Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:21

Alles wat Anky destijds gebruikte werd hip! Ze was een influencer :j

Eerst de neusriem en later die Anky-pads.

Benzz
Berichten: 2898
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:23

fransje23 schreef:
Alles wat Anky destijds gebruikte werd hip! Ze was een influencer :j

Eerst de neusriem en later die Anky-pads.

Over het algemeen is ze geen positieve influencer geweest met aansnoerneusriemen en LDR.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57978
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:29

Benzz schreef:
fransje23 schreef:
Alles wat Anky destijds gebruikte werd hip! Ze was een influencer :j

Eerst de neusriem en later die Anky-pads.

Over het algemeen is ze geen positieve influencer geweest met aansnoerneusriemen en LDR.

Er zijn IMO weinig influencers met een positieve invloed. :+

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:38

Ik vind ze gewoon veel fijner als normale neusriemen. Ze waren er volgens mij al eerder als 2005 hoor? Toen had ik al grotere pony :')
Maar ik vond ze vooral fijn zacht en mooier liggen.
Normale neusriem kon ook flink strak aangetrokken worden, helaas

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:54

Volgens mij heb ik ooit ergens een onderzoek gelezen dat de Mexicaanse de fijnste drukverdeling gaf, moet ik weer even nazoeken.

Verwachtte ik ook niet :o

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:43

Ja ze waren er eerder dan 2003.

Die Anky pads vond ik wel fijn, niet alles is slecht natuurlijk. En er zijn ook positieve influencers gelukkig. ;-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57978
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 02:05

Cer schreef:

Da mag nie in de Dressuur maar vindt de westernhoofdstellen altijd prachtig, voor Joy en/of Rêve zou ik zo’n Portugees hoofdstel willen…. Ooit op een beurs aan een prachtig hoofdstel gestaan maar had toen nog geen plannen om te fokken. Heb nu spijt dat ik het niet gekocht heb. Rêve was er prachtig mee geweest. Weet alleen ook niet of het toegestaan is op wedstrijd. Sperriem is niet verplicht bij mijn weten… als Joy zijn huidige ontwikkeling voort zet zoek ik voor hem sowieso een… <3

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:52

Mooi stuk in de volkskrant vandaag.


Het is goed dat de Volkskrant aandacht besteedt aan de misstanden in de paardensport. Wat mij wel verbaasde is dat er een eenzijdige focus ligt op het zweepgebruik. Wat een veel groter probleem is en paarden veel meer pijn doet, is het gebruik van bitten in de mond. Uit een Fins onderzoek naar schade van bitten in de paardenmond in de drafsport blijkt dat de verwondingen pijnlijk zijn voor paarden.

Het geweld dat paarden daarmee wordt aangedaan, blijft eigenlijk verborgen voor de buitenwereld. Verwondingen zijn aan de buitenkant niet te zien. Het rijden met scherpe bitten is verwerpelijk en niet meer van deze tijd. Tegenwoordig wordt met 21ste-eeuwse technieken door veel paardentandartsen het gebit aangepast aan het bit, een voorwerp uit de 13de eeuw. De voorste kiezen worden opzettelijk beschadigd en er wordt meer ruimte gemaakt voor het bit door een afronding in de eerste kiezen te maken. Deze kiezen liggen veel verder naar achteren dan dat de mondspleet lang is. Een ruiter mag zichzelf eens kritisch de vraag stellen wat er verkeerd gaat tegen de tijd dat deze ‘bitseats’ nodig zijn om het paard ‘meer comfort’ te geven.

Moderne inzichten hebben allang aangetoond dat paardrijden ook prima bitloos kan gebeuren en ook meer gezondheidsvoordelen heeft. De KNHS heeft als eerste paardensportbond ter wereld het bitloos rijden in de dressuur toegestaan tot het M-niveau. Dit was echt enorme sprong voorwaarts, maar sindsdien is er niets meer gedaan aan innovatie. Bij springen, eventing en endurance is bitloos rijden al heel lang toegestaan.

De drafsport valt buiten de KNHS en valt onder de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport (NDR). De NDR heeft een goede eerste stap gezet met het verbieden van het zweepgebruik, maar zou zich ook moeten richten op het verbieden van scherpe bitten en bitten met hefboomwerking.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:54

Mooi stuk? Serieus...?

Bitseats? het zoveelste stuk van Pesie wat niet klopt en gericht is om de paardensport kapot te maken.

Hopelijk weten zelfs leken dat een paard een tandeloze ruimte in de mond heeft waar het bit op de tong en de lagen ligt en dat het bit helemaal niks met de kiezen te maken heeft.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:56

Die bitseats worden wel degelijk door sommige tandartsen gedaan hoor := Dat is geen ongefundeerde onzin. Heb ook ooit een tandarts gehad die dat wel even zou doen.. Stokje voor gestoken overigens.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:05

Het enige wat hier de tandarts doet betrekking tot bit is wolf tandjes weg halen.

En onderzoek heeft ook aangetoond dat bitloos ook niet heilig is.

Elk artikel dat stelt dat bit perse fout is en bitoos niet zonder nuance schaar ik onder een onzin artikel.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:07

Yep, ik heb in het verleden ook wel eens een tandarts er bij gehad die de bitseats aanbood. Het gebeurt wel degelijk, jammer genoeg.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:14

DuoPenotti schreef:
Het enige wat hier de tandarts doet betrekking tot bit is wolf tandjes weg halen.

En onderzoek heeft ook aangetoond dat bitloos ook niet heilig is.

Elk artikel dat stelt dat bit perse fout is en bitoos niet zonder nuance schaar ik onder een onzin artikel.

Ik zeg ook niet dat bitloos heilig is, ik rij zelf ook met bit. Maar bitseats afdoen als permanente onzin is helaas niet waar..

Zijn echt tandartsen die dit aanbieden.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:24

Ik heb er nog nooit van gehoord en echt al zoveel paarden gezien in mijn leven.

Volgens mij komt dit uit Amerika en niet uit Nederland.

Wat voor een functie moeten die dingen hebben dan?

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:28

Elisa2 schreef:
Ik heb er nog nooit van gehoord en echt al zoveel paarden gezien in mijn leven.

Volgens mij komt dit uit Amerika en niet uit Nederland.

Wat voor een functie moeten die dingen hebben dan?


Hier is de (inderdaad Amerikaanse) uitleg:

"Your equine dentist creates a bit seat in your horse’s mouth by rounding off and beveling the front surfaces of the first cheek teeth, technically the second premolars, on both the upper and lower jaws. However, it doesn’t really have anything to do with where the bit sits in the horse’s mouth. The change you get is in what happens when the bit is applied in a horse’s mouth with a bit seat.

The rationale is that when the rider moves the snaffle bit, it wrinkles the tissues of the corner of the mouth and the gums in such a way that they become pressed between the bit and these teeth. Hackamores and tight cavesons may also apply pressure in this area. By rounding the edges of these teeth to a smooth surface, there’s no chance of the gums being cut or pinched. Bit seats are said to make horses easier to stop and steer, with a reduction in head tossing or elevation and fighting the bit. Some descriptions liken bit seats to putting “power steering” into your horse."


Dat de mondhoek "klem" kan komen te zitten klopt wel, maar dat gebeurt vooral door een te groot bit. Dus ipv bit seats aan te brengen, ga ik liever voor een goed passend bit dat geen centimeters buiten de mond uitsteekt.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:32

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:
Het enige wat hier de tandarts doet betrekking tot bit is wolf tandjes weg halen.

En onderzoek heeft ook aangetoond dat bitloos ook niet heilig is.

Elk artikel dat stelt dat bit perse fout is en bitoos niet zonder nuance schaar ik onder een onzin artikel.

Ik zeg ook niet dat bitloos heilig is, ik rij zelf ook met bit. Maar bitseats afdoen als permanente onzin is helaas niet waar..

Zijn echt tandartsen die dit aanbieden.

Ik had het niet tegen jou bereft bitloos. Wel dat ik zonder nuance zo'n artikel direct de prullenbak in kieper.



Bitseats ik ken ze idd ook niet.
Iets misschien discipline afhankelijk dat het eerder toegepast word?

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:35

prompter schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb er nog nooit van gehoord en echt al zoveel paarden gezien in mijn leven.

Volgens mij komt dit uit Amerika en niet uit Nederland.

Wat voor een functie moeten die dingen hebben dan?


Hier is de (inderdaad Amerikaanse) uitleg:

"Your equine dentist creates a bit seat in your horse’s mouth by rounding off and beveling the front surfaces of the first cheek teeth, technically the second premolars, on both the upper and lower jaws. However, it doesn’t really have anything to do with where the bit sits in the horse’s mouth. The change you get is in what happens when the bit is applied in a horse’s mouth with a bit seat.

The rationale is that when the rider moves the snaffle bit, it wrinkles the tissues of the corner of the mouth and the gums in such a way that they become pressed between the bit and these teeth. Hackamores and tight cavesons may also apply pressure in this area. By rounding the edges of these teeth to a smooth surface, there’s no chance of the gums being cut or pinched. Bit seats are said to make horses easier to stop and steer, with a reduction in head tossing or elevation and fighting the bit. Some descriptions liken bit seats to putting “power steering” into your horse."


Dat de mondhoek "klem" kan komen te zitten klopt wel, maar dat gebeurt vooral door een te groot bit. Dus ipv bit seats aan te brengen, ga ik liever voor een goed passend bit dat geen centimeters buiten de mond uitsteekt.

Dus het word ook toegepast voor bitloos.
Dan kan het helemaal de prullenbak in dat het voor bitten gedaan word.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:41

Nou inderdaad, de zoveelste leugen.

Bedankt Prompter, ik vind het nog steeds wel lastig om er een voorstelling bij te maken.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:42

Zijn toch best wat tandartsen die het doen. Gewoon voor dressuur/springen.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:43

Ik heb het ook alleen ooit gelezen bij een anti bit stuk. Geen enkele tandarts heeft het hier ooit aangeboden en ken ook geen paarden waarbij dit gedaan is, gelukkig. En geen schade in de mond van mijn paarden, dat heb ik elk bezoek gevraagd.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:49

Dat is weer zo'n ding waar 90% van de paarden sport nooit iets mee te maken heeft of krijgt maar waar ze bij DR een standpunt van maken omdat het zo zielig klinkt.

Dat stukje over bitloos t/m m dressuur is ook achterhaald. En volgens mij hebben ze daarna ook nog wel dingen gedaan. Ik meen dat de controleurs bij de inrijringen zeker van na die tijd zijn.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:49


Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:55

Wat ik hier erg aan vind, is dat gesuggeerd wordt dat de kiezen gevijld moeten worden voor het bit en dat de kiezen anders beschadigd raken door het bit.

Bedankt voor het plaatje Prompter, als ik het zo zie dan is het een soort afronding van de kies ofzo.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:57

Bedankt voor de info.

Ja nu word deze uitzondering gebracht of het standaard is.
Als je dan al leest dat meeste het hier al niet kennen.
Ik heb ook diverse tandartsen door de tijd gehad maar ook hier totaal onbekend.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:58

Het is inderdaad afronden, zo is het mij ook uitgelegd. Ik denk dat het een tijdelijke hype was, want alle tandartsen erna heb ik er nooit over gehoord.