De vier basisbehoeften van een sportpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14094
Geregistreerd: 20-04-16

De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 19:24

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een sportpaard heeft vier essentiële basisbehoeften. Als je aan deze behoeften voldoet is het paard normaal gezien fysiek en mentaal in balans. Dat is waar je als ruiter altijd naar wilt streven. Als aan de vier basisbehoeften niet wordt voldaan, kan het welbevinden van het paard achteruitgaan en kan hij bijvoorbeeld stereotype ongewenst gedrag gaan vertonen, zoals luchtzuigen en weven. Maar wat zijn nu de vier basisbehoeften van een sportpaard? We hebben ze met behulp van paardengedragdeskundige Andrew McLean voor je op een rijtje gezet.

1e behoefte: foerageren
Behoefte nummer één is foerageren (biologische term die gebruikt wordt voor het regelmatig terugkerend zoeken en vinden van voedsel door dieren). McLean: “Paarden hebben, naast de beschikking over water, zo’n dertien uur per dag vezelrijke en koolhydraatarme voeding nodig. Ruwvoer, zoals hooi is niet alleen iets wat een paard graag wil, het is een fundamentele behoefte. Als daaraan niet wordt voldaan, ontstaat vaak hout bijten, luchtzuigen of kribbebijten.”

2e behoefte: sociaal contact en gezelschap
“De tweede behoefte is sociaal contact en gezelschap. Paarden moeten elkaar niet alleen kunnen zien, maar ook kunnen aanraken. Dat is de realiteit. Het is daarom belangrijk dat ze elkaar kunnen krabbelen en groomen tussen de stalwanden door.” Als voorbeeld noemt McLean de stallen van de politiepaarden in Manchester: “In de stallen van de politiepaarden in Manchester hebben we de tralies boven de stalwanden weggehaald. De medewerkers hadden zo hun bedenkingen, maar eenmaal op patrouille bleken de paarden veel dapperder dan voorheen. Natuurlijk waren er wat schermutselingen in de eerste week, maar daarna werd het in de stallen rustiger dan ooit.”

“Meer toegang tot sociale partners betekent in de training minder aandacht voor desensibilisatie, omdat het paard al minder bang is voor nieuwe dingen. Dit is de uitdaging voor wedstrijdsportruiters en trainers in de 21ste eeuw. We moeten er vanaf dat we menen dat ze alleen een veilige, comfortabele stal en schoon stro nodig hebben. Dat is goede verzorging, maar niet noodzakelijk goed welzijn", aldus McLean.

3e behoefte: beweging en oefening
De derde behoefte bestaat uit vrije beweging en oefening. Elke dag trainen kan voldoende zijn, maar dat hoeft niet. “Als een paard wordt losgelaten in de wei of de paddock en heel wild gedrag vertoont, kan dit een teken zijn van een gebrek aan beweging. Weven is ook een signaal dat het paard te weinig beweging krijgt.” vertelt McLean.

4e behoefte: correcte training
De vierde behoefte is correcte training volgens de principes van het leervermogen van het paard. McLean vertelt wat hij hier onder verstaat: “De basistraining is voor alle paarden dezelfde. Ze moeten leren halthouden, voorwaarts gaan, sneller en langzamer worden over de benen, passen verlengen en verkorten, achterwaarts gaan, twee teugels gelijk aannemen en op de linkerteugel en de rechterteugel even makkelijk en onafhankelijk reageren, en wijken voor het been. Dit zijn echt beginselen, omdat ze worden aangeleerd door operante conditionering. (Kortgezegd betekent dit in dit verband dat paarden hierbij gedrag vaker laat zien als dat wordt bekrachtigd, red.) Verder in de training worden deze basisprincipes gepolijst en verder verfijnd, zodat ze na verloop van tijd alleen nog heel lichte en onzichtbare hulpen vereisen.”

“Daarnaast moeten alle paarden hetzelfde grondwerk leren: voorwaarts gaan, vertragen en halthouden, opzij gaan voor lichte aanraking, inclusief de achterhand, en het hoofd omlaag brengen op een commando. Het paard moet ook leren vast te staan, voeten te geven, de trailer op te gaan, et cetera.”

Wie is Andrew McLean?
Bij paardengedragsdeskundige dr. Andrew McLean komen theorie en praktijk op hoog niveau samen. De Australiër promoveerde op mentale processen bij paarden en de invloed ervan op de training. Hij geeft les aan universiteiten en is een veelgevraagd coach, trainer en spreker over de hele wereld. Een van zijn speerpunten is het leervermogen van paarden en hoe een ieder die iets wil met en van een paard, zich hierin hoort te verdiepen. Hij schreef hierover een aanzienlijk aantal boeken en artikelen. Andrew is de initiator van het Australian Equine Behaviour Centre, dat zich toelegt op paardentraining en -gedragsverandering. Hij is ook directeur van Equitation Science International. In deze opleiding, die is erkend door de Australische overheid, leren coaches, trainers en ruiters leertheorieën te gebruiken bij de training van paarden. McLean vertegenwoordigde in vroeger jaren als ruiter zijn land in eventing en springen, reed internationaal dressuur en won races in Australië en Nieuw-Zeeland.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:21

Deze man heeft duidelijk nog nooit gehoord van de 5 vrijheden van Brambell…

https://edepot.wur.nl/181648

1. Vrij van dorst, honger en onjuiste voeding
2. Vrij van fysiek en thermaal ongerief
3. Vrij van pijn, verwonding en ziektes
4. Vrij van angst en chronische stress
5. Vrij om zijn natuurlijk gedrag te vertonen

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:23

eilleen333 schreef:
Deze man heeft duidelijk nog nooit gehoord van de 5 vrijheden van Brambell…

https://edepot.wur.nl/181648

1. Vrij van dorst, honger en onjuiste voeding 2. Vrij van fysiek en thermaal ongerief
3. Vrij van pijn, verwonding en ziektes
4. Vrij van angst en chronische stress
5. Vrij om zijn natuurlijk gedrag te vertonen


Deze stammen uit 1965 en worden inmiddels als wel heel basic gezien, en terecht :D Een dier heeft natuurlijk meer behoeftes dan alleen maar "vrij zijn van...", de punten in het artikel zijn daar goede aanvullingen van.
Maargoed, volgens mij gelden die voor ieder paard, en niet alleen sportpaarden.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:38

Wow, no shit Sherlock. Moesten we hier een deskundige voor vragen?

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:40

Sociaal contact 'tussen de stalwanden'?
Ik mis toch wel héél erg gewoon vrij contact, op de wei. En ja, dat kan ook met sportpaarden.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:07

. Ik krijg steeds meer de kriebels van het woord 'sportpaard'.
Een paard is een paard ongeacht of hij bij mij staat of bij anky.
En ze willen allemaal hetzelfde.

Zinzi_jewel

Berichten: 8817
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:19

Idd cowgirl

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 03:58

Nou, precies.
''Elke dag trainen kan voldoende zijn'' Ook zo'n zinnetje waar ik mij dan aan irriteer. Waarom is het normaal dat een (sport)paard (als ie ook nog eens geluk heeft) 4 uurtjes buiten komt op een paddockje? Waven en wild worden, dan ben je dus al te laat en heeft het dier zoveel ongemak ervaren dat het compenseert, mentaal én fysiek. Vind dit nog steeds geen basisbehoefte, verre van zelfs. Tussen de stalwanden door..
Ze hoeven echt niet 24 uur buiten maar 8+ uur buiten in gewoon een stuk waar ze kunnen sprinten, krabben en zo goed als onbeperkt eten lijkt mij dichterbij komen.

Leo

Berichten: 50155
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:12

Een sportpaard is een paard, met dezelfde behoeftes als een, jawel, paard. En daar horen dus ook sociaal contact en vrije beweging, liefst die 2 gecombineerd, bij. En nóg mooier is de optie tot hapje-stapje als basisbehoefte, en daar is echt geen 24/7 buiten voor nodig.

Paardenwelzijn gaat pas vooruit als het woordje sport eens weggelaten wordt voor het woordje paard.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:32

Ik geloof dat een paard best zonder correcte training kan hoor, gaattie niet dood van :')

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:35

Leo schreef:
Een sportpaard is een paard, met dezelfde behoeftes als een, jawel, paard. En daar horen dus ook sociaal contact en vrije beweging, liefst die 2 gecombineerd, bij. En nóg mooier is de optie tot hapje-stapje als basisbehoefte, en daar is echt geen 24/7 buiten voor nodig.

Paardenwelzijn gaat pas vooruit als het woordje sport eens weggelaten wordt voor het woordje paard.


Precies dit.

Mijn idee, een paard is een paard en laten we het ook vooral eens paardwaardig maken en houden. Kan de sport daarnaast op een goede manier dan is dat een mooie aanvulling. Maar het mag nooit ten koste van het welzijn van het dier gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:38

Ibbel schreef:
Sociaal contact 'tussen de stalwanden'?
Ik mis toch wel héél erg gewoon vrij contact, op de wei. En ja, dat kan ook met sportpaarden.

Echt zeg, dit was het eerste wat ik ook dacht.
Wauw jippie contact met een wand ertussen, wauuw geweldig....not
gewoon de wei in die dieren, sportpaarden zijn net paarden

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:52

Ik heb een reactie in de lijn van bovenstaande reacties gepost op het artikel op de KNHS facebook. Omdat ook mij het artikel in het verkeerde keelgat schoot. In een tijd waarin de paardensport (deels terecht) onder een vergrootglas ligt, probeert de KNHS recht te lullen wat krom is. Volgens mij zijn het vooral de behoeften van de (gemiddelde) (top)sportruiter die erg anders zijn, en niet die van het paard. Sterker nog, ook alle (top)sportpaarden hebben van 0 tot 3 in de kudde gelopen. En met 3 zijn het ineens geen paarden, maar "sport"paarden. Met compleet ander genenpakket en behoeften blijkbaar.

Daar kwam ook veel bijval op van anderen. De KNHS heeft vervolgens maar gewoon de hele post verwijderd. So far dus die "eerlijke en open" dialoog die ze zo graag willen.

Hetzelfde geldt trouwens voor een stuk in de nieuwe Paard en Sport waarin het gebruik van stang en trens wordt vergoelijkt en wordt aangemoedigd. Sterker nog, er wordt zelfs gesteld dat we steeds meer paarden fokken die van nature (door hun zelfhouding) erg geschikt zijn voor stanggebruik. 8)7

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:58

Of je bekijkt het zo: het is fijn dat we ook voor sport paarden blijven hameren op de basis behoeftes. Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat dat voor een sportpaard anders is en dit artikel benadrukt nogmaals dat dat eigenlijk niet zo is.

En geen tralies maar open wanden tussen stallen is al best vooruitstrevend als je kijkt naar de huidige Standaard en voor paarden die nog wat uurtjes op stal staan al een flinke welzijn verbetering! Vooral met de insteek die ze er bij hebben: ze worden dapperder, wat weer veel mensen zal aanspreken.

Ook het stuk over het rennen. Veel mensen zullen ze dan binnen willen zetten maar dit artikel wijst je er juist op dat je ze dan méér buiten moet zetten.

Kortom ik ben wel positief over het artikel. Maar dag ligt blijkbaar wel aan hoe je het leest.
(En hier staan de sport paarden 24/7 buiten)

Narya: correcte training wordt hier toch beschreven als de basis van de basis? En dan in dit geval aangeleerd op basis van de leer principes van het paard? Wat kan daar nou weer nis mee zijn? Het lijkt mij bijzonder zinvol om een paard in de basis te leren in onze wereld te functioneren voor een fijne toekomst. En om ze dat op een passende constructieve manier te doen.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:41

Cowgirl schreef:
. Ik krijg steeds meer de kriebels van het woord 'sportpaard'.
Een paard is een paard ongeacht of hij bij mij staat of bij anky.
En ze willen allemaal hetzelfde.

Ik moet spontaan denken aan een artikel wat ik een hele tijd geleden las waarbij een gekende dressuurruiter geïnterviewd werd. Ze zei dat haar paarden, en alle andere sportpaarden, anders zijn. Ze zouden “bij hun mensen willen blijven en willen werken, niet de hele dag op een weide staan”…

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:46

Odysseus schreef:
Hetzelfde geldt trouwens voor een stuk in de nieuwe Paard en Sport waarin het gebruik van stang en trens wordt vergoelijkt en wordt aangemoedigd. Sterker nog, er wordt zelfs gesteld dat we steeds meer paarden fokken die van nature (door hun zelfhouding) erg geschikt zijn voor stanggebruik. 8)7


Wauw echt? Dat is wel ziek eigenlijk :') := Ze proberen achter de schermen echt heel hard om zelf niet te hoeven veranderen maar de denkwijze van anderen te veranderen. Hoe narcistisch :') :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:50

Earth schreef:
Odysseus schreef:
Hetzelfde geldt trouwens voor een stuk in de nieuwe Paard en Sport waarin het gebruik van stang en trens wordt vergoelijkt en wordt aangemoedigd. Sterker nog, er wordt zelfs gesteld dat we steeds meer paarden fokken die van nature (door hun zelfhouding) erg geschikt zijn voor stanggebruik. 8)7


Wauw echt? Dat is wel ziek eigenlijk :') := Ze proberen achter de schermen echt heel hard om zelf niet te hoeven veranderen maar de denkwijze van anderen te veranderen. Hoe narcistisch :') :=
Niet narcistisch, vooral oerconservatief. :))

Vind het ook bijzonder dat hij het bij punt 3 heeft over 'vrije beweging en oefening' en vervolgens zegt 'elke dag trainen kan voldoende zijn.' Staat haaks op die eerste zin, maar hé. :') Verder vind ik het artikel vooral een hoog 'wij van WC-Eend' gehalte hebben vanuit de KNHS.

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel er van het oorspronkelijke interview 'lost in translation' is om binnen de narratief van de KNHS te passen.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:54

pol013 schreef:
Of je bekijkt het zo: het is fijn dat we ook voor sport paarden blijven hameren op de basis behoeftes. Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat dat voor een sportpaard anders is en dit artikel benadrukt nogmaals dat dat eigenlijk niet zo is.

En geen tralies maar open wanden tussen stallen is al best vooruitstrevend als je kijkt naar de huidige Standaard en voor paarden die nog wat uurtjes op stal staan al een flinke welzijn verbetering! Vooral met de insteek die ze er bij hebben: ze worden dapperder, wat weer veel mensen zal aanspreken.

Ook het stuk over het rennen. Veel mensen zullen ze dan binnen willen zetten maar dit artikel wijst je er juist op dat je ze dan méér buiten moet zetten.

Kortom ik ben wel positief over het artikel. Maar dag ligt blijkbaar wel aan hoe je het leest.
(En hier staan de sport paarden 24/7 buiten)

Narya: correcte training wordt hier toch beschreven als de basis van de basis? En dan in dit geval aangeleerd op basis van de leer principes van het paard? Wat kan daar nou weer nis mee zijn? Het lijkt mij bijzonder zinvol om een paard in de basis te leren in onze wereld te functioneren voor een fijne toekomst. En om ze dat op een passende constructieve manier te doen.


Eigenlijk heb je daar helemaal gelijk in.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:58

Dit is volgens mij een wat ongelukkige samenvatting uit een uitgebreider artikel.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:00


Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:07

Er zijn inderdaad wel een paar uitspraken van McLean die ook in het verkorte artikel op de website overgenomen had mogen worden.

"Maar nogmaals, die mentale balans en zekerheid zijn soms wat dun bij de gevoelige topsportpaarden. Dit maakt het extra essentieel om aan hun basisbehoeften te voldoen, die weer die stabiliteit geven. Ik heb het idee dat nog niet veel mensen in de sportwereld dit begrijpen, helaas. "

"We moeten er vanaf dat we menen dat ze alleen een veilige, comfortabele stal en schoon stro nodig hebben. Dat is goede verzorging, maar niet noodzakelijk goed welzijn. "



Overigens slaat de KNHS dan weer in een artikel over "Welzijn en het gebruik van paddocks" de plank mis met het benoemen van het plaatsen van een spiegel als "surrogaat vriendje" voor je paard.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:18

Uit dit artikel blijkt weer dat er nog heeeeeel wat moet gebeuren in de paardenwereld haha.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:23

Odysseus schreef:
Er zijn inderdaad wel een paar uitspraken van McLean die ook in het verkorte artikel op de website overgenomen had mogen worden.



Dit deel uit het artikel wordt ook totaal aan voorbij gegaan:





    Paarden een deel van de dag buiten zetten is daarom essentieel voor de balans tussen leven en werken. Het verrijkt hun dag en geeft ze de kans om die zelf in te vullen en eigen keuzes te maken. Als dit niet mogelijk is, is contact maken met andere paarden over de omheining en ze aanraken wel het minste wat je ze kunt bieden.
    Aanraking is de basis van veilige hechting van een paard en is cruciaal voor hun mentale zekerheid, zelfs essentiëler dan eten. Mensen moeten leren dat paarden echt sociale dieren zijn. Dit is een waarheid waar je niet omheen kunt. Een paard dat niets te maken wil hebben met andere paarden, wordt geboren uit slecht management.

Zegt in mijn ogen wel iets over de manier van denken van degene die de samenvatting maakt en publiceert.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:26

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:
Sociaal contact 'tussen de stalwanden'?
Ik mis toch wel héél erg gewoon vrij contact, op de wei. En ja, dat kan ook met sportpaarden.

Echt zeg, dit was het eerste wat ik ook dacht.
Wauw jippie contact met een wand ertussen, wauuw geweldig....not
gewoon de wei in die dieren, sportpaarden zijn net paarden


Dit is in aanvulling op weidegang/paddock met soortgenoten.
Dus voor het deel van de tijd dat het paard op stal staat.

Popstra
Berichten: 13778
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:32

Weet je waar ik zo moe van word?
Dat er altijd maar word gesuggereerd IEDER sportpaard gansedag enkel maar tussen 4 muren staat!! :O
Laatst bijgewerkt door Popstra op 08-02-23 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt