Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:25

Bedoel je dat de productie dieren het toch al slecht hebben dus dat dat niet zoveel meer uitmaakt? -O-

Happinez

Berichten: 8379
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:28


pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 00:09

Ik haak hier af. Het heeft allemaal niks meer met de wolf te maken. Aju

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 00:52

Happinez schreef:
Nikass, nee ik bedoel dat het aantal dieren wat helaas al niet buiten komt alleen maar groter word. :roll:



Nikass schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/7892900/schie ... nen-wolven

Hier wek je mijn sympathie niet mee -O-

Hiermee mijne ook niet uit een Wob document
[ Afbeelding ]


Over hoeveel dieren die daadwerkelijk minder (hoeveel minder?) buiten komen heb je het dan? En hoe verhoudt zich dat met de wolf als je die weer ouderwets uitroeit?

*Ik heb geen idee wat voor document je daar plaatst? Ik kan er niets zinnigs uit opmaken. Waar gaat het over?

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:00

Het alternatief voor hoe het nu gaat is volgens mij een nul stand. Wat betekend dat er telkens opnieuw wolven geschoten moet worden die toch niksvermoedend het nulstand gebied in wandelen. Want ja, er komen telkens wel weer nieuwe wolven vanuit Dld.

Maar goed, ik kan me ook vinden in de frustratie over de huidige situatie. Al die aanvallen op het vee, niet meer normaal je dieren buiten kunnen zetten. Dat is nogal wat.
Je kan van zo’n oude pony wel zeggen (was mijn eerste gedachte) dat die als oud dier een natuurlijke prooi is op zich. Maar dat zou zo zijn als de pony in het wild leefde.
Het punt is gewoon dat wolven niet het onderscheid kunnen maken tussen wilde en gehouden dieren.

Ben onderhand wel heel benieuwd naar een reactie vanuit wolvenprotocol.. want dat in Drenthe steeds opnieuw aanvallen zijn op vee is volgens mij voldoende om dat protocol in werking te zetten.
Enige wat ik kan bedenken waarom dat niet gebeurd is omdat er onvoldoende medewerking is aan wolfwerende omheiningen plaatsen waardoor niet voldoende kan worden aangetoond dat wolf ondanks de genomen voorgeschreven maatregelen alsnog op vee jaagt en daarmee probleemgedrag laat zien.
Maar ja dat verzandt dan wel in een soort ‘loop’ en hoe lang blijft dat duren?

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:12

Probleem is niet alleen dat er wolven vanuit omringende landen bijkomen, maar ook dat de gevestigde wolven zich heel snel voortplanten. Een wolf krijgt meestal jaarlijks zo'n 4/5 welpen. Een hert of ree meestal maar 1 of hooguit 2. Dus die zullen snel uitsterven hier.
Blijft over zwijnen. Maar die zijn een moeilijker prooi dus het vee en de hobbydieren zullen nooit echt veilig meer zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:26

Dat is totaal ongefundeerd.
Vooralsnog worden er heel wat herten en reeën geschoten, dus misschien eens wat minder prooi voor de neus van de wolf wegkapen. Van uitsterven is absoluut geen sprake voorlopig.

Marigold: ik denk dat dat lang gaat duren, want bij deze overheid duurt alles lang.. probleem worden niet opgelost. En hoewel ik zeker de urgentie snap voor de Drenten, zullen ze in Groningen mogelijk andere prioriteiten hebben waar ze al meer dan zes jaar op wachten. En zo zijn er nog wat meer dossiers :roll:

Misschien dat er uit de PS verkiezingen wel een signaal naar voren komt.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:53

Nikass schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/7892900/schie ... nen-wolven

Hier wek je mijn sympathie niet mee -O-

Ik ben niet anti of pro wolf.

Maar! Als ik bij mijn weide een wolf achter mijn dieren aan zie jagen, nou ik denk dat ik het ook zou doen ( als ik een geweer had dan he haha).
Puur uit bescherming voor mijn eigen dieren.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:39

Even uit het andere topic gekopieerd.
Bij Loenen is een veulen van 2 dagen oud gepakt.
Aan de restanten te zien lijkt het me geen shetlandveulentje geweest te zijn.

meganvr schreef:
Veulen van 2 dagen oud gepakt…
Foto even zo gedaan aangezien je de restanten van t veulen kan zien :)
Spoiler:
[ [url=m/VRxom6.jpg]Afbeelding[/url] ]


kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:59

tienus63 schreef:
Even uit het andere topic gekopieerd.
Bij Loenen is een veulen van 2 dagen oud gepakt.
Aan de restanten te zien lijkt het me geen shetlandveulentje geweest te zijn.

meganvr schreef:
Veulen van 2 dagen oud gepakt…
Foto even zo gedaan aangezien je de restanten van t veulen kan zien :)
Spoiler:
[ [url=m/VRxom6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja dat was degene uit de buurt van Loenen. Maar de eigenaresse heeft oa tinkers

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:23

Nikass schreef:
Dat is totaal ongefundeerd.
Vooralsnog worden er heel wat herten en reeën geschoten, dus misschien eens wat minder prooi voor de neus van de wolf wegkapen.



Het gaat om duízenden.

Vergelijk met slacht is imo volledig terecht want het gaat bij die boze wolf om dierenleed toch?
Ik zie hier jaarlijks tietallen vrachtwagens met varkens uit NL voorbjj komen. Matig leven, dan 2500 km op transport als sardientjes in blik met slacht als einddoel. En denk nu niet dat die arme dieren bij dat slachthuis aankomend niet weten waar ze aankomen.
Maar nee, dat zien we niet aan de ham in het schap. Die wólf, dát is de boosdoener (omdat de heldhaftige jager met een kanon de natuurlijke prooi voor de neus wegschiet).

Nee, de wolfberichten hier zijn emotionele opklopperij die een evenwichtige aanpak van wat zonder meer een belangenconflict is in de weg staat.

josien_m_
Berichten: 2419
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:08

Waarom blijf je vergelijken met slachtdieren? Om aan te tonen dat de mens de grootste moordenaar is?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:27

Waarom blijf je beweren dat een wolf een moordenaar is?

sterregoud
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:51

Het tinker veulen in Loenen stond in de kudde, met een grote hengst.
En toch is ze nu dood….

Dat verhaaltje, van in de kudde, zijn ook de kleintjes beschermd klopt dus ook al niet.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:53

Nikass schreef:
Dat is totaal ongefundeerd.
Vooralsnog worden er heel wat herten en reeën geschoten, dus misschien eens wat minder prooi voor de neus van de wolf wegkapen. Van uitsterven is absoluut geen sprake voorlopig.


Het gaat vooral om de jonge aanwas, de kalveren, die zijn een gemakkelijke prooi voor wolven.
En voor wat betreft de jacht: ik heb geen cijfers maar ik heb nog nooit zo weinig schoten gehoord als het afgelopen half jaar. Dus ik weet bijna zeker dat er in mijn omgeving minder gejaagd wordt. En ik vermoed dat dat met de aanwezige wolven te maken heeft. Een roedel krijgt hier in de buurt al vier of vijf jaar op rij een nest. Dus ik denk echt dat het beleid is.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:21

sterregoud schreef:
Het tinker veulen in Loenen stond in de kudde, met een grote hengst.
En toch is ze nu dood….

Dat verhaaltje, van in de kudde, zijn ook de kleintjes beschermd klopt dus ook al niet.

Er is in aanvang zoveel onwaarheid verspreid om de gemoederen te sussen.Alsof hengsten wolen aan kunnen. Enz enz. Op de Duitse Franse en Italiaanse sites kon je toen al lezen dat het heel anders in elkaar steekt. Hier maakten ze ons nog wijs dat de ezels de kudde zouden beschermen en in Belgie waren er al meldingen van dode ezels. Nu is men al weer bezig met de introductie van de Lynx dat wordt het volgende roofdier waar we mee moeten gaan dealen.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:24

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:
Dat is totaal ongefundeerd.
Vooralsnog worden er heel wat herten en reeën geschoten, dus misschien eens wat minder prooi voor de neus van de wolf wegkapen.



Het gaat om duízenden.

Vergelijk met slacht is imo volledig terecht want het gaat bij die boze wolf om dierenleed toch?
Ik zie hier jaarlijks tietallen vrachtwagens met varkens uit NL voorbjj komen. Matig leven, dan 2500 km op transport als sardientjes in blik met slacht als einddoel. En denk nu niet dat die arme dieren bij dat slachthuis aankomend niet weten waar ze aankomen.
Maar nee, dat zien we niet aan de ham in het schap. Die wólf, dát is de boosdoener (omdat de heldhaftige jager met een kanon de natuurlijke prooi voor de neus wegschiet).

Nee, de wolfberichten hier zijn emotionele opklopperij die een evenwichtige aanpak van wat zonder meer een belangenconflict is in de weg staat.

Nee die dieren hebben geen idee waar ze aankomen of waar ze heengaan.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:37

Rizette schreef:
sterregoud schreef:
Het tinker veulen in Loenen stond in de kudde, met een grote hengst.
En toch is ze nu dood….

Dat verhaaltje, van in de kudde, zijn ook de kleintjes beschermd klopt dus ook al niet.

Er is in aanvang zoveel onwaarheid verspreid om de gemoederen te sussen.Alsof hengsten wolen aan kunnen. Enz enz. Op de Duitse Franse en Italiaanse sites kon je toen al lezen dat het heel anders in elkaar steekt. Hier maakten ze ons nog wijs dat de ezels de kudde zouden beschermen en in Belgie waren er al meldingen van dode ezels. Nu is men al weer bezig met de introductie van de Lynx dat wordt het volgende roofdier waar we mee moeten gaan dealen.



Ja, ben ook heel benieuwd of ze ook een katachtige werende omheining gaan aanpraten
Want hoe dan?

In dierentuinen zitten de grote katachtigen achter tralies/ glazen wanden. En de iets kleinere katachtigen in metalen kooien.

Moeten we dat ook bij het over gebleven vee gaan doen?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:30

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:41

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:
Dat is totaal ongefundeerd.
Vooralsnog worden er heel wat herten en reeën geschoten, dus misschien eens wat minder prooi voor de neus van de wolf wegkapen.



Het gaat om duízenden.

Vergelijk met slacht is imo volledig terecht want het gaat bij die boze wolf om dierenleed toch?
Ik zie hier jaarlijks tietallen vrachtwagens met varkens uit NL voorbjj komen. Matig leven, dan 2500 km op transport als sardientjes in blik met slacht als einddoel. En denk nu niet dat die arme dieren bij dat slachthuis aankomend niet weten waar ze aankomen.
Maar nee, dat zien we niet aan de ham in het schap. Die wólf, dát is de boosdoener (omdat de heldhaftige jager met een kanon de natuurlijke prooi voor de neus wegschiet).

Nee, de wolfberichten hier zijn emotionele opklopperij die een evenwichtige aanpak van wat zonder meer een belangenconflict is in de weg staat.

Klopt duizenden herten in de OVP daar is het nog erger want dat gebeurt meestal pas als ze al bijna uitgeteerd zijn en alleen hun kop nog op kunnen tillen anders kunnen de boswachters ze niet raken..................... Maar verder worden er door de provincies op grond van telling vergunningen uitgegeven voor afschot aan de jagers. En dat zijn er bij mijn weten nog nooit duizenden geweest maar vertel misschien weet je meer dan mij en heb je er betrouwbare tabellen van. En die jager krijgt nu geen kans meer in de wolventerritoria maar als jij nou denkt dat het daar voor de dieren van is verbeterd dan vind ik dat een hele vreemde gedachte. Die zou ik dan wel eens willen horen waarom een dier liever door de wolf verscheurd zou worden dan een kogel zou krijgen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:43

De lynx is toch al jaren in bepaalde gebieden in Duitsland en vermoedelijk België?
Enkel is een lynx in de regel veel schuwer dan een wolf

sterregoud, klopt stond gewoon in de kudde.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:16

https://nos.nl/artikel/2388542-duizende ... fgeschoten

Dan hebben we het alleen over de Veluwe.
Ik ken niet alle natuurgebieden, maar weet dat in elk geval in het NH Duinreservaat en in de gemeente Montferland veel reeën/herten worden geschoten.

Oja, en lees ook even het stukje over de invloed van de wolf... :)*
Wie zei ook alweer dat de herten en reeën aan het uitsterven zijn door de wolf..? 8)7

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:01

Dat zei ik. En ik zei niet dat ze nu al aan het uitsterven zijn. Ik maakte alleen een rekensommetje.
En komt bij dat ik het in eerste instantie had over berichten dat op het zuidelijke deel nauwelijks jonge herten waren afgelopen jaar.
En verder heb ik het wat jacht betreft over mijn eigen kleine stukje Veluwe. En daarover zei ik dat er eind 2022 en de eerste maanden van dit jaar echt veel minder schoten te horen waren. Dus ik vermoedde dat ze dat doen omdat er veel wolven zijn in dit gebied. Stuk dat je linkte stamt trouwens uit 2021. Inmiddels hebben meerdere roedels vorig jaar weer een nest gekregen en de paartijd van de afgelopen weken zal ongetwijfeld flinke aanwas betekenen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:08

Las een bericht van Faunabeheereenheid Gelderland dat ze later in 2021 een rechtszaak aan hun broek hadden en dat pas in januari 2022 in het gelijk stelt zijn en weer mochten gaan jagen.
Deze was aangespannen door Faunabescherming, die willen dat het jagen stopt.

Daarnaast is er in seizoen 2021 veel afgeschoten hoefde er in 2022 minder afgeschoten te worden

Overigens waren het flinke aantallen wat helaas nodig was.
Overal zijn er kleinere leefgebieden ontstaan door de vele hekken en wildroosters

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:20

Die hekken en roosters zijn hier ook iets van de afgelopen dertig jaar of zo. Reeën en herten, maar ook vossen gaan er wel overheen. Zwijnen niet. Mooi verhaal: er stond hier een boerderij in het bos. De zeug van die boer kreeg opeens wilde zwijnen-biggetjes. De boer was er zo van ontdaan, dat hij de toenmalige koning Willem III een proces heeft aangedaan, want die had zwijnen uitgezet in het krooondomein. Hij heeft de rechtzaak verloren. ;)