Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

 
Profiel   

Ja precies, als er had gestaan van 'paarden die buiten leven hebben het gewoon goed' dan denk ik ook nouuuu dat is kort door de bocht.
En ik ben er best voorstander van, maar dan nog zijn er knelpunten die je goed in de gaten moet houden en past het niet bij elk paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 17:10 



 
Profiel   

Popstra schreef
Oh en ook nog even een reactie op de groom en al die "spuiten" die in die paarden gestoken werden, zal wel wat loslopen he aangezien het FEI betreft en de (doping)regels daar best streng zijn.

Mwuah, FEI controleert nog lange na de neusriemen niet eens goed, dus de regels mag je wel met een korreltje zout nemen. Een dopingschandaal zal zich nog wel uiten in komende jaren, maar niet door eigen onderzoek van de FEI.

De "groom" heeft vooral spijt dat ze geen beeldmateriaal heeft opgenomen van alle praktijken, maar zoals jullie kunnen lezen, ben ik niet de enige "groom" met een bepaalde kijk op topsport, na eigen ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 17:13 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ook niet alle recreatie paarden hebben het goed..

Het feit alleen al dat deze paarden hun ware karakters laten zien zegt mij al dat ze het goed hebben!

Zal ik je uit de droom helpen? Paarden doen niet perse mee in de hoogste regionen omdat ze het nou zo leuk of goed hebben, maar omdat ze gewoon geen andere keuze hebben. Ik heb genoeg paarden gezien die er geen plezier in hadden, staken, van steigeren tot gaan liggen, dat werd er met harde hand wel uitgewerkt hoor. Niet aan meegewerkt, wel gezien, niet kunnen melden (voordat daar weer commentaar op komt). En idd, ze worden tot in de puntjes verzorgt, maar daar heeft een paard vrijwel geen reet aan. Een paard kan pas paard zijn als ze lekker met soortgenoten buiten kunnen lopen. En dat hoeft van mij nog niet eens 24/7, al is het maar een paar uurtjes lekker klieren met soortgenoten, maar ik ken paarden die dat enkel tot hun 3e hebben mogen ervaren maar tijdens hun carrière bijna geen ander paard kunnen aanraken of de kans krijgen om op de paddock of land te komen. En dat is waar het wat mij betreft fout gaat, die paarden moeten ook gewoon paard kunnen zijn. Maar er gaat teveel geld in om, om dat te kunnen doen (denkt men althans). En jaaa er zijn uitzonderingen, maar het gros van de sportpaarden bij professionals komen echt tekort als het gaat om paardenwelzijn. En met paardenwelzijn bedoel ik dus vrij kunnen bewegen en interactie met soortgenoten.

En voordat je denkt dat mijn verhalen kul zijn, ik heb bij meerdere stallen gewerkt. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 17:19 



 
Profiel   

Earth schreef
Popstra schreef
Ook niet alle recreatie paarden hebben het goed..

Het feit alleen al dat deze paarden hun ware karakters laten zien zegt mij al dat ze het goed hebben!

Zal ik je uit de droom helpen? Paarden doen niet perse mee in de hoogste regionen omdat ze het nou zo leuk of goed hebben, maar omdat ze gewoon geen andere keuze hebben. Ik heb genoeg paarden gezien die er geen plezier in hadden, staken, van steigeren tot gaan liggen, dat werd er met harde hand wel uitgewerkt hoor. Niet aan meegewerkt, wel gezien, niet kunnen melden (voordat daar weer commentaar op komt). En idd, ze worden tot in de puntjes verzorgt, maar daar heeft een paard vrijwel geen reet aan. Een paard kan pas paard zijn als ze lekker met soortgenoten buiten kunnen lopen. En dat hoeft van mij nog niet eens 24/7, al is het maar een paar uurtjes lekker klieren met soortgenoten, maar ik ken paarden die dat enkel tot hun 3e hebben mogen ervaren maar tijdens hun carrière bijna geen ander paard kunnen aanraken of de kans krijgen om op de paddock of land te komen. En dat is waar het wat mij betreft fout gaat, die paarden moeten ook gewoon paard kunnen zijn. Maar er gaat teveel geld in om, om dat te kunnen doen (denkt men althans). En jaaa er zijn uitzonderingen, maar het gros van de sportpaarden bij professionals komen echt tekort als het gaat om paardenwelzijn. En met paardenwelzijn bedoel ik dus vrij kunnen bewegen en interactie met soortgenoten.

En voordat je denkt dat mijn verhalen kul zijn, ik heb bij meerdere stallen gewerkt. ;)


Amen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 17:59 



 
Profiel   

Ach mensen, hier gaat het toch niet om? Punt waar deze hele discussie mee begon was dat je simpelweg niet zo'n grove generalisatie kan maken. Sommige paarden in de topsport hebben het echt heel goed en andere niet, want kunnen geen paard zijn.

Sommige recreatiepaarden hebben het heel goed, andere krijgen absoluut onvoldoende zorg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 18:05 



 
Profiel   

Captain schreef
En dan een foto van een paard met een duidelijke pain-face. +:)+

+1

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 19:15 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ach mensen, hier gaat het toch niet om? Punt waar deze hele discussie mee begon was dat je simpelweg niet zo'n grove generalisatie kan maken. Sommige paarden in de topsport hebben het echt heel goed en andere niet, want kunnen geen paard zijn.

Sommige recreatiepaarden hebben het heel goed, andere krijgen absoluut onvoldoende zorg.


Juist!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 19:41 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ach mensen, hier gaat het toch niet om? Punt waar deze hele discussie mee begon was dat je simpelweg niet zo'n grove generalisatie kan maken. Sommige paarden in de topsport hebben het echt heel goed en andere niet, want kunnen geen paard zijn.

Sommige recreatiepaarden hebben het heel goed, andere krijgen absoluut onvoldoende zorg.


Precies!

Het zit meer in de eigenaren dan in wel of geen topsport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 19:49 



 
Profiel   

"Het zit meer in de eigenaren dan is wel of geen topsport" dat zou enige uitleg mogen

ruiters kunnen toch ook zeggen dit kan niet, ik ga mijn naam niet te grabbel gooien??
dat is toch niet alleen voor de topruiters

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:04 



 
Profiel   

Ik doel er op dat het zit in de mentaliteit van de eigenaren of de paarden wel of geen paardwaardig leven hebben.

Ken ook genoeg pensionpaarden die helaas nauwelijks buiten komen, en dat zijn gewoon recreatiepaarden over het algemeen.

Er zijn ook juist sportruiters die het goede voorbeeld geven en waar de paarden wel voldoende paard kunnen en mogen zijn in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik doel er op dat het zit in de mentaliteit van de eigenaren of de paarden wel of geen paardwaardig leven hebben.

Ken ook genoeg pensionpaarden die helaas nauwelijks buiten komen, en dat zijn gewoon recreatiepaarden over het algemeen.

Er zijn ook juist sportruiters die het goede voorbeeld geven en waar de paarden wel voldoende paard kunnen en mogen zijn in de wei.



ik had mijn vraag anders moeten stellen, maar dank voor uw reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:45 



 
Profiel   

Yep, denk Carl Hester en Charlotte Dujardin :) en dat is niet alleen weidegang, maar ook buitenritten :)

Nu is gebrek aan buitenritten bij veel recreatieruiters geen probleem :+ maar een goed passend zadel, goede voeding, goed stalmanagement wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:48 



 
Profiel   

Het is ook best lastig, als je bijvoorbeeld manege ruiter bent en dan de overstap maakt naar een eigen paard dan is het bijna niet te doen om te achterhalen wie een goede zadelpasser is, wat je nu het beste je paard kunt voeren enzo. En dan heb je ook nog dat je soms gewoon eigenwijs móet zijn en denken 'ze zeggen dit nu wel maar ik zie gewoon dat dit nu voor mijn paard géén goed idee is'.
In zo'n doolhof ga je geheid fouten maken en dat kun je zoiemand ook niet kwalijk nemen vind ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:11 



 
Profiel   

Sintara schreef
Het is ook best lastig, als je bijvoorbeeld manege ruiter bent en dan de overstap maakt naar een eigen paard dan is het bijna niet te doen om te achterhalen wie een goede zadelpasser is, wat je nu het beste je paard kunt voeren enzo. En dan heb je ook nog dat je soms gewoon eigenwijs móet zijn en denken 'ze zeggen dit nu wel maar ik zie gewoon dat dit nu voor mijn paard géén goed idee is'.
In zo'n doolhof ga je geheid fouten maken en dat kun je zoiemand ook niet kwalijk nemen vind ik..

Op een manege hoor je dat ook te leren, maar dat zal tegenwoordig wel te veel werk zijn. Vervolgens ben je de prooi van de commercie, want het is heel erg moeilijk om goed onafhankelijk advies te krijgen over voer en andere producten. Soms is eenvoud de beste keuze, maar een mooie advertentie maakt meer kans. Wat de commerciële partijen er niet bij vertellen is dat er een belangrijk aspect is dat je niet in een zakje kan bestellen op een website en dat is beweging, beweging, beweging. En dan bedoel ik niet wat gescharrel op een paddock of een weitje, maar beweging met draf en galop en dan meer dan 5 minuutjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:59 



 

Carl Hester en Charlotte Dujardin zijn inderdaad relatief vroeg gestart met een signaal naar de buitenwereld geven. Dat vond ik destijds erg mooi +:)+

Wat ik van Anky bijvoorbeeld erg waardeerde is dat ze shetlandpony's als gezelschapsdiertje in de wei had lopen als ik me dat correct herinner.

Van de familie Philippaerts is gekend dat ze de training erg regelmatig afwisselen met buitenritten, of toch minstens een training in het bos.

Dit soort boodschappen naar de buitenwereld hou ik van, al kan het altijd meer natuurlijk :o het is een goed begin.

Overigens zijn er enorm veel recreatie-wedstrijdruiters die hun "sportpaard" op traditionele methodes houden, uurtje stapmolen in de winter, 3 uurtjes weidegang op een postzegelweitje (uiteraard in z'n eentje vanwege angst voor blessures :(:) ).
Ik vermoed dat dit aantal paarden véél groter is dan het aantal paarden dat op professionele stallen wordt gehouden.

Ik begrijp dat je geen blessure wil aan een paard wat 40K heeft gekost, en ik begrijp dat je niet op een grasbuik zit te wachten. Maar ondertussen worden die paarden vooral gehouden op een manier die de mens het best uitkomt en niet het paard zelf.

Het zijn 2 aparte zaken:

- Hoe worden paarden in de topsport behandeld en getraind, is het eigenlijk wel eerlijk tegenover het dier om op zo'n hoog niveau met zoveel geld in het spel te willen / moeten presteren?

- Hoe worden paarden op alle verschillenden plekken gehouden wat stalmanagement betreft, professioneel of niet? Past dat bij het paard?

en natuurlijk is er dan nog het vraagstuk in hoeverre al dat onkundig gehobbel van recreanten eerlijk is, ja, zelfs de betere ruiters

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:34 



 
Profiel   

Dat zijn fijne voorbeelden inderdaad, en geven ook een signaal naar de anderen in de topsport en de recreanten :j
Of het nou terecht is of niet, als je met je snufferd op tv komt en grote wedstrijden wint ben je een rolmodel voor anderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:40 



 
Profiel   

Dat is :) al heb ik ook weleens het idee dat mensen graag de rest zelf invullen, als dat zo beter uitkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:26 



 
Profiel   

Ja natuurlijk, het is voor elk mens prettig om bevestiging te krijgen dat je het goed doet, en als je het niet krijgt zoek je dat op. De valkuil is dat je dan op een gegeven moment misschien alleen nog binnen een clubje gelijkgestemden komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:31 



 
Profiel   

yep. Allemaal mensen die heel bang zijn voor blessures, en 't is toch best makkelijk als je je paard uit de box kunt halen want dan weet je zeker dat je hem vangt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:31 



 
Profiel   

mce schreef
"Kan helpen bij overbelasting en slijtage" dat betekent al dat een paard de pijn van een slijtage niet voeld, en ja dat is goed, de slijtage gaat gewoon verder en als het paard wel aan de verbodenmiddelen moet is het einde carieire en mag het zijn/haar leven ergens slijten met pijnstillers.

maar ja de top paarden hebben het - even - gewoon goed


Hyaluronzuur is een stof die van nature ook in de gewrichten en tussen het bindweefsel voorkomt. Het bindt met water en werkt als soort van glijmiddel en dat maakt dat de gewrichten soepeler ten opzichte van elkaar bewegen en minder schuren. Dat schuren geeft pijnklachten en veroorzaakt slijtage.

Een vriendin laat haar knie met artrose ongeveer 1x per jaar, soms iets eerder, een kuur (2 of 3x vlak achter elkaar geloof ik) inspuiten. Het scheelt bij haar veel pijnklachten. Ze kan weer lange afstanden lopen en fietsen en ik geloof ook beetje hardlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:40 



 
Profiel   

joyce B schreef
mce schreef
"Kan helpen bij overbelasting en slijtage" dat betekent al dat een paard de pijn van een slijtage niet voeld, en ja dat is goed, de slijtage gaat gewoon verder en als het paard wel aan de verbodenmiddelen moet is het einde carieire en mag het zijn/haar leven ergens slijten met pijnstillers.

maar ja de top paarden hebben het - even - gewoon goed


Hyaluronzuur is een stof die van nature ook in de gewrichten en tussen het bindweefsel voorkomt. Het bindt met water en werkt als soort van glijmiddel en dat maakt dat de gewrichten soepeler ten opzichte van elkaar bewegen en minder schuren. Dat schuren geeft pijnklachten en veroorzaakt slijtage.

Een vriendin laat haar knie met artrose ongeveer 1x per jaar, soms iets eerder, een kuur (2 of 3x vlak achter elkaar geloof ik) inspuiten. Het scheelt bij haar veel pijnklachten. Ze kan weer lange afstanden lopen en fietsen en ik geloof ook beetje hardlopen.



dan nog als een lijf gezond is maakt het voldoende zelf aan,

anders trainen en meer rust "less is more" zegen de engelse en uit ervaring weet ik dat het werkt, fysiek en mentaal in balans levert meer op, minder dierenarts kosten ect. is al winst

ik accepteer de grenzen en die kan ik steeds verleggen door op de juiste wijze te trainen tot ik de uiterste grens bereikt heb en dat is per paard heeeeeel verschillend dus het vraagt ook steeds een andere insteek met trainen
gekoppeld aan goede voeding en dat geldt voor ruiter en paard.

Maar als het al een pard is met een "dingetje" ben je al over de grens en dan zijn lichaamseigenstoffen wel de minst schadelijke. denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:33 



 
Profiel   

trainen voor topsport is wat anders dan leuk thuis wat trainen.
dan gaat een gezond paard ook slijtage ondervinden. dit gebeurd ook bij mensen die topsport doen. en dat ga je niet enkel met voeding redden.
maar, het ene paard zal er eerder wat nodig hebben dan het andere en wellicht sommigen helemaal niet.
evengoed moet je goed managen en minstens elk half jaar laten bekijken door een arts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:39 



 
Profiel   

dat weet ik als geen ander en soms moet je de lat niet te hoog willen leggen,
voor mij is topsport ook fysiek en mentaal in balans zijn en daar moet je - eerst en vooral - op trainen, vind ik,
naast een goed management - daar hoort ook controle op het welzijn ook bij

vindt het inspuiten in gewrichten niet wenselijk voor mijn paarden om er topsport mee te kunnen bedrijven, maar ik ben ook amateur investeer ook niet in topsport, daar kom ik met wat ik heb of niet.

ook elk management is/denkt anders en elk paard is anders, dan is het prettig om lichaamseigenstoffen te kunnen gebruiken,

in de eventing weet ik uit ervaring dat paarden die fysiek en mentaal goed in balans zijn meer kunnen presteren en daar train ik op - ook als amateur is het prettig als een paard "safe and sound" over de finsch komt, en dat vraagt - wat je zegt - een goed management


Laatst bijgewerkt door mce op 31-05-23 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:56 



 
Profiel   

Sommige paarden hebben ook meer aanleg voor artrose door bijv. erfelijkheid of hun bouw. Ik ben het ermee eens dat management het belangrijkste is, en een paard niet overvraagd moet worden. Maar weet ook dat bij artrose..rust roest. Dus hoe langer ze in beweging gehouden kunnen worden, hoe beter. Als dat dan met een hylaron injectie is dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. De cortico's lijken me schadelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:04 



 
Profiel   

Rust roest, bewegen op maat is dan belangrijk en als daar een lichaamseigenstof bij kan helpen, prima
ook dat hoort bij een goed management denk ik,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen