Oefeningen die je helpen je handhouding te verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26457
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Oefeningen die je helpen je handhouding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 17:15

FEI
Algemeen

Afbeelding
De handhouding van een ruiter. Foto: Marlies Trap Fotografie


Dit artikel is geschreven door Sophie Baker voor de FEI. Sophie is een enthousiaste dressuuramazone, springt af en toe en schrijft over allerhande onderwerpen die met paarden en paardrijden te maken hebben.

Een houding aanleren die onafhankelijk is van je handen, het vraagt tijd en oefening. Maar bewustzijn creëren rondom je handen, die stuiteren, trekken of over het algemeen druk bezig zijn, kan een goede stap zijn op weg naar een zacht elastisch contact. Dit is wat we allemaal willen – en wat onze paarden willen!

Zelfs ruiters die goed in balans en stabiel zitten, gebruiken hun handen vaak te veel. Er zijn verschillende fouten. Je hebt vast wel eens gemerkt dat je jouw binnenhand naar je dijbeen brengt bij het rijden van een wending, of dat je tijdens het doorzitten in draf je handen niet stil kunt houden. Of misschien trek je wel aan de teugels tijdens het aanrijden van een hindernis?

We weten allemaal dat de finesse meer komt vanuit je been en je zit dan vanuit je hand, maar leren rijden met een zachte en rustige verbinding met de mond is cruciaal als je het beste uit je paard wilt halen. Niet alleen vinden paarden het comfortabeler als de ruiter niet de balans op de handen zoekt of aan de teugels hangt, maar je kunt dan ook een constante verbinding hebben waar het paard in mee kan gaan. Dit kan alles in je rijden verbeteren, van de zuiverheid van de gangen en de overgangen tot hoe goed je paard basculeert boven de hindernis.

Daarom zijn hier enkele oefeningen die je kunt doen om de stille handen te krijgen die je graag wilt.

1. De opgerolde handdoek
Als je klaar bent met de warming-up en het strekken van je paard, plaats je een opgerolde handdoek, een klein kussentje of zelfs een rubberen balletje op de schoft van je paard, als een indicatie van waar je je handen zou moeten houden. Neem je teugels op, leg je pinken op de handdoek, het kussentje of de bal (oefen geen druk uit, laat je handen gewoon lichtjes rusten) en zorg dat het voorwerp daar blijft liggen gedurende het rijden. Wat je ook gebruikt, het moet altijd op je juiste plek liggen, daar waar je handen normaal gesproken ook zijn.

Een handdoek is het makkelijkste om mee te rijden, maar een bal heeft het voordeel dat deze eraf valt als je handen bewegen. Dit verbetert je bewustzijn nog veel meer! Je zult dan snel merken of je hand begint af te dwalen of je de noodzaak voelt om aan je binnen- of buitenteugel te trekken. Ook zul je merken dat je paard het gevoel van een stabiel contact waardeert (en dat zal hij zeker doen!).

2. Draai de teugels om
Deze voelt wellicht een beetje raar, maar verbetert echt de bewustwording van je handen. Normaal gesproken helpt dit je paard ook om met meer vertrouwen het contact aan te gaan. In plaats van dat je de teugels door vingers laat lopen, door je handpalm en dan tussen de wijsvinger en duim door naar buiten, draai je ze om.

Neem de teugels op en haal ze omgekeerd door je handen, dus begin bij je duim. De teugels komen dan aan de onderkant van je hand er weer uit, bij je pink. De teugel loopt dan vanaf de bovenkant van je hand naar het bit. Dit maakt het een stuk moeilijker om te veel te doen of in de wending of buiging te veel met de binnenteugel te doen. Dit verandert ook het gebruikelijke gevoel van contact hebben. Het kan een waardevolle oefening zijn als je de neiging hebt om je handen als eerste te gebruiken, zonder hierbij na te denken.

3. Twee dressuurzwepen
We kennen allemaal het trucje waarbij je tijdens het rijden met beide handen een zweepje of stok vasthoudt, om ze bij elkaar te houden. Deze oefening gaat een stapje verder dan dat. Hou je handen recht en neem in beide handen een dressuurzweep. Hou de zwepen naar beneden gericht, ze moeten lichtjes langs je dijbeen liggen. Rijd met deze zwepen zoals je altijd rijdt, wees er waakzaam op dat ze langs je dijbeen blijven liggen. Als je merkt dat ze van positie veranderen, dan hebben je handen ook bewogen.

Deze oefening is erg goed als je de neiging hebt om te rijden met “pianohanden” of om de grip op je teugels te verliezen en deze dus een soort waslijntjes worden. Maar het is ook een ultieme test om te zien of je handen werkelijk zo zacht en rustig zijn als je denkt.

windsor14
Berichten: 187
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:17

Dit is interessant.
Ik ga de derde oefening eens bij een van mijn lesklanten proberen. Het klopt volledig wat er staat.
Er wordt veel te veel met de hand gereden.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Oefeningen die je helpen je handhouding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:22

Ja interessant en zo belangrijk de teugelvoering. Ik ben er zelf achter gekomen dat ik mijn handen tijdens een onverwachte beweging van het paard ineens omhoog breng, als een soort reflex. Bijvoorbeeld tijdens het stappen op de weg (ik ben een recreatieruiter) en hij lijkt te schrikken of onder mij vandaan te schieten, het eerste wat ik dan doe is mijn handen te bruut omhoog brengen. Dus daar let ik wel op "handen laag". En ook tijdens het aanspringen naar de galop is dit nog een ding, vooral bij een onverwacht hupje of als het aanspringmoment even wat hapert. Herkenbaar? Wat kan ik doen nog meer. (behalve les nemen :\