Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Denise Moriarty: "Er is veel communicatie en vertrouwen"

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Kent Farrington, hier met Landon. Foto: © FEI/Mackenzie Clarke


Denise Moriarty, groom van Kent Farrington, geeft enkele inzichten in haar dagelijkse taken bij de paarden, maar ze blikt ook terug op de fijne momenten! Met elf jaar samen, kennen de groom en ruiter elkaar door en door.

Kun je jezelf voorstellen, ons vertellen voor wie je werkt en wat je rol is?
Mijn naam is Denise Moriarty, en ik ben al 11 jaar de hoofdverzorgster bij Kent Farrington. Onze relatie is geweldig - we kennen elkaar zo goed. Kent is erg goed in het betrekken van ons allemaal bij elke stap van het paard, hij wil dat wij begrijpen waarom hij iets doet. Als hij bijvoorbeeld een nieuw hoofdstel of bit uitprobeert, deelt hij zijn gevoel als ruiter met ons, zodat we het beter kunnen begrijpen. Er is veel communicatie en vertrouwen.

Jullie maken vaak de lange reis van Amerika naar Europa, hoe zorgen jullie ervoor dat jullie paarden goed reizen zodat ze op hun top kunnen blijven presteren?
We zorgen er graag voor dat ze extreem fit zijn, zodat ze het reizen aankunnen en snel herstellen na de reis. Voor CHI Genève bijvoorbeeld, vlogen en landden we in Europa op de maandag voor de show. Ze worden dan op dinsdag los gereden en hun eerste training vindt plaats op donderdag. Het belangrijkste tijdens hun vervoer, is ervoor te zorgen dat ze rustig blijven en dat ze goed eten en drinken. We proberen de ervaring zo aangenaam mogelijk voor hen te maken.

Ik vlieg met de paarden en eerlijk gezegd is het veel leuker om met ze mee te vliegen dan op een normale commerciële vlucht. Je hoeft niet in de rij te staan of te wachten tot de stewards langskomen met eten en drinken - je kunt gewoon jezelf helpen. Met toestemming van de piloot kunnen we rondlopen en onze paarden controleren, wat erg leuk is. Elk vliegtuig waarmee we vliegen is anders, bijvoorbeeld Qatar Airways heeft een enorme bovenruimte voor ons, maar sommige binnenlandse vluchten zijn veel kleiner en dan zitten we op de springstoelen - maar die vluchten duren maar een paar uur, dus dat is niet erg.

Als een paard niet graag reist, wat kun je dan doen om het te helpen?
Als ik een paard heb dat niet graag reist of er nieuw in is, probeer ik het te koppelen aan een meer ervaren reiziger, omdat het leert en zich voedt met de energie van het meer ervaren paard. Als een angstig paard ziet dat het andere paard niet reageert, kalmeert het en begrijpt het dat er niets aan de hand is.

Ik zorg er ook voor dat alles goed voor hen is uitgestippeld - dus de helling is veilig, en het tussenschot is open - ik probeer ervoor te zorgen dat alles helemaal duidelijk is voor ze. Het is belangrijk dat hun eerste reiservaringen positief zijn; soms gebruiken we oordopjes om de scherpte weg te nemen en het een plezierige ervaring te maken. Ik heb gemerkt dat als ze de eerste paar keer een goede ervaring hebben, ze in de toekomst goede reizigers zullen zijn.

Kun je ons vertellen over de paarden die je momenteel verzorgt en wat hun eigenschappen zijn?
Er zijn veel grote karakters in onze stal! Maar daar houden we van, en we laten ze zichzelf zijn - ze zijn allemaal heel verschillend.

Creedance is gewoon blij met alles, en is elke dag enthousiast, ook al zijn de meeste van zijn dagen hetzelfde. Hij vindt het heerlijk om zijn halster om te doen en te gaan rijden of springen. Landon is net zo. Hij is enthousiast om zijn werk te doen, maar hij kan een beetje brutaal zijn en op de shows nogal hengstig worden, ook al is hij dat niet! Voor het grootste deel zijn het geweldige paarden, natuurlijk hebben ze net als mensen hun eigenaardigheden, maar het zijn lieve paarden.

Hoe graag kom je naar de Majors - The Dutch Masters, CHIO Aken, Spruce Meadows 'Masters', en CHI Geneva? Wat onderscheidt ze volgens jou van de andere shows?
Ik denk dat het gewoon het prestige en het respect voor de Majors is. De beste paarden en ruiters doen er mee en de faciliteiten voor iedereen, inclusief de grooms, zijn ongelooflijk. Ze zijn het beste van het beste.

De shows worden gehouden op plaatsen waar iedereen die aanwezig is paarden begrijpt, en er een band mee heeft. De betrokkenheid van het publiek en de hype en energie die ze creëren, dragen bij tot de unieke sfeer. Dat zie je niet bij andere shows.

Ik heb altijd van CHI Genève gehouden - het is een van de hoogtepunten van ons jaar. De sfeer op CHIO Aken is gewoon ongelooflijk, en de grootte van de sprongen op Spruce Meadows maakt het zo'n ongelooflijke wedstrijd. The Dutch Masters is gevuld met paardenmensen met veel kennis van zaken, en het personeel daar is geweldig. Elk van de vier shows heeft iets unieks en speciaals.

Hoe speciaal was het om deel uit te maken van Kents team toen hij won op CHIO Aken en CHI Genève?
Het waren allebei speciale momenten. Gazelle was geweldig, ze bleef vechten en wilde winnen. Zoals ik al zei, deze shows zijn de beste in de wereld en om je ruiter en het paard waar je elke dag voor zorgt te zien winnen - dat is iets wat woorden niet kunnen beschrijven.

Heb je iets anders gedaan?
Eerlijk gezegd, met Gazelle proberen we alles hetzelfde te houden. Ze laat Kent weten of ze in een winning mood is - hij kan het voelen. Zolang alles lukt, is het normaal gesproken een goede dag.

Wat was je meest trotse moment als groom?
Het is moeilijk voor mij om er één uit te kiezen. We hebben Gazelle al vanaf haar zeven jaar en dus hebben we haar opgebouwd tot het paard dat ze nu is, haar zien groeien en haar hoogte- en dieptepunten gezien. Om terug te kijken naar haar overwinning op CHIO Aken, en om haar drie van de grootste en zwaarste rondes in de sport te zien springen, en haar nog steeds te zien vechten om de laatste hindernis te halen en naar de finish te galopperen, omdat ze net zo graag wilde winnen als Kent, dat was geweldig. Het was een ongelooflijk gevoel - wat deze paarden voor ons doen is gewoon onwerkelijk. Die overwinning betekende heel veel.

Kent en Voyeur de zilveren teammedaille zien winnen op de Olympische Spelen van 2016 in Rio was natuurlijk ook een ongelooflijk moment.

Wat zijn je favoriete en minst favoriete onderdelen van het werk?
Mijn favoriete deel is gewoon bij de paarden zijn. Als grooms hebben we veel geluk, we mogen de hele dag buiten werken en we zijn altijd in beweging. Het is geweldig omdat we actief en gezond zijn. We komen op de mooiste plekken van de wereld en er is altijd een kans om even diep adem te halen en te waarderen wat je doet. Voor mij is het reizen het moeilijkst - er zijn veel lange dagen en het kan behoorlijk vermoeiend zijn, maar het hoort gewoon bij het werk.

Welk advies zou je geven aan iemand die dit beroep wil uitoefenen?
Kijken en leren - je moet ook een passie hebben voor de paarden en houden van wat je doet. Als het niet iets is waar je van geniet, dan moet je het niet doen. Zelfs nu nog kijk ik naar andere grooms en hoe zij andere dingen doen of hoe zij omgaan met een moeilijk paard - je blijft altijd leren in dit werk.

Het is een geweldige sector om in te werken - ik heb levenslange vrienden uit de hele wereld gemaakt. Je moet je gewoon openstellen voor sociale contacten en alle kansen grijpen die je krijgt.

Hoe is de gemeenschap van grooms? Steunen jullie elkaar?
We doen dit werk allemaal om dezelfde reden - we houden van de paarden. We delen allemaal dezelfde passie en werken allemaal hard. Veel van mijn vrienden die grooms zijn, zijn al heel lang bij hun ruiters, dus het is net een kleine familie die samen op pad is. Er is altijd iemand die je kunt bellen voor advies, zelfs laatst moest ik Sean bellen omdat ik de elektriciteit in de vrachtwagen niet aan de praat kreeg! Iemand is altijd bereid om te helpen - het is een geweldige gemeenschap om deel van uit te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen