een stalhalster de wissels omdat ik mijn kast sleutel was vergeten.
of nam een hindernis op die manier.

Heeeeel lang geleden nog eens een filmpje op bokt geplaats.
Daar beweerde in een ander topic ook enkele natural bokkers,zoals ze toen nog genoemd werden, die ruiters met S&T of zelfs gewoon bit reden konden helemaal niet zonder bit rijden. Ze hadden dat bit echt nodig.

In die tijd was ik al enkele jaren boscrosser met mijn paard. Maar de uitdaging toch genomen.
Gekruist hoofdstel aangedaan. (nondepie dat vind ik pas heftig kwam ik toen achter)
En wisseltjes gesprongen en galop stap (niet zo verzameld als in het Z want dat is met een boscrosser niet eerlijk. Maar duidelijk dus die overgang zonder bit. En dat op film en op bokt geplaatst.
En toen werd het dus stil aan de overkant...want dat gereden S&T paard kon ook die dressuur truucjes zonder bit....

Dus het ligt er niet aan wat je inhangt maar wat je ermee doet.

Jorex

Berichten: 9941
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:43

Van al die punten zie ik maar 2 dingen waarvan ik ze toch echt acht nodig te hebben om mijn pony's voor de wagen te hebben lopen. Een bit, nu nog met hefboom, maar ik durf er gerust iets anders in te passen, en een zweep. Dit omdat er in mijn ogen nog geen vriendelijk bitloos alternatief is met een snelle release voor tijdens het mennen. Een sidepull gaat niet wegens dat de leidsels recht naar achteren gaan en kaak/kingekruist schijnt nogal heftig in te werken. En mijn zweep is mijn beenhulp, maar dat snappen die lui ook niet. Ik zet overigens mijn beenhulp pas in als ze iets doen wat echt niet kan voor de wagen of nadat een stemhulp onvoldoende bleek.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:47

Ibbel schreef:
Je mist het punt dat je voor een hefboomwerking een vast punt moet hebben waar je op afzet/kracht uitwisselt (weinig kracht naar grote kracht = meer last kunnen tillen).
Een bosal heeft dat vaste punt niet (wat een stang of een hackamore wel heeft - de kinriem)



:)* Ja, klopt! Die miste ik inderdaad. Dank!

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:56

Switch2016 schreef:
Achter Dier & Recht zit PETA en hun toekomst is niemand zal ooit meer een dier bezitten dus in kleine stapjes wordt dit uitgevoerd!


Inderdaad... Je ziet de effecten nu al met de toegestane zoogdieren lijst.
De gene met de grootste mond en beste propaganda machine "wint" :)

Ibbel schreef:
Je mist het punt dat je voor een hefboomwerking een vast punt moet hebben waar je op afzet/kracht uitwisselt (weinig kracht naar grote kracht = meer last kunnen tillen).
Een bosal heeft dat vaste punt niet (wat een stang of een hackamore wel heeft - de kinriem)


Kijk, wel opgelet bij natuurkunde dus ;)

Het effect van balans en rotatie is trouwens ook waarom een stang optoming mits correct gebruikt vriendelijker is dan een trens. Het paard heeft meer tijd en meer signalen om te reageren.

Helaas is dat niet langer hoe het gebruikt wordt. Het is al zoals ik zei: Ik weet met zekerheid dat er geen bit gerelateerde schade is bij onze paarden.. Maar als ik soms verhalen hoor van mijn partner en haar collegas...

Als dat het beeld is waar je je op focussed snap ik wel dat je een bepaalde mening aangedaan bent..

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:12

Er is een petitie gaande met oproep tot eerlijk en open debat.
Eerlijk is met dierenarts, aangetoonde feiten. Niet halve waarheden of ronduit leugens. Ik heb getekend.

https://overpaarden.petities.nl/

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:41

Citaat:
alle neusriemen betekend ook niet meer bitloos rijden. :P

Zoals met alles, het hulpmiddel is vaak het probleem niet, degene die het gebruikt maakt het verschil.
En ja er mogen van mij echt betere controles komen, betere voorlichting. Beter huisvesting.
Maar idd de wolf die nu de buitendieren aanvalt daar mogen ze van mij ook wel meer mee doen.

Precies en dat dringt maar niet door bij die lui...

Iemand die het bit misbruikt gaat een bitloos hoofdstel ook misbruiken..


Toch ben ik ervan overtuigd dat bijvoorbeeld op maneges (als die nog mogen blijven bestaan) bitloos echt vriendelijker is dan met een bit, met kindjes die zitten te rukken en trekken.
Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat iemand die zegt dat de neus van het paard kapot gaat door bitloos en zegt dat het daardoor niet vriendelijk zou zijn, ook de mond van een paard kapot rijdt. Maar doordat degene de wonden in de mond niet kan zien denkt dat dit vriendelijker is.

Het beleren zou wat mij betreft ook bitloos (touwhalster) mogen gebeuren en zodra het paard meer in balans is dan pas het bit introduceren. Methode Featherlight Horsemanship vind ik een hele fijne methode.

Mijn osteopaat/cranio sacraal therapeut zei tegen mij dat als paarden geen druk op het hoofd kunnen verdragen dit betekent dat het paard niet in balans is en geblokkeerde energie heeft in/bij het hoofd.
Mijns inziens kan het ook gaan om bloederige paarden die erg sensitief zijn, maar dan zullen ze in hun mond ook erg sensitief zijn.

Er zijn meerdere onderzoeken geweest maar geen was volgens mij echt representatief zover ik ken. Te weinig paarden en geen gelijke factoren. Mijns inziens zouden het metingen (neus en mond) moeten zijn van onbeleerde paarden. Daarna kijken hoe dat is als ze beide gewend zijn aan bitloos en bit of er dan nog significant verschil is en vervolgens met bepaalde druk (met een meter zodat het altijd gelijk is) gaan rijden. Daarbij hartslag, cortisol en stress kenmerken scoren en letsels op neus en mond observeren.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:45

Valt me dan weer tegen dat Dier & Recht hier niet het gewicht van de ruiter noemen.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:20

Ik ben het niet met ze eens, maar wel eens dat er eens kritisch gekeken wordt naar de sport.
Dierenwelzijn op alle niveau's laat soms te wensen over. De grote ruiters zie je natuurlijk eerder ongewenst gedrag vertonen. Laat ze eerst de extremisten maar aanpakken, sporen met stroom etc. Maar ik denk dat bij de htk-ruiter er ook veel onwenselijke dingen gebeuren vanuit onkunde.

Dus goed dat we allemaal even met onze neus op de feiten worden gedrukt, maar ik denk dat we stapje voor stapje naar beter welzijn moeten. Beginnende met paarden een minimaal aantal uren vrije beweging te geven op paddock of wei.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:22

prugelpiet schreef:
Misschien beter om zulke figuren helemaal geen podium meer te geven.

Precies dit!

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:23

KSHancox schreef:
Maar is dit echt zo? Misschien zijn de paardensporters wel de minderheid.

Ik merk dat binnen de paardensport soms een vertekend beeld is van wat er in de rest van de maatschappij gebeurd qua opinie. Er is meer aandacht voor dierenwelzijn dan ooit en veel dingen die binnen de paardensport heel normaal zijn, zijn dat volgens het gewone voetvolk inmiddels niet meer. :D

Fikkie mag je ook geen metaalwerk in de mond hangen of bewerken met een zweep. Daarnaast is de paardensport als geheel heel slecht in laten zien dat we wèl het beste voorhebben met onze viervoeters. Het is logisch dat mensen zich afvragen waarom je een paard wel metaal in de mond mag drukken, erop mag zitten met allerlei hulpmiddelen en dan ook nog het land door mag reizen voor wedstrijdjes. De publieke opinie staat meer dan ooit open voor de vraag of dat nog wel van deze tijd is en of dit wel echt leuk is voor het paard, of meer voor mensen.

Er komt een punt waarop de paardensport zelf het heft in handen moet nemen, want anders gebeurt het voor ons. Dat moment was een paar jaar geleden als je het mij vraagt. ;)

Dan hoor je me nieteens over hoe terecht dat allemaal is, maar de tijd van "paardensport op tv = oeh en ah" ligt wel echt achter ons. We moeten komen met een beter verhaal dan "hij moet werken voor z'n volpension", "kijk eens wat ik kan bereiken met mijn paard" of "mijn paard accepteert alleen hulpmiddel X".


Hear hear.
Ik moet er ook niet aan denken om buiten geen noodrem te hebben, maar ik vind het echt prima dat dier & recht (en PETA en PvdD) zich écht hard maken voor de dieren.

Dan maar beter leren rijden, of de paarden zo trainen/africhten dat we ze wel op zit, stem en vriendelijk hoofdstel kunnen bereiken (ook in nood). En wat misschien kan meehelpen: normalere (niet bere sensibele/bloederige) dieren fokken.

We moeten echt hand in eigen boezem gaan steken en het beter gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:31

Nienkje_H schreef:
KSHancox schreef:
Maar is dit echt zo? Misschien zijn de paardensporters wel de minderheid.

Ik merk dat binnen de paardensport soms een vertekend beeld is van wat er in de rest van de maatschappij gebeurd qua opinie. Er is meer aandacht voor dierenwelzijn dan ooit en veel dingen die binnen de paardensport heel normaal zijn, zijn dat volgens het gewone voetvolk inmiddels niet meer. :D

Fikkie mag je ook geen metaalwerk in de mond hangen of bewerken met een zweep. Daarnaast is de paardensport als geheel heel slecht in laten zien dat we wèl het beste voorhebben met onze viervoeters. Het is logisch dat mensen zich afvragen waarom je een paard wel metaal in de mond mag drukken, erop mag zitten met allerlei hulpmiddelen en dan ook nog het land door mag reizen voor wedstrijdjes. De publieke opinie staat meer dan ooit open voor de vraag of dat nog wel van deze tijd is en of dit wel echt leuk is voor het paard, of meer voor mensen.

Er komt een punt waarop de paardensport zelf het heft in handen moet nemen, want anders gebeurt het voor ons. Dat moment was een paar jaar geleden als je het mij vraagt. ;)

Dan hoor je me nieteens over hoe terecht dat allemaal is, maar de tijd van "paardensport op tv = oeh en ah" ligt wel echt achter ons. We moeten komen met een beter verhaal dan "hij moet werken voor z'n volpension", "kijk eens wat ik kan bereiken met mijn paard" of "mijn paard accepteert alleen hulpmiddel X".


Hear hear.
Ik moet er ook niet aan denken om buiten geen noodrem te hebben, maar ik vind het echt prima dat dier & recht (en PETA en PvdD) zich écht hard maken voor de dieren.

Dan maar beter leren rijden, of de paarden zo trainen/africhten dat we ze wel op zit, stem en vriendelijk hoofdstel kunnen bereiken (ook in nood). En wat misschien kan meehelpen: normalere (niet bere sensibele/bloederige) dieren fokken.

We moeten echt hand in eigen boezem gaan steken en het beter gaan doen.
In theorie ben ik het met je eens, maar in de praktijk zit je nou eenmaal op een paar honderd kilo vluchtdier dat 'in geval van nood' niet altijd meer voor rede vatbaar is. Of je moet ze compleet doodparelliën, maar de vraag is of dat zo diervriendelijk is. Ik probeer mijn paard te leren dat wanneer ze iets eng vindt, ik haar veilige haven ben en dat ze dus naar mij toe komt/bij mij blijft, en tot nu toe gaat dat prima. Als ze ergens van schrikt, blijft het ook bij een korte 'shudder' als ik zeg dat het oké is, en als ze iets eng vindt blijft ze ook bij mij en laat mij het voortouw nemen voor d'r, maar dat is nog steeds geen garantie dat er nooit een keer iets is wat haar dusdanig laat schrikken dat ze echt in paniek raakt. Die garantie is er gewoon nooit. Daarom zou ik bijvoorbeeld niet snel op alleen een neckrope of zo op pad gaan, ook omdat je niet in de hand hebt wat anderen om je heen doen.

N0a schreef:
Ik ben het niet met ze eens, maar wel eens dat er eens kritisch gekeken wordt naar de sport.
Dierenwelzijn op alle niveau's laat soms te wensen over. De grote ruiters zie je natuurlijk eerder ongewenst gedrag vertonen. Laat ze eerst de extremisten maar aanpakken, sporen met stroom etc. Maar ik denk dat bij de htk-ruiter er ook veel onwenselijke dingen gebeuren vanuit onkunde.

Dus goed dat we allemaal even met onze neus op de feiten worden gedrukt, maar ik denk dat we stapje voor stapje naar beter welzijn moeten. Beginnende met paarden een minimaal aantal uren vrije beweging te geven op paddock of wei.
De extremisten worden al aangepakt, het gaat imo juist veel meer om de 'lichte misbruikers,' dus de mensen die hun paard in de krul zagen, teveel en te hard drijven met hun sporen, de neusriem véél te strak aantrekken etc.

Er zijn dingen die momentopnames zijn: we komen allemaal wel een keer wat harder in met een hulp, hebben allemaal wel een keer een paard dat z'n mond opendoet, maar dingen als een te strakke neusriem, constant de sporen erin en dat gehang in die teugels zijn geen momentopnames. Daar mag vanuit de KNHS (en de FEI) echt wel véél strenger op ingegrepen worden.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:36

-O- met alles ben ik het eens behalve de bitten. Ik heb liever een bitje in met zachte hand dan dat ik iemand zie sjorren aan een touwhalster voor bitloos hoofdstel waarbij beknelling van belangrijke zenuwen en bloedvaten wordt veroorzaakt.
Ik denk wel dat er een verandering moet komen in de paardensport. We werken met dieren en die geforceerde middelen als bijzetteugels, puntsporen, zwepen in bv de rensport... Pfff.
Niet mijn ding. Wedstrijdelement op hoog niveau mag er van mij zelfs af omdat vaak prestatie en geld voor welzijn gaat.. Alhoewel vaak die toppaarden echt een volledig medisch team om zich heen hebben en geen cent wordt bezuinigd op ze... Hebben mijn recreatiegrasmaaiers geen medisch team nodig en krijgen ze ook alles wat ze nodig hebben.

Er mag echt wat veranderen, maar een bit afschaffen of strafbaar maken is ietwat link.

Loretta
Berichten: 8753
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:38

Babootje schreef:
Valt me dan weer tegen dat Dier & Recht hier niet het gewicht van de ruiter noemen.


Omdat ze geen idee hebben van wat er speelt binnen de paarden wereld. Als ze weten dat deze discussie speelt dan nemen ze het de volgende keer vast mee.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:49

Ik ben regelmatig op een professionele springstal, waar de paarden met bit en sporen gereden worden
En wat ik zie is vele malen vriendelijker dan wat ik zie bij de goedbedoelende amateurs op pensionstallen, die hun paard een oververvetting voeren, waarvan de tinkers de hele dag lopen te stampen van de jeuk in hun modderige sokken, en waar zg dressuurruiters hun paarden deftig in de krul manoeuvreren.

Ik ben zéker voor een kritische blik en het aanbrengen van verbeteringen, maar paardenwelzijn terugbrengen tot het wel of niet gebruik van bit en sporen is onzinnig geneuzel.

Ik denk dat D&R idd bezig is met hun (kansloze) missie om het paardrijden volledig uit te bannen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:16

Nieuwsredactie schreef:
  • bitten;
  • smalle, snijdende of harde neusriemen;
  • hoofdstellen met hefboomwerking zoals ‘bosals’ en ‘hackamores’;
  • opzetteugels en bijbehorende opzetbitten;
  • hulpteugels en andere middelen waardoor het paard zijn hoofd niet vrij kan bewegen;
  • hulpmiddelen die de tong van het paard fixeren;
  • gewichten, kettingen, elastieken en ringen (met en zonder lood) aan en om de benen;
  • verzwaarde en dubbele hoefijzers;
  • fixerende staartlepels en oordoppen;
  • zwepen;
  • puntige sporen.


Er zitten een heel aantal items in hun rijtje waar ik het meteen mee eens ben. Er zitten er ook een aantal bij waarvan ik denk huh? Ze komen beter met echt goede argumenten.

Wel sporen maar geen puntige? Dat vind ik dan weer een kul-argument van D&R omdat een stompe spoor net zo veel ellende kan veroorzaken.

Geen hackamore en bosal? Ook bijzondere argumenten van D&R. Hackamore oké dat snap ik dan nog, maar een bosal, daar kan je geen kwaad mee doen. Je kunt geen neus of kaak ermee breken.

Dit rijtje vind ik meteen oké. Schaf maar af.
smalle, snijdende of harde neusriemen;
opzetteugels en bijbehorende opzetbitten;
hulpteugels en andere middelen waardoor het paard zijn hoofd niet vrij kan bewegen;
hulpmiddelen die de tong van het paard fixeren;
gewichten, kettingen, elastieken en ringen (met en zonder lood) aan en om de benen;
verzwaarde en dubbele hoefijzers;
fixerende staartlepels en oordoppen;

Wat ze nu missen is Dubbele bitten. Er staat wel bitten, maar als dat niet gehonoreerd wordt, uiteraard niet, dan missen ze de kans om dubbele bitten af te kunnen schaffen. Dom van ze. Afschaffen die hap. Ik snap dat echt niet, als je nu op Z niveau of hoger kunt rijden, dan zou je dat toch niet nodig moeten hebben? Sporen ook niet. En als het verplicht is, helemaal idioot.

Maar wat ik denk, is dat D&R heel hoog inzet, omdat ze weten dat ze niet in alles hun zin krijgen. Het is net handjeklap op de markt. En als er dan een aantal dingen wordt gehonoreerd, dan is iedereen weer blij en heeft men elkaar in het midden kunnen ontmoeten.

Maar het bit gaat echt niet afgeschaft worden. Dan kan het aangespannen rijden sowieso op de brandstapel. Het aantal menners dat bitloos de openbare weg opgaat is zo klein in verhouding tot ohz. Het zou een veel te groot risico met zich meebrengen.

Het is goed dat D&R een stem voor de paarden opvoert. Er zitten goede punten bij die ik ook niets te maken vind hebben met diervriendelijkheid en waarvan ik idd hoop op een verbod. Maar het bit, neuh, dat gaan ze niet redden.