Paardensector: voer open dialoog met samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Paardensector: voer open dialoog met samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 11:24

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


De Sectorraad Paarden wil af van dierenactivisten die met 'onjuiste informatie de politiek en media willen overtuigen van hun eenzijdige en extremistische standpunten ten opzichte van de omgang met paarden'. Die wens blijkt breed te leven in de sector.

Al meer dan 16.000 mensen zetten hun handtekening onder een online petitie met de oproep voor een open en eerlijke dialoog over dierenwelzijn. "Laat je stem horen voor dialoog en tegen polarisatie", staat boven de petitie.

Monique van Hal van de werkgroep publieke opinie van de Sectorraad Paarden is nauw betrokken bij de petitie. "Regelmatig zien we berichten in de media en boodschappen richting de politiek over het welzijn van paarden, die geen recht doen aan hoe wij er als paardenliefhebbers naar kijken en hoe wij met onze paarden omgaan."

Van Hal constateert dat een aantal partijen structureel en regelmatig zulke berichten en boodschappen naar buiten brengt. "Ze gaan daarbij heel georganiseerd en gericht te werk." Ze geeft aan dat bijvoorbeeld fragmenten uit onderzoeken worden gebruikt zonder de complete context erbij. En soms verspreiden activisten bewerkte foto's of foto's uit andere landen die een vertekend beeld geven.

Het ongenoegen daarover leeft sterk in de sector, geeft Van Hal aan. "Dat gevoel willen we met deze petitie kracht bij zetten. We gaan graag het gesprek aan over dierenwelzijn en het kan altijd beter. Maar het moet wel een gesprek zijn op basis van de juiste informatie."

De sector staat volgens Van Hal open voor debat en dialoog over de wijze waarop wordt omgegaan met de paarden. "Maar ook die discussie willen we voeren met de juiste informatie. We zeggen niet dat alles goed is, maar we willen wel op basis van eerlijke feiten in gesprek gaan over hoe de paardenhouderij een plek in de maatschappij kan behouden", benadrukt ze.

Jumping Amsterdam
Sommige activisten gaan een stap verder door hippische evenementen te verstoren. Jumping Amsterdam kreeg daar in 2008 mee te maken, toen twee activisten ervoor zorgden dat de finale moest worden stilgelegd. In 2023 waren activisten dat opnieuw van plan, maar beveiligers wisten hen tegen te houden.

Zulke acties schieten hun doel voorbij, stelt directeur Irene Verheul van Jumping Amsterdam. "Tijdens zo'n sportevenement kan zoiets heel gevaarlijke situaties opleveren voor paarden en ruiters."

Verheul benadrukt dat ze voor een discussie is over dierenwelzijn. "Bij paardenhouders staan hun band met het paard en het welzijn van hun dier altijd op 1, maar er is ook altijd ruimte voor verbetering. Als daar vragen over zijn, is het heel goed om daar een gesprek over te voeren. Maar activisten staan daar meestal niet voor open. Ze willen met het verstoren van het evenement enkel een podium krijgen."

De Jumping Amsterdam-directeur legt uit dat er tijdens hippische evenementen altijd veel aandacht is voor dierenwelzijn. "Het gaat om topsport. Dan moeten er duidelijke randvoorwaarden zijn." Bij Jumping Amsterdam worden daarom bijvoorbeeld alle paarden bij binnenkomst gecontroleerd door een dierenarts of ze gezond zijn, en 'fit to compete'.

De paarden verblijven verder in goede stallen die niet toegankelijk zijn voor publiek, zodat ze rust krijgen als ze niet in de piste hoeven te zijn. Bovendien is er een dopingarts en checken stewards de diergezondheid tijdens het evenement.

Jumping Amsterdam hecht er veel waarde aan om bij buitenstaanders een goed beeld te schetsen. De organisatie liet al journalisten, politici en kritische dierenartsen een kijkje nemen achter de schermen. "We willen graag laten zien dat onze zorg uitgaat naar de paarden", zegt Verheul. Andere hippische evenementen doen dit ook, weet ze.

Verdraaide beeldvorming en framing
De sectorraad lanceerde de petitie vorige maand tijdens de hengstenkeuring van KWPN in Den Bosch. Duizenden paardenliefhebbers ondertekenden daarna de petitie. Nu, ruim een maand later, komen nog dagelijks handtekeningen binnen, constateert Van Hal. "Het gaat erg goed", zegt ze. "We krijgen heel veel positieve reacties. Je merkt dat de mensen iets willen doen tegen verdraaide beeldvorming en framing."

De sectorraad wil de petitie later met de handtekeningen later dit jaar aanbieden aan het kabinet. De plannen zijn nog in ontwikkeling, maar het is de bedoeling dat het daar niet bij blijft. Rond die aanbieding komen er activiteiten waarbij de paardenhouderij in gesprek gaat met de maatschappij.

Ook verantwoordelijkheid van ondernemer zelf
Goede communicatie is volgens Van Hal niet alleen een taak van de sectorraad. "Wij gaan vanuit de sectorraad naar de politiek. Maar om maatschappelijk draagvlak te houden, mag het daar niet bij blijven. Iedere paardenhouder moet daar ook zelf in diens eigen omgeving een bijdrage aan leveren."

Van Hal gelooft dat elke paardenhouder moet kunnen uitleggen wat hij of zij doet en waarom. "Lang niet alles gaat goed in de paardenhouderij, maar we moeten met elkaar meer zichtbaar maken dat we het welzijn van de paarden op 1 zetten."

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardensector: voer open dialoog met samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:36

Die laatste zin inderdaad, uitleggen wat je doet en waarom en hoe dat is voor een paard.

Altijd goed ook om daar zelf over na te blijven denken en kritisch naar te blijven kijken.

En dan maar hopen dat de ontvanger er voor open staat en niet het (voor)oordeel al klaar heeft.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:43

Als je het zo formuleert: "dierenactivisten die met 'onjuiste informatie de politiek en media willen overtuigen van hun eenzijdige en extremistische standpunten ten opzichte van de omgang met paarden"

ben je al af hoor. Ze hebben er duidelijk geen reet van begrepen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardensector: voer open dialoog met samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:44

In mijn ogen niet, ik ben het ermee eens dat de activisten onjuiste informatie verspreiden.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:36

Dat is wat dierenactivisten ook al járen doen in de bioindustrie.
Nu merken de paardenhouders het zelf.
Gaat alles goed. Nee zeker niet.
Is er ruimte voor verbetering, ja heel veel.
Maar is alles zo slecht als die activisten opsommen, bij lange na niet.
Die pakken iets wat fout gaat eruit en doen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:43

DuoPenotti schreef:
Dat is wat dierenactivisten ook al járen doen in de bioindustrie.
Nu merken de paardenhouders het zelf.
Gaat alles goed. Nee zeker niet.
Is er ruimte voor verbetering, ja heel veel.
Maar is alles zo slecht als die activisten opsommen, bij lange na niet.
Die pakken iets wat fout gaat eruit en doen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.


Maar nu neem je de echte hardcore extremisten. Er zijn ook activisten die simpelweg vinden dat we er niet op moeten zitten want: schade, onnatuurlijk, etc. Daar moeten we dan ook goed antwoord op bedenken. Voor mezelf weet ik het antwoord. Maar nu wordt voor ons geantwoord vanuit een organisatie die zoveel mogelijk van ons vertegenwoordigen. Hoop dat het een beetje een goed antwoord is.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:49

Wat jij noemt vind ik hardcore.
Want er op gaan zitten is naar mijn idee zo fout niet.
Uiteraard met passend tuig en ook bedenken mijn paard doet iets niet, waarom is dat?
Maar dat doen gelukkig ook erg veel ruiters.

Ook dan kun je de excessen eruit pakken waar een bit door de mond gaat zonder verdere informatie.
Natuurlijk kun je als extremist dan zeggen, ja hij schrok en belande bijna voor een auto, jammer dan moet je maar niet rijden.
Maar goed in de wei is hij tegenwoordig ook niet meer veilig zonder ruiter...als we naar dat groepje groene moeten gaan luisteren die aan de ene kant wil dat ze niet gereden worden en niet opgehokt mogen worden maar aan de andere kant wel wolvenvoer mogen zijn, zijn we snel uitgelu.ld denk ik dan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:04

Hmja maar die mensen vinden ook dat je helemaal niks meer met een paard mag doen tenzij het zonder halster/ bit is en je er naast staat en beseffen tegelijk niet dat het 600kg vluchtdier is.

Begrijpen ook niet dat een paard beweging nodig heeft et. etc.

Het is heel lastig om mensen die zo ver van dieren af staan uit te leggen waarom we doen wat we doen. Maar wel belangrijk denk ik.

En tegelijk ook zeer kritisch blijven naar ons zelf en de sector natuurlijk, want er zijn er nog wel verbeterpunten te halen op het gebied van welzijn.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:11

DuoPenotti schreef:
Wat jij noemt vind ik hardcore.
Want er op gaan zitten is naar mijn idee zo fout niet.
Uiteraard met passend tuig en ook bedenken mijn paard doet iets niet, waarom is dat?
Maar dat doen gelukkig ook erg veel ruiters.

Ook dan kun je de excessen eruit pakken waar een bit door de mond gaat zonder verdere informatie.
Natuurlijk kun je als extremist dan zeggen, ja hij schrok en belande bijna voor een auto, jammer dan moet je maar niet rijden.
Maar goed in de wei is hij tegenwoordig ook niet meer veilig zonder ruiter...als we naar dat groepje groene moeten gaan luisteren die aan de ene kant wil dat ze niet gereden worden en niet opgehokt mogen worden maar aan de andere kant wel wolvenvoer mogen zijn, zijn we snel uitgelu.ld denk ik dan.


Extremisten vind ik overigens de personen die liegen om hun punt over te brengen. Ik bedoel echt mensen die gewoon een mening hebben maar niet koste wat kost dit willen verspreiden met iets wat ze ooit hebben gezien en dit willens en wetens verspreiden.

Ik denk dat namelijk vooral vinden dat een dier het meest gelukkig is een situatie bijna gelijk aan natuur. Ik denk dat met goed onderbouwde argumenten we wel degelijk een goede discussie kunnen aangaan. Maar wel als beide partijen er echt voor open staan. Denk dat beide kanten dat momenteel niet zijn.

En met mensen die echt bot blijven beweren, ja dan maar niet toch. Het is uiteindelijk niet onze verantwoordelijkheid dat zij zich zo verhouden tot een discussie partner. Er zal altijd een groep tegen zijn en we kunnen beter ons richten op de groep sceptici.

We hebben wel verantwoordelijkheid dieren zo goed mogelijk te behandelen en iedereen zo goed mogelijk leren hoe dit te doen.

Wel goed dat dit initiatief wordt opgezet! Hopelijk

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:12

Het is een illusie om te denken dat de mensen met kritiek mensen zijn die ver van dieren af staan, (itt tot jijzelf?) Daarmee doe je hen, maar ook jezelf tekort. Kritiek afdoen als 'zij begrijpen er niks van' en extremisme brengt op de lange termijn niks positiefs, integendeel.

De tijden veranderen en een starre houding en blind zijn voor kritiek in plaats van zorgen serieus nemen betekent het einde van de paardensector. Dus beter om de dialoog écht open te houden, in plaats van ze afschilderen als groene gekkies en doorgaan op dezelfde route.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:15

Mwah..als ze veel onzin beweren die gewoon niet waar is, dan laten ze zelf wel zien ver van dieren af te staan. Hoeven anderen dan niks meer voor te doen.

Open staan voor, en de dialoog open houden moet van twee kanten komen. Laat het daar nu vaak aan schorten. Respectvol discussieren met goede onderbouwing en argumenten lijkt een zeldzaamheid geworden te zijn.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:27

De toon van het bericht getuigd niet bepaald van een open dialoog. Als ik activist zou zijn zou ik niet in gesprek willen als ik meteen beschuldigt wordt van van alles en nog wat.

Beide kanten zijn in mijn ogen even star. Ja, sommige activisten verspreiden onzin, maar sommige topsportpaarden worden ook bar slecht gehouden. Er kan in mijn ogen echt heel veel verbeterd worde in dierenwelzijn. Als daar écht een open gesprek over gevoerd kan worden dan is dat een grote stap vooruit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:32

BaileyMix schreef:
Het is een illusie om te denken dat de mensen met kritiek mensen zijn die ver van dieren af staan, (itt tot jijzelf?) Daarmee doe je hen, maar ook jezelf tekort. Kritiek afdoen als 'zij begrijpen er niks van' en extremisme brengt op de lange termijn niks positiefs, integendeel.

De tijden veranderen en een starre houding en blind zijn voor kritiek in plaats van zorgen serieus nemen betekent het einde van de paardensector. Dus beter om de dialoog écht open te houden, in plaats van ze afschilderen als groene gekkies en doorgaan op dezelfde route.


Ik ga mee met BaileyMix...

Men doet zichzelf een beetje de das om vrees ik.....

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:01

Lijsken schreef:
De toon van het bericht getuigd niet bepaald van een open dialoog. Als ik activist zou zijn zou ik niet in gesprek willen als ik meteen beschuldigt wordt van van alles en nog wat.

Beide kanten zijn in mijn ogen even star. Ja, sommige activisten verspreiden onzin, maar sommige topsportpaarden worden ook bar slecht gehouden. Er kan in mijn ogen echt heel veel verbeterd worde in dierenwelzijn. Als daar écht een open gesprek over gevoerd kan worden dan is dat een grote stap vooruit.


Daar ga ik ook in mee!
Een open dialoog begin je niet met een vooroordeel en een partij alvast in de hoek te zetten.
Als je iemand voor de dialoog al buitenspel zet, gaat het niets worden.

Dit is ook een zin , waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Verheul benadrukt dat ze voor een discussie is over dierenwelzijn. "Bij paardenhouders staan hun band met het paard en het welzijn van hun dier altijd op 1, maar er is ook altijd ruimte voor verbetering.

In sommige gevallen staat geld en prestatie voorop. Wees daar gewoon eerlijk over.
Heb veel "beste vrienden/ maatjes" verkocht zien worden bij een heel goed bod. Dat is niet fout maar je kunt vraagtekens zetten bij de band en het gebruik van het woord maatje.

Er wordt veel gepolijst.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:07

BaileyMix schreef:
Het is een illusie om te denken dat de mensen met kritiek mensen zijn die ver van dieren af staan, (itt tot jijzelf?) Daarmee doe je hen, maar ook jezelf tekort. Kritiek afdoen als 'zij begrijpen er niks van' en extremisme brengt op de lange termijn niks positiefs, integendeel.

De tijden veranderen en een starre houding en blind zijn voor kritiek in plaats van zorgen serieus nemen betekent het einde van de paardensector. Dus beter om de dialoog écht open te houden, in plaats van ze afschilderen als groene gekkies en doorgaan op dezelfde route.


Hele fijne post vind ik dit.

Citaat:
De Sectorraad Paarden wil af van dierenactivisten die met 'onjuiste informatie de politiek en media willen overtuigen van hun eenzijdige en extremistische standpunten ten opzichte van de omgang met paarden'.


Supergoede manier om een open dialoog te voeren inderdaad :') :')



En om het persoonlijk te maken (wat niet per sé hoeft voor deze discussie trouwens, maar het geeft beeld).

Ik ben in de ogen van een aantal bokkers misschien wel extremistisch.

Ik heb een stevige mening over de bio-industrie, ik ben veganist, ik heb een stevige mening over paarden houden en paardrijden... Maar ik kan daar prima gesprekken over voeren met anderen, krijg eigenlijk nooit rare opmerkingen. Heb trouwens ook niet het idee dat ik onjuiste info geef, maar dat terzijde.

Het is goed dat tijden veranderen, en juist dit soort berichten geven aan het dat een écht open dialoog meer nodig is dan ooit. Al kan ik me voorstellen dat als je bv tegen het op een paard gaan zitten bent, je daar niet per se meer over hoeft te praten. Je standpunt gaat dan waarschijnlijk niet meer veranderen. Maar je hoeft je niet star op te stellen in de omgang natuurlijk. :)