Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Europees burgerinitiatief tegen paardenslacht geaccepteerd

 
Profiel   

Nieuwe Oogst
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Europese Commissie heeft woensdag het burgerinitiatief 'End The Horse Slaughter Age' geaccepteerd. In dit initiatief roepen de organisatoren de commissie op om het slachten van paarden te verbieden. Net als het fokken en exporteren van de dieren voor de productie van bont, leer, vlees of medicijnen en andere stoffen.

De initiatiefnemers pleiten ook voor een verbod op langeafstandstransporten van paarden in heel Europa voor de slacht. En ze willen dat paarden worden beschermd tegen overmatig werk of zware training. De organisatoren hebben zes maanden de tijd om handtekeningen te verzamelen. Als een Europees burgerinitiatief 1 miljoen steunbetuigingen ontvangt binnen een jaar uit tenminste zeven verschillende lidstaten, is de commissie verplicht om te reageren.

Eerder was er ook al het burgerinitiatief 'End the Cage Age'. Het werd door 1,4 miljoen Europeanen ondertekend. Dit was een belangrijke aanleiding voor de Europese Commissie om te komen tot nieuwe dierenwelzijnswetgeving. Er liggen nu voorstellen om de mogelijkheid van kooihuisvesting van dieren in de Europese Unie sterk in te perken. Bovendien heeft het Europees Parlement ingestemd met een resolutie om kooihuisvesting tot 2027 uit te faseren.

Paardenvlees
Het slachten van paarden voor menselijke consumptie is volgens de initiatiefnemers 'een wrede praktijk die dierenwelzijnsorganisaties al tientallen jaren aan de kaak stellen'. "Paarden die voor de slacht worden gekocht zijn niet oud, gehandicapt of ongewenst", schrijven ze in het initiatief. "Het slachten wordt gedreven door de vraag naar paardenvlees. Paardenvlees is onveilig voor menselijke consumptie omdat paarden niet worden grootgebracht als voedseldieren."

Volgens de partijen die het burgerinitiatief indienden, is Italië er het slechtst aan toe omdat daar de meeste paarden geslacht worden. Er worden daarom ook veel paarden uit het buitenland geïmporteerd. Wereldwijd worden jaarlijks zo'n 5 miljoen paarden geslacht. Volgens het initiatief is er veel illegale handel in de dieren.

In 2020 verbood Griekenland het slachten van paarden. De regelgeving voor paarden werd in dat land gelijkgetrokken met regelgeving voor huisdieren. Het fokken van paarden en de export van deze dieren voor de productie van bont, leer, vlees of voor de vervaardiging van medicijnen of andere stoffen is in Griekenland verboden. Dit zou volgens het burgerinitiatief in alle Europese landen moeten gelden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:54 



 
Profiel   

En dan krijgen we hier in Europa Amerikaanse toestanden of hoe moet ik dat voor me zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:59 



 
Profiel   

Ik snap niet zo goed waarom hun focus zo op paarden ligt. Dus voor koeien, kippen en varkens is het niet zielig? :Y)

Ik eet overigens gewoon vlees, maar trek het dan door voor alle dieren. Waarom alleen paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:28 



 
Profiel   

Ik zou het een sterke verslechtering vinden als het verbod op het slachten van paarden er zou komen. Het zou enorm veel dierenleed in de hand werken.

Wel ben ik voor een verbod op lange-afstandtransport voor slachtdieren, echter niet specifiek voor paarden, gewoon uberhaupt. Niet langer dan een halve dag op de vrachtwagen staan ( = maximaal 500km) zou enorm risicoverlagend qua welzijn zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:41 



 
Profiel   

Captain schreef
Ik snap niet zo goed waarom hun focus zo op paarden ligt. Dus voor koeien, kippen en varkens is het niet zielig? :Y)

Ik eet overigens gewoon vlees, maar trek het dan door voor alle dieren. Waarom alleen paarden?


Ik vermoed dat dit 'burgerinitiatief' het gevolg is van de gewijzigde EU-regelgeving dat paarden niet meer op emotionele gronden mogen worden uitgesloten van de slacht, maar alleen nog op medische gronden.
En dan krijg je dus dit soort emotionele tegenacties, waar geen paard beter van wordt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:44 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
En dan krijgen we hier in Europa Amerikaanse toestanden of hoe moet ik dat voor me zien?

Die krijgen we dan inderdaad en er wordt al genoeg aan met zozo gezondheid aan paarden verkocht ...
DA's krijgen dan veel meer euthanasieverzoeken op hun bord, incl. de emotionele last die daar bij hoort en daar hebben we nu ook niet bepaald teveel van.
Slachtverbod is absoluut geen welzijnsverbetering voor paarden/paardachtigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:44 



 
Profiel   

Captain schreef
Ik snap niet zo goed waarom hun focus zo op paarden ligt. Dus voor koeien, kippen en varkens is het niet zielig? :Y)


Goeie vraag. En ik heb er niets over gelezen maar ik vraag me af of het deels een aandachtafleider is - dat men de paarden neemt omdat dat nou juist niet zo ingrijpt op daadwerkelijke industrie met daadwerkelijke invloed? Dus dat de koeien- en varkensindustrie hebben geinvesteerd om iedere keer als er maatregelen dreigen zoals een lange afstands vervoersverbod (een bijzonder zinnige maatregel), men het liever een zetje geeft naar de paarden, wat bovendien aanslaat bij activisten (of 'activisten') die hun beeldvorming vooral uit de VS krijgen?

Want vanuit het belang van de paarden is het in elk geval echt helemaal niet te begrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:17 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik zou het een sterke verslechtering vinden als het verbod op het slachten van paarden er zou komen. Het zou enorm veel dierenleed in de hand werken.

Wel ben ik voor een verbod op lange-afstandtransport voor slachtdieren, echter niet specifiek voor paarden, gewoon uberhaupt. Niet langer dan een halve dag op de vrachtwagen staan ( = maximaal 500km) zou enorm risicoverlagend qua welzijn zijn.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Ik kies zelf voor euthanasie ipv slacht. Maar slacht is zeker een uitkomst voor een kwakkelend (oud) paard waarvan de eigenaar de euthanasie kosten niet (meer) kan/wil dragen.


Laatst bijgewerkt door Roodvos op 24-03-23 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:44 



 
Profiel   

Binnen de paardenwereld is er ook draagvlak voor en daarnaast wordt er amper bewust paardenvlees gegeten in dit deel van Europa zeker. Er zijn teveel mensen die koe, varken, kip, lam eten om daarvoor een verbod van de grond te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:44 



 
Profiel   

Citaat
"Paarden die voor de slacht worden gekocht zijn niet oud, gehandicapt of ongewenst", schrijven ze in het initiatief. "Het slachten wordt gedreven door de vraag naar paardenvlees. Paardenvlees is onveilig voor menselijke consumptie omdat paarden niet worden grootgebracht als voedseldieren."

Juist paarden die te goed zijn voor euthanasie en te slecht zijn voor gebruik worden geslacht.
Anders zouden mensen ze wel verkopen.
Gezonde paarden worden niet aangekocht voor vlees, daarvoor zijn ze dus te veel waard op de reguliere markt.
Snap niet dat paarden onveilig zijn omdat ze niet als voedseldieren gehouden worden, ik zie geen verschil tussen melkkoeien of iemand die voor zijn plezier een paard koetjes in de wei heeft lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:02 



 
Profiel   

Er gaan zat hengstveulens naar de slacht. De fokkerij van Freibergers in Zwitserland draait er op. Goeie strenge selectie van hengsten, en de rest gaat de salami in. En vergeet ook de pretfok-Shetten niet, daar eindigen de hengstjes ook in Italië (en de rest ook soms).
En qua veiligheid, iedereen weet dat in het paardenpaspoort de medicatie niet zo fanatiek wordt bijgehouden als in de administratie bij een varkens- of kalvermesterij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:07 



 
Profiel   

Prima ontwikkeling.

Gaan sommige fokkers wellicht eens minder vermeerderen en meer fokken. Zijn we daarnaast direct van het medicatie registratie gedoe af en kunnen de paarden weer gebruik maken van alle beschikbare medicatie. Is er geen reden meer om alles maar te moeten noteren. Scheelt weer pagina’s in het paspoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:13 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Prima ontwikkeling.

Gaan sommige fokkers wellicht eens minder vermeerderen en meer fokken. Zijn we daarnaast direct van het medicatie registratie gedoe af en kunnen de paarden weer gebruik maken van alle beschikbare medicatie. Is er geen reden meer om alles maar te moeten noteren. Scheelt weer pagina’s in het paspoort.

Je kan evengoed je paard voor consumptie uitsluiten en hoeft er geen medicijnen meer worden bijgehouden.

En waarom zouden er geen paarden geslacht mogen worden voor vlees?
Genoeg mensen die graag een paardenworst of biefstukje nuttigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:17 



 
Profiel   

Brainless schreef
Je kan evengoed je paard voor consumptie uitsluiten en hoeft er geen medicijnen meer worden bijgehouden.


Nee, dat mag dus niet meer sinds dit jaar. Je paard is per definitie goedgekeurd voor menselijke consumptie en je MOET dus medicatie bijhouden tot je paard iets toegediend krijgt waardoor hij definitief uitgesloten wordt. Uitsluiten op emotionele gronden mag niet meer. Alleen een DA mag uitsluiten, en dan dus op basis van medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:22 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Brainless schreef
Je kan evengoed je paard voor consumptie uitsluiten en hoeft er geen medicijnen meer worden bijgehouden.


Nee, dat mag dus niet meer sinds dit jaar. Je paard is per definitie goedgekeurd voor menselijke consumptie en je MOET dus medicatie bijhouden tot je paard iets toegediend krijgt waardoor hij definitief uitgesloten wordt. Uitsluiten op emotionele gronden mag niet meer. Alleen een DA mag uitsluiten, en dan dus op basis van medicatie.

De DA heeft dat bij de mijne automatisch gedaan bij het castreren.. zonder gevraagd te hebben.
Maar voor mij maakt het niet uit, kan altijd nog voor diervoer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:24 



 
Profiel   

Sommige narcosemiddelen zijn idd reden voor uitsluiten. En daar hoeft je DA dus ook niets voor je aan je te vragen.

Er zijn geen wachttijden bekend voor de meeste middelen die voor paarden gebruikt worden dus 1x iets toedienen is meteen voor de rest van het leven niet meer geschikt voor de biefstuk.

Wat ook onzin is natuurlijk. Of als dat echt zo zou zijn, is rundvlees dus juist een stuk gevaarlijker dan paardenbief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:27 



 
Profiel   

Nou dan had mijn grote ook uitgesloten moeten worden, want die is ook gewoon gecastreerd; maar dan thuis. Ook staand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:45 



 
Profiel   

Captain schreef
Ik snap niet zo goed waarom hun focus zo op paarden ligt. Dus voor koeien, kippen en varkens is het niet zielig? :Y)

Ik eet overigens gewoon vlees, maar trek het dan door voor alle dieren. Waarom alleen paarden?


Staat in het artikel. Paarden worden doorgaans niet grootgebracht voor de slacht. Kippen, koeien en varkens worden specifiek gefokt, gevoerd en gehouden om vervolgens geslacht te worden voor menselijke consumptie.

Ik vind het een goed plan. Vind paarden veel te tricky. Er hoeft maar een keer een medicijn zoals buut niet goed geregistreerd te zijn of niet via een dierenarts verstrekt te zijn en je hebt al de poppen aan het dansen. Ongeacht zal het vlees getest worden maar het idee alleen vind ik zo onsmakelijk. Voor mij de reden dat ik geen paardenvlees meer eet, niet perse omdat ik het zielig vind of niet lekker vond.

Ik zou niet willen dat de nakomelingen (hengstjes) van mijn merrie zo maar bij de slacht komen. Daarom hebben we toen gekozen voor een mooie nsps merrie met goede papieren, weinig inteelt en gewilde kleur in plaats van de eerste random shet op marktplaats. De hengstjes willen we ook doortrainen tot leuke men of kinderpony’s als ze niet geschikt zijn voor de fokkerij. (Merries natuurlijk ook)

Als je een veulen verkoopt dan is het natuurlijk aan de volgende eigenaar om te bepalen wat die er mee doet maar ik ben wel van plan om aan te geven dat als die het veulen naar de slacht wil brengen dat we het dan terugwillen kopen voor meer geld dan de slachtwaarde.
Voor sommige klinkt het misschien te nobel maar ik ken ook een aantal goede verantwoordelijke honden fokkers die puppy’s ook terugnemen/kopen als er iets mis mee is of het voldoet niet aan de wensen van de koper.
We zijn dan geen pro fokkers maar willen wel verantwoordelijk voor onze fokproducten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 07:52 



 
Profiel   

Maar dat maakt voor die kip, koe en varken niet uit toch? Die denken niet "ach, wat prettig dat ik in deze stal sta en vetgemest wordt zodat ik daarna lekker lang op transport kan om geslacht te worden. Mijn levensdoel is dan echt voltooid, hier ben ik immers voor gefokt. +:)+"

Ik denk zelfs dat paardenvlees (mits niet dagen op transport naar Italië) een diervriendelijkere keuze is dan andere diersoorten. Paarden hebben over het algemeen toch best een goed leven gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:15 



 
Profiel   

Captain schreef
Maar dat maakt voor die kip, koe en varken niet uit toch? Die denken niet "ach, wat prettig dat ik in deze stal sta en vetgemest wordt zodat ik daarna lekker lang op transport kan om geslacht te worden. Mijn levensdoel is dan echt voltooid, hier ben ik immers voor gefokt. +:)+"

Ik denk zelfs dat paardenvlees (mits niet dagen op transport naar Italië) een diervriendelijkere keuze is dan andere diersoorten. Paarden hebben over het algemeen toch best een goed leven gehad.


Nee het gaat ook niet om de emotie van het dier maar om de kwaliteit van het vlees. Vaak zijn oudere paarden ook niet eens goed genoeg qua vlees om daadwerkelijk opgegeten te worden. Dan ik eet ik toch liever een bio kip die op de juiste leeftijd en kwaliteit geslacht is dan Ouwe stip die met 30 bij de slager is gedropt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:22 



 
Profiel   

Brainless schreef
Nou dan had mijn grote ook uitgesloten moeten worden, want die is ook gewoon gecastreerd; maar dan thuis. Ook staand.


En dat is dus precies mijn punt.
De registratie van geneesmiddelengebruik bij paarden wordt niet nauwkeurig bijgehouden.
Tegelijkertijd is het niet logisch paarden die toen ze 1 jaar oud waren iets gekregen hebben, als ze 30 zijn uit te sluiten voor menselijke consumptie.

Maar het argument van dit burgerinitiatief 'paardenvlees is niet veilig' is - op basis van de regelgeving - terecht. Of die regelgeving wel deugt, is vers 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:28 



 
Profiel   

"Paarden die voor de slacht worden gekocht zijn niet oud, gehandicapt of ongewenst"

Helaas maakt dd mens onderscheid. Het ene dier is om te troetelen waar het ander mishandeld en gedood mag worden.

Voor wie riep dat paarddn niet grootgebracht worden om geslacht voor vlees te worden: het is toch verschrikkelijk dat wij grote groepen dieren slechts als vleesproduct zien! Dat ze niet eens in aanmerking komen voor een waardig leven!

Dacht je werkelijk dat zij hún evolutie hebben doorgemaakt om voor ons als opgehokt dier te eindigen? Bah, de gedachte maakt me ziek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:35 



 
Profiel   

Palmera schreef
"Paarden die voor de slacht worden gekocht zijn niet oud, gehandicapt of ongewenst"

Helaas maakt dd mens onderscheid. Het ene dier is om te troetelen waar het ander mishandeld en gedood mag worden.

Voor wie riep dat paarddn niet grootgebracht worden om geslacht voor vlees te worden: het is toch verschrikkelijk dat wij grote groepen dieren slechts als vleesproduct zien! Dat ze niet eens in aanmerking komen voor een waardig leven!

Dacht je werkelijk dat zij hún evolutie hebben doorgemaakt om voor ons als opgehokt dier te eindigen? Bah, de gedachte maakt me ziek.


Ik vraag me dan oprecht af welke knuppel gezonde paarden naar de slacht brengt… Die lijken me toch veel meer waarde te hebben als rijpaard, knuffelpony etc. Niet alleen in geld maar dan hebben ze nog een mooi leven.

Helaas is de mens zo, een hond opeten daar walgen we van maar een varken die net zo slim is kunnen we niet missen als ontbijtspek.

Is natuurlijk ook cultureel bepaald. Hier eten we geen honden, op andere plekken in de wereld wel. Hier eten we koeien, op ander plekken in de wereld zijn ze heilig.

En qua evolutie? Ja mensen hebben verschillende dieren specifiek gefokt voor te eten. Daarom zijn er ook verschillen tussen vleeskoeien en melkkoeien. Dit is hoe wij als mens al honderde jaren selectief fokken. Sommige dieren zoals schapen zijn selectief gefokt voor betere en meer wol. Honden selectief voor jacht of gezelschap. Paarden selectief voor dressuur of springen. Daar kun je van walgen maar dit is wel zoals het altijd gedaan is. Als sommige rassen niet meer gefokt worden voor een bepaald doel dan sterven ze ook uit. Gedomesticeerde dieren worden nu eenmaal met een doel gefokt.

Voor mij zijn paarden ook mijn vriendjes maar veel mensen schreeuwen gelijk frikandel of zuurvlees als die een paard zien. Daar kan ik wel boos om worden maar je kunt het beter accepteren want anders maak je jezelf helemaal gek. Die amerikaanse tafarelen zou ik hier ook echt niet willen, daar walg ik evenveel van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:55 



 
Profiel   

Nu word hier een groot deel van de paarden geuthanasieeerd en zou deze wet doorgaan zullen de meeste paarden nog steeds niet aan hun lot overgelaten worden.

Maar hoe zit dat in landen als Roemenië? Waar een deel van de paarden nog werkpaard is.
Inslapen zijn kosten en slachten opbrengt.
Ik wil daar dan geen ziek paard zijn... Want de tekst de meeste paarden zijn niet ziek dat is net zo'n onkunde.
Denken we daar dan ook aan voordat we hier uit onze luxe positie blazen hoe belachelijk slacht is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:58 



 
Profiel   

Goed plan…..

…..nog meer Koniks naar het buitenland sluisen waar ze er ook niet op zitten wachten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen