Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:34

ruitje schreef:
Oh die zijn er ook zeker hoor. Mee eens!

Ik denk dat wat jij aanstipt ook her issue is toch? Een manegehouder moet geld verdienen. En tot +- 10/15 jaar geleden keek geen enkele klant naar welzijn, maar naar hoeveel bakken er liggen.

Voor mij maakt het niet zoveel uit, als er regels komen voor boxmaten etc en aantal paarden per m2 komt er gewoon schaarste op de markt. Minder paarden en wel je brood kunnen verdienen: ik teken ervoor.

Voor manegehouder is dat denk ik lastiger? Betalen mensen meer voor een manege waar ze meer buiten staan?


Dit dus.

Het kán door omstandigheden ingegeven zijn. Dat je 10 jaar geleden nog minder bezig was met welzijn. En dan begint te denken... hmm het moet anders. En dan aan de slag gaat met financiering en vergunningen. Bekijkt hoe je deze nieuwe werkwijze inbed in je bedrijf. Je hebt zomaar een extra personeelslid nodig als je je manege pony's 'ineens' in de wei gaat zetten. En jezelf behelpt door je binnenbak te gebruiken als nachtuitloop (met opruimen, kuilen dichtmaken). Waar ga je die extra persoon van betalen? Dan moeten je leskaarten omhoog. Dat doe je meestel ook niet heel rigoreus.
Daar mag best wat begrip voor zijn. (maar is geen excuus om niks te doen)

En hoeveel ik zelf van het 24/7 buiten ben. Zie ik ook dat ieder uurtje wat mensen toevoegen aan vrij beweging waardevol is. Dus applaus voor degene die zorgt dat zijn paard niet meer 24 maar 23 uur binnen staat. Ik hoop dat het overmorgen 2 uur vrije beweging mag worden en volgende maand 4 uur. En zo verder. Dat iedereen ziet hoe fijn het is.
En ieder maatje dat ze paarden aanbieden ook. Dus zolang die beweging er is, meer vrijheid, meer kudde. Ook op de bedrijven met stands, hou ik hoop.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:44

Ik vind de meeste pensionstallen in Nederland ver onder de maat. In maneges ben ik iets minder thuis.
Maar ik begrijp dan niet waarom juist dit bedrijf er uitgelicht wordt en niet de stallen waar paarden/pony's nagenoeg helemaal geen vrije beweging krijgen en met name ook niet altijd even vriendelijk behandeld worden.
Want die zijn er helaas ook nog.
Waarom juist als mensen proberen het beste te halen uit wellicht verouderde omstandigheden, en bezig zijn met nog meer verbeteringen?

Ik hoop dat het jullie de medewerking van de gemeente oplevert Marjolijn! Succes!

Ruitje en Pol dat hoeft denk ik niet zo te zijn.
Ik weet bijvoorbeeld van een manege die het pensiongedeelte gestopt is zodat er meer ruimte en tijd is voor de manege. En ook omdat er met de manege meer verdient wordt dan met het pension.
Zij moeten dealen met beperkte ruimte, op een locatie waar geen uitbreiding mogelijk is, maar de pony's komen er elke ochtend buiten tot een uur of 4 als de manege lessen gaan beginnen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:45

Ik heb getwijfeld hoor, want ik weet dat men graag affakkelt. Terecht (op sommige punten) en onterecht (op veel andere punten). Maar ik denk dat we de dialoog open moeten houden, juist om misstanden aan te pakken, misverstanden op te helderen en het leven van alle paarden te verbeteren.[/quote Mar_jolijn]



grappig, las net dit artikel
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/02/ee ... e-a4160955

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:57

Tilmar schreef:
Ik ben FNRS jury en toevallig was ik onlangs op de betreffende manege. Mijn schrijver en ik hebben er echt met verbazing rondgelopen.

De stallen in de oude stal zijn gewoon gevaarlijk. Veel andere stallen zijn echt veel te klein, ik denk dat als je 2 stallen zou samenvoegen het nog niet groot genoeg is.. De containers waar ponies in staan zijn echt zielig, klein en de ponies kunnen niet over de deur heen kijken.
Als de ponies echt zoveel los komen dan heb ik minder moeite met de stands, zulke opzadelplekken hebben ze vaak als de ponies in groepshuisvesting gehouden worden. Voor kinderen is het veel te gevaarlijk ponies daaruit te halen.

Wel nog een positief punt: de paarden hadden mega veel hooi. Dat viel echt op.

Het terrein van de betreffende manege is enorm groot, ligt de gemeente dwars om een nieuw gebouw neer te zetten? Dat zou wel heel triest zijn.


Tilmar, heb even in je profiel gekeken, maar denk je te herkennen, ik ga er dus vanuit dat je laatst bij de laatste manege in het filmpje als jury te gast was.

Snap helemaal wat je zegt hoor, wij zijn er al jaren klant, paardenwelzijn heb ik hoog in het vaandel staan. Als ik het vergelijk met andere manege's in de randstand dan hebben de pony's en paarden het daar echt zo slecht niet.

Natuurlijk zien stands er niet uitnodigend uit, maar heb je de loopstal, en de weilanden ook bekeken? Ponys, paarden komen daar dagelijks lekker los, en mogen een aantal uren het land op. Mijn inziens is dat in onze omgeving echt een godsgeschenk.

En ja, ze zijn al jaren met de gemeente in de weer :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:01

Ik heb echt geen problemen met paarden die een paar uur in stands staan om opgezadeld oid te worden/ of te eten. Natuurlijk is een box fijner als ze ook nog lekker kunnen liggen en zelf kunnen draaien, alleen is dat bij een manege niet altijd even handig ivbm veiligheid.

En een manegehouder en geld verdienen..nee, de meeste mensen verdienen geen zak aan een manege en het is meer liefhebberij en net kunnen rondkomen en dat maakt het soms al lastig genoeg.

Ook 24/7 is niet heilig, veel paarden staan graag een paar uurtjes op stal om tot rust te kunnen komen.

Het is gewoon zuur dat als een manege zo z'n best doet dan zo zwart afgeschilderd wordt en de manipulatie door de media vind ik echt heel kwalijk. Ik hoop voor jullie dat er wat positiefs uit komt Marjolein.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:12

6 uur lang aan een ketting of halstertouw en dat wordt ok gevonden? Dat begrijp ik echt niet. Het grote probleem in de paardenwereld gezien door ons mensen is dat we maar niet uitgaan van paardenwelzijn, hun behoeften, hun paardzijn.
Stands zijn niet goed, maar boxen ook niet. Als een paard zou moeten revalideren dan nog kan je een stukje grond afzetten zodat hij of zij nog wel kan rondlopen met gebruik van schuilstal en met contact van andere paarden. Er zijn legio excuses bedacht waarom toch een stal. Het is waanzin gewoon, een dier moet niet opgesloten zijn maar zelf bepalen. Nogmaals, er zijn maneges waar de paarden gewoon 24 uur per dag buiten staan , dus het kan gewoon. Als er geen grond genoeg is dan geen manage en geen paard houden, heel simpel. Hoe je het ook wendt of keert, manages zijn er niet omdat ze zoveel van dieren houden maar om hun brood mee te verdienen letterlijk over de rug van die paarden. Prima of te leren paardrijden maar wel vanuit he welzijn van de paarden. En ik vind niet dat als paarden 30 jaar worden dat ze dan een goed leven hebben gehad, zeker niet als ze het grootste deel van hun leven opgesloten hebben gezeten

Anoniem

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:16

Ik heb het programma nog niet gezien. Maar wat ik mij even afvraag. Waarom kunnen de huidige stands niet gewoon afgebroken worden en vervangen worden door normale boxen? Dan kunnen de paarden toch uit de groepsstal gehaald worden voor de lessen en veilig gepoetst en gezadeld worden door de kinderen maar hebben ze tussendoor wel de ruimte om zich te draaien en eventueel te liggen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:19

Ik denk dat veel manegepaarden meer lopen dan heel veel pensionpaarden...

Het grootste probleem in de paardenwereld is dat mensen lijken te denken dat er maar 1 manier is die goed is en dat aan alle kanten door proberen te drukken.

Hoe denk je dat paarden opgezadeld worden die 24/7 buiten staan? Die staan ook gewoon vastgebonden hoor. Dat ook maar niet meer doen?

Ik ben absoluut voorstander voor zoveel mogelijk vrije beweging met soortgenoten, maar ben wel realistisch genoeg om te bedenken dat 24/7 niet heilig is en niet voor ieder paard goed is en er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:20

LV19952 schreef:
Ik heb het programma nog niet gezien. Maar wat ik mij even afvraag. Waarom kunnen de huidige stands niet gewoon afgebroken worden en vervangen worden door normale boxen? Dan kunnen de paarden toch uit de groepsstal gehaald worden voor de lessen en veilig gepoetst en gezadeld worden door de kinderen maar hebben ze tussendoor wel de ruimte om zich te draaien en eventueel te liggen.


Omdat de gemeente dwars ligt met vergunningen in 1 of 2 van de gevallen zoals ik begrepen heb. De andere weet ik niet. 24/7 in stands lijkt me voor de paarden afschuwelijk.

Anoniem

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:26

Maar die vergunning dat gaat dan om een complete verbouwing? Om stands af te breken in een bestaand gebouw en daar een box neer te zetten heb je toch geen vergunning nodig?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:34

Stands zijn veel smaller dus je kunt dan veel maar paarden plaatsen dan als je boxen zou maken.
Dus wil je evenveel boxen hebben moet er een gebouw bij komen.

Ik zie het probleem bij alleen maar tijdens de lessen ook niet.
Maar dan moet de vrije beweging daarnaast wel fatsoenlijk zijn.
Een loopstal klinkt leuk, maar dat kan ook te klein of te donker zijn natuurlijk en versta ik ook nog niet onder vrije beweging maar nog steeds onder stal.
Maar goed ben een zeikerd een paddock van 10x10 is voor mij ook geen vrije beweging, maar buiten stil staan.

Ik heb net wel gekeken en voor mij is dus niet duidelijk hoe de paarden staan naast het vast staan in de stands.


En ik las van iemand, flauw dat ze alleen de maneges pakken en niet de pensionstallen, daar is ook zoveel mis.
Waar.
Maar als je het op de manege al slecht aanleert zijn dat ook vaker de mensen die hun eigen paard daarna ook met veel te minimale eisen stallen

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:52

LV19952 schreef:
Ik heb het programma nog niet gezien. Maar wat ik mij even afvraag. Waarom kunnen de huidige stands niet gewoon afgebroken worden en vervangen worden door normale boxen? Dan kunnen de paarden toch uit de groepsstal gehaald worden voor de lessen en veilig gepoetst en gezadeld worden door de kinderen maar hebben ze tussendoor wel de ruimte om zich te draaien en eventueel te liggen.



Goede vraag hoor en die beantwoord ik graag! 20 jaar geleden zijn deze gebouwen neergezet zoals ze nu nog zijn. We willen al ruim 10jaar graag verbeteren en veranderen. Want inzicht ontwikkelt zich en ondanks dat we bijvoorbeeld 1 van de eerste manegestallen in NL waren met een gewichtslimiet, lopen we helaas niet altijd voorop met alles. we willen graag een betere loopstal met meer ruimte, meer plekken voor de paarden om zich terug te trekken en veiligere plekken voor de kinderen om ze te kunnen pakken.
Afijn, om hetzelfde aantal ponies wat nu in stands staat ruime boxen te kunnen geven hebben we meer plek nodig die we kunnen verkrijgen door de loopstal op te offeren maar dan schiet je jezelf helemaal in de voet. Vinden wij. Een andere oplossing zou zijn om het ponybestand te halveren zodat we van 2 stands en de voergang boxen kunnen maken, maar dan moeten de pony's die we houden dubbel zoveel gaan lopen maar dat willen we omwille van hun welzijn juist weer niet! Het is wat dat betreft dus een duivels dilemma dat opgelost kan worden door een vergunning voor de nieuwe loopstal.
Verder ben ik niet voornemens mezelf eindeloos te verdedigen tegen giftige reacties die al geplaatst zijn of nog geplaatst gaan worden. Realistische en vriendelijke (doch kritische maar daar is niks mis mee) vragen of opmerkingen ga ik graag op in.
Ik kan mezelf recht in de spiegel aankijken en zie hoe gelukkig en gezond onze ponies zijn (daar doelde ik op met oud en gezond en ze lopen dus het merendeel van hun leven vrij ipv anderom) daarnaast zijn we niet blind voor de verbeteringen die nodig zijn en de dingen die gewoonweg niet goed zijn. We proberen iedere vergadering weer welzijnskwesties door te voeren, we zijn nooit uitgeleerd en staan overal voor open.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:55

DuoPenotti schreef:
Stands zijn veel smaller dus je kunt dan veel maar paarden plaatsen dan als je boxen zou maken.
Dus wil je evenveel boxen hebben moet er een gebouw bij komen.

Ik zie het probleem bij alleen maar tijdens de lessen ook niet.
Maar dan moet de vrije beweging daarnaast wel fatsoenlijk zijn.
Een loopstal klinkt leuk, maar dat kan ook te klein of te donker zijn natuurlijk en versta ik ook nog niet onder vrije beweging maar nog steeds onder stal.
Maar goed ben een zeikerd een paddock van 10x10 is voor mij ook geen vrije beweging, maar buiten stil staan.

Ik heb net wel gekeken en voor mij is dus niet duidelijk hoe de paarden staan naast het vast staan in de stands.


En ik las van iemand, flauw dat ze alleen de maneges pakken en niet de pensionstallen, daar is ook zoveel mis.
Waar.
Maar als je het op de manege al slecht aanleert zijn dat ook vaker de mensen die hun eigen paard daarna ook met veel te minimale eisen stallen


Ik denk dat je zeker maneges aan moet pakken, ik denk ook gewoon de onze, maar wel met een eerlijk verhaal en wel met realistisch oogpunt. Daarnaast denk ik dat ze met hun 16 uur vrije beweging per etmaal het inderdaad beter hebben dan bij 80% van de pensionstallen. Wat niet betekend dat 12 uur vrije beweging slecht is, 16 uur is alleen nóg fijner. Net als dat 18 uur weer beter is dan 16. Daar streven we ook naar. Nogmaals, we zien echt wel wat er nog beter kan en hopelijk kunnen de ponies straks 22 uur per etmaal vrij bewegen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:57

Ik heb het niet alleen over jou stal, want weet niet eens welke dat is van die voorbij kwamen in dat programma.

Maar wat vind jij vrije beweging? Een loopstal?
Voor mij is dat nog steeds een stal.
Zeker beter dan een box, maar gewoon stal en valt voor mij zeker niet onder vrije beweging en zou ook nooit zo mogen zijn vind ik.

Daarnaast ben ik niet perse van de 24/7 buiten, te vaak dat dat niet goed georganiseerd is of voor betreffende paard niet werkt.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:04

DuoPenotti schreef:
Ik heb het niet alleen over jou stal, want weet niet eens welke dat is van die voorbij kwamen in dat programma.

Maar wat vind jij vrije beweging? Een loopstal?
Voor mij is dat nog steeds een stal.
Zeker beter dan een box, maar gewoon stal en valt voor mij zeker niet onder vrije beweging en zou ook nooit zo mogen zijn vind ik.

Daarnaast ben ik niet perse van de 24/7 buiten, te vaak dat dat niet goed georganiseerd is of voor betreffende paard niet werkt.


Ze hebben gelukkig naast de loopstal ook weidegang. Ik ben het met je eens dat meer buiten beter is hoor, nogmaals, ik heb geen oogkleppen op. Maar liever een loopstal dan boxen. En ja het valt onder vrije beweging omdat ze kunnen gaan en staan waar ze willen en een galopje kunnen trekken. Niet dat ze dat doen in stal, ben ik realistisch genoeg voor, maar de ruimte is er.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:13

Mar_jolijn: maar wacht even: deze pony's hebben 16 uur vrije beweging in een groep? En dan lopen ze daarnaast ook nog in de lessen? De overige uurtjes staan ze in een stand met eten? Dan ben je toch gewoon super goed bezig!?
Dan is er wat mij betreft echt helemaal niks om te verdedigen. chapeau.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:16

Hoeveel weidegang per dag is er dan?
Jij noemt loopstal vrije beweging...maar dat is het natuurlijk niet, heet ook niet voor niets stal.
Je een luxere stal dan een box. Dat zeker.
Maar echt bewegen is het natuurlijk niet, wat je zelf ook al aangeeft.

Dus hoeveel echte vrije beweging is er dan?

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:21

Elize
Hoe denk je dat paarden opgezadeld worden die 24/7 buiten staan? Die staan ook gewoon vastgebonden hoor. Dat ook maar niet meer doen?

Er is nog al een verschil tussen even vaststaan om een zadel op te doen of urenlang vast te staan. Daar zit toch veel verschil in?

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:26

Een paard vast zetten is gewoon niet natuurlijk ook niet voor een paar uur. Een paard moet kunnen doen wat hij op dat moment wil doen. Ik ben verbaasd dat er nog steeds zo veel stands worden gebruikt lekker makkelijk toch en ook goedkoop want je hoeft geen boxen te bouwen en je kan meer paarden kwijt.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:30

DuoPenotti schreef:
Hoeveel weidegang per dag is er dan?
Jij noemt loopstal vrije beweging...maar dat is het natuurlijk niet, heet ook niet voor niets stal.
Je een luxere stal dan een box. Dat zeker.
Maar echt bewegen is het natuurlijk niet, wat je zelf ook al aangeeft.

Dus hoeveel echte vrije beweging is er dan?


Tenzij dat de loopstal een inloopstal is met een ruime paddock.
Want ik dacht te zien tijdens dat filmpje, dat hier het geval is.
Dus geen dichte stal waar ze als groep in kunnen lopen, maar de keuze hebben waar ze lopen als groep.

Normaal ben ik enorm de "vrijheidsgoeroe" maar ook ik vind een paar uur in een stand staan helemaal niet vreemd.
Wel zie ik het liefste in de meest beperkende uren.
Ik snap dan ook heel best, dat je de ponys voor de lessen aan pakt, en dat de kinderen in de stands zelf het werk veilig laat doen. Poetsen, zadelen.
Ik heb wel eens ponys elkaar in de haren zien vliegen met kinderen er tussen, gewoon aan de muur. Konten naar elkaar en meppen maar!

En met onbeperkt hooi voor de neus, soms wat brokjes (wat je daardoor ook heel best in delen zou kunnen geven, doordat ze in een stand apart van elkaar staan en daardoor genoeg kracht en voedingsstoffen in delen opgenomen krijgen.)

Als ik dan een situatie zou kunnen schetsen in mijn hoofd. 15:30 in de stand. 16:00 gaat de eerste groep de les in. De tweede groep staat klaar voor de les van 1700. Dan heeft de eerste groep een uur rust, terwijl de tweede groep loopt. En dus een uur rustig kan eten. Als dit door gaat tot 22:00. Beide groepen hebben drie x gelopen met een uur rust en eet momenten er bij. En daarna nog wat brok en lekker weer naar buiten.
Staan ze er misschien zes en een half, misschien zeven uur in.

Ideaal...? Geen idee.

Ken genoeg maneges waarbij ponys twee uur achter elkaar lopen en na een uur rust nog een uur. Dus drie uur, zou best normaal kunnen zijn op een dag.

Ik probeer een beeld voor me te krijgen. :j

Edit.
Rekenfoutje. :') zoooo jammer.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:43

pol013 schreef:
Mar_jolijn: maar wacht even: deze pony's hebben 16 uur vrije beweging in een groep? En dan lopen ze daarnaast ook nog in de lessen? De overige uurtjes staan ze in een stand met eten? Dan ben je toch gewoon super goed bezig!?
Dan is er wat mij betreft echt helemaal niks om te verdedigen. chapeau.


Ik citeer met instemming: supergoed bezig.

Ik ken de manege en dierenwelzijn staat hoog in het vaandel.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:44

cajabol schreef:
6 uur lang aan een ketting of halstertouw en dat wordt ok gevonden? Dat begrijp ik echt niet.


Ik dacht intussen dat ik de enige was die dat behoorlijk lang vond.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:48

er wordt hier ook weinig gesproken over het harnachement en het mentale welzijn, is dat niet mede een punt van aandacht als we het hebben over dierwelzijn.

braaf z'n rondjes lopen lijkt me voor een paard/pony ook niet altijd leuk ( accoord ligt er wel aan wie er op zit) maar het ljkt me enorm geestdodend.


Wat ik me afvraag is wat leren de ruiters hiervan?? Maar dat is of topic.
Laatst bijgewerkt door mce op 03-04-23 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:49

Mars schreef:
cajabol schreef:
6 uur lang aan een ketting of halstertouw en dat wordt ok gevonden? Dat begrijp ik echt niet.


Ik dacht intussen dat ik de enige was die dat behoorlijk lang vond.


Weglaten is ook een kunst.

Ooit trof ik in Purmerend een vergeten koe aan een touw, geen eten, geen drinken, op steen en in haar eentje.
Brrr.

Deze ponies staan vast, dat klopt.
Maar met eten, op stro en ondertussen krijgen ze aandacht van kinderen, is er neuscontact mogelijk, lopen een lesje, kunnen ze liggen, etc etc etc.
(Ja, en er zijn ook drinkbak, hè.)

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:01

maar ze staan wel vas!!! dat maakt het zo dier onvriendelijk