Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Reacties van onder andere FNRS op uitzending Kassa! over stands

 
Profiel   

Equnews.nl
Algemeen

[ img ]
Paarden in stands, deze foto is gemaakt bij een stalling in Lipica.
Foto: Marlies1/Bokt Wiki


Zaterdag 1 april werd er tijdens het programma Kassa van BNNVARA een item over vermeende misstanden in maneges vertoond, met undercover beelden gemaakt bij (FNRS)-manegebedrijven. "FNRS heeft paardenwelzijn heel hoog in het vaandel staan. Kwaliteit, veiligheid en paardenwelzijn zijn de belangrijkste kernwaarden voor een hippisch bedrijf", reageert FNRS. "Niet alleen bij de aangesloten bedrijven, maar in de hele sector. FNRS geeft in dit bericht een toelichting op deze uitzending."

Tijdens de uitzending waren beelden te zien van bedrijven waarbij paarden en pony’s een deel van de dag in stands gehouden worden. Ondanks dat er geen wettelijk verbod op stands voor paarden en pony’s is, geeft de sector zelf in de Gids voor Goede Praktijken aan dat deze manier van huisvesting niet meer past in de hedendaagse paardenhouderij. Per 1 januari 2017 is het bij FNRS-bedrijven daarom verboden om stands als permanente huisvesting te gebruiken. Dit is opgenomen in het FNRS-kwaliteitsbeleid. In 2015 waren er nog 68 FNRS-bedrijven met stands als permanente huisvesting. Inmiddels zijn deze volledig uitgefaseerd en worden bij een aantal bedrijven stands alleen nog tijdelijk gebruikt tijdens het opzadelen, eten, (hoef)verzorging of het verrichten van medische handelingen.

Welzijn van paarden moet centraal staan
Haike Blaauw, directeur van de FNRS, was uitgenodigd bij de uitzending om te reageren op de beelden. “FNRS betreurt het dat het mogelijk is geweest om dergelijke beelden op Nederlandse bedrijven te kunnen maken. Zonder de context per bedrijf te kennen zijn dit geen prettige beelden. Gelukkig kunnen we constateren dat bij twee bedrijven de stands alleen tijdelijk gebruikt worden volgens de geldende normen van het FNRS-kwaliteitsbeleid.”

Tijdens de uitzending werden ook beelden getoond van paarden gehuisvest in stallen met dichte wanden en paddocks zonder schuilstal. “Ook bij deze beelden is de context leidend. In alle gevallen stimuleren we bedrijven om voldoende ruimte voor contactmogelijkheden met andere paarden te creëren. Dit kan al met een aantal relatief eenvoudige aanpassingen gerealiseerd worden. Voor schuilstallen is dat een ander verhaal. Deze zijn nodig voor het paardenwelzijn zodat de dieren beschutting kunnen zoeken tegen de elementen. Helaas worden er in heel veel gemeentes geen vergunning voor dergelijke schuilmogelijkheden verleend.”

Maatwerk om welzijn te beoordelen
Paardenarts Vivianne van Leeuwen was namens het KNMvD ook betrokken bij de uitzending. “In alle lagen van de paardenhouderij zijn grote verschillen in de manier waarop paarden worden gehouden en maneges zijn daarop geen uitzondering. De wet schrijft voor dat een paard in zijn behoeftes moet worden voorzien en soorteigen gedrag moet kunnen uitvoeren. Het is maatwerk om te beoordelen of de mate van vrije beweging en sociaal contact onderling goed genoeg is voor het welzijn van het paard. De omstandigheden waarin we een paard houden moeten zijn afgestemd op de behoeftes van het paard, niet op het gemak voor de mens. Een goede gezondheid hangt samen met een bij het paard passende manier van houden en trainen. Een manege zou een voorbeeldfunctie moeten vervullen. Mensen komen op een manege om met paarden om te leren gaan en eventueel te leren paardrijden. De omgang met paarden begint met respect voor de behoeftes van het dier.”

“We waren al in gesprek met de ondernemers uit de uitzending om, waar nodig, hun bedrijfsvoering te verbeteren. Bij tekortkomingen begeleiden we ondernemers bij het opstellen van een verbeterplan en de uitvoer daarvan. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van de accommodatie en omgeving, maar staat het welzijn van het paard centraal. Indien er aanleiding voor is moeten verbeteringen binnen afzienbare tijd doorgevoerd worden om te voldoen aan de gestelde eisen uit ons kwaliteitsbeleid. Het is onze taak als branche-organisatie om ondernemers ook in moeilijke situaties te ondersteunen. Door je handen ervan af te trekken verbetert het paardenwelzijn zeker niet. FNRS begeleidt ondernemers in dit verbeterproces.”

Ruimte voor verbetering
Het aanpassen van de huisvesting of het management kan niet overal direct uitgevoerd worden. “De ondernemers uit de uitzending willen graag verbouwen om bijvoorbeeld grotere (vrijloop)stallen te creëren, schuilstallen te bouwen of paddocks te realiseren waardoor de paarden vaker in de winter naar buiten kunnen. In een aantal gevallen worden zij daarin gehinderd door een stroperig proces bij gemeentes waarbij de urgentie voor dergelijke aanpassingen voor paardenwelzijn ontbreekt. Hierdoor laten de juiste vergunningen op zich wachten. Om paardenwelzijn te verbeteren moeten we ook over het proces wel transparant zijn. We hebben niks te verbergen, maar als er iets niet klopt, moet daar iets aan gebeuren. We verwachten van ondernemers dat zij investeren en meebewegen om te voldoen aan de veranderde welzijnsmaatstaven.”

“Het werken met paarden brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Om hun welzijn te waarborgen mag niemand op de basiseisen voor paardenwelzijn concessies doen, dit moet voor alle dieren gewoon goed zijn. Elk bedrijf moet kritisch naar de eigen bedrijfsvoering kijken hoe ze hier aan kunnen voldoen. FNRS kijkt hier periodiek in mee om de kwaliteit van aangesloten bedrijven te waarborgen en waar nodig te verbeteren.”

Keurmerk waarborgt kwaliteit, veiligheid en welzijn
Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een FNRS-bedrijf voor kwaliteit, veiligheid én welzijn staat. Daarom wordt ieder bedrijf periodiek gekeurd voor en tijdens het lidmaatschap. De eerste keuring is op een afgesproken datum, daarna wordt ieder bedrijf eens in de circa 2,5 jaar onaangekondigd herkeurd. De keuringen worden afgenomen door een onafhankelijke inspecteur. Die beoordeelt of de bedrijven voldoen aan de minimale eisen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en paardenwelzijn. In 2020 heeft de FNRS een aantal flinke stappen voorwaarts gemaakt in de professionalisering van de hippische sector. Vooral paardenwelzijn kreeg een prominentere rol. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het voermanagement, de gezondheid van de paarden, formaat van de box, het stalklimaat, de contactmogelijkheden met andere paarden en (vrije) beweging. Met de kernwaarden Kwaliteit, Veiligheid en Welzijn prominent op het schild schept dat ook verplichtingen van ondernemers bij het waarmaken van deze “beloften”. Eerder lag de nadruk veelal op de faciliteiten, en daarmee werd niet het juiste signaal afgegeven passend bij de welzijnseisen. Het uiteindelijke doel is om de kwaliteit in de hippische sector verder omhoog te brengen.

Krachten bundelen
Door de krachten te bundelen met andere hippische organisaties, zoals de KNHS, de Sectorraad Paarden en het European Horse Network, wil de FNRS ervoor zorgen dat het voor ondernemers haalbaar wordt om aan alle richtlijnen te voldoen.

“Paardenhouders moeten paardenwelzijn op één te zetten om paarden het beste te kunnen bieden. Dat verdienen ze! Paarden zijn onze verbindende factor en maakt dat onze sector vol passie zit. Dat blijven we met elkaar beschermen door goed voor onze paarden te zorgen.”

Gerelateerd artikel: [VN] Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 16:55 



 
Profiel   

Ik vond het item wat simpel in elkaar gezet. Ze doen net alsof het nog veel bedrijven zo werken maar er bleek uit dat de stands voor andere doeleinden werden gebruikt en dan ze al plannen hadden om te verbeteren maar dat de gemeente op zich laten wachten. Het item was slecht in elkaar gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:06 



 
Profiel   

Precies dat!!

Tenenkrommend! Onze manegeponies lopen bijvoorbeeld in de avond en nacht in een loopstal, gaan daarna de wei op en staan dan inderdaad 8 uur in stands.bmeestal rijden ze daar 1 a 2 uur van in de lessen en wandelen de kinderen met ze dus als alles tegen zit staan ze 6 uur per dag in een stand. Waar onbeperkt ruwvoer aangeboden word.

Ja het moet beter, namelijk een loopstal waar de kinderen er veilig tussen kunnen dichtbij de binnenbak (dat hebben we nu niet) en waar de ponies zich makkelijker kunnen terugtrekken bij anderen vandaan. Maar voor die vergunning zijn we al 10 jaar aan het strijden. De plannen, de financiën en de goodwill is er vanuit ons, helaas nog niet vanuit de gemeente. Die zien blijkbaar liever een leegstaande lage schuur.
Ik hou er niet van dat bedrijven die alles doen voor hun dieren (dagelijks weidegang, jaatlijks tandarts, sportmasseur, afwisseldn werk van strandrit tot drssuurles en van neckrope rijden tot crosstraining, eigen gediplomeerde zadelmaker in dienst, maximaal 2 uur per dag lopen, maar liever 1 uur, onbeperkt ruwvoer, bijtijds rustdagen, ponies die tenminste 14 uur per etmaal vrije beweging hebben worden afgefakkelt. Ja we moeten misstanden aanpakken en nee je moet niet je ogen sluiten voor je eigen fouten maar dit was zó niet nodig op deze manier! Want paarden die in een luxe box staan maar er maar 2 uurtjes per dag uitkomen hebben het mijn inziens toch echt slechter. En natuurlijk moet je opletten dat je niet verzand in "ja jij kan honger hebben maar in Afrika hebben ze pas écht honger' maar kijk qel naar het gehele plaatje als je een tv item wil maken met het risico dat je een bedrijf kapot maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:34 



 
Profiel   

Sowieso de media..

Zag zonet een item over baby kangoeroes, gehouden in NL door mensen.

Daarna een of ander hoogleraar-mens 'dierkunde' in beeld in de gang van een paardenstal, waarbij de tralies tot de hemel reikten, en dikke bakstenen muren ertussen, en "blabla, welzijn" doen.

Madam vond de aandacht wellicht interessant, en de media was blij dat ze iemand erover konden spreken.
Eigen interpretatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 18:50 



 
Profiel   

Ik vind het goedpraten van paarden die uren in stands staan wel bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 19:00 



 
Profiel   

Kimbers schreef
Ik vind het goedpraten van paarden die uren in stands staan wel bijzonder.


Hoe bedoel je dat? Als ik namelijk naar onze ponies kijk, zie ik ze die paar uur dat ze in stands staan heel relaxte dieren die even bijeten en hun rust pakken, ze hebben namelijk de 4 uur daarvoor in de wei gestaan en de 12 uur daarvoor in een loopstal. Na een paar uur lopen ze hun 1 a 2 uur in de lessen of wandelen ze met de kinderen. Dus op een gemiddelde dag staan ze 6 uur op 1 plek. Dat is niet iets wat ik goed moet praten, het is niet ideaal, absoluut, maarzo slecht als het afgeschilderd word is het niet. Sterker nog, ik denk dat 15/16 uur vrije beweging per etmaal ruim bovengemiddeld is (hoewel nog langer nog beter zou zijn) dus waarom zo zwart-wit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 19:45 



 
Profiel   

Er loopt al een topic over dit onderwerp.
[VN] Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 20:19 



 
Profiel   

Mar_jolijn schreef
Precies dat!!

Tenenkrommend! Onze manegeponies lopen bijvoorbeeld in de avond en nacht in een loopstal, gaan daarna de wei op en staan dan inderdaad 8 uur in stands.bmeestal rijden ze daar 1 a 2 uur van in de lessen en wandelen de kinderen met ze dus als alles tegen zit staan ze 6 uur per dag in een stand. Waar onbeperkt ruwvoer aangeboden word.

Ja het moet beter, namelijk een loopstal waar de kinderen er veilig tussen kunnen dichtbij de binnenbak (dat hebben we nu niet) en waar de ponies zich makkelijker kunnen terugtrekken bij anderen vandaan. Maar voor die vergunning zijn we al 10 jaar aan het strijden. De plannen, de financiën en de goodwill is er vanuit ons, helaas nog niet vanuit de gemeente. Die zien blijkbaar liever een leegstaande lage schuur.
Ik hou er niet van dat bedrijven die alles doen voor hun dieren (dagelijks weidegang, jaatlijks tandarts, sportmasseur, afwisseldn werk van strandrit tot drssuurles en van neckrope rijden tot crosstraining, eigen gediplomeerde zadelmaker in dienst, maximaal 2 uur per dag lopen, maar liever 1 uur, onbeperkt ruwvoer, bijtijds rustdagen, ponies die tenminste 14 uur per etmaal vrije beweging hebben worden afgefakkelt. Ja we moeten misstanden aanpakken en nee je moet niet je ogen sluiten voor je eigen fouten maar dit was zó niet nodig op deze manier! Want paarden die in een luxe box staan maar er maar 2 uurtjes per dag uitkomen hebben het mijn inziens toch echt slechter. En natuurlijk moet je opletten dat je niet verzand in "ja jij kan honger hebben maar in Afrika hebben ze pas écht honger' maar kijk qel naar het gehele plaatje als je een tv item wil maken met het risico dat je een bedrijf kapot maakt.


Mee eens, het lijkt me vooral enorm frustrerend als je als bedrijf graag wilt veranderen/ verbeteren maar de gemeente de hele tijd dwars ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 07:47 



 
Profiel   

Mar_jolijn schreef
Precies dat!!

Tenenkrommend! Onze manegeponies lopen bijvoorbeeld in de avond en nacht in een loopstal, gaan daarna de wei op en staan dan inderdaad 8 uur in stands.bmeestal rijden ze daar 1 a 2 uur van in de lessen en wandelen de kinderen met ze dus als alles tegen zit staan ze 6 uur per dag in een stand. Waar onbeperkt ruwvoer aangeboden word.

Ja het moet beter, namelijk een loopstal waar de kinderen er veilig tussen kunnen dichtbij de binnenbak (dat hebben we nu niet) en waar de ponies zich makkelijker kunnen terugtrekken bij anderen vandaan. Maar voor die vergunning zijn we al 10 jaar aan het strijden. De plannen, de financiën en de goodwill is er vanuit ons, helaas nog niet vanuit de gemeente. Die zien blijkbaar liever een leegstaande lage schuur.
Ik hou er niet van dat bedrijven die alles doen voor hun dieren (dagelijks weidegang, jaatlijks tandarts, sportmasseur, afwisseldn werk van strandrit tot drssuurles en van neckrope rijden tot crosstraining, eigen gediplomeerde zadelmaker in dienst, maximaal 2 uur per dag lopen, maar liever 1 uur, onbeperkt ruwvoer, bijtijds rustdagen, ponies die tenminste 14 uur per etmaal vrije beweging hebben worden afgefakkelt. Ja we moeten misstanden aanpakken en nee je moet niet je ogen sluiten voor je eigen fouten maar dit was zó niet nodig op deze manier! Want paarden die in een luxe box staan maar er maar 2 uurtjes per dag uitkomen hebben het mijn inziens toch echt slechter. En natuurlijk moet je opletten dat je niet verzand in "ja jij kan honger hebben maar in Afrika hebben ze pas écht honger' maar kijk qel naar het gehele plaatje als je een tv item wil maken met het risico dat je een bedrijf kapot maakt.

Je kunt dan toch boxen in die schuur bouwen? 6 uur in een box is beduidend vriendelijker dan 6 uur in een stand.

Plus, die grote loopstal heb je blijkbaar al. Dus gewoon goedpraten is dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:34 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Mar_jolijn schreef
Precies dat!!

Tenenkrommend! Onze manegeponies lopen bijvoorbeeld in de avond en nacht in een loopstal, gaan daarna de wei op en staan dan inderdaad 8 uur in stands.bmeestal rijden ze daar 1 a 2 uur van in de lessen en wandelen de kinderen met ze dus als alles tegen zit staan ze 6 uur per dag in een stand. Waar onbeperkt ruwvoer aangeboden word.

Ja het moet beter, namelijk een loopstal waar de kinderen er veilig tussen kunnen dichtbij de binnenbak (dat hebben we nu niet) en waar de ponies zich makkelijker kunnen terugtrekken bij anderen vandaan. Maar voor die vergunning zijn we al 10 jaar aan het strijden. De plannen, de financiën en de goodwill is er vanuit ons, helaas nog niet vanuit de gemeente. Die zien blijkbaar liever een leegstaande lage schuur.
Ik hou er niet van dat bedrijven die alles doen voor hun dieren (dagelijks weidegang, jaatlijks tandarts, sportmasseur, afwisseldn werk van strandrit tot drssuurles en van neckrope rijden tot crosstraining, eigen gediplomeerde zadelmaker in dienst, maximaal 2 uur per dag lopen, maar liever 1 uur, onbeperkt ruwvoer, bijtijds rustdagen, ponies die tenminste 14 uur per etmaal vrije beweging hebben worden afgefakkelt. Ja we moeten misstanden aanpakken en nee je moet niet je ogen sluiten voor je eigen fouten maar dit was zó niet nodig op deze manier! Want paarden die in een luxe box staan maar er maar 2 uurtjes per dag uitkomen hebben het mijn inziens toch echt slechter. En natuurlijk moet je opletten dat je niet verzand in "ja jij kan honger hebben maar in Afrika hebben ze pas écht honger' maar kijk qel naar het gehele plaatje als je een tv item wil maken met het risico dat je een bedrijf kapot maakt.

Je kunt dan toch boxen in die schuur bouwen? 6 uur in een box is beduidend vriendelijker dan 6 uur in een stand.

Plus, die grote loopstal heb je blijkbaar al. Dus gewoon goedpraten is dit.


Wat een onnodig onvriendelijke reactie op een keurige post. Ze geeft aan dat het nog niet veilig is voor de kinderen, nog niet ruim genoeg en dat de paarden zich nog makkelijker kunnen terugtrekken. Dat lukt nu niet genoeg. Hoe moeilijk is het nou eens om opbouwend te reageren?
Ik ken de stal in kwestie en zou mijn kind (wat ik niet heb) gerust daar laten rijden. Fijne mensen en de paarden hebben het er erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 11:45 



 
Profiel   

Op Bokt is dat heel moeilijk voor sommige mensen helaas. :+

Net als goed lezen..heel frustrerend ook als je al 10 jaar probeert die boxen te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 15:12 



 
Profiel   

Ik snapte de nadruk op deze maneges niet helemaal als we over dierenwelzijn praten.

Het gaat hier over enkele maneges die nog stands gebruiken (dan hebbeb ze echt goed gezocht, want deze zie je echt bijna niet meer), maar waar bij de meeste de pony's wel het gros van de dag buiten staan.

Waarom niet de nadruk leggen op de tientallen, misschien wel honderden, maneges en pensionstallen waar de paarden jaarrond in een stal van 3x3 staan en elke dag niet langer dan 30min. worden losgegooit en in de winters soms helemaal niet. Er zijn talloze stallen die gewoon géén weidegang bieden, maar wel 80+ boxen hebben en een aantal 'losgooi' paddocks.

Ik denk dat die paarden veel liever een paar uur in stands hun hooibaal opvreten om vervolgens de hele dag buiten te staan en s'zomers lekker op de wei.

Ik heb bijna het idee alsof ze expres hier niet de nadruk op hebben gelegd want dat is namelijk het échte probleem. Wat veel grootschaliger van aard is en waar geen verbetering in lijkt te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 21:10 



 
Profiel   

Nou indd, 6 uurtjes in zo'n stand met lekker een bak hooi en kinderen in de weer is zoveel anders dan 20 uur stal. Die kont keren in de paddock\stal is nou niet bepaald paardwaardiger dan 6 uurtjes in een stand. Moet beide zeker veranderd worden, maar als er dan ergens aandacht aan besteed moet worden zijn het wel al die dieren in die kleine hokken en anders ''lekker buiten'' in een hok van 5x5 zonder dak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 21:18 



 
Profiel   

Ongenuanceerd stuk van Kassa, maar wel goed dat er meer aandacht voor komt.

Ik ben niet meer goed thuis in hoe de FNRS nu werkt maar eerder was bv. het sterrensysteem echt een lachertje. Ik lees daardoor hun reacties toch anders. Ligt waarschijnlijk aan mij, maar zo werkt het wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 22:59 



 
Profiel   

Zelfde hier hoor. Voor mij klinkt het vooral als straatje schoonvegen. Ik kan me een manege herinneren die 5 sterren had. En voor pension zou je er zo gaan staan, maar de manegepony's stonden echt wel in stands..... en die kwamen echt niet zoveel buiten hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 23:20 



 
Profiel   

Mar_jolijn schreef
Precies dat!!

Tenenkrommend! Onze manegeponies lopen bijvoorbeeld in de avond en nacht in een loopstal, gaan daarna de wei op en staan dan inderdaad 8 uur in stands.bmeestal rijden ze daar 1 a 2 uur van in de lessen en wandelen de kinderen met ze dus als alles tegen zit staan ze 6 uur per dag in een stand. Waar onbeperkt ruwvoer aangeboden word.

Ja het moet beter, namelijk een loopstal waar de kinderen er veilig tussen kunnen dichtbij de binnenbak (dat hebben we nu niet) en waar de ponies zich makkelijker kunnen terugtrekken bij anderen vandaan. Maar voor die vergunning zijn we al 10 jaar aan het strijden. De plannen, de financiën en de goodwill is er vanuit ons, helaas nog niet vanuit de gemeente. Die zien blijkbaar liever een leegstaande lage schuur.
Ik hou er niet van dat bedrijven die alles doen voor hun dieren (dagelijks weidegang, jaatlijks tandarts, sportmasseur, afwisseldn werk van strandrit tot drssuurles en van neckrope rijden tot crosstraining, eigen gediplomeerde zadelmaker in dienst, maximaal 2 uur per dag lopen, maar liever 1 uur, onbeperkt ruwvoer, bijtijds rustdagen, ponies die tenminste 14 uur per etmaal vrije beweging hebben worden afgefakkelt. Ja we moeten misstanden aanpakken en nee je moet niet je ogen sluiten voor je eigen fouten maar dit was zó niet nodig op deze manier! Want paarden die in een luxe box staan maar er maar 2 uurtjes per dag uitkomen hebben het mijn inziens toch echt slechter. En natuurlijk moet je opletten dat je niet verzand in "ja jij kan honger hebben maar in Afrika hebben ze pas écht honger' maar kijk qel naar het gehele plaatje als je een tv item wil maken met het risico dat je een bedrijf kapot maakt.


Ik heb in andere topic al gezegd dat ik tegen stands ben, ook al ben ik ermee opgegroeid en heb ik ermee gewerkt. Ik vind het ook veel nadelen hebben.

Maar zoals jij het beschrijft zou ik er ergens nog iets van vrede mee kunnen hebben.
Ten eerste omdat paarden te trainen zijn en wennen aan situaties en ik er vanuit ga dat jullie lespaarden rustig staan die uren.
En ik vind het heel belangrijk dat ze al die andere uren vrij kunnen bewegen EN sociaal contact hebben. Dan vind ik inderdaad 6 uur op stand goed te praten tegenover maar 4 uurtjes vrij rondlopen, wat hier vaker wordt goedgepraat. Dat vind ik gewoon echt bizar weinig.

Het andere is dat je je er bewust van bent en dus naar oplossingen zoekt en niet wegloopt van het probleem. Daar hebben de paarden niks aan, maar je staat open om over welzijn verbetering te praten en dat is al heel wat tegenover heeeeeeeeeeeeel veel stalhouders, maneges, fokkers, trainers en particulieren.

Ik hoop dat het lukt om een mooie oplossing te maken. Zonder maneges kan niemand leren rijden, maar het is wel het meest openbaar waar het hardst tegenaan geschopt kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 00:19 



 
Profiel   

Het is ook pas vanaf 2017 dat de FNRS stands verboden heeft als permanente huisvestiging, tijdelijk mag wel.

Maar we weten helemaal niet of deze manege's uberhaupt een FNRS sterrensysteem hebben, dus om hun nu de schuld te geven...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 07:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen