Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paardenprocessie Hakendover: dit jaar ook weer 25.000 bezoekers?

 
Profiel   

Paardenpunt Vlaanderen
Algemeen

[ img ]
Een ruiter tijdens de Paardenprocessie Hakendover 2006. Foto: Wikimedia Commons


Paasmaandag 2022… Hakendover wordt overspoeld door 25.000 bezoekers voor de jaarlijkse Paardenprocessie. Ook al is de Paardenprocessie van Hakendover de derde grootste processie van Vlaanderen, dit bezoekersaantal overtrof onze stoutste dromen.

Juni 2022…. Paardenprocessie Hakendover krijgt een erkenning als cultureel immaterieel erfgoed. Deze erkenning is een beloning van de jarenlange inzet van alle vrijwilligers die betrokken zijn met de Paardenprocessie.

Paasmaandag 10 april 2023… Met de erkenning van immaterieel cultureel erfgoed op zak kijkt het processiecomité er opnieuw heel erg naar uit om er samen met de dorpsgenoten, de figuranten, de ruiters te paard, de plaatselijke verenigingen, gastgroepen, bedevaarders en bezoekers een fantastische editie van te maken!

Als processiecomité vinden we het belangrijk om te kijken op welke manier we de Paardenprocessie kunnen blijven verbeteren, daarom zal er dit jaar niet enkel een paardengalop zijn op de Tiense berg. Na de paardengalop is het de beurt aan de allerkleinsten, en vindt er aansluitend een ponygalop plaats.


Dit jaar verwelkomen we de volgende gastgroepen:

  • Harmonie Ons Verlangen uit Beverst;
  • De Koninklijke Antwerpse Jachthoornkring;
  • De Sint Norbertusgilde uit Tongerlo;
  • De Sint Antoniusgilde uit Voortkapel (Westerlo);
  • De gilden aangesloten bij de hoge gildenraad.

Uiteraard is onze eigen fanfare Sint-Isidorus ook van de partij, alsook het Sint-Cecilia zangkoor en onze Sint-Sebastiaansgilde. De kerkbeelden, het “levend retabel”, de 100den ruiters te paard, de bedevaarders en de sympathisanten maken de processie compleet.

De processie wordt dit jaar voorgegaan door Marc Fierens, abt van Averbode.

Na de eucharistieviering van 10.00 uur vertrekt de processie naar de Tiense Berg. Daar vindt het hoogtepunt van de processie plaats. Aangemoedigd door de bedevaarders en de bezoekers, galopperen 100den ruiters te paard 3 toeren op de akkers. Na de paardengalop keert de processie terug naar het dorp, waarna de slot zegening aan de kerk waarbij de paarden en ruiters individueel gezegend worden.

Daarna barst het feest los. Bezoekers en figuranten trekken naar de kermis en drinken een glaasje in de plaatselijke horeca en verschillende gelegenheidscafés.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:29 



 
Profiel   

Lijkt me geweldig toch, ik hoop dat er mensen foto’s gaan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 16:42 



 
Profiel   

Mijn zus heeft ooit meegedaan.
Er is ook een jaar geweest dat veel ruiters niet de galop gedaan hebben omdat de akkers veel te slecht lagen en het te riskant was mbt blessures.

Ik zou dit jaar eigenlijk willen gaan met mijn paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 21:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen