Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Maddy Dijkshoorns Boogie de l'Aube onverwacht overleden

 
Profiel   

Eurodressage
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Maddy Dijkshoorn, regerend Nederlands kampioene bij de pony’s, heeft haar toppony Boogie de l’Aube verloren. Hij overleed op 17 maart 2023.

Boogie de l’Aube was een zestienjarige Belgische sportpony van FS Don’t Worry. Zijn moeder was Krizette (v. Varello). Hij werd gefokt door de in België woonachtige Finse Rijka Koljonen.

Denemarken
De vosruin brak door in de internationale ponysport toen hij in eigendom was van de Deense Charlotte Thornby-Nielsen, die tegenwoordig in België woont. De pony maakte zijn internationale debuut met Charlotte's dochter, Emilie Thornby Ffinch, tijdens het CDI Valencia in maart 2016.

De combinatie kwam in 2016 één jaar internationaal uit, zij startten onder andere in Saumur, Compiègne en Le Mans.

Oostenrijk
Daarna werd Boogie verkocht aan de Oostenrijkse ponyamazone Felicita Simoncic. Zij maakten in maart 2018 hun internationaal debuut tijdens het CDI Wiener Neustadt. Zij scoorden hier 69%. Hun jaar werd afgesloten met de 25e plaats tijdens de Europese kampioenschappen voor pony’s 2018 in Bishop Burton en met het winnen van de titel tijdens de Oostenrijkse ponykampioenschappen 2018.

In 2019 werd Felicita’s tweede pony Chantre haar toppony, maar Boogie werd ook uitgebracht. Dit gebeurde in dat jaar tijdens de CDI’s in Wiener Neustadt, Mariakalnok, St. Marghareten en Exloo. De laatste internationale wedstrijd van deze combinatie was in oktober 2019 in Exloo, nadat ze eerder dat jaar de titel met succes verdedigden tijdens de Oostenrijkse ponykampioenschappen 2019.

Nederland
In 2020 verscheen Boogie niet in de internationale rijbanen, hij werd toen naar Dressuurstal Van Baalen gestuurd om te worden verkocht.

In 2021 werd Boogie overgenomen door de Nederlandse Maddy Dijkshoorn. Zij bleef met hem trainen bij Marlies van Baalen. In juli 2021 maakten zij hun internationale debuut tijdens het CDI Grote Brogel in België.

Vanaf daar ging het vol gas. Tussen juli en december 2021 startten zij tijdens de CDI’s in Deauville, Zandhoven, Grote Brogel, Le Mans, Exloo en Aken Indoor.

In 2022 nam de combinatie deel aan wedstrijden in Le Mans, Opglabbeek, Kronenberg, Exloo, Hagen en Meerle. Daarna werden ze geselecteerd voor TeamNL tijdens de Europese kampioenschappen voor pony’s in 2022. Ze wonnen hier zilver met het team en in de Kür op Muziek. De kers op de taart voor deze combinatie was het winnen van de Nederlandse kampioenschappen voor pony’s in 2022.

Vroegtijdig overleden
In 2023 zou Dijkshoorn voor het laatste jaar bij de pony’s uitkomen en ze trapten het jaar af bij het CDI Lier. Hier werden ze tweede, en in de Kür werden ze derde, met scores van rond de 72%.

Helaas kreeg de pony zware koliek. Hij kreeg alle medische zorg en werd geopereerd, maar overleefde het niet.

“Mijn hart ligt nu in duizend stukjes”, schrijft Maddy. “Vandaag moesten we afscheid nemen van mijn once-in-a-lifetime pony Boogie. We hebben alles geprobeerd, maar we konden niets meer voor hem doen. Ik ben erg dankbaar voor alles wat je me gegeven hebt. Je was de beste pony die ik maar kon wensen. Ik ga je missen.”

Dijkshoorn won zeven keer een internationale CDI-proef met Boogie de l’Aube. Maddy heeft nog een tweede pony, Hojvejs Casmir (Spartan x de Noir). Dit jaar maakte ze met Querello (Quaterback x Weltmeyer) ook haar debuut bij de junioren.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen