Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geke fan ‘e Beijemastate (Beart 411) met pensioen

 
Profiel   

Phryso
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Tijdens de Subtop wedstrijd van de Horses2fly KFPS sportcompetitie finale beleefde Geke fan ‘e Beijemastate Ster Sport Elite AA (Beart 411) haar allerlaatste wedstrijd op het hoogste niveau. De merrie gaat met pensioen na een indrukwekkende sportcarrière in de dressuur.

Van net beleerd tot Grand Prix
Geke begon als driejarige onder het zadel, met Marsja Dijkman als amazone. De combinatie heeft samen alle klassen doorlopen tot aan het allerhoogste niveau: de Grand Prix. "Vrij kort nadat we een combinatie werden, hebben we deelgenomen aan de Euro Friesian Cup, die we wonnen. Ondanks het vroege succes hadden we niet meteen een klik", vertelt Marsja lachend. "Ik vond haar in het begin best wel stug, maar dat is helemaal goed gekomen tussen ons!"

Op hoogtepunt stoppen
Fokker en eigenaresse Petra Hofma is ontzettend trots op haar merrie. "Het doel was om een Friese merrie te fokken die mee zou kunnen komen met de hengsten in de sport. Dat is dubbel en dwars gelukt!" De twaalfjarige Beart 411-nakomeling stopt op haar hoogtepunt en gaat nu een tweede carrière tegemoet als fokmerrie. "We hebben echt ontzettend veel mooie momenten en titels meegemaakt, maar het winnen van de Euro Friesian Cup was voor mij wel bijzonder, want het was de eerste keer dan ik verrast werd door haar. Ik vond haar altijd al een goed paard, maar het is heel leuk wanneer dat wordt bevestigd", aldus Petra.

Fijne samenwerking
De samenwerking tussen Petra en Marsja kwam eigenlijk per toeval tot stand. "Ik kwam bij Petra op stal te staan met mijn paarden toen ze een ruiter voor Geke zocht", vertelt Marsja. "Zodoende zijn we onze samenwerking gestart en dat is eigenlijk altijd heel goed gegaan. We kunnen goed over Geke en haar training praten, maar tegelijkertijd laat ze me ook mijn gang gaan." Petra vult aan: "We vinden elkaar in onze visie op paarden en hoe wij vinden dat een paard hoort te bewegen en trainen. Het is heel goed geslaagd allemaal."

Van ‘dramzak’ tot familiepaard
Zo moeiteloos als Geke nu door de baan danst, zo drammerig en onzeker was ze in haar jongere jaren. "Ze was best wel een pittig paard, ik had mijn handen soms vol", aldus Marsja. "Met de tijd is dat echt veranderd, ik herken het helemaal niet meer terug. Ze liep vol vertrouwen mee in de Friesian Proms afgelopen jaar en ik kan mijn kleine dochter er nu op zetten. Daarnaast is ze ook een heel vrolijk en werkwillig paard, ze doet altijd haar oortjes erop en gaat er vol voor." Petra kan zich helemaal vinden in de beschrijving van Marsja. "Geke was altijd best wel een dramzakje. Ik heb haar nooit gereden, maar wel altijd alle verzorging eromheen gedaan, en bijzonder hoe ze dan toch altijd een blijk van herkenning geeft. Ze komt als ik fluit, dat is echt typisch Geke."


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 11:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen