Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:18

Ik zeg niet dat alle manegehouders niet willen ruitje, en ik weet van vergunningen, werk nota bene zelf bij gemeente.
Ik vind het echter wel frappant dat de indeling vaak niet op het welzijn van het paard gericht is, maar meer op de luxe en het verdienmodel van de manegehouders. Ik stel het ook niet zwart wit, maar ken meerdere van deze gevallen waarbij het helaas wel zo werkt

En ik noemde een voorbeeld van parkeerplaatsen of trailerstalling, maar k ken er genoeg die 6 rijbakken hebben maar geen plek om de paarden swinters ff in los te gooien. Yeah right.

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:54

Janneke2 schreef:
Ehm...
De manege die ik ken wacht al tien jaar op een vergunning.
Maar 'dat ze het niet voor elkaar hebben' - ?
De lesponies staan het grootste deel van hun tijd in een ruime loopstal.
Maar ivm beginners en verjaarspartijtjes is de afstand van loopstal naar bak erg ongunstig.
Dus staan ze rond de lestijden in stands, met hooi en ruimte om te liggen.


Ja dus? Aangezien ze het blijkbaar toch goed voor elkaar hebben was mijn opmerking niet op hun van toepassing

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:55

Oh die zijn er ook zeker hoor. Mee eens!

Ik denk dat wat jij aanstipt ook her issue is toch? Een manegehouder moet geld verdienen. En tot +- 10/15 jaar geleden keek geen enkele klant naar welzijn, maar naar hoeveel bakken er liggen.

Voor mij maakt het niet zoveel uit, als er regels komen voor boxmaten etc en aantal paarden per m2 komt er gewoon schaarste op de markt. Minder paarden en wel je brood kunnen verdienen: ik teken ervoor.

Voor manegehouder is dat denk ik lastiger? Betalen mensen meer voor een manege waar ze meer buiten staan?

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:34

Gaby schreef:
cajabol schreef:
Ik vind het werkelijk schandalig te horen dat een paard minimaal een half uur per dag vrije beweging moet kunnen hebben. Zoveel mogelijk hun natuurlijk gedrag kunnen tonen. En dan tegelijk zien we stallen waarin paarden opgehokt staan en zelfs nog stands. Paarden moeten gewoon 24 uur per dag vrije bewegig hebben en interactie met elkaar. En niet in hokjes staan wachtend tot ze er weer uit mogen. Maneges kunnen ook gewoon de paarden buiten laten, daar zijn er aan aantal van en dat voorbeeld moet gewoon gevolgd worden. Het is niet ok om deze prachtige dieren op deze manier te huisvesten zoals je ziet bij kassa en laten we eerlijk zijn, zo doen zoveel mensen dit nog. Laten we honden of poezen de hele dag in een bench zitten? Laat ik het hopen van niet. Het is hoog tijd dat de hele paardensport inderdaad onder de loep wordt genomen. Rijden op een paard? Ja prima, zolang het welzijn van het paard voorop staat en niet die van de mens/ruiter.


Dus als het aan jou ligt, zijn er straks in grote delen van Nederland, waaronder de randstad, geen maneges en ook veelal geen pensionstallen meer? (want voldoende grond voor 24/7 vrije beweging voor alle paarden is onbetaalbaar) En de weinige maneges die er zijn, vragen €60 per les, omdat ze de aanschaf van de dure weide/paddockgrond moeten terugverdienen? :) (Ik denk niet dat mensen bereid zijn dit bedrag te betalen, dus maneges zullen dan echt uitsterven)

Ik ben op zich niet tegen, het is een erg paardvriendelijk besluit, maar paardrijden zal hierdoor wel weer een echte elitesport worden - tenzij je ouders paarden hebben, zullen de meeste mensen pas dus leren paardrijden en met paarden leren omgaan als ze zelf een deeltijd- of voltijdbaan hebben. Want wie laat een complete beginner zonder paarden-ervaring nou zijn paard poetsen, laat staan berijden? De allereerste rijles en paardenervaring krijgt zo'n 80% van ons Bokkers op een manege.
En ik voorzie dan al dat veel Bokkers gaan klagen dat paarden nu al helemaal onbetaalbaar zijn... (Terwijl het gemiddelde paardenmeisje sowieso al zeer bevoorrecht is; paardrijden moet wel een van de duurste sporten zijn die er bestaat).

Mag ik weten in welke regio/provincie jij woont en hoeveel je daar betaalt voor 24/7 vrije beweging met gebruik van all-weather buitenbak? :)



Lijkt me fantastisch. Inderdaad gewoon strikte welzijnsregels en als dan veel stallen in de randstad (of andere natte grond/te weinig grond) op moeten doeken dan is dat maar zo. Paard hoeft niet te lijden omdat de mens zijn pleziertje wil.

Paardrijden is geen basisrecht.

Als je in een flat woont kan je ook geen geit houden. Dat heeft helemaal niet met 'bevoorrecht' of 'elite' te maken, alleen met regio.
Een op allerlei vlakken bevoorrecht kind uit Amsterdam Zuid kan dan niet paardrijden, een anderszins minder bevoorrecht kind uit Limburg wel. Zo is het leven.
In Twente kan je motorcrossen, op de Veluwe herten zien, In Zandvoort kan je aan het strand liggen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:40

Schapenwol schreef:
Lijkt me fantastisch. Inderdaad gewoon strikte welzijnsregels en als dan veel stallen in de randstad (of andere natte grond/te weinig grond) op moeten doeken dan is dat maar zo. Paard hoeft niet te lijden omdat de mens zijn pleziertje wil.


Maar het gaat er dus om dat het de situatie van de paarden niet structureel verbetert: op de stallen achter de schermen blijft de situatie nog precies zoals die is. Alleen zien we het niet omdat die stallen geen camera's toe laten. Dan doe je dus niets voor het dierenwelzijn, maar maak je alleen de situatie specifiek vervelender voor mensen die dat hek en de privacy niet kunnen betalen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:42

Kinke schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm...
De manege die ik ken wacht al tien jaar op een vergunning.
Maar 'dat ze het niet voor elkaar hebben' - ?
De lesponies staan het grootste deel van hun tijd in een ruime loopstal.
Maar ivm beginners en verjaarspartijtjes is de afstand van loopstal naar bak erg ongunstig.
Dus staan ze rond de lestijden in stands, met hooi en ruimte om te liggen.


Ja dus? Aangezien ze het blijkbaar toch goed voor elkaar hebben was mijn opmerking niet op hun van toepassing


Uitstekend.

(Ik vond dat de manege eenzijdig naar in beeld werd gebracht.
Fijn dat jij, ondanks een verwijzing naar een gemeente 'die lang over de vergunning doet' het niet over deze manege hebt.)

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:10

cajabol schreef:
Ik vind het werkelijk schandalig te horen dat een paard minimaal een half uur per dag vrije beweging moet kunnen hebben. Zoveel mogelijk hun natuurlijk gedrag kunnen tonen. En dan tegelijk zien we stallen waarin paarden opgehokt staan en zelfs nog stands. Paarden moeten gewoon 24 uur per dag vrije bewegig hebben en interactie met elkaar. En niet in hokjes staan wachtend tot ze er weer uit mogen. Maneges kunnen ook gewoon de paarden buiten laten, daar zijn er aan aantal van en dat voorbeeld moet gewoon gevolgd worden. Het is niet ok om deze prachtige dieren op deze manier te huisvesten zoals je ziet bij kassa en laten we eerlijk zijn, zo doen zoveel mensen dit nog. Laten we honden of poezen de hele dag in een bench zitten? Laat ik het hopen van niet. Het is hoog tijd dat de hele paardensport inderdaad onder de loep wordt genomen. Rijden op een paard? Ja prima, zolang het welzijn van het paard voorop staat en niet die van de mens/ruiter.


Mee eens dat het welzijn van het paard voorop moet staan, waarbij ik erg voorstander ben van veel vrije beweging voor elk paard.
Maar hoe komt het dat mensen denken dat 24/7 buiten in een groep het beste is voor elk paard? Ook paarden hebben een persoonlijke benadering nodig. Niet elk paard is hetzelfde.

Dat gezegd hebbende, moet ik je teleurstellen: heel veel honden zitten regelmatig, lang, en soms veel te lang, opgesloten in een bench. Veel honden hebben een baasje die geen flauw benul heeft van het wezen hond. Honden worden toegeschreeuwd, fysiek gecorrigeerd, en krijgen aan de riem veelvuldig een ruk in hun nek, worden teveel alleen gelaten, en gestraft voor het niet alleen kunnen zijn etc etc.
Maar wil je een herplaatser dan wordt vaak als enige/belangrijkste eis gesteld dat je een tuin hebt. Alsof daar alles mee staat of valt.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:17

Shadow0 schreef:
Schapenwol schreef:
Lijkt me fantastisch. Inderdaad gewoon strikte welzijnsregels en als dan veel stallen in de randstad (of andere natte grond/te weinig grond) op moeten doeken dan is dat maar zo. Paard hoeft niet te lijden omdat de mens zijn pleziertje wil.


Maar het gaat er dus om dat het de situatie van de paarden niet structureel verbetert: op de stallen achter de schermen blijft de situatie nog precies zoals die is. Alleen zien we het niet omdat die stallen geen camera's toe laten. Dan doe je dus niets voor het dierenwelzijn, maar maak je alleen de situatie specifiek vervelender voor mensen die dat hek en de privacy niet kunnen betalen.



Het lijkt me logisch dat als je regels opstelt, je ze ook gaat handhaven. Steeksproefgewijs controleren dus op straffe van verlies van vergunning. Net zoals bij praktisch alle andere sectoren gebeurd waren dieren bij betrokken zijn.

Maar dat is allemaal nog ver weg voor de paardenwereld.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:21

Nikass schreef:
cajabol schreef:
Ik vind het werkelijk schandalig te horen dat een paard minimaal een half uur per dag vrije beweging moet kunnen hebben. Zoveel mogelijk hun natuurlijk gedrag kunnen tonen. En dan tegelijk zien we stallen waarin paarden opgehokt staan en zelfs nog stands. Paarden moeten gewoon 24 uur per dag vrije bewegig hebben en interactie met elkaar. En niet in hokjes staan wachtend tot ze er weer uit mogen. Maneges kunnen ook gewoon de paarden buiten laten, daar zijn er aan aantal van en dat voorbeeld moet gewoon gevolgd worden. Het is niet ok om deze prachtige dieren op deze manier te huisvesten zoals je ziet bij kassa en laten we eerlijk zijn, zo doen zoveel mensen dit nog. Laten we honden of poezen de hele dag in een bench zitten? Laat ik het hopen van niet. Het is hoog tijd dat de hele paardensport inderdaad onder de loep wordt genomen. Rijden op een paard? Ja prima, zolang het welzijn van het paard voorop staat en niet die van de mens/ruiter.


Mee eens dat het welzijn van het paard voorop moet staan, waarbij ik erg voorstander ben van veel vrije beweging voor elk paard.
Maar hoe komt het dat mensen denken dat 24/7 buiten in een groep het beste is voor elk paard? Ook paarden hebben een persoonlijke benadering nodig. Niet elk paard is hetzelfde.

Dat gezegd hebbende, moet ik je teleurstellen: heel veel honden zitten regelmatig, lang, en soms veel te lang, opgesloten in een bench. Veel honden hebben een baasje die geen flauw benul heeft van het wezen hond. Honden worden toegeschreeuwd, fysiek gecorrigeerd, en krijgen aan de riem veelvuldig een ruk in hun nek, worden teveel alleen gelaten, en gestraft voor het niet alleen kunnen zijn etc etc.
Maar wil je een herplaatser dan wordt vaak als enige/belangrijkste eis gesteld dat je een tuin hebt. Alsof daar alles mee staat of valt.



Alle paarden hebben in de basis natuurlijk wel dezelfde behoeftes. Het zijn allemaal kuddedieren die behoefte hebben aan vrije beweging. Mensen komen bij "dat idee" omdat paarden in het wild zo leven.

Uitzonderingen zijn paarden die om medische redenen of ouderdom een stal nodig hebben.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:25

Klinkt leuk, maar ik heb aan mijn paard dan toch iets raars gemerkt, Schapenwol. Ik heb hem altijd 24/7 buiten gehad tot dat door omstandigheden even niet kon. Hij gaat nu ‘s nachts op stal en wat schetst mijn verbazing? Binnen een paar weken zag ik hem vrolijker en meer ontspannen worden. Hij vindt het heerlijk! Leg het mij maar uit, ik dacht net als jij, maar blijkbaar heb ik de uitzondering op de regel dan ofzo.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:34

Schapenwol schreef:
Alle paarden hebben in de basis natuurlijk wel dezelfde behoeftes. Het zijn allemaal kuddedieren die behoefte hebben aan vrije beweging. Mensen komen bij "dat idee" omdat paarden in het wild zo leven.

Uitzonderingen zijn paarden die om medische redenen of ouderdom een stal nodig hebben.


Er is wel een verschil: in de vrije natuur kiezen de dieren elkaar uit.
Zogezegd een echte kudde.

Wij mensen zetten paarden in een groep.

De manegeponies die gisteren op teevee waren en overdag een paar uur in stands staan,
vormen een stabiele groep,
weinig veranderingen omdat de dieren al jaren en jaren bijeen zijn.
En verstandig worden gemanaged, veel buiten zijn, etc.
Dan ga je zo ongeveer in de richting van een kudde.

(Gaan er ieder jaar een paar paarden uit en weer bij wordt het een ander verhaal. Doorgaans gaat het goed, of in elk geval niet slecht, maar soms lukt het niet.)

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:50

nicole_floor schreef:
Ilse_123 schreef:
Ben benieuwd. Persoonlijk heb ik er niet zo’n probleem mee als de paarden rond de piek lestijden een paar uur hooi staan te eten in stands, als ze de rest van de tijd in groepen buiten (of groepstal binnen) staan. Als je op die manier je manege paarden wat socialer wilt houden kan ik het mij voorstellen dat de stands een stuk handiger zijn.
Los van het juiste paard uit de groep pakken is het ook een stukje veiligheid met het in en uit de groep halen van een paard.


Hier ben ik het wel mee eens. Maar ben bang dat het in de werkelijkheid niet zo is. Kan me herinneren dat de Amsterdamse manege een paar jaar geleden er nog veel gezeik mee gehad heeft.

Overigens op de manege waar ik 23 jaar geleden begon met paardrijden stonden ze ook in stands. Maar die manege bestaat inmiddels niet meer.


Op de Amsterdamse manege zijn al minstens 20 jaar geen stands meer...

Schapenwol: paarden die lager in de rangorde staan kunnen het erg zwaar hebben in een kudde. Zelfs als je heel veel voerplaatsen hebt.
En ik heb persoonlijk nog nooit een schuilstal gezien die zó groot is dat iedereen er tegelijkertijd in kan, waarbij de lager in de rangorde ook nog voldoende afstand kan houden (dat kunnen namelijk meer meters zijn dan je in eerste instantie misschien denkt)

Daarnaast, maar dat is natuurlijk op maneges over het algemeen niet het geval, heb je nog zoiets als hengsten. Hoe ga je die allemaal 24/7 buiten zetten?

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het idee helemaal prima. Maar de uitvoering is een ander verhaal.
Er zijn helaas voldoende schrijnende situaties waarbij paarden 24/7 buiten staan. Ik denk niet dat er één manier voor alles de beste oplossing hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:03

Janneke2 schreef:
Schapenwol schreef:
Alle paarden hebben in de basis natuurlijk wel dezelfde behoeftes. Het zijn allemaal kuddedieren die behoefte hebben aan vrije beweging. Mensen komen bij "dat idee" omdat paarden in het wild zo leven.

Uitzonderingen zijn paarden die om medische redenen of ouderdom een stal nodig hebben.


Er is wel een verschil: in de vrije natuur kiezen de dieren elkaar uit.
Zogezegd een echte kudde.

Wij mensen zetten paarden in een groep.

De manegeponies die gisteren op teevee waren en overdag een paar uur in stands staan,
vormen een stabiele groep,
weinig veranderingen omdat de dieren al jaren en jaren bijeen zijn.
En verstandig worden gemanaged, veel buiten zijn, etc.
Dan ga je zo ongeveer in de richting van een kudde.

(Gaan er ieder jaar een paar paarden uit en weer bij wordt het een ander verhaal. Doorgaans gaat het goed, of in elk geval niet slecht, maar soms lukt het niet.)
Dat is ook niet helemaal waar; in de vrije natuur moeten de meeste paarden het ook doen met welke soortgenoten er op hun pad komen. Ze staan niet bepaald om beurten - à la het vormen van teams op school - namen te roepen van wie ze in hun kudde willen hebben.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:07

In de vrije natuur gaan ze gewoon dood als ze PSSM, EORTH, hoefbevangen, Cushing ofzo hebben... Of, gewoon als ze 20 zijn en wat minder snel rennen dan de rest :+ . Al dat soort paarden vallen uit in mijn groepsstallen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:45

Mkango schreef:
Dat is ook niet helemaal waar; in de vrije natuur moeten de meeste paarden het ook doen met welke soortgenoten er op hun pad komen. Ze staan niet bepaald om beurten - à la het vormen van teams op school - namen te roepen van wie ze in hun kudde willen hebben.

Tuurlijk.
Blijft staan dat er sprake is van een element van keuze - en dat een kudde een soort van structuur heeft.

Die keuze is voor gehouden paarden zoiets als 'We gaan kijken of Sjors het leuk vindt om bij Sjimmie te staan'.
En in stabiele groepen ontstaat ook wel een soort van structuur - het merrieweiland waar mijn Knollie in staat heeft een soort van leidende merrie (nu ja, twee of drie dames die stukjes rol op zich nemen) - ondanks mijn pleidooi staat er nog geen ruin bij.
(Ik vraag maar niet om een stoete hengst die zich echt kan laten gelden, dus ivm wolf - off topic - staan ze 'snachts binnen.)

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 00:00

ruitje schreef:
In de vrije natuur gaan ze gewoon dood als ze PSSM, EORTH, hoefbevangen, Cushing ofzo hebben... Of, gewoon als ze 20 zijn en wat minder snel rennen dan de rest :+ . Al dat soort paarden vallen uit in mijn groepsstallen.


Hebben paarden in de vrije natuur pssm, eorth, hoefbevangenheid en Cushing..? Volgens mij zijn het "welzijnsziektes"

Maar voor de rest heb je gelijk. Mijn lieve paard zou waarschijnlijk verstoten, verhongerd of doodgetrapt zijn.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 06:53

Met afschuw heb ik het programma gister teruggekeken. De stal die zowel door de dierenarts als door meneer Blaauw het meest door het slijk getrokken wordt (zonder enige context maar puur gebaseerd op de summiere beelden) is de stal waar ik trots op ben les te geven!
Want wat de filmpjes niet vertellen is dat onze ponies namelijk in de avond en nacht in een loopstal met onbeperkt ruwvoer staan. Vervolgens gaan ze in de ochtend enkele uren de weide op en daarna gaan ze naar de stands, daar staan ze gedurende de dag, maximaal 8 uur maar daar zitten de 1 a 2 lesuren per dag bij inbegrepen en voor en na de lessen mogen de kinderen de ponies wandelen of laten rollen. Dus op een dag dat ze 1 uur lesrijden en er niet veel gewandeld word staan ze 6,5 uur op stand. Met onbeperkt ruwvoer en sociaal contact. We zien de meeste ponies voornamelijk bijeten (vooral die wat lager in rang staan), liggen om te rusten (niet slapen maar chillen) en verder zijn ze makkelijk en veilig te benaderen voor de kinderen. Een soort compromis tussen dierenwelzijn en werkbaarheid voor een manege. Waar we overigens juist 67 manegeponiws en paarden hebben zodát ze niet te vaak hoeven worden ingezet en makkelijk rustdagen kunne krijgen als de situatie daarom vraagt. iemand mopperde hier dat we dan maar minder dieren moesten houden. Vergeet niet dat meer dieren meer kosten betekent en we dus geen reden hebben om er veel te hebben behalve het welzijn van de lespaarden.

We zijn niet blind voor onze eigen tekortkomingen, we proberen al jaren een loopstal te realiseren waarbij er meer plekken zijn voor de paarden om zich terug te trekken (afscheidingen, meer voerstations, groter oppervlak), plekken waar kinderen veilig hun ponies onder toezicht kunnen pakken voor de lessen zonder dat ze daar het hele erf voor over moeten. Maar de gemeente geeft geen milimeter toe en we vechten al jaren voor ieder paardvriendelijk idee wat we willen realiseren. Tot die tijd is de 16 uur vrije beweging per etmaal absoluut redelijk dunkt mij.
Kan het beter? Natuurlijk! Is het zo afschuwelijk als we weggezet worden? Absoluut niet!!

Tsja de stallen onder de hooizolder en containerboxen moeten ernstig op de schop! Verouderd en klaar voor iets nieuws! 100%! Maar dat zijn dan wel weer de 'ruime' (er staan voornamelijk ponies) boxen, met sociaal contact en onbeperkt ruwvoer waar men zo tevreden over is..

We zijn zo bezig met welzijn en sparen kosten noch moeite. Van gediplomeerd zadelmaker in dienst tot geven van grondwerklessen, van onbeperkt ruwvoer tot weidegang, van afwisselend werk tot voldoende rustdagen naar vooral de instelling die we in de lessen en daar buiten uitdragen. Ik zeker persoonlijk
Maar ook de meeste collega's. We proberen bewustzijn te creëren hoe je de dieren benaderd en hoe je ze kan proberen te verstaan. Kijken naar de kleine signalen zodat ze niet hoeven te schreeuwen. Kritisch aan je klanten vertellen wat er beter kan op je eigen bedrijf. Bewustzijn proberen te maken van gedrag van mens en dier, instelling hoe met de dieren om te gaan (vooral kritisch kijken naar je eigen verwachtingen/communicatie en het paard in zn waarde laten) en ja het blijft een commercieel bedrijf maar ik ben juist zo verschrikkelijk trots op hoe we het doen en hoe we een verschil kunnen maken. We geven bijvoorbeeld kinderen ook les in 'paardentaal' waarbij we de dieren in vrijheid observeren en met elkaar kijken naar welk paard wat verteld en waarom. Ik geef persoonlijk ook les in werken aan de hand en grondwerken, zodat men ook als manegeruiter niet alleen bezig is met rijden maar met het hele plaatje. Tijdens het rijden is de basis van fijn teugelcontact, stil been, goede balans, rechtrichten en ontspanning belangrijker dan alle 'gave oefeningen' bij elkaar. We zijn bezig mensen te onderwijzen over de biomchanica zodat ze weten waarom er bepaalde oefeningen zijn en wat er gebeurt als het paard zich correct of juist niet correct aanspant en hoe wij dat kunnen proberen te verbeteren etc


Dus samengevat:
-beelden zonder context die onterecht suggereren dat onze dieren er nooit uitkomen
-de fnrs liever 23 uur per dag een pony in een mooie box ziet dan 6,5 uur in een stand en verder vrij
-de fnrs haar eigen leden die op de grond liggen met liefde natrappen.
-onze stal geen oogkleppen op heeft (lekker in thema) en niet alleen de plannen maar ook de financiën rond heeft voor een nog beter onderkomen voor de dieren, nu alleen de medewerking van de gemeente nog.
-we echt kapot zijn van de manier waarop we weggezet zijn. Gelukkig krijgen we steun van collega bedrijven die ons kennen en van mensen die onze werkwijze en stal daadwerkelijk gezien hebben maar het doet ontzettend pijn voor de eigenaren om te zien dat je levenswerk en bewustzijn voor dierenwelzijn zo eenzijdig word geflipt dat je plots weggezet word als mishandelaar.
-misstanden aan de kaak stellen, graag! Die wake up call voor de hooizolderstal was wel nodig (aantal keer zelf ook aangegeven) maar kijk in godsnaam naar het totaal. Zonder het 1 tegen het ander af te strepen (want nee, weidegang maakt een stand niet opeens perfect maar in het totaalplaatje zie je dat het juist prima gesteld is met het welzijn)
Laatst bijgewerkt door Mar_jolijn op 03-04-23 07:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:15

Ik ben FNRS jury en toevallig was ik onlangs op de betreffende manege. Mijn schrijver en ik hebben er echt met verbazing rondgelopen.

De stallen in de oude stal zijn gewoon gevaarlijk. Veel andere stallen zijn echt veel te klein, ik denk dat als je 2 stallen zou samenvoegen het nog niet groot genoeg is.. De containers waar ponies in staan zijn echt zielig, klein en de ponies kunnen niet over de deur heen kijken.
Als de ponies echt zoveel los komen dan heb ik minder moeite met de stands, zulke opzadelplekken hebben ze vaak als de ponies in groepshuisvesting gehouden worden. Voor kinderen is het veel te gevaarlijk ponies daaruit te halen.

Wel nog een positief punt: de paarden hadden mega veel hooi. Dat viel echt op.

Het terrein van de betreffende manege is enorm groot, ligt de gemeente dwars om een nieuw gebouw neer te zetten? Dat zou wel heel triest zijn.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:29

Tilmar schreef:
Ik ben FNRS jury en toevallig was ik onlangs op de betreffende manege. Mijn schrijver en ik hebben er echt met verbazing rondgelopen.

De stallen in de oude stal zijn gewoon gevaarlijk. Veel andere stallen zijn echt veel te klein, ik denk dat als je 2 stallen zou samenvoegen het nog niet groot genoeg is.. De containers waar ponies in staan zijn echt zielig, klein en de ponies kunnen niet over de deur heen kijken.
Als de ponies echt zoveel los komen dan heb ik minder moeite met de stands, zulke opzadelplekken hebben ze vaak als de ponies in groepshuisvesting gehouden worden. Voor kinderen is het veel te gevaarlijk ponies daaruit te halen.

Wel nog een positief punt: de paarden hadden mega veel hooi. Dat viel echt op.

Het terrein van de betreffende manege is enorm groot, ligt de gemeente dwars om een nieuw gebouw neer te zetten? Dat zou wel heel triest zijn.


Klopt, de hooizolder en container stallen moeten echt aangepakt. Dat gaat ook gebeuren gelukkig! Helemaal met je eens!

De gemeente ligt absoluut dwars, ik ben al jaren getuige van de onwil om iets neer te mogen zetten. De financiën zijn gewoon rond...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:47

Misschien is het dan tijd om naar een andere plek te gaan zoeken?
Ik snap dat het geen makkelijk verhaal gaat worden, maar 10 jaar strijden met een gemeente die niet wil meewerken..
Soms moet je dan eieren voor je geld kiezen omwille van je dieren en toekomstplannen.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:08

Ook al lopen de dieren veel buiten, stands zijn gewoon echt niet meer van deze tijd. Het goed praten dat het maar een paar uur per dag gebeurt is je kop in het zand steken. Het draait allemaal om geld en niet om dierenwelzijn, dan zouden er toch echt andere keuzes gemaakt worden. FNRS mag het zich ook echt aanrekenen dat er minimaal naar welzijn wordt gekeken bij hun sterrensysteem. Terwijl het welzijn juist zorgt voor gezonde paarden die lang mee kunnen gaan en dat jonge kinderen al vanaf de start leren goed met paarden om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 03-04-23 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:09

Cayenne schreef:
Misschien is het dan tijd om naar een andere plek te gaan zoeken?
Ik snap dat het geen makkelijk verhaal gaat worden, maar 10 jaar strijden met een gemeente die niet wil meewerken..
Soms moet je dan eieren voor je geld kiezen omwille van je dieren en toekomstplannen.


We hebben vandaag een afspraak met de gemeente, wellicht gaat er toch nog iets positiefs gebeuren naar aanleiding van dit programma.
Verder ben ik het met je eens hoor, als je het welzijn van je dieren niet kunt waarborgen op de plek waar je nu staat zou je moeten verhuizen. Mijn inziens is dat hier echter niet aan de orde, het welzijn kan beter maar is verre van slecht met de vrije loop en weidegang. We willen het alleen zo graag beter doen!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:15

Nikass schreef:
Hebben paarden in de vrije natuur pssm, eorth, hoefbevangenheid en Cushing..? Volgens mij zijn het "welzijnsziektes"

Maar voor de rest heb je gelijk. Mijn lieve paard zou waarschijnlijk verstoten, verhongerd of doodgetrapt zijn.


Precies, mijn punt is dus dat compleet vergelijken met de vrije natuur, zoals boven mijn post gebeurde, gewoon niet zoveel nut heeft :) . Want wij komen andere problemen tegen.

@Marjolein, goed dat je jullie kant hier ook uitgebreid bespreken :)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:23

Thats_Me schreef:
Ook al lopen de dieren veel buiten, stands zijn gewoon echt niet meer van deze tijd. Het goed praten dat het maar een paar uur per dag gebeurt is je kop in het zand steken. Het draait allemaal om geld en niet om dierenwelzijn, dan zouden er toch echt andere keuzes gemaakt worden. FNRS mag het zich ook echt aanrekenen dat er minimaal naar welzijn wordt gekeken bij hun sterrensysteem. Terwijl het welzijn juist zorgt voor gezonde paarden die lang mee kunnen gaan en dat jinge kinderen al vanaf de start leren goed met paarden om te gaan.


Kun je me vertellen hoe het bij ons dan om geld gaat?

Onze ponies worden meest rond de 30 (met meerdere uitschieters van 35) en zijn gezond, dus ook die vlieger gaat niet op.

Weerleggen is niet altijd goedpraten he. Zoals je ziet geven wij ook aan dat het niet ideaal is, echter staat er tegenover die 6 uur in die stand nog wel 2 uur gecontroleerde en 16 uur vrije beweging..

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:24

ruitje schreef:
Nikass schreef:
Hebben paarden in de vrije natuur pssm, eorth, hoefbevangenheid en Cushing..? Volgens mij zijn het "welzijnsziektes"

Maar voor de rest heb je gelijk. Mijn lieve paard zou waarschijnlijk verstoten, verhongerd of doodgetrapt zijn.


Precies, mijn punt is dus dat compleet vergelijken met de vrije natuur, zoals boven mijn post gebeurde, gewoon niet zoveel nut heeft :) . Want wij komen andere problemen tegen.

@Marjolein, goed dat je jullie kant hier ook uitgebreid bespreken :)


Ik heb getwijfeld hoor, want ik weet dat men graag affakkelt. Terecht (op sommige punten) en onterecht (op veel andere punten). Maar ik denk dat we de dialoog open moeten houden, juist om misstanden aan te pakken, misverstanden op te helderen en het leven van alle paarden te verbeteren.