Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

 
Profiel   

Ideaal is het niet, maar het ging mij om 'vaststaan en vaststaan is twee'.

Als je lekker op stro kunt gaan liggen, neuzen met je vriendje, je kunt krabben, hooi en water hebt - een beperkt aantal uren terwijl je driekwart van de dag losloopt -
da's toch anders dan die arme koe in Purmerend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:21 



 
Profiel   

Vast staan is gewoon niet goed te praten, natuurlijk is het op sommige maneges erger maar dan nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:32 



 
Profiel   

6 uur vast aan een touwtje vind ik veel ja. Dat er ergens ander een koe of geit vast staat die veel zieliger is maakt dat niet okee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:39 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik heb echt geen problemen met paarden die een paar uur in stands staan om opgezadeld oid te worden/ of te eten. Natuurlijk is een box fijner als ze ook nog lekker kunnen liggen en zelf kunnen draaien, alleen is dat bij een manege niet altijd even handig ivbm veiligheid.

En een manegehouder en geld verdienen..nee, de meeste mensen verdienen geen zak aan een manege en het is meer liefhebberij en net kunnen rondkomen en dat maakt het soms al lastig genoeg.

Ook 24/7 is niet heilig, veel paarden staan graag een paar uurtjes op stal om tot rust te kunnen komen.

Het is gewoon zuur dat als een manege zo z'n best doet dan zo zwart afgeschilderd wordt en de manipulatie door de media vind ik echt heel kwalijk. Ik hoop voor jullie dat er wat positiefs uit komt Marjolein.


_/-\o_

Cajabol niet vervelend bedoeld hè, maar ik begrijp dat jij Tinkers hebt?
Die zet je geblesseerd net even makkelijker op een paddockje dan een hoog in het bloed staande jonge hengst bijvoorbeeld.
Waarom willen we maatwerk voor onszelf, maar voor paarden allemaal hetzelfde?

Jammer ook, dat als iemand een kanttekening maakt mbt 24/7 groepshuisvesting dat je dan meteen wordt weggezet als "schandalig" en geïmpliceerd wordt dat je geen echte paardenliefhebber bent.
Toen ik mijn paard net had ging ik in eerste instantie volledig mee met hoe meer buiten hoe beter, in groepsverband - zelf vriendjes kunnen kiezen etc - maar elke keer werd ik teruggefloten door mijn paard, die dat helemaal niet als ideaalplaatje heeft.
Dus beter kijken naar wat elk paard individueel nodig heeft. En natuurlijk is dat nooit 24/7 binnen, maar dat is ook niet altijd 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:41 



 
Profiel   

Mars schreef
6 uur vast aan een touwtje vind ik veel ja. Dat er ergens ander een koe of geit vast staat die veel zieliger is maakt dat niet okee.


Ik vind 'vast aan een touwtje' onduidelijk.

Ik heb die manegeponies ook liever in een box.

En ik heb niet gezegd 'het is dus okee en prima'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:46 



 
Profiel   

Ik denk dat iemand van Kassa hier op bokt op onderzoek is gegaan om deze misstanden op te speuren. Ik kreeg namelijk een bericht van iemand, nav een oud bericht wat ik hier ooit had gepost over pony's in stands op de manege waar ik vroeger heb leren rijden. Gelukkig zijn daar vorig jaar allemaal boxen geplaatst, maar ik vond het toch bijzonder dat iemand dus op deze manier mensen gaat vragen om welke stallen dit gaat. Eigenlijk vraagt zo'n persoon je dus gewoon om een bedrijf in slecht daglicht te zetten, mij niet gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:01 



 
Profiel   

Wat vaststaan betreft - bedenk dat langere tochten met de trailer, een pauze onderweg of een wedstrijd dan ook al snel niet meer kunnen. Daar staan paarden ook vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:13 



 
Profiel   

Gelukkig is het merendeel op bokt weldenkend en geen extremist. Ijne nuchtere reacties. Op een paar uitzonderingen daar gelaten.

Ik ben blij te lezen dat de betreffende manege zich niet verschuilt achter 'maar we doen het altijd zo' of 'er is niks mis' maar juist aangeeft wat er beter kan en dat er dingen anders moeten. In de grote lijnen is het daar een prachtig leven als manegepony. Ik ken de stal en overigens ook Marjolijn die hier ook maar weer met de rug tegen de muur gezet is, maar er zoals altijd goed en kundig mee omgaat. Zij is het voorbeeld van hoe een manege instructrice zou moeten lesgeven, ze gaf ook bij ons op stal les en ze is een verademing! Zo!

Ik jureer ook wel eens op die stal en ik kom er graag, de pony's maken een vrolijke indruk, zijn voorwaarts, niet schrikkerig en er is altijd hooi. Ik zie wel de verbeterpunten maar in wiens bedrijf of huis zijn die er niet?

De hippische wereld moet verbeteren, maar mensen reageer fatsoenlijk en inderdaad realistisch. Alle paarden dag en nacht het land op en nooit vastzetten is gewoon niet reëel.

Als iemand aangeeft dat pony's in een loopstal staan, waarom dan vallen over dat het "gewoon een grote stal is". Come ooooon!! Hoe moeten ze het dan goed doen?

Hoeveel paarden hier op bokt staan 16 uur per dag los (ga ik even mee in dat het geen vrije beweging is)? Kijk eerst naar de balk in je eigen ogen,voor je naar de splinter van een ander kijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:13 



 
Profiel   

@bonita
Citaat
"Als iemand aangeeft dat pony's in een loopstal staan, waarom dan vallen over dat het "gewoon een grote stal is". Come ooooon!! Hoe moeten ze het dan goed doen?"

Dat gaat dus over wat ik schreef, dus ik ben een extremist _/-\o_

Dan moet je goed lezen wat ik schrijf, ik schrijf dat een loopstal veel beter is dan een box.
Maar nee, het is geen vrije beweging, daar is het te klein en te vol voor.
Je mag dat dus echt niet beschrijven als al vervanging voor vrije beweging.
Dus staat dat paard even kort gezegd 24 uur in die loopstal, is het niet gelijk aan 24 uur vrije beweging.
Maar zeker wel veel beter dan 24 uur box. Gezien het sociale contact.
Dus nee je kunt niet zeggen dat die paarden dan 16 uur vrije beweging hebben, ze hebben 16 uur een luxere box.

Kom op zeg, het gaat hier over veranderingen en welzijn, niet over iets beter en dan rechtl.llen of het helemaal geweldig is.

Wat overigens de betreffende stalhouder ook niet doet maar jij wel.

Hoe ze het dan wel goed moeten doen, wel buiten vrije beweging geven :+
En zoals ik ook al zei, dat is ook geen 10x10 paddock.
Een paard moet volgens richtlijnen minimaal 4 uur vrije beweging hebben.
Dus dat is dan bijvoorbeeld in de ochtend in de wei/ ruime paddock afgemeten op het aantal paarden.
Dan desnoods die stands, ik zie daar niet meteen het probleem. En na die lessen dan die loopstal, dan doe je het zeker heel netjes naar mijn idee. Met het oog dat er ook een bedrijf gerund moet worden.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-04-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:29 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Wat vaststaan betreft - bedenk dat langere tochten met de trailer, een pauze onderweg of een wedstrijd dan ook al snel niet meer kunnen. Daar staan paarden ook vast.


En wie gaat er nou letterlijk elke dag op wedstrijd? Met 6u reistijd terwijl je in Nederland woont? :')

Als je daadwerkelijk 5-6 wedstrijddagen per week zou hebben, elke week en met telkens extreem lange reistijden ook nog, waardoor het paard elke dagen uren achter elkaar vast moet staan, dan telt het zeker als misstand en mag in slecht licht op TV komen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:29 



 
Profiel   

Ik ben tegen stands, maar vroeger wist ik ook niet beter. Ben begonnen met lessen vlakbij Amsterdam in 1979 en toen stonden de pony's in stands. Niks ertussen, gewoon naast elkaar en allemaal een voerbak en waterbak. Pony's stonden op stro en kregen wel een beetje hooi en bik en haver.

Zomers gingen ze van een op andere dag de wei op.

In de weekends liepen ze afhankelijk van populariteit 1 tm 4 uur in de lessen en doordeweeks enkele uurtjes of gewoon niet.
Er was geen nijd, pony's zagen er goed uit en tuig was ook vrij netjes.

Mijn ouders en tante reden toen al jaren ook rond Amsterdam en die waren het ook zo gewend.

Zelf vond ik het als kind vervelender vanaf de achterbenen naar voren te moeten lopen, omdat je geleerd werd op te passen dat paarden niet trapten.

Later heb ik op ene manege gestaan en op een andere manege gereden en gewerkt waar er balken tussen hingen.
Op de ene manege veel meer nijd en nooit de mogelijkheid om op de wei of buiten te lopen. Bij de andere weleens een naar ongeluk gebeurt met de balken.
Weer later nog ergens lesgegeven met pony's op stand en veel mensen vonden het lastig om hun rijpaard dan te pakken.

Pony's of paarden die echt een probleem vormden gingen weleens apart op een stal, maar wilden dan ook wel naar klanten de kont draaien bijv en dat was dan weer een probleem.

Veelal stonden pony's en paarden de gehele dag opgezadeld klaar. Bij de 1 wel met hoofdstel in, teugels opgedraaid en halster erom en bij de ander zonder hoofdstel. Ik moet daar nu niet meer aan denken.

Van de stand voldoende boxen maken ging niet, want de stands waren veel te smal. Ik denk dat bij 2 maneges het wel een mooie loopbox had kunnen worden, gezien daar de groep rustig was.

Het niet buiten komen vind ik een even groot probleem. Ken ook wel maneges die alle lespaarden tegelijk in de bak gooien als de stallen worden leeg gereden en dan zijn er vaak ruzies en blessures.

Maar ja, gemeentes kunnen echt wel meer gaan mee denken en werken. In onze zoektocht ooit eerder naar een bedrijf vonden we bedrijven met 20+ stallen en nog geen 1 ha grond, waar nog vergunningen waren om zelfs stallen bij te bouwen en dat was niet bij 1 bedrijf, maar meerdere.

Als stal/manege kan je wel keuzes maken. Paarden zijn nr1 dus welzijn voorop en dan meteen veiligheid voor paard en mens. Luxe komt daarna. Helaas zijn er nog veel stallen die vooral pronken met hun luxe en weinig met het welzijn van de dieren.

Op maneges komen vaak startende ruiters en kinderen met ouders die zelf niet rijden. Kan me voorstellen dat mensen die razend enthousiast zijn dat ze gaan rijden of kinderen die mogen rijden dan nog niet weten wat goed of slecht is.

Weleens een discussie gehad met een manege houder over de paarden meer naar buiten en die gaven ook aan dat ze niet willen dat paarden van buiten of uit een groepsstal door klanten/kinderen worden gepakt, wat ik ook weer goed begrijp.
Dan is voor x aantal uren op stand op zich goed te praten, mits ze dus geen hele dagen zo staan en veel buiten kunnen bewegen met sociaal contact.

Mijn ervaring is dat ook de moeilijke/minder sociale paarden met veel tijd en geduld weer terug kunnen functioneren in ene groep.
Hengsten en dergelijke is een keuze als je die wilt houden en moet je dingen voor aanpassen. Ook die moet je veilige buiten ruimte kunnen aanbieden of gewoon niet aannemen. Dat is een keus. Waar we inmiddels ook weten dat ook hengsten prima in een groep ruinen/hengsten kunnen lopen, mits elke stap goed wordt aangepakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 15:23 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar ja, gemeentes kunnen echt wel meer gaan mee denken en werken. In onze zoektocht ooit eerder naar een bedrijf vonden we bedrijven met 20+ stallen en nog geen 1 ha grond, waar nog vergunningen waren om zelfs stallen bij te bouwen en dat was niet bij 1 bedrijf, maar meerdere.

Als stal/manege kan je wel keuzes maken. Paarden zijn nr1 dus welzijn voorop en dan meteen veiligheid voor paard en mens. Luxe komt daarna. Helaas zijn er nog veel stallen die vooral pronken met hun luxe en weinig met het welzijn van de dieren.


https://equnews.nl/promo/bouw-van-nieuw ... el-gestart

zo enorm mee eens.
Dit heeft hier in de buurt vergunning gekregen.
94 paarden!!
Die gaan echt niet lekker ruim de wei op. Want bij verkoop was dit perceel iets meer dan 3 hectare groot.

Maar ja er zijn geen regels, dus deze stal mag gewoon en dat noemt men dan ook nog diervriendelijk ook.
Nee inderdaad er zijn geen stands...wauw....

Dit geeft gewoon echt voeding voor de dierenactivisten.
en zolang wij paardenhouders dit oke vinden krijgen dat soort lui steeds meer voor het zeggen.
En in sommige gevallen hebben ze gelijk, maar die hebben geen nuance.... dus dat is alles of niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 15:42 



 
Profiel   

De hele paardenwereld mag wat mij betreft op de schop.
Stands is één ding, maar paarden die dagelijks goedbedoeld totaal verreden worden, daar mag ook wel eens wat meer aandacht voor zijn.
Net als voor een aantal aandoeningen waar paarden aan lijden simpelweg door verkeerd voerbeleid, geen bespiering door nooit goed gereden te worden, onzorgvuldig fokken en "ongelukjes" door inadequate huisvesting en alles maar bij elkaar flikkeren.
Las toch recent nog dat een nèt gecastreerde hengst in de ruinengroep was gezet ("want zo goed voor het paard om in de kudde te staan") en één van de paarden de sloot in had gejaagd en een andere aan gort getrapt.

Een aantal mensen hier is zoals gewoonlijk weer roomser dan de Paus... Kritisch zijn is goed - al moet je dat op bokt wel in fluweel verpakt doen :roll: - maar eerst eens in de spiegel kijken zou heel wat mensen niet misstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 15:45 



 
Profiel   

Nikass schreef
Een aantal mensen hier is zoals gewoonlijk weer roomser dan de Paus... Kritisch zijn is goed - al moet je dat op bokt wel in fluweel verpakt doen :roll: - maar eerst eens in de spiegel kijken zou heel wat mensen niet misstaan.


Ik doe hopelijk dat laatste wel. En met mij het bedrijf,we willen graag verbeteren en doen dat waar we kunnen, we zien onze eigen tekortkomingen en proberen daar een werkbare invulling aan te geven. We zijn niet uitgeleerd en niet uitontwikkeld.
Het ergens niet mee eens zijn en daar over discussiëren is denk ik heel goed, dus wat dat betreft voel ik me niet met mijn rug tegen de muur gezet hoor.

Iemand vroeg hoeveel uur de ponies in de wei komen. Dat is per dag verschillend maar over het algemeen staan ze van 05:30 tot 10:00 op de wei (nu niet ivm fructaan later naar buiten)


Overigens valt een loopstal volgens de richtlijnen wel tor vrije beweging, maar ik begrijp wat je zegt (even kwijt wie wat heeft gezegd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
https://equnews.nl/promo/bouw-van-nieuw ... el-gestart

zo enorm mee eens.
Dit heeft hier in de buurt vergunning gekregen.
94 paarden!!
Die gaan echt niet lekker ruim de wei op. Want bij verkoop was dit perceel iets meer dan 3 hectare groot.

Maar ja er zijn geen regels, dus deze stal mag gewoon en dat noemt men dan ook nog diervriendelijk ook.
Nee inderdaad er zijn geen stands...wauw....

Dit geeft gewoon echt voeding voor de dierenactivisten.
en zolang wij paardenhouders dit oke vinden krijgen dat soort lui steeds meer voor het zeggen.
En in sommige gevallen hebben ze gelijk, maar die hebben geen nuance.... dus dat is alles of niks.


Wow, die omschrijving er ook bij...........Niet te begrijpen dat mensen dit mooi en geweldig vinden.

Maar dit zie je nog veel en gek genoeg ook bij nieuwbouw. De ontwikkeling zit hem vooral niet in meer buiten en meer sociaal contact.


Nikass schreef
De hele paardenwereld mag wat mij betreft op de schop.
Stands is één ding, maar paarden die dagelijks goedbedoeld totaal verreden worden, daar mag ook wel eens wat meer aandacht voor zijn.
Net als voor een aantal aandoeningen waar paarden aan lijden simpelweg door verkeerd voerbeleid, geen bespiering door nooit goed gereden te worden, onzorgvuldig fokken en "ongelukjes" door inadequate huisvesting en alles maar bij elkaar flikkeren.
Las toch recent nog dat een nèt gecastreerde hengst in de ruinengroep was gezet ("want zo goed voor het paard om in de kudde te staan") en één van de paarden de sloot in had gejaagd en een andere aan gort getrapt.

Een aantal mensen hier is zoals gewoonlijk weer roomser dan de Paus... Kritisch zijn is goed - al moet je dat op bokt wel in fluweel verpakt doen :roll: - maar eerst eens in de spiegel kijken zou heel wat mensen niet misstaan.


Maar dan moet dus wel goed duidelijk worden wat wel of niet oke is. Vieze stallen bijv die hier ook genoemd werden. Wanneer is een stal voldoende schoon?
Wat gaan we een goed gewicht vinden? We zijn inderdaad gewend dat paarden vol en rond zijn. Minder is snel (te) mager.
Bespiering kan van meer afhangen. Ik rij niet zoveel laatste tijd. Mogen ze dan niet gewoon paard zijn? En wat als mensen een paard aan het opbouwen zijn? Hoe lang mag dat duren en wanneer trekken mensen aan de bel dat een paard er niet goed uit ziet?

Mijn oude, inmiddels overleden, merrie was broodmager toen we haar kochten. Dat was een risico voor de stal om haar aan te nemen, want wie weet wat voorbijgangers zeggen. Maar ze trok snel bij gelukkig. Toch kunnen anderen het verhaal niet weten.

Zelfde als ik commentaar heb gekregen toen onze paarden in de zomer ergens onder vliegendekens stonden. Mensen wilden dat melden...........Ebn je kan uitleggen wat je wilt, mensen luisteren niet als ze een mening hebben gevormd.

Een net gecastreerde hengst bij de ruinen kan goed bedoeld zijn. Mijn hengst stond als hengst ook al af en toe samen met de ruinen en een andere hengst. Het ging met 1 ruin fout, dus niet meer gedaan, maar dat was wel na 20x goed gaan.
Gecastreerd ging dat ook een keer mis, ook na meerdere keren goed gaan en heel lang opbouwen. Hij bleek achteraf iets te mankeren, dus viel alles wel op zijn plek.

Ook wij introduceren weleens een nieuw paard en dat kost tijd. Maar eens moeten ze dan samen en je wete nooit 100% zeker hoe dat gaat.

In eigen beheer ben je vrij, maar in pension heb je soms ook niet volledig de macht over wat er gebeurt, mag en welke andere paarden er staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:20 



 
Profiel   

@Mar_jolijn

Dat was ik, ook de vraag over hoeveel uur op de wei.

bedankt voor alle opheldering. :j +:)+

dan vind ik gezien wat jij hier allemaal schrijft het echt wel fijn voor elkaar hebt.
Ruimte voor verbetering, ik zou zeggen waar niet.

Maar jullie geven de dagelijks echte vrije beweging, staan daarna in de stands, maar goed dat is ook tijd voor de mindere in de groep om rustig te eten.
Tussendoor de beweging van rijden en daarna weer lekker sociaal contact in de loopstal.

En dan is het inderdaad niet terecht, mijn inziens, dat je in het programma komt.
Er zijn veel paarden die het slechter hebben, dat is heel zeker. :j

Misschien kun je een pagina met foto's en video's maken hoe de paarden de hele dag staan?
Dus dat die stands echt maar tijdelijk zijn op een dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:24 



 
Profiel   

Mars schreef
cajabol schreef
6 uur lang aan een ketting of halstertouw en dat wordt ok gevonden? Dat begrijp ik echt niet.


Ik dacht intussen dat ik de enige was die dat behoorlijk lang vond.

Ik deel deze mening. Zou je je eigen paard 6 uur lang vastgebonden laten staan? Ik toch echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:34 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
@Mar_jolijn

Dat was ik, ook de vraag over hoeveel uur op de wei.

bedankt voor alle opheldering. :j +:)+

dan vind ik gezien wat jij hier allemaal schrijft het echt wel fijn voor elkaar hebt.
Ruimte voor verbetering, ik zou zeggen waar niet.

Maar jullie geven de dagelijks echte vrije beweging, staan daarna in de stands, maar goed dat is ook tijd voor de mindere in de groep om rustig te eten.
Tussendoor de beweging van rijden en daarna weer lekker sociaal contact in de loopstal.

En dan is het inderdaad niet terecht, mijn inziens, dat je in het programma komt.
Er zijn veel paarden die het slechter hebben, dat is heel zeker. :j

Misschien kun je een pagina met foto's en video's maken hoe de paarden de hele dag staan?
Dus dat die stands echt maar tijdelijk zijn op een dag.


Dank voor je nuance. Ook bedankt voor de kritische vragen, die mogen er zijn.

Ik heb een klein deel van onze kant kunnen vertellen. Vandaag een heel positief gesprek gehad bij de gemeente (ja naar alv kassa) waardoor het moeizame proces misschien opeens sneller gaat *\o/*

Ik ga nu uit deze discussie, niet omdat het me te heet word onder de voeten. In tegendeel ik dank jullie voor de feedback, de overdenkingen, de kritische noten en de steun maar het word nu een cirkeltje en ik moet oppassen dat ik daar zelf (emotioneel) ook niet in blijf hangen! Pb's mogen altijd en mits opbouwend reageer ik daar (zoals sommigen al gemerkt hebben) altijd op.
Wij gaan op naar een werkbare droomomgeving voor onze dieren en die verbeteringen die gaan er komen!
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:55 



 
Profiel   

Citaat
Vandaag een heel positief gesprek gehad bij de gemeente (ja naar alv kassa) waardoor het moeizame proces misschien opeens sneller gaat *\o/*

Toppie!!
Dan is het misschien nog ergens goed voor geweest :)F

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 17:00 



 
Profiel   

Dat zou heel mooi zijn Mar_Jolijn!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 22:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen