De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:28

Via de achterdeur verdwenen is zo’n raar begrip als je het mij vraagt. Ja er zijn paarden die op niveau presteren, daardoor veel in het nieuws komen waarna je er zonder persbericht ineens niets meer van hoort.

Dat betekent niet per definitie dat ze kapot zijn. Niet alle verkopen worden gepubliceerd. De handel in Nederland in top paarden is echt van grote omvang. Veel paarden die “ineens van het toneel verdwenen zijn” zijn gewoon verkocht. Bijvoorbeeld naar het buitenland, of naar een ruiter die het paard op een ander niveau uitbrengt.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:32

Avalanche schreef:
fransje23 schreef:
De vraag is wat is acceptabel. Is minder fijn dan thuis, en sowieso in een vreemde omgeving, maar nog wel voldoende ruimte/voer/bodembedekking/ frisse lucht etc. acceptabel?

Ik weet het niet goed. Voor mij vind ik goed dat er voldoende ruimte/bodembedekking/voer/frisse lucht is, maar met frisse lucht bedoel ik dus wel een heel aantal uren vrije beweging en socializen met een vriendje.


Vrije beweging is inderdaad ook een must.
Maar een paar dagen met wel paarden om zich heen maar niet samen is m.i.ook wel acceptabel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:33

Niemand heeft het over faire verkoop omdat ze simpelweg "niet geschikt" zijn. Iedereen weet dat een toppaard moet voldoen aan heel veel kwaliteiten, als alle paarden het konden zou het niet zo moeilijk zijn om die ene te vinden die mee kan draaien.. Meer over paarden zoals bv Upido van Anky van Grunsven bv. En vergelijkbaar IMO Undercover van Gal die "ineens" de druk niet meer aan kon ondanks dat ie dat met zijn vorige ruiter wel kon. Dat soort voorvallen. Er zullen er vast nog wel meer zijn maar dat waren zo de eerste twee waar ik meteen aan dacht.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:35

Echt een oprechte ( waarschijnlijk domme :+ ) vraag, maar hoe gaat dat dan met sportpaarden op concoursen?

Als ik dat vergelijk met dravers: die worden vaak naar een buitenlands entrainement vervoerd als het echt om grote afstanden gaat, dus gewoon een trainingsstal. Hier word juist zoveel mogelijk de vaste routine vast gehouden( ik las op de vorige pagina iets over niet naar buiten gaan vlak voor een grote wedstrijd, volgens mij hoef je niet heel slim te zijn om te weten dat dat de kans op blessures en een slechtere prestatie juist verhoogd :o ). Dus paarden staan daar buiten en worden dan op de wedstrijddag zelf of de dag ervoor naar de baan vervoerd.

Als het dichterbij is, vervoer je de dag ervoor en de dag erna vaak vanuit huis naar de baan. Zo zijn wij vorig jaar een weekend naar Berlijn geweest. Bij ons was dat de afsluiting van het seizoen, dus ze hadden gekoerst van mei tot oktober, oktober was Berlijn en nu pas weer de eerste wedstrijd in mei. Dus na Berlijn lekker vrij :) .

We zijn ergens in februari weer begonnen met trainen( dus 4 maanden vrij per jaar :') )


Echte topdravers gaan verder de wereld over, maar ook die zie ik veel rust inbouwen in wedstrijdsschema's.

Gaan springpaarden echt van concours naar concours? Vlucht op vlucht?

Naar mijn idee houd je een paard dan helemaal niet 'eager' /mentaal fit ? Kan mij dat bijna niet voorstellen? Heeft iemand een voorbeeld van een jaarsschema van een toppaard? Lijkt mij boeiend :o

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:36

Undercover vind ik ook een bijzonder verhaal. Paard zou met zoveel ervaring een doorgewinterde routinier moeten zijn niet onbruikbaar doordat hij teveel spanning kreeg.
Maar die is niet verkocht,toch?

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:39

Ayasha schreef:
Niemand heeft het over faire verkoop omdat ze simpelweg "niet geschikt" zijn. Iedereen weet dat een toppaard moet voldoen aan heel veel kwaliteiten, als alle paarden het konden zou het niet zo moeilijk zijn om die ene te vinden die mee kan draaien.. Meer over paarden zoals bv Upido van Anky van Grunsven bv. En vergelijkbaar IMO Undercover van Gal die "ineens" de druk niet meer aan kon ondanks dat ie dat met zijn vorige ruiter wel kon. Dat soort voorvallen. Er zullen er vast nog wel meer zijn maar dat waren zo de eerste twee waar ik meteen aan dacht.

Undercover liep met zijn vorige ruiters niet in dezelfde ambiances als met Gal hè…. Dat kan een wezenlijk verschil maken en is dus niet te vergelijken.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:40

fransje23 schreef:
Undercover vind ik ook een bijzonder verhaal. Paard zou met zoveel ervaring een doorgewinterde routinier moeten zijn niet onbruikbaar doordat hij teveel spanning kreeg.
Maar die is niet verkocht,toch?

Het zijn geen robots hè. Behaalde prestaties in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Bij mensen niet, maar ook bij dieren niet.

Avalanche

Berichten: 15990
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:44

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:

Ik weet het niet goed. Voor mij vind ik goed dat er voldoende ruimte/bodembedekking/voer/frisse lucht is, maar met frisse lucht bedoel ik dus wel een heel aantal uren vrije beweging en socializen met een vriendje.


Vrije beweging is inderdaad ook een must.
Maar een paar dagen met wel paarden om zich heen maar niet samen is m.i.ook wel acceptabel.

Eens :)

Maar niet in dichte boxen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:48

Popstra schreef:
Maar waarom word een paard die zogenaamd via "achterdeur" weg gaat afdanker genoemd? Ik fok ook, en deze paardjes worden getraind voor mij. Als zij niet mijn niveau zijn gaan ze ook weg. Nog altijd beter dan zo een paardje constant de max vragen die het niet aan kan. Oh, en gewoon via de voordeur. Ook bij de trainer.

Snap niet dat alles zo negatief gemaakt word.


Omdat er gewoon een hele gradatie inzit. Mij gaat het enkel over dat ophemelen. Uit ervaring is het gewoon zo dat vele paarden, door mismanagement (tijds-geld-prestatiedruk) gewoon kapot gaan/onderpresteren en dan wel degelijk afgedankt worden. Een merrie heeft nog het geluk (of ongeluk) om nog ge(mis)bruikt te worden als fokmerrie. Een gekeurde hengst nog als dekhengst. In die gevallen kan het nog mooi verbloemd worden en ingepakt dat de buitenwereld het slikt. Ruinen gaan ofwel enkeltje slacht of reguliere handel in waar er gewoon nog verder mee geklooid wordt.

Uiteraard heb je ook mensen die gewoon inzien dat een paard niet voldoet aan hun verwachting en er dan eerlijk over zijn en zo op die manier verkopen. Enkel is dat in de topsport toch echt wel met een voorgeschiedenis en zijn die paarden al gekocht geweest met het idee van het behalen van een bepaald doel/niveau. Bij jonge dieren kan je dan het geluk hebben, maar bij oudere dieren zou ik toch altijd extra oplettend zijn.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:51

996981 schreef:
fransje23 schreef:
Undercover vind ik ook een bijzonder verhaal. Paard zou met zoveel ervaring een doorgewinterde routinier moeten zijn niet onbruikbaar doordat hij teveel spanning kreeg.
Maar die is niet verkocht,toch?

Het zijn geen robots hè. Behaalde prestaties in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Bij mensen niet, maar ook bij dieren niet.


Nee uiteraard, maar bijzonder is het wel.
Paard is m.i. bezweken onder de druk en dat komt niet van de plekken waar hij werd uitgebracht.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:53

_San87_ schreef:
pillow schreef:
Ja natuurlijk hebben die paarden het gewoon goed en worden top verzorgd, anders kunnen ze geen topsport beoefenen. Net als met melkvee in die luxe stallen, die hebben het ook goed en worden goed verzorgd, anders geven ze te weinig melk. Als dieren topprestaties moeten leveren kun je ze nou eenmaal niet 24-7 buiten op een pp laten lopen.

Medisch is alles top voor elkaar. De beste zorg, fysiek zijn die paarden tiptop gezond.

Wat mentaal betreft... Nauwelijks vrije beweging en sociaal contact, het is vaak lopendeband werk qua opzadelen, rijden, naverzorgen, dat is toch wel de norm in de topsport. Dat is imo niet gezond. En om gezond te zijn hoeft een paard echt niet 24/7 buiten te staan.


Wat is "vaak"? Waar baseer je dat op?
Ik zie nou juist in de recreatieve sector dat paarden niet goed tot helemaal niet verzorgd worden. Regelmatig buiten staan, maar zonder veilige omheining, zonder voer en water, met teveel paarden op een klein stukje, of paarden die niet met elkaar kunnen opschieten bij elkaar etc.

Ik weet niet wat representatief is voor de topsport. Ik ken topsporters waar het voor mijn gevoel goed geregeld is, en waar paarden ook regelmatig op de wei komen. Waar "lopende band werk" niet van toepassing is.
Ik ken ook professionele bedrijven waar ik het treurig vind. Dus ik ben benieuwd hoe jij weet wat de norm is? Is er wel een algemene norm?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:57

ruitje schreef:
Echt een oprechte ( waarschijnlijk domme :+ ) vraag, maar hoe gaat dat dan met sportpaarden op concoursen?

Als ik dat vergelijk met dravers: die worden vaak naar een buitenlands entrainement vervoerd als het echt om grote afstanden gaat, dus gewoon een trainingsstal. Hier word juist zoveel mogelijk de vaste routine vast gehouden( ik las op de vorige pagina iets over niet naar buiten gaan vlak voor een grote wedstrijd, volgens mij hoef je niet heel slim te zijn om te weten dat dat de kans op blessures en een slechtere prestatie juist verhoogd :o ). Dus paarden staan daar buiten en worden dan op de wedstrijddag zelf of de dag ervoor naar de baan vervoerd.

Als het dichterbij is, vervoer je de dag ervoor en de dag erna vaak vanuit huis naar de baan. Zo zijn wij vorig jaar een weekend naar Berlijn geweest. Bij ons was dat de afsluiting van het seizoen, dus ze hadden gekoerst van mei tot oktober, oktober was Berlijn en nu pas weer de eerste wedstrijd in mei. Dus na Berlijn lekker vrij :) .

We zijn ergens in februari weer begonnen met trainen( dus 4 maanden vrij per jaar :') )


Echte topdravers gaan verder de wereld over, maar ook die zie ik veel rust inbouwen in wedstrijdsschema's.

Gaan springpaarden echt van concours naar concours? Vlucht op vlucht?

Naar mijn idee houd je een paard dan helemaal niet 'eager' /mentaal fit ? Kan mij dat bijna niet voorstellen? Heeft iemand een voorbeeld van een jaarsschema van een toppaard? Lijkt mij boeiend :o


Ik weet niet hoe iedereen hier mee omgaat. Ik weet in elk geval wel van één topsport springruiter dat het absoluut niet van concours naar concours is. Bij lange na niet.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:58

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Het zijn geen robots hè. Behaalde prestaties in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Bij mensen niet, maar ook bij dieren niet.


Nee uiteraard, maar bijzonder is het wel.
Paard is m.i. bezweken onder de druk en dat komt niet van de plekken waar hij werd uitgebracht.

Dat mag, dat je dat idee hebt. Volgens mij is het niet zo simpel. Net als bij mensen die “ineens” niet meer presteren is vaak niet 1 factor de aanleiding.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:03

Wat ik ervan weet, en dat is lang niet alles natuurlijk, vind ik Gal geen prettige ruiter, en iemand die met harde hand zijn paarden traint. Ik vind ook heel vaak het beeld op wedstrijd niet om aan te zien, het paard niet ontspannen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:05

ruitje schreef:
Echt een oprechte ( waarschijnlijk domme :+ ) vraag, maar hoe gaat dat dan met sportpaarden op concoursen?

Als ik dat vergelijk met dravers: die worden vaak naar een buitenlands entrainement vervoerd als het echt om grote afstanden gaat, dus gewoon een trainingsstal. Hier word juist zoveel mogelijk de vaste routine vast gehouden( ik las op de vorige pagina iets over niet naar buiten gaan vlak voor een grote wedstrijd, volgens mij hoef je niet heel slim te zijn om te weten dat dat de kans op blessures en een slechtere prestatie juist verhoogd :o ). Dus paarden staan daar buiten en worden dan op de wedstrijddag zelf of de dag ervoor naar de baan vervoerd.

Als het dichterbij is, vervoer je de dag ervoor en de dag erna vaak vanuit huis naar de baan. Zo zijn wij vorig jaar een weekend naar Berlijn geweest. Bij ons was dat de afsluiting van het seizoen, dus ze hadden gekoerst van mei tot oktober, oktober was Berlijn en nu pas weer de eerste wedstrijd in mei. Dus na Berlijn lekker vrij :) .

We zijn ergens in februari weer begonnen met trainen( dus 4 maanden vrij per jaar :') )


Echte topdravers gaan verder de wereld over, maar ook die zie ik veel rust inbouwen in wedstrijdsschema's.

Gaan springpaarden echt van concours naar concours? Vlucht op vlucht?

Naar mijn idee houd je een paard dan helemaal niet 'eager' /mentaal fit ? Kan mij dat bijna niet voorstellen? Heeft iemand een voorbeeld van een jaarsschema van een toppaard? Lijkt mij boeiend :o


Dravers, en ik ben geen fan van de discipline, maar effectief ze hebben wel een paardwaardiger bestaan( de goede dan toch). (ex had een draverij in normandie)
Nu zijn de echte sportpaarden nu ook niet het gehele jaar aan het rondreizen, maar toch wel heel vaak en dat verspreid over het ganse jaar. Op internationale concoursen zijn er geen weides of paddocks, dus behalve wat rondstappen/grazen (nogmaals gras achtig iets) en beweging aan longe is dat allemaal heel beperkt. Er zijn zelf wedstrijden waar dat zelf amper kan.

Naar schema's bekijk dan bvb de longines FEI jumping en dat programma. En stel dat je dan als prof 2 goede paarden hebt om in te zetten, dan krijg je al een idee en hoe je daar moet op managen (naar afstand, pauzes, trainingsmomenten en dan heb je dus nog niet het belang of de noden van het dier kunnen bekijken). Dit staat dan nog los van andere kampioenschappen, met de andere paarden die vaak nog in lagere rubrieken starten, aangeduid met sterren. (in de jumping dan)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:17

996981 schreef:
Ayasha schreef:
Niemand heeft het over faire verkoop omdat ze simpelweg "niet geschikt" zijn. Iedereen weet dat een toppaard moet voldoen aan heel veel kwaliteiten, als alle paarden het konden zou het niet zo moeilijk zijn om die ene te vinden die mee kan draaien.. Meer over paarden zoals bv Upido van Anky van Grunsven bv. En vergelijkbaar IMO Undercover van Gal die "ineens" de druk niet meer aan kon ondanks dat ie dat met zijn vorige ruiter wel kon. Dat soort voorvallen. Er zullen er vast nog wel meer zijn maar dat waren zo de eerste twee waar ik meteen aan dacht.

Undercover liep met zijn vorige ruiters niet in dezelfde ambiances als met Gal hè…. Dat kan een wezenlijk verschil maken en is dus niet te vergelijken.

Klopt helemaal, hij heeft alleen met Gal op het hoogste niveau in de internationale sport meegedraaid. Wat er vervolgens gebeurd is, dat weten alleen Undercover en zijn team.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:17

Glocks Undercover is in 2018 met pensioen gegaan, Op 17 jarige leeftijd. Wat is daar zo raar aan?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:24

Babootje schreef:
Glocks Undercover is in 2018 met pensioen gegaan, Op 17 jarige leeftijd. Wat is daar zo raar aan?


Klopt, hij was al wel een tijdje niet meer uitgebracht. Maar in 2017/2018 inderdaad officieel met pensioen. Er is toen ook nog een filmpje van geweest wat later hoe het met hem ging op pensioen.

https://fb.watch/kT4GpdPcYO/
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 31-05-23 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:24

Ruitje, ik reageerde op Prompter omdat zij zei dat er geen injecties of hylaronzuur wordt gegeven in de drafsport.

En waarbij ik denk dat het vergelijk niet op gaat omdat spring en dressuur paarden vaak op veel hogere leeftijd nog presteren. Kijk bijvoorbeeld naar een Blue horse Zack die op 19 jarige leeftijd nog top presteert. Dan vind ik het echt niet raar of erg als die wat hylaron hulp daarbij krijgt. Oudere paarden hebben automatisch meer slijtage.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:27

Ik hou trouwens ook absoluut niet van de 'op druk rijdt ' manier waarop sommige ruiters dressuur rijden. Ik weet zeker dat dit paarden fysiek en mentaal schaadt.

Kijk maar naar een Sandreo die in de staak ging, Gribaldi, United met een nekblessure, Osmium idem dito.

Dus nee, ik blijf erbij dat het voor een paard heel erg bepalend is bij welke prof of amateur het staat. Het is niet zwart/ wit..alles valt of staat met de personen die ermee omgaan.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:35

Elisa2 schreef:
Ik hou trouwens ook absoluut niet van de 'op druk rijdt ' manier waarop sommige ruiters dressuur rijden. Ik weet zeker dat dit paarden fysiek en mentaal schaadt.

Kijk maar naar een Sandreo die in de staak ging, Gribaldi, United met een nekblessure, Osmium idem dito.

Dus nee, ik blijf erbij dat het voor een paard heel erg bepalend is bij welke prof of amateur het staat. Het is niet zwart/ wit..alles valt of staat met de personen die ermee omgaan.

Eens hoor, maar als we daar echt iets aan willen veranderen dan moet je terug naar de kern, naar de oorzaak. En die is deels dat wij, de kopers/ruiters/gebruikers, van de fokproducten toch graag een hengst op zijn best zien . Ergens ooit is bedacht dat met macht en spektakel het beste is en daarom worden die hengsten zo onder druk gereden. Bovendien kunnen ze best sterk zijn en op een hengstenshow of wedstrijd is het soms lastig om keurig met je handje voor je hengst te presenteren.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:37

Ik denk inderdaad dat we de laatste paar jaar al een beetje meer de stap in de goede richting aan het maken zijn.
Harmonie, boven spektakel vind ik zelf ook veel fijner om naar te kijken en zal altijd het streven moeten zijn imo.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:38

Elisa2 schreef:
Ruitje, ik reageerde op Prompter omdat zij zei dat er geen injecties of hylaronzuur wordt gegeven in de drafsport.

En waarbij ik denk dat het vergelijk niet op gaat omdat spring en dressuur paarden vaak op veel hogere leeftijd nog presteren. Kijk bijvoorbeeld naar een Blue horse Zack die op 19 jarige leeftijd nog top presteert. Dan vind ik het echt niet raar of erg als die wat hylaron hulp daarbij krijgt. Oudere paarden hebben automatisch meer slijtage.


Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat de trainers waar ik mee te maken hebben gehad dat niet gebruikten, en die startten ook in de hoger geklasseerd koersen. Het is dus geen must voor een toppaard.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:42

Veronica2 schreef:
996981 schreef:

Klopt helemaal, hij heeft alleen met Gal op het hoogste niveau in de internationale sport meegedraaid. Wat er vervolgens gebeurd is, dat weten alleen Undercover en zijn team.


Dat is nu ook wel een dooddoener }:0 :')
Effectief heeft enkel die combinatie op dat niveau gepresteerd, maar met de vorige ruiter was die wel al internationaal lichte tour.
Undercover is altijd al sensibel geweest, ook bij de vorige ruiter, maar het is nu ook geen geheim dat manier van trainen er geen goed aan gedaan heeft. (wat bij nog wel wat paarden in dat systeem gebleken is, niet enkel bij Gal overigens) En dat alles is enkel maar blijven escaleren (protest om in de ring te gaan, tong bijten, protest in de ring) Dus overall gewoon over de zeik en einde verhaal. Paard heeft nog geluk dat hij idd gewoon daar op stal staat. Dat pensioen was aangekondigd in 2018 (was toen 16 of 17 wordend) en laatste wedstrijd was dacht ik 2016 (na een jaar rust, maar zonder succes mbt spanning in de ring).

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:46

.[/quote]

Maar daar ga je dus al de mist in. Die topsportpaarden reizen quasi een half jaar van concours naar concours (soms eens ff overhuis om te behandelen/te laten bijtanken en dan gewoon weer verder) Dus dat is niet eens voor een paar dagen dat ze eventjes maar slecht gestationeerd staan(dat al willen is eigenlijk al indruisend tegen dierenwelzijn en het paard vooropstellen). Terwijl de ruiters vaak op chique hotels zitten (want vrachtwagens eerder voorbehouden voor de grooms), staan de paarden ( de echte atleten) er in verhouding echt slecht bij. Je moet het me allemaal niet leren kennen hoor.[/quote]

Dit herken ik gelukkig niet. Bij ons zijn de paarden echt veel thuis, meerdaagsen zijn 3-5 dagen van huis. En de ruiters liggen ook in de vrachtwagen want willen dicht bij de paarden zijn.
De wereld is niet altijd en overal slecht hoor!