Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

 
Profiel   

Zakelijke verkoop. Verkoper beweert dat ondanks dat hij het paard met btw verkocht dat het privé paard betrof.
Eerst wordt er gerept over een röntgenologische keuring maar zijn de kosten in het overzicht niet terug te vinden. Dus door de verkoper recent laten keuren? Blijkt niet uit het vonnis.
Gevalletje consumentenkoop. Dit was geen succes geweest bij een particuliere verkoop.

Klinkt als een hele dubieuze verkoper. De blessures zijn ook traceerbaar via dierenarts rapporten geen AVG voor dieren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:53 



 
Profiel   

Paardjes83 schreef
Klinkt als een hele dubieuze verkoper. De blessures zijn ook traceerbaar via dierenarts rapporten geen AVG voor dieren.


AVG is ook geldig voor dierenartspraktijken (en dierfysio's, tandartsen, etc.), dus deze uitspraak klopt niet.
Dat veel dierenartsen zich er niet aan houden is een ander verhaal :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:02 



 
Profiel   

Paardjes83 schreef
Zakelijke verkoop. Verkoper beweert dat ondanks dat hij het paard met btw verkocht dat het privé paard betrof.
Eerst wordt er gerept over een röntgenologische keuring maar zijn de kosten in het overzicht niet terug te vinden. Dus door de verkoper recent laten keuren? Blijkt niet uit het vonnis.
Gevalletje consumentenkoop. Dit was geen succes geweest bij een particuliere verkoop.

Klinkt als een hele dubieuze verkoper. De blessures zijn ook traceerbaar via dierenarts rapporten geen AVG voor dieren.


Ook bij een particuliere verkoop heeft de verkoper een mededelingsplicht. En duidelijk is dat verkoper over allerlei zaken zijn mond had gehouden. Ook bij particuliere verkoop was de verkoper nat gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:42 



 
Profiel   

Er staat inderdaad in het vonnis dat de koopovereenkomst is uitgegaan van 5 jaar oude röntgenfoto's. Niet slim, maar dan nog mogen zulke zaken niet verzwegen worden. Ook zal niet elke breuk/scheur te zien zijn op röntgenfoto's, alleen als je de goede hoek pakt, en soms alleen zichtbaar op mri. Peesblessure kan genezen maar altijd kans op herhaling. Wel bijzonder dat het paard nog zulke goede resultaten heeft behaald ondanks de blessures in die tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:56 



 
Profiel   

Daarom vonden die kopers het wel best wss met die fotos van 5 jaar oud.
En wat ik lees kregen ze te maken met gedrags problemen. Wellicht ze naar een oorzaak zijn gaan zoeken en dit aan het licht kwam.
Mochten die gedragsproblemen er niet geweest zijn e het paard als een zonnetje gelopen hebben bij die dochter was er wss nooit een haan die er na kraaide

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 10:26 



 
Profiel   

Nouja, ik vind het zacht gezegd niet zo verstandig dat ze niet opnieuw rontgen hebben laten keuren. Zelfs als de redenatie was dat hij goed in de sport hiermee liep klinisch. Dan moet er toch iets bij verkopers mis gaan qua management en rijderij als ze hem niet goed kunnen houden?

Ik denk niet dat de verkopers wisten van die scheur..en als het dier fysiek weer helemaal goed inzetbaar is ga je er ook vanuit dat eerder doorgemaakte peesblessures geen rol meer spelen lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:05 



 

Ik begrijp dat ook niet... voor zo'n groot bedrag keer je hem toch binnenstebuiten? Alleen voor de verzekering alleen al lijkt me dat nodig. Ik heb nog nooit zo'n duur paard gekocht dus verder geen idee van hoe die dingen gaan :+

Wat ik wél weet is dat ik zelf geen paard zou verkopen voor € 350 000,00 als ik weet dat er oude peesblessures zijn. Goed hersteld of niet, het blijft opletten met zo'n dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nouja, ik vind het zacht gezegd niet zo verstandig dat ze niet opnieuw rontgen hebben laten keuren. Zelfs als de redenatie was dat hij goed in de sport hiermee liep klinisch. Dan moet er toch iets bij verkopers mis gaan qua management en rijderij als ze hem niet goed kunnen houden?

Ik denk niet dat de verkopers wisten van die scheur..en als het dier fysiek weer helemaal goed inzetbaar is ga je er ook vanuit dat eerder doorgemaakte peesblessures geen rol meer spelen lijkt me.

Het maakt niet uit dat de verkopers niets van de scheur wisten. Als het gebrek er zat voordat de verkoop plaats had, is dat reden voor ontbinding.

Robin_S schreef
Ik begrijp dat ook niet... voor zo'n groot bedrag keer je hem toch binnenstebuiten? Alleen voor de verzekering alleen al lijkt me dat nodig. Ik heb nog nooit zo'n duur paard gekocht dus verder geen idee van hoe die dingen gaan :+

Wat ik wél weet is dat ik zelf geen paard zou verkopen voor € 350 000,00 als ik weet dat er oude peesblessures zijn. Goed hersteld of niet, het blijft opletten met zo'n dier.


Dit soort paarden worden niet verzekerd. Te duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:28 



 

Dat wist ik niet eens!
Dan vind ik het nóg wilder om zo'n paard te kopen zonder uitgebreid keuringsrapport :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:33 



 
Profiel   

Maar een scheur in het bot zal toch inmiddels genezen zijn?? Is toch jaren geleden gebeurt!?Ja wellicht nog te zien op de foto maar hoeft toch geen ongemak meer te veroorzaken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:44 



 
Profiel   

xLoki schreef
Paardjes83 schreef
Klinkt als een hele dubieuze verkoper. De blessures zijn ook traceerbaar via dierenarts rapporten geen AVG voor dieren.


AVG is ook geldig voor dierenartspraktijken (en dierfysio's, tandartsen, etc.), dus deze uitspraak klopt niet.
Dat veel dierenartsen zich er niet aan houden is een ander verhaal :Y)


Bescherming persoonsgegevens niet van dieren. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet voor een praktijk van toepassing is. Maar gegevens dieren vallen hier niet onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:30 



 
Profiel   

Ik kan echt niet snappen dat een dier wat verkocht wordt voor z’n aanzienlijk bedrag niet helemaal binnenstebuiten gekeerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:37 



 
Profiel   

henshem schreef
Paardjes83 schreef
Zakelijke verkoop. Verkoper beweert dat ondanks dat hij het paard met btw verkocht dat het privé paard betrof.
Eerst wordt er gerept over een röntgenologische keuring maar zijn de kosten in het overzicht niet terug te vinden. Dus door de verkoper recent laten keuren? Blijkt niet uit het vonnis.
Gevalletje consumentenkoop. Dit was geen succes geweest bij een particuliere verkoop.

Klinkt als een hele dubieuze verkoper. De blessures zijn ook traceerbaar via dierenarts rapporten geen AVG voor dieren.


Ook bij een particuliere verkoop heeft de verkoper een mededelingsplicht. En duidelijk is dat verkoper over allerlei zaken zijn mond had gehouden. Ook bij particuliere verkoop was de verkoper nat gegaan.


Nu verwijzen ze naar consumentenkoop dat is een redelijk eenvoudig vonnis. Particuliere verkoop is toch echt een ander verhaal. Bewijslast ligt bij koper. In dit geval lijkt dat ok genoeg maar dat is niet met zekerheid te zeggen.
Feit is dat vaak gezocht wordt naar een zakelijkheid van de transactie zodat de consumentenkoop ingeroepen kan worden.

Lees maar eens wat vonnissen na…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:39 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Ik kan echt niet snappen dat een dier wat verkocht wordt voor z’n aanzienlijk bedrag niet helemaal binnenstebuiten gekeerd wordt.


Scheelt nog dat er een deugdelijke factuur was
Ook bij dit soort bedragen is dat echt weleens anders…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:41 



 
Profiel   

Binnenstebuiten keren is in Nederland, Belgie en Amerika wellicht heel gebruikelijk maar ik zie ook heel vaak paarden voor hoge bedragen zonder foto‘s van eigenaar wisselen.
Ook overduidelijk kapotte paarden gaan voor hoge bedragen als leerpaard weg.

Zeker in Duitsland heb je zo‘n sterk en lang „garantie“ systeem dat ze prestatie op dat moment ern belangrijkere maatstaf vinden dan foto‘s. Is ook iets voor te zeggen aangezien sommige bemerkingen nooit tot een probleem komen.

Komt nog bij dat een paar ton niet voor iedereen veel geld is :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:00 



 
Profiel   

xLoki schreef
Inderdaad bijzonder dat ze hem niet röntgen hebben laten keuren en dat de verzekering daar ook akkoord mee is gegaan. Ben trouwens wel benieuwd waarom de hoefsmid- en dierenartskosten wel door de verkopers vergoed moeten worden, maar de verzekeringskosten niet? In de uitspraak zeggen ze dat, als het paard niet verkocht was, de verkoper deze kosten ook had gehad, maar dat geldt toch net zo met de verzekeringskosten? Gaat wel om 12k...


De verzekeringskosten is een keuze van de eigenaar, heeft het paard zelf niet nodig, hoefsmid en dierenartskosten heeft het paard wel nodig, dat zal de reden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:37 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Binnenstebuiten keren is in Nederland, Belgie en Amerika wellicht heel gebruikelijk maar ik zie ook heel vaak paarden voor hoge bedragen zonder foto‘s van eigenaar wisselen.
Ook overduidelijk kapotte paarden gaan voor hoge bedragen als leerpaard weg.

Zeker in Duitsland heb je zo‘n sterk en lang „garantie“ systeem dat ze prestatie op dat moment ern belangrijkere maatstaf vinden dan foto‘s. Is ook iets voor te zeggen aangezien sommige bemerkingen nooit tot een probleem komen.

Komt nog bij dat een paar ton niet voor iedereen veel geld is :P

Van wat ik gezien heb worden juist de paarden die voor de hele hoge bedragen van eigenaar wisselen minder gekeurd dan die wat voor 5.000 gaan. := Heb menig handelaar horen verzuchten dat ze alleen omwille van de kopers hun eisen wb keuringen al liever geen paard in de lagere prijscategorie verkopen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:43 



 
Profiel   

Paardjes83 schreef
henshem schreef

Ook bij een particuliere verkoop heeft de verkoper een mededelingsplicht. En duidelijk is dat verkoper over allerlei zaken zijn mond had gehouden. Ook bij particuliere verkoop was de verkoper nat gegaan.


Nu verwijzen ze naar consumentenkoop dat is een redelijk eenvoudig vonnis. Particuliere verkoop is toch echt een ander verhaal. Bewijslast ligt bij koper. In dit geval lijkt dat ok genoeg maar dat is niet met zekerheid te zeggen.
Feit is dat vaak gezocht wordt naar een zakelijkheid van de transactie zodat de consumentenkoop ingeroepen kan worden.

Lees maar eens wat vonnissen na…


Ik reageer op deze discussie. En lees genoeg vonnissen …

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:09 



 
Profiel   

Vergeet niet dat 350.000 euro voor ons veel geld is, maar in de topsport niet. Dan is het een vrij normale prijs voor paarden. Die paarden worden vaak niet binnenstebuiten gekeerd, er zitten foto’s bij en ze hebben zich al bewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:49 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Binnenstebuiten keren is in Nederland, Belgie en Amerika wellicht heel gebruikelijk maar ik zie ook heel vaak paarden voor hoge bedragen zonder foto‘s van eigenaar wisselen.
Ook overduidelijk kapotte paarden gaan voor hoge bedragen als leerpaard weg.

Zeker in Duitsland heb je zo‘n sterk en lang „garantie“ systeem dat ze prestatie op dat moment ern belangrijkere maatstaf vinden dan foto‘s. Is ook iets voor te zeggen aangezien sommige bemerkingen nooit tot een probleem komen.

Komt nog bij dat een paar ton niet voor iedereen veel geld is :P


Ik vraag mij af, is het mogelijk dat de koper er wel van wist? Dat ze dachten het paard doet het nu goed, dus het zal wel goed zijn. Maar gok dat ze dan wel opnieuw met foto's hadden laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:00 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Vergeet niet dat 350.000 euro voor ons veel geld is, maar in de topsport niet. Dan is het een vrij normale prijs voor paarden. Die paarden worden vaak niet binnenstebuiten gekeerd, er zitten foto’s bij en ze hebben zich al bewezen.

Ook in de topsport is 350.000 veel geld. Dat het normaler is omdat uit te geven voor een paard maakt het niet van minder waarde.

Juist in de topsport is het investering!
Een paard aanschaffen kost niet alleen geld als investering. Ook het management en de tijd wat er ingestoken wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:44 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
prugelpiet schreef
Vergeet niet dat 350.000 euro voor ons veel geld is, maar in de topsport niet. Dan is het een vrij normale prijs voor paarden. Die paarden worden vaak niet binnenstebuiten gekeerd, er zitten foto’s bij en ze hebben zich al bewezen.

Ook in de topsport is 350.000 veel geld. Dat het normaler is omdat uit te geven voor een paard maakt het niet van minder waarde.

Juist in de topsport is het investering!
Een paard aanschaffen kost niet alleen geld als investering. Ook het management en de tijd wat er ingestoken wordt.

Het zou je verbazen hoe weinig er gekeurd wordt bij topsport paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:13 



 
Profiel   

Verzekering is optioneel. Hoefsmid e.d. niet hoort bij het normale onderhoud. 12K op dat bedrag is niet schokkend, wel vervelend. Ik sluit me dus aan bij de opmerking van Gooiske.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:36 



 
Profiel   

Popstra schreef
Maar een scheur in het bot zal toch inmiddels genezen zijn?? Is toch jaren geleden gebeurt!?Ja wellicht nog te zien op de foto maar hoeft toch geen ongemak meer te veroorzaken?


Ja dat vind ik ook het rare aan dit verhaal, paard presteerde kennelijk prima in de sport met scheur en oude peesblessure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:51 



 
Profiel   

Denk eerder dat ze er van af wilden vanwege "lastig gedrag"
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen