Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:22

zet 10 shetlanders in een paddock met 1 stroomdraadje op 1.20 hoog, en zet 10 KWPNers in een paddock met 1 stroomdraadje op 1.70. Mag jij raden in welke paddock na 2 uurtjes nog de meeste dieren staan.....
Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen, maar shetlanders (en de Welshjes ...hihi) zijn vaak wel wat ondernemend en ondeugend aangelegd.
Net zoals een haflinger en andere koudbloeden, vaak meer aanleg hebben om dik te worden dan een KWPNer (en ja, ook daar zijn uitzonderingen en bestaan magere dieren in natuurlijk)

Ik heb een vos.....daar zeggen ze ook altijd van: Vossen en valen, zijn donderstralen.
Er zullen ook best hele brave vossen zijn, maar de meeste zijn wel iets speciaal/ondeugend.

Anoniem

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:24

Met als grootste verschil dat bepaalde rassen op bepaalde (karakter)eigenschappen gefokt worden en vossen niet. :+ Ik merk echt 0 verschil tussen vossen en andere kleuren paarden, maar wel degelijk tussen diverse rassen.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:24

Onali schreef:
Ik vind dat gewoon zo'n domme opmerking.
Alle fjorden zijn dik, haflinger luisteren niet, op trekpaarden kan je niet rijden enz enz.


Werkelijk? kom op zeg, waar maak je je druk over. Pak een bier en je hebt weer plezier. Een leven zonder humor is erg triest.
Laat ik het zo zeggen: Ik vindt jou jouw reactie heel bijzonder.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:27

Mkango schreef:
Met als grootste verschil dat bepaalde rassen op bepaalde (karakter)eigenschappen gefokt worden en vossen niet. :+ Ik merk echt 0 verschil tussen vossen en andere kleuren paarden, maar wel degelijk tussen diverse rassen.


dat sowieso. Ik heb wel eens begrepen dat bij een vos de zenuwen dichter op de huid liggen waardoor ze vaak wat gevoeliger (letterlijk dus) zijn.
Nu heeft mijn pony daar niet echt last van, die is dan wel echt weer ondeugend.
Maar mijn vorige paard, was ook een vos, en die was wel ook echt heel gevoelig en sensibel. Zo hebben vosmerries vaak ook wel een bepaalde "naam". En klopt helemaal wat je zegt, een vos wordt niet op eigenschappen gefokt hoor, dus het zal soms ook best toeval zijn.

Met rassen heb je idd vaak wel echt bepaalde eigenschappen die een beetje door komen.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:35

@Sky_as maar een draadje op 1.20 is ook niet eerlijk, tenzij de stokmaat van alle shetten 1+ meter bedraagt. En dan nog, als ze hun hoofd omlaag doen komen ze daar gemakkelijk uit. Dan moet je de draad al op schofthoogte zetten wil je het een ietwat eerlijkere uitdaging maken. Ik heb zelf een draad op 20 cm van de grond, dan 50 cm en dan rond de 90/95 cm. Mijn shetten zijn 85cm. De hoogste stappen ze onderdoor, de laagste overheen. De middelste zouden ze overheen springen. En laat ik de middelste weg, dan stappen ze er gewoon tussendoor. _O-
Mijn shetjes zijn twee vossen, de ene heeft als hij niet wil schijt aan al mijn commando's. De andere is overgevoelig en reageert al bij het minste of geringste.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:56

een draadje van 1.20 bij een shetlander, is net zo eerlijk als een draadje op 1.70 (of 1.80) bij een paard van ca. 1.65.
Het gaat erom, dat de shetlanders inderdaad er onderdoor zullen gaan. En het gros van de KWPNers, komt gewoon überhaupt niet snel in de buurt van dat draadje (zeker niet als er stroom op staat), dat was meer mijn punt :-).
Ze zijn veel slimmer/ondernemender, net hoe je het wilt noemen. Ik hou van shetlanders! Maar goed, van shetlanders en geiten leer je meestal schelden :p

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:02

Daar ben ik het niet mee eens, aangezien dat voor het gros van de kwpn'ers die rond de 1.70 zitten meestal inmiddels. In ieder geval van alles wat ik zie zijn ze eerder 1.70-1.75 inmiddels ipv 1.65. En dan nog zit voor de shet dan de draad 20 cm hoger dan hun schoft en voor de kwpn maar 5 cm hoger. En rekening houdende met de neklengte zou dan bij een kwpn eerder de draad op 1.80 of zelfs 1.90 (bij een kwpn van 1.65) gezet moeten worden, want ik neem aan dat een kwpn'er ook nog eens een langere nek heeft waardoor het hoofd hoger gedragen wordt. Of bij de shet de draad op 1.05 zetten, 1.20 is echt hoog hoor voor een shetlander. Dat is ook rond de gemiddelde schofthoogte van een grote shetlander. Maar een shetlander zal er inderdaad sneller proberen uit te breken.

Avalanche

Berichten: 16156
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:07

Voor de warmbloeden heb ik een draad op 60 cm en op 1.20 (en soms hoger als ik denk dat ze eroverheen gaan springen.
Voor mijn Shetter vroeger had ik schapengaas, draadje op 40 cm, 60 cm 80 cm en een meter. En pa heeft op een gegeven moment een soort poort gemaakt van 2 landhekken en ook schapengaas en draadjes zodat je het klootzakje niet gelijk kwijt was zodra je het hek opendeed :')

Anoniem

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:14

Misschien moeten we het voorbeeld van Sky_as ook niet zo letterlijk nemen, Jorex. :')

Echwel

Berichten: 12475
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:19

Mkango schreef:
Misschien moeten we het voorbeeld van Sky_as ook niet zo letterlijk nemen, Jorex. :')

Nou dat
Draadje op 10cm dook meneer bij ons nog onderdoor met zijn dikke manen.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:20

Laten we wel wezen, als er een verhaal is over een over / onder / door de afrastering ontsnapt paard, kun je 99% zeker zijn dat het een koudbloed betreft en 90% zeker dat het een pony is, waarvan de kans het grootst is dat het zo'n klein etterballetje is :=

En rooie katten zijn ook vaak irritanter ondernemender, net als vossen inderdaad O:)

Avalanche

Berichten: 16156
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:21

Echwel: Daarom had ik ook schapengaas :') dat was uit nood geboren :')

Echwel

Berichten: 12475
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:23

Avalanche schreef:
Echwel: Daarom had ik ook schapengaas :') dat was uit nood geboren :')

Bij ons nam hij een aanloop.
Voorbenen naar voren en gleed zo op buik onder het draad door.

Ooit zei iemand tegen mij.
Als je wil leren vloeken, neem een shet :D
Laatst bijgewerkt door Echwel op 08-02-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:23

Hier zijn we vorig jaar ook uit pure wanhoop maar voor schapengaas gegaan voor de mini.... die etterbal ging steeds door alle draden heen, je staat vooraan te repareren en achteraan trekt ze de hele zooi er weer uit.... en dan heb ik draden op elke 25-30 cm hè, lint, draad, koord..... en palen om de 3 meter. Met een gangetje accepteert ze die ene tik van de stroom wel {:)-:(

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:27

Ik ben voor gaas gegaan van 160 hoog, voor jawel mijn springknollie.
Die als het kon er ook vrolijk onderdoor kroop :+

Bij lint testte hij mooi met zijn tastharen hoeveel stroom er op stond en wanneer de tikken waren.
Tik...tik...tik-eronderdoor.
Maar als het hem uitkwam sprong hij ook.
Wat veel mensen hebben op een 60 cm onderste draad 120 bovenste was duidelijk niet voldoende :))

Maar goed stinkertje van 146 frot ook zijn dikke manen onder een draad van 60 cm.
Ook daar een onderste draad van 25 cm nodig.

Gezien deze ervaringen wil ik geen shetten ...deze zijn al houdini genoeg :P

Avalanche

Berichten: 16156
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:30

Echwel schreef:
Avalanche schreef:
Echwel: Daarom had ik ook schapengaas :') dat was uit nood geboren :')

Bij ons nam hij een aanloop.
Voorbenen naar voren en gleed zo op buik onder het draad door.

Ooit zei iemand tegen mij.
Als je wil leren vloeken, neem een shet :D

Zo brutaal was de mijne nog niet :') Maar ons schapengaas stond wel flink strak en dat was nodig ook _O- elke paar dagen nog even checken hoe strak uiteraard :j

Je moest wel vooral zorgen dat het boven én onder goed aangespannen was, anders nam ie idd een aanloop en dan stond hij weer bij de buren. Hij ging wel nooit ver, want de buren hadden appelbomen :D

Echwel

Berichten: 12475
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:33

Oh en als mijn oudste dochter en ik op buitenrit gingen en dan opeens
Klikkerdieklak van dat kleine etter achter ons hoorden :')

Avalanche

Berichten: 16156
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:37

Geboefte is het :') werkelijk.

Echwel

Berichten: 12475
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:37

Avalanche schreef:
Geboefte is het :') werkelijk.

Maar met onze jongste en andere kinderen goud waars

Onali

Berichten: 18491
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:38

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd vanwege schenden copyright
Laatst bijgewerkt door Muiz op 08-02-23 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

miereneter

Berichten: 2582
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:48

Mkango schreef:
[Regel 1 op internet: alles wat je letterlijk kúnt nemen en uit z'n verband kunt trekken, zúl je ook letterlijk nemen en uit z'n verband trekken. :')

Maar ik vind het ook niet kunnen hoor, dit escape shamen van die Shet. :n :') Het had net zo goed een tinker geweest kunnen zijn:


_O-

Rocamor

Berichten: 10937
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:51

Die shetter had gelijk, de wei van de buren was echt veel groener

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8352
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:38

Ik zou jullie vooral allemaal willen adviezeren om een lekker drankje te pakken, rustig te gaan zitten en het eens niet zo serieus te nemen.
En vooral om elkaar daarbij gewoon in waarde te laten.

Avalanche

Berichten: 16156
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony moet uit hek bevrijd worden na mislukte uitbraakpoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:14

Ik denk dat de meeste mensen hier absoluut niet serieus zijn, Muiz :)

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:57

t'is ook wel sneu als overal om je heen zulk heerlijk gras lijkt te staan en bij jouzelf sta je in de blubber te trappen met nog anderhalve grasspriet. Beestje is er nog genadig afgekomen. Moet je voorstellen dat hij eroverheen was gekomen en naar dat grote kruispunt erachter was gegaan met tig auto's. Inderdaad maar hopen dat er wat aan het hek gedaan wordt.