Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

NK Dressuur: Anique Frans en Jack Sparrow kampioenen NK Junioren

 
Profiel   

KNHS
Sport

[ img ]
Anique Frans met Jack Sparrow tijdens het NK Dressuur 2023.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Zonder verwachtingen kwam Anique Frans naar het NK junioren. Op zondagochtend werd de debutante uit IJsselmuiden met haar paard Jack Sparrow gehuldigd als kampioene. Daarmee liet ze favoriete Lara van Nek, de winnaar van het eerste onderdeel, achter zich. Yasmin Westerink en Dibert L veroverden het brons.

“Helemaal niet verwacht”, is de eerste reactie van Anique Frans na de huldiging. De 16-jarige heeft net haar Havo examen erop zitten en nam voor de eerste keer deel aan het NK Junioren. “Ik heb twee internationale wedstrijden gereden om te kijken hoe ik ervoor stond. Ik rijd Jack Sparrow nog maar twee jaar. Ik ben met hem gelijk in het Z1 gestart. Dat ging super goed en hebben we besloten om hem gelijk bij de junioren te starten. Jack Sparrow had een jaar stil gestaan voordat hij bij ons kwam en daarvoor had hij M gelopen. Ik heb hem zelf tot dit niveau gereden. Bij de C-pony’s had ik eerder een keer Z gereden. Jack Sparrow is een jonge Everdale. Het is een super lief paard en altijd vrolijk, een heel fijn paard om mee te werken. Hij doet altijd zijn best. Ik train met mijn moeder Ester Plender en vanuit het talentenplan met Joyce van Rooijen-Heuitink. Dat houden we zo.”

Wat zijn Anique’s ambities voor de rest van het seizoen? “Ik ga proberen om kaderscores te halen. Het EK zit wel in mijn hoofd, maar dat is nog zo ver weg. Dat zal heel lastig worden. Om iedere keer goed te blijven presteren is best lastig. Het is toch vaak ook een momentopname. Hier op het NK zat het mee. De volgende keer zit het misschien weer tegen.”

Anique stond na het eerste onderdeel tweede achter zilveren medaillewinnaar Lara van Nek met de spectaculair bewegende topmerrie Jatilinda. Wat maakte haar Kür zo goed dat ze kampioene werd? “Ik vind de muziek leuk. Het is heel vrolijk. Vraag me niet van welke artiest het is. We hebben de muziek opgestuurd naar een componist en die heeft er een Kür van gemaakt. Ik wilde hier op het NK gewoon lekker rijden en om te kijken waar we staan. Dat het zo goed zou gaan, had ik nooit verwacht. Jack Sparrow is gewoon heel stabiel in de proef en kan heel safe proefjes lopen.”

Lara van Nek eindigde in het kampioenschap op zilver nadat ze in de finaleproef op de vierde plaats eindigde. Yasmin Westerink veroverde het brons met Dibert L dankzij de derde plaats in de eerste proef op zaterdag en de vijfde plaats in de Kür op Muziek.

Uitslag SeBo Interior & Equipage Junioren Kür op muziek
1. Anique Frans (IJsselmuiden) - Jack Sparrow (v Everdale), 74.283%
2. Anniek van Dulst (Ermelo) - Kadanz (v.Charmeur), 73.283%
3. Kebie Raaijmakers (Sint-Michielsgestel) - Kevita (v.Negro), 72.992%

Eindstand NK Junioren
1. Anique Frans (IJsselmuiden)- Jack Sparrow (v.Everdale), 70.303%/74.283% 144.586
2. Lara van Nek (Wijdewormer) - Jatilinda (v.All at Once), 71.162%/72.517% 143.679
3. Yasmin Westerink (Dronten) - Dibert L (v.Vivaldi), 70.252%/72.308% 142.560

Klik hier voor alle uitslagen van het NK Dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen