De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:58

Mkango schreef:
Popstra schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

En nog steeds ben je nergens inhoudelijk op ingegaan. Waar is de leugen die ik plaats dan? Want als ik "eeuwig dezelfde kul" plaats, moet je dat toch kunnen citeren en kunnen weerleggen met voorbeelden en argumenten. :) But you can't.

Overigens heb ik in twee recente topics hierover gereageerd... waar je zelf ook op gereageerd hebt, dus béétje pot verwijt de ketel, Popstra. :')



De enige vlieg in dit soort topics ben jij popstra. :o

En wb je eerste vraag ook drie keer ja dus ja, ik mag tegen je in gaan, jeij for me. :roll:

Wat "goed" is, is voor interpretatie vatbaar. Gebaseerd op dit bericht moet je het maar op zijn mooie blauw/bruine ogen van hem aan nemen en echt niemand gaat in een interview zeggen "goh ja het zou beter kunnen met de omstandigheden maar ja je doet het met wat je hebt he." :+

Het te kort aan grooms is ook niet alleen maar door de mentaliteit van de "werknemers". Ik weet hoe een heel aantal hun grooms behandelen en dat is heel begrijpbaar dat die geen mensen kunnen houden, ook geen van de "gouden generatie" die blijkbaar ontstaan is.

Edit: had de quote flink verkloot dus even aangepast. :=
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-05-23 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:58

Evamarie schreef:
Ees met Elisa2. Een foto is een momentopname. Gespannen kaakjes kunnen v alles zijn.


Jij bent het gewoon oneens met mij uit principe :') maar je propageert vooral nonsens.

Natuurlijk kan het niet van alles zijn. Net als dat een grom van een hond en een opgetrokken bovenlip niet van alles kan zijn.

Flubberboot

Berichten: 2870
Geregistreerd: 14-09-21

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:02

Ik snap niet dat mensen hier een painface in zien???
Als het een close-up was van het hoofd, prima, maar dit is een foto van te ver weg vind ik. Dit kan ook een zeer gedreven en zeer gefocust paard zijn in mijn optiek.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:07

Dat is het volgens mij ook, als je het filmpje bekijkt dan zie je een paard die voor de sprong de oren naar achteren brengt en tijdens de sprong, landing weer gewoon naar voren. Het is volgens mij gewoon concentratie.

Als dit een pain face moet zijn kan ik een heleboel plaatjes posten van paarden met dezelfde painface die gewoon los in de wei staan en niks om hebben.

Ineke2

Berichten: 33117
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:33

Naja ik zie een geconcentreerd paard, geen painface.

Het is een persoonlijk interview. Is het interview gedaan door een bokker? Voor een volgende keer zou ik dan vragen waarom Marc vindt dat zijn paarden het goed hebben? Hoe ziet de dagroutine eruit voor een paard van hem.

Dat soort vragen geeft dan een beter beeld over dit onderwerp.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:43

XladyX schreef:
Ik heb op meerdere internationale stallen gewerkt (waarvan twee "olympisch topruiter-stallen") en de verschillen vind ik levensgroot, net zoals in de rest vd sector. Hangt volledig van de visie af van de stalhouder/eigenaar af maar ik vond ook de discipline een verschil maken. Mijn meest positieve ervaringen qua paardenwelzijn waren eventingstallen, minst positief dressuur (en handelsstallen maar die valt niet onder topsport) hoewel er laatste tijd wel meer oog voor kwam.


Ik herinner me (als dressuur enthousiast) dat dierenarts Evert Offreins hetzelfde zei.

Eventingpaarden rijden vaak buiten, zei hij erbij en krijgen veel afwisseling - en de dressuurpaarden die hij zag waren vaak 'stresskippen die elke dag hetzelfde kunstje moesten doen'.
(De Rollkür was toen nog niet in de mode en misschien kreeg je zelfs toen nog wel per definitie een onvoldoende als de neus achter de loodlijn kwam...)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:14

Het is zo verschillend, heb lang gewerkt op een "dressuurstal" waar de paarden twee keer per week lekker bosritjes mochten doen en iedere dag in ieder geval 2 uur los in de wei kwamen. Vond ik nog te weinig, maar vergeleken bij andere stallen was dat al heel wat.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:22

ZwarteHeks schreef:
Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?

Aantal jaar als FEI groom meegelopen in de topsport voor team NL. Hoeveel spuiten er in gaan op wedstrijd, om maar goed te presteren, nee sorry, "het gaat gewoon goed" gaat er bij mij niet in.


Wat voor spuiten dan? Voor zo ver ik weet is er nogal een streng anti doping beleid

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:35

Evamarie schreef:
Ware karakters? Die zie je in de weide. Je bedoeld dat ze goed presteren? In de renbaan presteren ze ook ..totdat ze bijv een blessure krijgen. Dat zegt niks. Ik denk dat je er pas iets van kunt vinden als je daar zelf geweest bent.


Een goede ruiter leest het karakter van zijn paarden en weet dat ze allen verschillend zijn en vooral hoe ze zijn. Hij kan daar mee om gaan.
Dat is positief.
Veel trainers kunnen dat niet en proberen op elk paard hetzelfde riedeltje aan training wat veelal niet werkt en het paard zich niet kunnen laten ontplooien tot wat ze daadwerkelijk kunnen.
Als je dat wel kan en het paard in zijn waarde laat dan heeft het paard het al beter dan bij menig ander collega is mijn mening.
En dat ga je terug zien in de prestaties en dat de paarden happy zijn.
Geen afgestompte hoopjes ellende.

En tuurlijk, niet overal hebben ze het goed. Maar die dooddoener geldt dus overal.
Dit is een persoonlijk interview en het is gewoon jammer dat zoals altijd vaak dezelfde lieden zich negatief moeten gaan uit laten in dit soort topics. Ja dat verdedig ik. Puur omdat ik weet en zie het echt niet overal zo slecht is als men hier doet geloven.

Oh en ook nog even een reactie op de groom en al die "spuiten" die in die paarden gestoken werden, zal wel wat loslopen he aangezien het FEI betreft en de (doping)regels daar best streng zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:38

BoktVerlaten schreef:
ZwarteHeks schreef:

Aantal jaar als FEI groom meegelopen in de topsport voor team NL. Hoeveel spuiten er in gaan op wedstrijd, om maar goed te presteren, nee sorry, "het gaat gewoon goed" gaat er bij mij niet in.


Wat voor spuiten dan? Voor zo ver ik weet is er nogal een streng anti doping beleid

https://www.trenker.be/nl/product/hyafl ... e-105.aspx
https://dierenkliniekdenham.nl/2015/05/ ... handeling/
dit soort spuiten bv. :) Die vallen niet onder doping. En ja, ik ken er ook die zo aan het lopen gehouden worden ondanks hun benen.

ZwarteHeks

Berichten: 599
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:41

BigOne schreef:
ZwarteHeks schreef:
Aantal jaar als FEI groom meegelopen in de topsport voor team NL. Hoeveel spuiten er in gaan op wedstrijd, om maar goed te presteren, nee sorry, "het gaat gewoon goed" gaat er bij mij niet in.

Heb jou al vaker met dit soort opmerkingen voorbij zien komen en spuiten erin om te presteren? Vertel, wat voor spuiten ?

Om ze aan de gang te houden ;) Topsport is niet goed voor paarden. Paard is er voor de topsport. Het is niet meer dressuur is er voor het paard. Tuurlijk, allemaal "toegelaten" (al zijn er dierenartsen die precies weten wanneer een spuitje uit is gewerkt voor een dopingtest). Maar moet je dar willen?! Al die spuiten erin, om een paard energiek genoeg te houden?

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:41

Dat soort spuiten zijn dan toch voornamelijk bedoeld om het welzijn te verhogen?

Ik doelde op de spuiten van Ayasha.

Overigens herken ik de spuiten niet om topsportpaarden aan de gang te houden.

Edit:

Ik weet dat coistericiden spuiten onder doping vallen, mijn ervaring is dat zodra zo'n spuit uitgewerkt is paard ook gelijk weer slechter loopt. Spuiten kunnen max 2 keer gegeven worden. (of tenminste, dat was zo 10 jaar geleden) Het is eerder bedoeld om het leven van een paard te rekken dan om ze in de sport te houden.

Al kan ik me dan wel weer voorstellen dat topsportpaarden meer in de gaten gehouden worden op veterinair gebied en er ook eerder ingegrepen wordt als er iets niet goed is.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:49

Flubberboot schreef:
Ik snap niet dat mensen hier een painface in zien???
Als het een close-up was van het hoofd, prima, maar dit is een foto van te ver weg vind ik. Dit kan ook een zeer gedreven en zeer gefocust paard zijn in mijn optiek.

Dat is toch te hopen in een dikke proef, dan wil je wel graag een paard dat met je meedoet en ook ademhaalt (door zijn neus).

Intussen komt bij mij steeds vaker de vraag op wat men nou eigenlijk wil bereiken met de beoogde verbeteringen in welzijn? Wat is nu concreet het doel ervan?

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:50

mce schreef:
maar zelfs de humane atleet heeft naast de training de sociale contacten nodig om te presteren, het moet fysiek en mentaal goed in balans zijn,
om te kunnen blijven presteren moeten de herstelperiodes ook op een natuurlijke manier kunnen plaats vinden, en niet alleen door therapeuten ect. - althans dat lees ik artikelen over topatleten.

Mentaal ontspannen is zeker een plus voor topatleten om het fysiek ook te kunnen volhouden.
Dan zal het op sportstallen best wel lastig zijn om individuele wensen per paard te kunnen waarborgen

wie in de top meedraait zal wel moeten, want het is een leuke bron van inkomsten


Eens, doet me denken aan de zuidkoreaanse k pop artiesten. Ik zie wel overeenkomsten.

Citaat:
Tijdens hun opleiding worden ze soms jaren aan een stuk gedrild tot de perfecte popster, met maar een klein kansje op succes en vaak ten koste van hun persoonlijke vrijheid en privacy. De touwtjes van hun leven en vaak korte carrière zijn strak in de handen van de grote agentschappen.
‘Ze leven in slaapzalen, volgen een streng dieet, moeten constant presteren, mogen geen relaties hebben, geen smartphone, geen bezoek van hun ouders. Beslissingen worden voor je gemaakt. Als men vindt dat je plastische chirurgie nodig hebt, bijvoorbeeld voor jongens om aan het ideaal van de Kkonminam of flower boy te voldoen, dan moet je dat maar ondergaan.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:54

De auteur zegt letterlijk : ”De paarden in de topsport hebben het GEWOON goed".
Niet ideaal, niet top verwend, nee, gewoon goed.

Wat dat dan is, is relatief en voor elk paard, elke situatie een stuk anders.

Er zijn zoveel dingen die voor interpretatie vatbaar zijn, laat ons eerlijk zijn, soms is het gewoon proberen goed te doen,

Graasmaskers, zoveel paarden onder vliegendekens, paarden met beenbescherming in de weide, paarden met obesitas, uitgemergelde oudjes, paarden zonder schaduwplaatsje, paddockparadisjes met te veel afsluitingen, paardenweides vol boterbloemen,

We moeten het beste nastreven, blijven evolueren.
Maar om nu direct de "anderen" de grond in te boren?

Tot slot nog 2 bedenkingen.
Mijn jaarling zit in een grote, goede weide, samen met een merrie van 7 en een ruin van 11.
Ideaal?
Ik zou niet graag in haar plaats zijn. De volwassenen zijn best wel streng. Ze zit helemaal onder de sloef en als ze even onbeleefd is, krijgt ze ervan; en dat 24/24.

Tweede bedenking en dat gaan jullie niet graag horen.
Grote dierenliefde is een luxeproduct. Bekijk het maar eens op wereldschaal.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:46

Wat voor spuiten dan? Voor zo ver ik weet is er nogal een streng anti doping beleid[/quote]
https://www.trenker.be/nl/product/hyafl ... e-105.aspx
https://dierenkliniekdenham.nl/2015/05/ ... handeling/
dit soort spuiten bv. :) Die vallen niet onder doping. En ja, ik ken er ook die zo aan het lopen gehouden worden ondanks hun benen.[/quote]


Aha Hyaluron, dat is bedoeld om gewrichten te voorzien van voldoende “smeermiddel”
Kan helpen bij overbelasting en slijtage maar het zal een paard niet aan het lopen houden op topsportniveau als er iets ernstigs is. Wel is het, net als bij mens-topsporters, soms nodig om ter preventie te behandelen
Er is ook wel iets voor te zeggen dat je een paard wat flink belast wordt, ook goed ondersteunt met behandelingen, fysio en supplementen.
Maar dat staat los van het paardwaardige leven wat de paarden hebben als ze “vrij” zijn. Ik zie om me heen juist veel topsportpaarden die wel gewoon weidegang hebben en paddock (winter). Bij ons op stal gaat dat dus prima samen en hebben de topsportpaarden dezelfde weide/paddock mogelijkheden als de recreatie/hobby/amateur paarden

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:56

"Kan helpen bij overbelasting en slijtage" dat betekent al dat een paard de pijn van een slijtage niet voeld, en ja dat is goed, de slijtage gaat gewoon verder en als het paard wel aan de verbodenmiddelen moet is het einde carieire en mag het zijn/haar leven ergens slijten met pijnstillers.

maar ja de top paarden hebben het - even - gewoon goed

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:38

mce schreef:
"Kan helpen bij overbelasting en slijtage" dat betekent al dat een paard de pijn van een slijtage niet voeld, en ja dat is goed, de slijtage gaat gewoon verder en als het paard wel aan de verbodenmiddelen moet is het einde carieire en mag het zijn/haar leven ergens slijten met pijnstillers.

maar ja de top paarden hebben het - even - gewoon goed



Of de toppaarden het goed hebben, hangt af van de eigenaar. Net zoals de hobby/amateur/recreatie paarden….
Toppaarden krijgen wel super zorg en worden goed getraind (tenminste, zo zou het moeten zijn) waardoor ze misschien wel langer meegaan dan een recreatie paard waar kennis en middelen ontbreken voor goede training en zorg?
Ik zeg niet dat alle recreatiepaarden slechter af zijn of dat alle topsportpaarden het goed hebben. Ik zeg alleen dat het per eigenaar/ruiter verschilt hoe goed de paarden het hebben. Ik zie minder fijne voorbeelden om me heen maar gelukkig ook hele goede voorbeelden, zowel van topsportpaarden als amateur/recreatiepaarden.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:47

BoktVerlaten schreef:
mce schreef:
"Kan helpen bij overbelasting en slijtage" dat betekent al dat een paard de pijn van een slijtage niet voeld, en ja dat is goed, de slijtage gaat gewoon verder en als het paard wel aan de verbodenmiddelen moet is het einde carieire en mag het zijn/haar leven ergens slijten met pijnstillers.

maar ja de top paarden hebben het - even - gewoon goed



Of de toppaarden het goed hebben, hangt af van de eigenaar. Net zoals de hobby/amateur/recreatie paarden….
Toppaarden krijgen wel super zorg en worden goed getraind (tenminste, zo zou het moeten zijn) waardoor ze misschien wel langer meegaan dan een recreatie paard waar kennis en middelen ontbreken voor goede training en zorg?
Ik zeg niet dat alle recreatiepaarden slechter af zijn of dat alle topsportpaarden het goed hebben. Ik zeg alleen dat het per eigenaar/ruiter verschilt hoe goed de paarden het hebben. Ik zie minder fijne voorbeelden om me heen maar gelukkig ook hele goede voorbeelden, zowel van topsportpaarden als amateur/recreatiepaarden.


dat is zeker waar

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:16

Mijn wedstrijd paarden worden ook elk half jaar na gekeken ook al lopen ze zuiver. Dat betekend dus buigproeven doen en indien nodig word er een gewricht ingespoten met hyarulon.
Niks mis mee. Zo houd je namelijk artrose op afstand mocht er een ontsteking gaande zijn.

Alsof dat zo een schande is zeg!!
Ik noem dat goed management en het je paard zo comfortabel mogelijk laten zijn.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:36

Popstra schreef:
Mijn wedstrijd paarden worden ook elk half jaar na gekeken ook al lopen ze zuiver. Dat betekend dus buigproeven doen en indien nodig word er een gewricht ingespoten met hyarulon.
Niks mis mee. Zo houd je namelijk artrose op afstand mocht er een ontsteking gaande zijn.

Alsof dat zo een schande is zeg!!
Ik noem dat goed management en het je paard zo comfortabel mogelijk laten zijn.


noem het zo u wil, ik denk dat een gezond paard veel aan kan ook zonder medicamenten uit "voorzorg"
mits goed getrained en alles op waarden voor het paard in opbouw, en ook dat vind ik een goed management,

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:02

Interessant topic. De één vind 24 uur buiten het minimale, de ander kan leven met 8 uur buiten en de ander heeft ze liever 20 uur binnen. De paarden leven voor in het ''nu'', er zijn blije paarden met 12 uur op stal en paarden die eraan onderdoor gaan.
Fysiek gezond betekend niet mentaal gezond, twee totaal verschillende dingen, die kan ongemak ervaren maar blij zijn in het leven en een compleet gezond (sport)paard kan mentaal helemaal in de knel zitten.
Het verschilt per paard, per combi, per dicipline, dat sportpaarden het ''gewoon'' goed hebben, is onzin, menig sportpaard gaat er mentaal vast aan onderdoor. Onderschat de indrukken niet op zo'n wedstrijd, constant bescherming hebben in 5 uurtjes paddock, alleen staan zodat ze elkaar niet verwonden, etc. Maar menig sportpaard geniet ook om bezig te zijn, heeft indrukken nodig, kan prima ravotten in die kleine paddock en is 's nachts blij met stal.
Een paard hoort imo niet 23 uur op stal, of het nou blij oogt of niet. Maar dat is mijn geweten.
Wat er mis zou zijn met een check-up zie ik ook niet, hoe voorzichtiger hoe beter, zoal in bijhouden als in opbouwen.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:19

mce schreef:
Popstra schreef:
Mijn wedstrijd paarden worden ook elk half jaar na gekeken ook al lopen ze zuiver. Dat betekend dus buigproeven doen en indien nodig word er een gewricht ingespoten met hyarulon.
Niks mis mee. Zo houd je namelijk artrose op afstand mocht er een ontsteking gaande zijn.

Alsof dat zo een schande is zeg!!
Ik noem dat goed management en het je paard zo comfortabel mogelijk laten zijn.


noem het zo u wil, ik denk dat een gezond paard veel aan kan ook zonder medicamenten uit "voorzorg"
mits goed getrained en alles op waarden voor het paard in opbouw, en ook dat vind ik een goed management,


Dat kan. Ik blijf ellende liever voor want ook gezond, goed getrainde paarden kunnen een "dingetje" ondervinden waar wij nog niet zo snel erg in hebben maar een arts met kundig oog wel.

je kunt ook pas gaan als ze beginnen te manken natuurlijk. Of zullen we dan eerst een topic openen en bokt om raad vragen?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:37

Dat is een nobel streven, wie de schoen past.............. dat was niet de insteek sorry.

desalniettemin vind ik injecteren van "gezonde paarden" met een "dingetje' al te ver.

dan zou ik eerder een voorstander zijn van anders trainen of meer rust en herstel periodes.

maar de beweegreden mogen verscillen, toch!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:47

Popstra schreef:
Evamarie schreef:
Ware karakters? Die zie je in de weide. Je bedoeld dat ze goed presteren? In de renbaan presteren ze ook ..totdat ze bijv een blessure krijgen. Dat zegt niks. Ik denk dat je er pas iets van kunt vinden als je daar zelf geweest bent.


Een goede ruiter leest het karakter van zijn paarden en weet dat ze allen verschillend zijn en vooral hoe ze zijn. Hij kan daar mee om gaan.
Dat is positief.
Veel trainers kunnen dat niet en proberen op elk paard hetzelfde riedeltje aan training wat veelal niet werkt en het paard zich niet kunnen laten ontplooien tot wat ze daadwerkelijk kunnen.
Als je dat wel kan en het paard in zijn waarde laat dan heeft het paard het al beter dan bij menig ander collega is mijn mening.
En dat ga je terug zien in de prestaties en dat de paarden happy zijn.
Geen afgestompte hoopjes ellende.

En tuurlijk, niet overal hebben ze het goed. Maar die dooddoener geldt dus overal.
Dit is een persoonlijk interview en het is gewoon jammer dat zoals altijd vaak dezelfde lieden zich negatief moeten gaan uit laten in dit soort topics. Ja dat verdedig ik. Puur omdat ik weet en zie het echt niet overal zo slecht is als men hier doet geloven.

Oh en ook nog even een reactie op de groom en al die "spuiten" die in die paarden gestoken werden, zal wel wat loslopen he aangezien het FEI betreft en de (doping)regels daar best streng zijn.
Dat is toch echt voor een heel groot deel je eigen invulling. Ik zou namelijk exact hetzelfde zeggen als de bedenker van het paddock paradise zou zeggen "paarden in paddock paradises hebben het gewoon goed:" wij van WC-Eend. Staat verder compleet los van wat ik vind van de topsport, maar zoals ik in een eerdere reactie al heb aangegeven: niemand zal zeggen dat de manier waarop zij hun eigen paarden houden niet oké is. Dan zouden ze ze immers niet zo houden. Zat (top)sportpaarden hebben een prima leven, zat recreatiepaarden hebben een prima leven, en er zijn in beide categorieën zat paarden die dat niet hebben. Jij bent toch echt zelf degene die elke keer meteen bovenop de kast klimt en begint te tetteren en dingen invult zonder überhaupt te lezen wat er geschreven wordt. :') Ik kan zes keer tegen je zeggen dat ik 24/7 buiten ook niet per definitie de heilige graal vind, maar zelfs dat wil er nog niet eens in. :')

En met een kop als deze, kun je er natuurlijk op wachten dat er een discussie over paardenwelzijn ontstaat, want dat is waar de aandacht direct naartoe getrokken wordt.