Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiters boos over afgesloten paden in Veluwezoom

 
Profiel   

Omroep Gelderland
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


RHEDEN - Ruiters die gebruikmaken van de ruiterpaden in Nationaal Park Veluwezoom zijn niet te spreken over het besluit van Natuurmonumenten om ruiterpaden in het Herikhuizerveld af te sluiten. De natuurorganisatie doet dat om het gebied meer rust te geven.

"Het is het mooiste stukje van de Veluwezoom", verzucht Chantal, terwijl ze met haar paard over de uitgestrekte natuur loopt. "Ze hebben zonder aankondiging dat ruiterpad dichtgegooid."
Het gaat om een ruiterpad van 7 kilometer over het Herikhuizerveld richting Midden-Heuven. Ook veel andere recreatiesporters zijn het niet eens met het besluit van Natuurmonumenten. Een petitie is al meer dan 2100 keer ondertekend. Ook paardensportbond KNHS reageert teleurgesteld.

Rust
Volgens Natuurmonumenten komt er door de sluiting van het pad meer rust in het gebied, waar broedende vogels van profiteren. Maarten Bakker, gebiedsmanager van het Nationaal Park Veluwezoom: "Het ruiterpad bleek een van de meest kwetsbare stukken van het gebied. We hebben geconstateerd dat het ruiterpad steeds breder wordt. Dat gaat ten koste van broedende vogels en kwetsbare plantensoorten. We willen iedereen verwelkomen, maar niet ten koste van de natuur. We hebben nog 130 kilometer ruiterpad over en daar willen we graag ruiters blijven verwelkomen."

"Wij vinden dat geen terecht argument en dat houdt in dat een hele hoek voor ons gesloten wordt en dat we niet kunnen rijden", reageert Chantal. "Zij geven aan dat dat pad bijna niet meer gebruikt wordt, doordat een stal vertrokken is. Daarnaast geven ze aan dat ze de belasting van het gebied te hoog is. Dat is natuurlijk tegenstrijdig."

"Wij mogen er niet meer met onze paarden komen, maar er lopen ook wilde paarden. Wat is het verschil?", vraagt Marleen Ras van paardensportbond KNHS zich af.

'Heel verbaasd'
"Onze Facebookpagina is ontploft en terecht", aldus Ras van KNHS. "Wij zijn heel verbaasd, normaal neemt Natuurmonumenten contact met ons op wat hun plannen zijn. Eerst kon je een heel mooi rondje maken met je paard, dat kan niet meer." Naast de gebrekkige communicatie, hekelt de KNHS dat voor andere recreanten, zoals wandelaars, het Herikhuizerveld wel open blijft.

De paardensportbond wil met de natuurbeheerder om tafel voor een gesprek en hoopt op een goede afloop.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 10:38 



 
Profiel   

[BRT] Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!
Hier loopt ook al een lang topic over, met link naar de petitie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 10:42 



 
Profiel   

Als het voor de rust van de vogels is en het broedseizoen, waarom wordt het pad dan niet alleen afgesloten van eind maart t/m eind juni? Dat gebeurd hier ook op verschillende paden.

Dat zou iig wat meer sympathie opwekken denk ik zo.

Dat de paden steeds breder worden valt denk ik ook wel iets aan te doen door middel van paaltjes oid.

Maar hier zijn toch al verschillende topic(s?) over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 10:46 



 
Profiel   

Ik heb alle denkbare vragen naar de gebiedsmanager gestuurd en die is al een week goede antwoorden aan het bedenken (hoop ik).
Nee dat is een flauwe grap, ik / de werkgroep kan hopelijk gewoon om de tafel met NM binnenkort en dan is er een goede oplossing voor iedereen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 14:30 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik heb alle denkbare vragen naar de gebiedsmanager gestuurd en die is al een week goede antwoorden aan het bedenken (hoop ik).
Nee dat is een flauwe grap, ik / de werkgroep kan hopelijk gewoon om de tafel met NM binnenkort en dan is er een goede oplossing voor iedereen :j

Er is in ieder geval roering en dat is een begin Hoop dat het jullie lukt. Het kan een precedent werking hebben voor andere gebieden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen