Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14090
Geregistreerd: 20-04-16

Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 09:29

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De eigenaren van paardenstal Kampinga in het Utrechtse dorpje Kedichem zijn er helemaal klaar mee: Chinook-helikopters van de Koninklijke Luchtmacht die tijdens oefeningen laag over hun terrein vliegen. De paarden schrikken ervan, met afgelopen week een lelijke val van een paard als gevolg.

"Vlieg alsjeblieft niet over de paarden heen", roepen de eigenaren nu op. "Onze paarden schrikken hier elke keer van. Wat als het gebeurt met een ruiter op de rug? Het is wachten op het eerste grote ongeluk!", schrijven ze op Facebook.

Paard onderuit
De eigenaren van de stal begrijpen niet dat de Luchtmacht elke dag "roekeloos" over de paarden vliegt. Woensdag ging een drachtige merrie onderuit met een kniewond als gevolg.

"Dat ze moeten oefenen, kunnen we wel begrijpen, maar onze paarden schrikken hier elke keer van", vertellen ze. "Ze vliegen wel regelmatig over. Wel een paar keer per week. Als ik ze dan hoor aankomen, houd ik mijn hart alweer vast."

'Overlast en schade niet altijd te voorkomen'
Defensie laat aan Hart van Nederland weten op de hoogte te zijn van het incident. "Onze helikopterbemanningen proberen tijdens hun vluchten zo veel mogelijk rekening te houden met bebouwing en dieren op de grond. Dat daarbij soms overlast of schade ontstaat is helaas niet altijd te voorkomen."

"De helikopterbemanning heeft in dit geval tijdens het vliegen, bij de door u genoemde manege, gezien dat een paard uitgleed en deze locatie gemarkeerd en dit bij terugkomst gemeld. De melding wordt intern gedeeld met een aantal afdelingen waaronder sectie Claims van Juridische Zaken Defensie", aldus de woordvoerder.

Hoger vliegen geen optie
Volgens de woordvoerder is het laagvliegen juist een van de belangrijke vaardigheden die de helikopterbemanningen moeten trainen. "Zeker met een helikopter ben je kwetsbaar in vijandelijk gebied en laag vliegen vormt een deel van de eigen bescherming." Daarom is een stuk hoger vliegen volgens de woordvoerder geen optie.

Op de website van Hart van Nederland is een filmpje te zien.

Femke_Tweety

Berichten: 11995
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:37

Die merrie lag lelijk zeg.


Ze vliegen soms echt heel laag. Ik heb op een plek gestaan met Tweet waar dit ook af en toe gebeurde.


En dan is het écht láág, nét over de dijk heen zeg maar.
Je hebt het gevoel ze te kunnen aanraken.
Dat is onzin natuurlijk, het zal best een meter of 10 in de lucht zijn
Maar dat is als je eronder staat echt héél laag.

Ik snap overigens dat oefeningen nodig zijn.
Maar ik geloof niet dat dit soort toch relatief dichtbevolkte gebieden met veel dieren daar geschikt voor zijn.
(Relatief dichtbevolkt, het is geen stad natuurlijk. Maar zeker zeker ook niet leeg).


Tweet is ook wel eens aan de ren gegaan.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:40

Hemelsbreed is Kedichem niet ver van ons vandaan, de apache's en chinooks komen hier dus ook laag over. We wonen aan de Maas en ze vliegen dan ook heel laag over het water. Onze paarden die op de uiterwaard lopen zijn er inmiddels wel aan gewend. Kijken gelukkig niet op of om. Ben benieuwd of ze wel zouden reageren als er een in hun wei zou landen. En dat terwijl er een bij loopt die op wedstrijd heel kijkerig was, niet alleen op wedstrijd trouwens :9 .
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 02-04-23 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11995
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:41

Op het filmpje zie je dat deze echt recht over de paddock ging

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:42

Doen ze ook, ze komen bij ons ook vlak over de bak.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:43

Die lui sporen af en toe echt niet

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:44

Agh wat sneu.
Weet iemand waarom ze zo laag vliegen?
Vorig jaar zomer kreeg ik hier persoonlijk zowat een hartaanval omdat er een luchtmacht vrachtvliegtuig verschrikkelijk laag over mn huis ging

DuoPenotti

Berichten: 29656
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:45

Zo wat ligt die naar.
Arm dier


Ene kant snap ik het oefenen wel, andere kant denk, doe dat ergens in de woestijn...

Hier kwamen er een paar maanden geleden 4 heel laag over.
Vlogen eerst een stukje eerder onder de hoogspanningsmasten, dat zal waarschijnlijk de oefening wel zijn geweest om daarna bij ons over het huis te komen. Dacht dat de pannen er af vlogen...
Paarden renden wel, maar gelukkig niet door de draad of gevallen.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:45

Wij wonen ook in laagvlieggebied, ze kijken hier niet echt, heel af en toe komen ze zó laag en recht over dat ze even een stukje wegdraven, maar ze lijken het wel redelijk gewend te zijn.
Maar de ruiten rammelen hier soms in de sponningen.

Heb ooit eens tijdens een buitenrit op de Ermelose Hei meegemaakt dat er een Chinook opsteeg achter een rij bomen op 50 meter afstand oid. Paard werd een halve meter lager :)) Dat is wel heel indrukwekkend, hangt er een autobus op 10 meter opeens boven de bomen. Tegen de tijd dat paardlief had besloten te reageren was-ie alweer zo hoog dat-ie dacht: laat maar...

petraakenJarig

Berichten: 44209
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:46

Zou het helpen om telkens de dierenarts rekening naar defensie te sturen? Vraag me trouwens af of ze dit ook zouden doen boven een stal en weilanden van de topruiters.

Als ze daar regelmatig oefenen weten ze nu toch ook wel waar er dieren in de weides lopen. Je zou toch onderhand verwachten dat ze daar niet meer oefenen. Met drachtige merries zou ik er al helemaal niet over te spreken zijn.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:47

Gitana schreef:
Agh wat sneu.
Weet iemand waarom ze zo laag vliegen?
Vorig jaar zomer kreeg ik hier persoonlijk zowat een hartaanval omdat er een luchtmacht vrachtvliegtuig verschrikkelijk laag over mn huis ging


Laag vliegen betekent onder de vijandelijke radar kunnen blijven. Laag vliegen betekent ook dat iedere fout je fataal kan worden. Dus het zijn oefeningen in héél nauwkeurig vliegen. En ja, dat moet je bijhouden.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:48

oh ja precies. interessant. ik vind het altijd wel heel mooi om te zien, dat dan weer wel :))

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:49


ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:51

ja ik heb zelf vroeger vlak voor de vliegbasis Leeuwarden gestaan en zo een chinook maakt wel een rotherrie.
nou moet ik wel zeggen dat we onder de aanloop van de baan stonden met de paarden en ik regelmatig had dat ik er op zat,het landingstijd was en er dan dus ook laag gevlogen word en als een f-16 dan niet land maar een doorstart maakt dat ook echt een rotgeluid is.
maar ik denk dat het verschil bij ons was dat het elke dag zo was en de paarden er eigenlijk wel aan gewend waren.
bij de open dag van de vliegbasis stond het spul ook gewoon lekker in het gras.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:56

Mousmous schreef:
Die lui sporen af en toe echt niet


Waarom dat nou weer? Die oefeningen zijn gewoon nodig. Gebied is een beetje jammer, maar waarom zouden ze niet sporen?

DuoPenotti

Berichten: 29656
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:57

Ibbel schreef:
Of je in laagvlieggebied woont is trouwens hier te zien, inclusief de regels:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vli ... ieghoogten

dan zouden ze hier niet onder de hoogspanning hebben mogen vliegen....

meen dat er vorig jaar toch ook tijdelijke laagvliegroutes en oefeningen waren

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:00

Er zijn regelmatig speciale oefeningen. Ook bv op het Hulshorsterzand, en de Loonse en Drunense Duinen, om landen in stofwoestijnen te oefenen. Dan zie je nl geen flikker meer als piloot :D

En tja jongens, ik weet niet of het je opgevallen is, maar er is oorlog in Oekraine. Er wordt dus ook meer geoefend, want je weet maar nooit.
Verder gaat het Nederlandse leger een verregaande samenwerking aan met Duitsland en wordt er sowieso ook in NAVO-verband geoefend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34668
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:02

Bij onze vorige stal kwamen ze ook geregeld heel laag over, en manege waar dochter vroeger reed ook. Gelukkig nooit problemen mee gehad, paarden reageerden er niet op. Iets laag bij de grond wat plotseling verschijnt is veel gevaarlijker vinden ze.

Morganlefay

Berichten: 8698
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:03

Ja en met Operatie Dessert Storm vlogen die dingen in colonnes hier zo laag over dat ik ze regelmatig niet een maar twee vingers gaf.
En omdat ik in een ultra laag vlieggebied woon doe ik dat nog steeds.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 02-04-23 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Berichten: 8588
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:06

Er moet gewoon geoefend worden, juist op eigen grondgebied (en in de lucht). De laagvlieggebieden staan aangegeven en de extra vliegoefeningen ook. Het is sneu voor het paard en gelukkig is het dier er op een verwonding na goed vanaf gekomen.

Femke_Tweety

Berichten: 11995
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:08

SusanH schreef:
Bij onze vorige stal kwamen ze ook geregeld heel laag over, en manege waar dochter vroeger reed ook. Gelukkig nooit problemen mee gehad, paarden reageerden er niet op. Iets laag bij de grond wat plotseling verschijnt is veel gevaarlijker vinden ze.


En dat doen ze hier in feite dus ook.

Was waar Tweet stond ook.


Direct achter de dijk en laagvliegoefening, dan komt dat ding 'ineens' achter de dijk vandaan in zicht.

En zeker hier hebben de paarden geen vrij uitzicht, omdat ze ook nog eens half achter de schuur stonden, als je de vlieglijn van die helikopter doortrekt.


In dit geval echt gewoon een vervelend situatie.


Tweet was kipmak, daar kon ik mee kijken naar het landen en opstijgen van luchtballonnen, mee een show in met 60 oldtimer tractoren, hij was ook absoluut niet bang voor laagvliegende helikopters.

En toch is ook hij een keer aan de ren gegaan, in een redelijk vergelijkbare situatie als deze


Direct achter een dijk, paddock naast schuur.

Dan zie je de helikopter dus niet aankomen, je ziet hem pas als hij over de dijk komt half achter de schuur vandaan.



Als Tweet in een uiterwaard liep met vrij zicht, of zelfs achterin het weiland (dus niet net achter de schuur) was er niets aan de hand.


Dus de details van de situatie kunnen echt veel verschil maken.


Als ik dit filmpje bekijk is het net gewoon heel veel vervelende factoren bij elkaar.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:17

Ik woon tegen een laagvlieg gebied aan en woon zit dat precies op de route naar het vliegveld. Ook hier komen ze met enige regelmaat over.
Maar oefenen af en toe ook hier boven het meer. Laagvliegen, personen die eruit springen en opgepikt worden door een boot.
Mijn paard staat nu niet meer in het laagvlieggebied, maar voorheen gaf ze er gelukkig niet zo heel veel om.
Maar als je paard dat wel doet, dan heb je echt wel een probleem. Helemaal als je zelf een stal hebt in het gebied.

Sterkte voor de eigenaren, hopelijk houd de merrie er niets aan over en geneest alles voorspoedig (en straks een gezond veulen)

Morganlefay

Berichten: 8698
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:27

Twee stallen in een laagvlieggebied wat het nog lastiger maakt is dat we in de zomer vaak naar de rivier gaan.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:29

Foutje
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 02-04-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:31

Nessie schreef:
Er moet gewoon geoefend worden, juist op eigen grondgebied (en in de lucht). De laagvlieggebieden staan aangegeven en de extra vliegoefeningen ook. Het is sneu voor het paard en gelukkig is het dier er op een verwonding na goed vanaf gekomen.


Allemaal leuk lief en aardig maar ik ben het inmiddels knap beu. Hier geen helicopters maar F16. Ze vliegen soms zo laag dat ik in de cockpit kan kijken. Afgezien van het feit dat mijn paarden er gelukkig niet van op kijken is zo dramatisch laag vliegen levensgevaarlijk. Ieder keer houd ik mijn hart vast. Er is 0 ruimte voor enig klein foutje van de piloot. Ik heb ze liever niet op mn dak...

De vliegbewegingen zijn zo absurd opgevoerd dat de herrie inmiddels ook irritant begint te worden. Tot voor 2 jaar kwam hier nooit een F16 over. Nu 3 a 4 dagen per week. Soms vliegen ze gewoon 20 rondjes boven onze kop.