[BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

[BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 06:30

*Bokt
Bokt Community


Dit is mijn eerste echte blog op Bokt, maar ik deel al sinds 2006 mijn paardenavonturen op Bokt. Eerst maar even voorstellen: mijn boktnaam is Janouk en mijn eigen naam is Corinne.

Mijn man en ik hebben thuis op stal samen Haflinger Meneer Anton en NRPS Aladdin. Ik train de paarden onder het zadel en mijn man traint de paarden voor de koets.
Afbeelding

Samen met mijn vriendin Claudine en haar familie hebben we de draver Madness. En over Madness gaat deze blog.

Madness heeft een eigen volgtopic op Bokt, dat inmiddels 49.000 x bekeken is, dus veel van jullie zullen Madness misschien wel kennen.

Afbeelding

Madness is onze vierjarige Nederlandse draver. In 2022 is hij als driejarige begonnen met koersen. Inmiddels is hij 16 x gestart, waarvan 5 x gewonnen en totaal 11 keer bij de eerste 5 geplaatst en daarmee geld verdiend. Hij heeft een record van 1.14.7 over de kilometer.
Zijn vader is Ufo Kievitshof (met een record van 1.12.0) en zijn moeder is Zoe W (met een record van 1.17.6).
Madness staat in training op de trainingstal van Jacky Mollema en Claudine van Dam in Oranjewoud. Zij zijn de professionals en trainen hem. Voor onszelf is de drafsport echt een leerproces: veel te leren, maar veel is ook vergelijkbaar met de voor ons wel bekende dressuur- en mensport.

Koers in Gelsenkirchen 1 mei 2023: Enjoy the Madness
Eergsteren was het 1 mei, Dag van de Arbeid en een feestdag in Duitsland. Op de Drafbaan van Gelsenkirchen was een groot feest georganiseerd met veel muziek, eettenten, BD-ers (Bekende Duitsers) en 12 drafkoersen. Helaas was het gisteren voor ons in Nederland geen feestdag, maar een gewone werkdag. Dus mijn man en ik konden niet mee naar Duitsland en wij moesten de koers van Madness online volgen.

De trainer Jacky Mollema was al vroeg vertrokken met Madness naar Gelsenkirchen en hij had een box voor hem op het stalterrein gehuurd, zodat Madness bij kon komen van de reis, en lekker rustig zijn hooi kon eten.

Madness was ingeschreven in de koers voor paarden met een winsom tot € 8.500,-- voor amateurrijders en voor vandaag had de trainer gekozen voor Ferry Hollander als rijder (pikeur). Vooraf heeft Jacky aan Ferry uitgelegd, wat hij verwacht van de koers en hoe Ferry het beste Madness kan begeleiden/rijden.

Als ruiters zullen jullie het wel herkennen: als je met een groep paarden op pad bent, zijn er altijd paarden die graag achteraan lopen, of juist liever in het midden, en sommige paarden lopen het liefst voorop. En in die laatste groep valt onze Madness: Mad loopt het liefst voorop en bepaalt zelf graag het tempo. En over het te rijden tempo verschillen de trainer en Madness geregeld van mening. Dus Ferry moest vanaf het begin goed afspraken maken met Madness wie het tempo mag bepalen.

Afbeelding

Ongeveer een anderhalf uur voor de koers wordt Madness ingespannen voor de sulky om ca. 20 minuten warm te lopen op de baan tussen de koersen door. Ferry kan dan kennis maken met Madness in het werk en uitproberen “waar de tempo knoppen” zitten. En Madness kan wennen aan de omgeving, de drukte langs de baan en lekker zijn spieren warm lopen. Nu vindt Madness het prachtig op de baan en hij paradeert graag langs de tribune. Uitslover.

Vervolgens wordt Madness weer uitgespannen en gaat nog even terug op stal. Even chillen nog voor de koers begint.
Op een koersdag is dit het moment voor ons als eigenaar om het team rondom Madness met rust te laten en ze niet meer af te leiden. Wij gaan dan naar de tribune en wachten daar de koers af. Nu zaten wij klaar voor de tv: de link gestreamd naar de tv, geluid hard, kopje thee erbij… en nagelbijten.

12 minuten voor de start, werd Madness opnieuw ingespannen en liet de pikeur hem warm lopen op de baan. Voor ons thuis was dat een mooi moment op tv om even goed te kijken hoe Madness ervoor stond. De Duitsers brachten hem goed in beeld bij het voorwerken. Madness is de jongste in de koers. Het paard met de hoogste winstkans is de merrie Nesaia, met een record van 1.14.3, zeggen de experts. Wij waren super benieuwd hoe Madness het zou gaan doen tegen deze paarden.

Wanneer het sein: “Start frei” klonk, liepen de paarden op achter de startauto en maakten snelheid. Madness vindt starten achter de startauto geweldig en hij probeert altijd de auto op tempo bij te houden. Madness ging mooi van start in een goede draf cadans en nam direct de leiding. Voor de tribune probeerden Koraal D en Nesaia de leiding over te nemen. Eerst ving Madness ze nog op, maar op de volgende lange zijde ging Koraal zo hard af (een stuk ging zelfs 1.12 over de km), dat Ferry Koraal liet passeren en Madness achter Koraal parkeerde. Lekker uit de wind mee stayeren.

Op het 1500 meter punt verzuurden de spieren van Koraal, sprong ze in galop en werd uitgeschakeld. Zo kwam de kortste weg naar de finish vrij voor Madness en Ferry liet vanaf daar Madness gaan en zelf het tempo bepalen. Madness gaf extra gas en liep onbedreigd naar de finish in een kilometertijd van 1.17.2, gevolgd door favoriet Nesaia, outsider Jesican en El Timoko. Madness won weer in Gelsenkirchen: net als 2 weken terug.

Volg hier zelf naar de koers:



Ondertussen stond ik thuis te springen voor de tv en mijn man zat ogenschijnlijk rustig op de bank te klappen. Wij beleven een koers heel anders: Enjoy the Madness.
De koers duurt 2,5 minuut, en ik sta 2,5 minuut te stuiteren, samen met de honden, die vooral dat stuiteren wel leuk vinden.

Afbeelding

Jacky ving na de finish, op weg naar de winnaarscirkel, Madness op: een grote knuffel voor Madness en een high five voor Ferry. Er staat een mevrouw met cap op klaar van de organisatie om Madness te begeleiden in de winnaarscirkel, maar Jacky doet dat liever zelf: hij kent Madness. Madness wil liever lopen; stil staan om met de BD-ers (Bekende Duitsers) op de foto gaan: daar heeft Mad dan even geen geduld voor. Dus Jacky stapte hem rustig rond op de baan, terwijl Ferry de prijs en de bloemen in ontvangst nam.

Daarna is Madness uitgespannen, verzorgd, afgekoeld met water en aan de hand op adem en drooggestapt. Wel onder toezicht van een official, want Madness was uitgekozen voor dopingcontrole door de organisatie.

Terwijl Jacky en Ferry de felicitaties in ontvangst namen en ons thuis op de hoogte stelden van het koersverloop, mocht Madness na urine afname voor de dopingcontrole weer lekker even op stal. Al met al staat Madness op een koersdag ca. een half uur voor de sulky, waarvan hij ca. 2,5 minuut op volle snelheid draaft.

Toen Madness klaar en helemaal droog was, mocht hij op de vrachtwagen en heeft Jacky hem veilig naar huis gebracht. Daar kreeg Madness lekker zijn voer en ging hij weer de wei op met zijn “vrienden” om ze te vervelen met zijn sterke verhalen.

Madness staat in de wei in de ruinen- en hengstengroep Dravers: waar hij zich de hele dag vermaakt met het uitdagen van de andere mannen: apekoppie, bijna 4 jaar oud en praatjes voor 10.

Afbeelding

De volgende dag kregen we bericht van Claudine en Jacky dat Madness vrolijk was en fit, en dat hij zijn voerbak helemaal leeg gelebberd had en buiten in de wei liep te donderjagen. Kijk, dat is voor ons als eigenaar het belangrijkste moment bij elk paard, dat ze na een wedstrijd de volgende dag vrolijk en fit zijn.

Zo dit is mijn eerste blog. Laat mij weten als je vragen hebt, dan zal ik ze in mijn volgende blog beantwoorden.

Voor meer informatie over Madness:
Er loopt op bokt een volgtopic van Madness
[DRS] Maak kennis met onze draver Madness

Als je de koersen van Madness wil terugkijken, vind je hier de video’s van zijn koersen op een rij:
https://www.chaletparketsport.nl/?page_id=6804

tienus63

Berichten: 12123
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:28

Hartelijk gefeliciteerd, leuk om te lezen hoe zo’n wedstrijd dag eruit ziet.

Moet hij de volledige koers in klasse starten met paarden die weer een hogere winsom hebben gehaald?

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:38

Leuke blog! Reclame voor de sport dit en wat een super paard hebben jullie er aan!

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:45

Een wereldpaard, die Madness!
Mooi geschreven blog. Het leest alsof we er live bij zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 19:47

Bedankt voor jullie reacties

@tienus63
Paarden lopen in de koers van hun winsom klasse, zodat ze tegen zoveel mogelijk gelijke paarden lopen
Hij is net naar deze klasse gegaan. hij heeft nu 6900 euro verdiend..

Koper

Berichten: 30311
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:59

Jaaaa Madness *\o/*

Wat leuk dit blog Janouk :)

Wat zijn eigenlijk de winsombedragen waarbij een paard dan naar een hoger level gaat?

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:05

Wat een leuke blog.
Go madness...

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:07

Bijzonder hoe je de verzuring van Koraal ziet gebeuren. De hele takt en bewegingsafloop verandert. Een geluk voor jullie! Gefeliciteerd! Leuk om te zien *\o/*

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:08

Een van de leukere blogs op Bokt! Mag altijd graag je verhalen lezen, je schrijft zo leuk.

Ik ben niet zo’n actieve Bokker maar volg graag Madness z’n avonturen.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 20:10

@ koper dat verschilt welke koersen worden uitgeschreven op een dag: zijn vorige groep was tot 6.500 euro.

Wescha
Berichten: 737
Geregistreerd: 12-12-17

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:17

Leuke blog…
Is die verzuring dikke pech of kan je daarop nog trainen? Bij marathonpaarden trainen wij wel met hartslagmeters en doen we lactosemetingen. Doen ze dat bij dravers ook?

Koper

Berichten: 30311
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:20

janouk schreef:
@ koper dat verschilt welke koersen worden uitgeschreven op een dag: zijn vorige groep was tot 6.500 euro.

Aha, dus geen universele momenten zoals met winstpunten in de dressuur ofzo. Dank je wel :)

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 20:30

Wescha schreef:
Leuke blog…
Is die verzuring dikke pech of kan je daarop nog trainen? Bij marathonpaarden trainen wij wel met hartslagmeters en doen we lactosemetingen. Doen ze dat bij dravers ook?


De paarden worden zeker rustig opgetraind naar genoeg fitheid en kracht, maar Koraal ging even zo hard, dat het nu boven haar macht was om dat tot het einde nog vol te houden. Een deel van de opleiding is ook ze te leren hun energie te verdelen over de koers.
Net als in de marathon om niet te druk te zijn in het begin, om later in het traject ook voldoende kracht en energie over te hebben.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:37

Zo leuk geschreven! Ik volg je Madness topic ook als stille meelezer. Maar echt interessant zo een kijkje achter de schermen bij een tak van de paardensport waar ik echt niets van weet.

pien_2010

Berichten: 43544
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:50

Wat leuk deze gelukte blog.

Ik heb een rare vraag wellicht. Maar die urine controle, hoe gaat dat? Wachten ze op een spontane plas? Ik weet het echt niet hoe dat bij paarden gaat.

Koper

Berichten: 30311
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:54

Dat vroeg ik mij inderdaad ook al af. Staat er dan iemand met een emmer in de buurt van je paard tot hij moet, of is het meer een scenario met een dierenarts en een blaaspunctie?

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:56

Ze staan met een bakkie aan een hengel te wachten. Heb dat met endurancewedstrijden ook wel eens meegemaakt. En als het piesen te lang duurt tappen ze bloed af.
Blaaspunctie wordt uiteraard nooit gedaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 20:59

pien_2010 schreef:
Wat leuk deze gelukte blog.

Ik heb een rare vraag wellicht. Maar die urine controle, hoe gaat dat? Wachten ze op een spontane plas? Ik weet het echt niet hoe dat bij paarden gaat.


Paard wordt in een box gezet, hoog in het stro en fluiten maar tot hij gaat plassen.
Jacky probeert het fluit commando aan te leren . En dat lukte snel op commando. Als het plassen niet lukt binnen een bepaalde tijd, wordt bloed afgenomen voor controle.

In Wolvega in februari was Madness ook uitgekozen voor doping controle. Er is geregeld controle op doping en dat is prima. Een schone sport is in het belang van het welzijn van de paarden en de sport.

prompter

Berichten: 11193
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:11

Fijne blog Janouk, dankjewel +:)+

Melzazu
Berichten: 1804
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:49

Wauw wat een leuke blog over een tak van sport waar ik weinig van weet. Echt ook wel gaaf om te zien zeker met jouw verslag en uitleg erbij. Ondanks dat ik de uitslag al wist vond ik het zelfs nog spannend ook om te zien. *\o/*

En jeeee wat rennen ze hard zeg.

pien_2010

Berichten: 43544
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:52

Bedankt voor de plas uitleg .

Cheytjuh

Berichten: 4030
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 01:03

Wat een leuk verslag en mooi om zo ook een andere bijzondere tak van de sport eens te kunnen volgen :j Gefeliciteerd, wat een mooi resultaat!

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 06:57

Graag gedaan.
Bedankt voor de leuke reacties _/-\o_

Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:55

Leuk om te lezen! en gefeliciteerd met de overwinning!

Ik vroeg me nog af, is dat voor een pikeur niet lastig om steeds met een vreemd paard te moeten koersen? Waarom hebben ze eigenlijk geen vaste/ eigen pikeurs?

En die merrie die verzuurde, heeft dat nog (schadelijke) gevolgen voor haar lichaam er na? Of is het gewoon spierpijn oid wat het wordt?

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 10:07

@elise Goede vragen.

a. Vindt de pikeur het niet lastig steeds met een vreemd paard te koersen? Ik heb die vraag ook geregeld gesteld, want voor ons als menner / ruiter is bijv. in de dressuursport de afstelling samen heel belangrijk. Ze geven mij aan dat, ze de trainer Jacky Mollema goed kennen en ze vertrouwen hem. Ze weten dat hij zijn paarden goed voorbereid aan de start laat verschijnen en in optimale conditie. Het overleg tussen trainer en pikeur is dan ook heel belangrijk in de voorbereiding om te weten waar de kansen liggen.
De pikeurs rijden zoveel verschillende paarden dat ze op de baan in het voorwerk meteen voelen wat er mogelijk is of niet. En soms verrast het paard ze.
Bij grote trainingsstallen hebben ze vaste stalrijders, die de paarden ook rijden tijdens de training.
Maar dat is mijn interpretatie hoor.

Maar ik vind deze vraag een mooi onderwerp voor een volgend blog. Ik zal een aantal rijders van Madness vragen om hun uitleg op deze vraag.

b. Wat ik er in het algemeen van weet: verzuring van spieren tijdens inspanning probeer je als sporter zoveel mogelijk te voorkomen door goed te trainen en je voor te bereiden. Ook je paard.
Deze spierpijn wordt veroorzaakt door een opstapeling van melkzuur in de spieren als een afvalstof die ontstaat bij het omzetten van energie uit glucose (suiker). Als er meer melkzuur wordt geproduceerd dan het lichaam kan afbreken, hoopt het melkzuur zich op in de spieren en krijgt het paard last van verzuring.
Je ziet het ook vaak bij andere sporters, zoals bijv. schaatsers op de 1.500 meter, die klagen dan de laatste 300 meter over zware, volle benen en minder coördinatie.

Maar dit is niet mijn expertise. Ik zal de vraag voorleggen aan de trainer in een volgend blog.