Trekpaardfokkerij ’t Bruggeveld laat zien wat de trekpaarden kunnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Trekpaardfokkerij ’t Bruggeveld laat zien wat de trekpaarden kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 20:23

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
"Het vliegend tapijt". Foto: Amanda Fotografie


Trekpaardfokkerij ’t Bruggeveld in Sint-Ulriks-Kapelle opende zondag 21 mei in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant haar staldeuren. Er werden demonstraties en kinderanimatie georganiseerd om het Brabantse trekpaard te promoten.

Liefhebbers van het Brabantse paard konden zondag genieten van boom slepen, hoefbeslag en paardenjacuzzi. Ook kregen ze uitleg over hoe je een trekpaard toiletteert voor de jaarmarkt. Kinderen konden zich door het paard laten voorttrekken op het tapijt of op het trekpaard rijden. In de provincie Vlaams-Brabant zijn trekpaarden belangrijk voor de bevordering van het toerisme. Afgevaardigde Gunther Coppens: “De trekpaarden zijn onze trots in Brabant. Daarom steunen we de fokkerij al langer met een veulenpremie”, zegt hij. "En paarden die bij ons geboren worden, krijgen de achternaam Van Brabant."

“Met dit evenement slaan we een vernieuwende weg in”, zegt Coppens. Bezoekers kunnen onze Brabantse trots beleven. Samen met ondernemende fokkers gaan we de komende jaren nieuwe ervaringen met trekpaarden opdoen.

Gebruikte bronnen:

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:40

paardenjacuzzi? Staat een paard dan heel hard in het bad te trappelen? Lijkt mij nogal gevaarlijk als je erin zit? :o? En wat als het paard mest? Wel lekker warm, maar niet erg fris. Of wordt er wat anders bedoelt?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:30

fohadie schreef:
paardenjacuzzi? Staat een paard dan heel hard in het bad te trappelen? Lijkt mij nogal gevaarlijk als je erin zit? :o? En wat als het paard mest? Wel lekker warm, maar niet erg fris. Of wordt er wat anders bedoelt?


Ik de k dat daarmee het voetenbad wordt bedoelt, waar veel Trekpaarden in gaan/moeten, ter behoud van 'gezonde' benen. Denk hierbij aan mijt, CPL.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:19

fohadie schreef:
paardenjacuzzi? Staat een paard dan heel hard in het bad te trappelen? Lijkt mij nogal gevaarlijk als je erin zit? :o? En wat als het paard mest? Wel lekker warm, maar niet erg fris. Of wordt er wat anders bedoelt?


Het is een bad waar het paard langs de achterkant in loopt, dat dan afgesloten wordt en vol water wordt gelaten. Er lopen buizen rond de binnenkant waar een compressor op wordt aangesloten en die maakt bubbels.
Paard krijgt een zeil achter zijn billen om mest te vangen

Dit is mijn paard in de jacuzzi

Afbeelding

Ik denk dat je bijna een boek kunt schrijven over de voordelen die dit heeft voor een paard… betere bloedsomloop, desinfectie van de huid waar je (door sokken etc) moeilijk bij kunt, koeling bij blessures, volledige behandeling bij mijten,…. Het lijstje gaat verder.

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:28

Oh, omdat het in 1 zin genoemd werd met boomslepen en hoefbeslag, dacht ik dat dit ook een ambacht of activiteit was. Ook lees ik dat liefhebbers konden genieten van jacuzzi. Maar dat lees ik dan wellicht verkeerd. Of het staat er krom. :+

Deze jacuzzi voor paarden ken ik idd, maar dat noem ik geen jacuzzi maar waterbak/voetenbad. En daar ga ik als trekpaard liefhebber niet van genieten. Dat laat ik aan het paard over. :Y)

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Trekpaardfokkerij ’t Bruggeveld laat zien wat de trekpaarden kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:26

Wel een handig ding voor paarden met veel behang. En stoer die 1e foto.