Jeroen Dubbeldam: "Liefde voor het paard maakt je een echte ruiter"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Jeroen Dubbeldam: "Liefde voor het paard maakt je een echte ruiter"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 19:48

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Harry Charles met Balou du Reventon tijdens de Rolex Grand Prix, The Dutch Masters 2023.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Afgelopen weekend zaten Harry Charles en Jeroen Dubbeldam samen rond te tafel om te praten over de sport en haar uitdagingen. "Een goede springruiter is een ruiter die onbegrensde liefde heeft voor zijn paarden," vertelde Jeroen Dubbeldam. "Als je niet dagelijks met 100% passie en inzet met de paarden bezig bent dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk."

De jonge Britse springruiter, die momenteel op kop van de U25 ranking staat, beaamde die uitspraak. "Het vraagt discipline, talent en enorm veel affectie naar je paarden toe. Je moet echt kunnen appreciëren wat de paarden voor je doen."

"Je kan er niet onderuit, in onze sport wordt je vaak met tegenslagen geconfronteerd," gaat Charles verder. "Door het vaak mee te maken ga je er ook intelligent op reageren. Soms verwachten we gewoon teveel van ons zelf, onze paarden, daarom is het belangrijk om je verwachtingen realistisch te houden. Lukt het niet, vergeet dan niet dat er morgen opnieuw een dag is waar je je 150% kan inzetten."

Wijsheid is...
"Het beste advies dat ik mee kan geven aan mijn leerlingen? Je moet echt leren om met liefde met je paarden te werken. Als dat niet het geval is, dan is deze wereld niet voor je weggelegd. Als ruiter moet je durven werken aan je horsemanship, dat wil zeggen dat je moet leren paarden begrijpen in hen gedragingen. Dat is volgens mij ook waar echt succes start. Daarna volgt het beheersen van de skillset van een ruiter... pas nadien kan je met hard werk en doorzetting doorstoten naar de top van de wereld. Je ziet het is een lange weg die te gaan is, een weg die je niet kan bewandelen als je het niet 200% graag doet. Trouwens... niet iedereen vind het even plezant om op het hoogste niveau actief te zijn...het is even plezant op een iets lager niveau, geloof me!"

Volgens Dubbeldam is het overdragen van die wijsheid de job van de wereldtop. "We moeten bovendien durven tonen hoe leuk het is om met onze paarden te werken. Onze sport geniet een grote populariteit, dus dragen wij de verantwoordelijkheid om de mooie momenten ervan te delen met de nieuwe generaties."

Wat hebben paarden je geleerd?
"De Sjiem is het paard dat me echt heel wat heeft geleerd. Hij leerde me dat elk paard anders is en dat je als ruiter het karakter van een paard moet leren aanvaarden. Pas toen ik dat doorhad ben ik met hem kunnen groeien." vertelt Dubbeldam. "Ik moet die woorden bijstaan," vult Harry Charles aan. "Elk paard is anders. Wil je een goede ruiter zijn dan moet je een paardenman zijn, niet een man met paarden. Je moet leren paarden verstaan in hun lichaamstaal en gedragingen. Daarom is het ook belangrijk om veel verschillende soorten paarden te rijden in je jongere jaren..."

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Jeroen Dubbeldam: "Liefde voor het paard maakt je een echte ruiter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:40

Helemaal waar en achter de top ruiter die van zijn paarden houdt staat een groom die net zoveel van de paarden houdt ..

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jeroen Dubbeldam: "Liefde voor het paard maakt je een echte ruiter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:51

Grappig, Albert Voorn zei een jaar of 2 geleden exact het omgekeerde in de Hoefslag, dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:12

Sizzle schreef:
Grappig, Albert Voorn zei een jaar of 2 geleden exact het omgekeerde in de Hoefslag, dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.


Internationale neem ik aan? Niet die van die manage om de hoek vermoed ik

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:24

Jammer genoeg lijkt het alsof vandaag de dag een groot deel van de top meer belangstelling heeft voor het doel dan het middel waarmee dat doel bereikt moet worden. Paarden mogen nauwelijks paard meer zijn omdat men bang is voor blessures, om prestaties te bereiken worden de gruwelijkste hulpmiddelen ingezet.. veel daarvan lijkt weinig meer met liefde voor het paard te maken te hebben, alleen nog met liefde voor de sport.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:29

Sizzle schreef:
Grappig, Albert Voorn zei een jaar of 2 geleden exact het omgekeerde in de Hoefslag, dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.


Los even van houden van, ik denk inderdaad dat als je het paard echt op 1 zet, voor je eigen belangen, je het niet meesleept naar allerlei internationale wedstrijden. Dus ik ben het deels met de stelling die je aanhaalt, eens.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:31

Narya schreef:
Jammer genoeg lijkt het alsof vandaag de dag een groot deel van de top meer belangstelling heeft voor het doel dan het middel waarmee dat doel bereikt moet worden. Paarden mogen nauwelijks paard meer zijn omdat men bang is voor blessures, om prestaties te bereiken worden de gruwelijkste hulpmiddelen ingezet.. veel daarvan lijkt weinig meer met liefde voor het paard te maken te hebben, alleen nog met liefde voor de sport.


En hier is dan een ruiter (2) die voor het tegendeel spreekt. Kunnen we daar dan óók aandacht voor hebben? +:)+

Super dat Jeroen zo deze boodschap zo fanatiek uitdraagt.

Sizzle: mensen kunnen van mening verschillen toch?

Wat betreft dat 'meeslepen'. Ik denk inderdaad dat dat voor veel paarden niet weg gelegd is inderdaad. Er worden dan ook niet veel paarden 'topsport paard'. Zoals ook niet veel mensen wereldreiziger worden.
Als je, zoals jeroen hier aanhaalt, open staat en handelt naar de individuele verschillen kán dat samen gaan denk ik.
Ik heb hier van de 4 paarden er iig 1 staan die dat prima zou kunnen: wereldreiziger zijn. 1 Zeker niet en 2 twijfelgeval.

Ik zou ook doodongelukkig worden van het leven van een floortje dessing maar er zijn dus mensen die daar juist blij van worden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jeroen Dubbeldam: "Liefde voor het paard maakt je een echte ruiter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:04

Mooie nuance Pol, er zijn zoveel nuances.

Ik snap beide uitspraken, maar denk dat de nuances er in missen. Het kan, mits het niet ten koste gaat van het welzijn van het paard en beperkt en gedoseerd denk ik.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:25

Pol, volgens mij zeg ik nergens dat ze geen andere mening mogen hebben?
Ik vond het gewoon opvallend omdat het echt 180 graden de andere kant op is. Ik vond de uitspraak van Albert Voorn onaangenaam, alsof je daarmee zegt dat je dier vergelijkbaar is aan je sportschoenen. Tegelijkertijd zit er wat in. Je kunt geen topsport doen zonder schade.