Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Prinses Margarita beschermvrouwe van PTSS-onderzoek met paarden

 
Profiel   

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

[ img ]
Prinses Margarita. Foto: Vorsten TV/Wikimedia Commons


Universiteit Utrecht willen een veilige en werkzame therapievorm voor veteranen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS) willen ontwikkelen, met behulp van paarden. Dit onderzoeksproject heeft de naam Horse Power. Paarden spiegelen het gedrag van mensen, zonder dat ze daarbij oordelen. Daardoor wordt het voor de veteranen makkelijker om zich kwetsbaar op te stellen.
Bij het onderzoek wordt het welzijn van de paarden niet uit het oog verloren. De onderzoekers meten onder andere het level van cortisol en oxytocine, maar hartslagvariabiliteit is een als belangrijke parameter.

In Nederland zijn ongeveer 20.000 veteranen met PTSS. Een deel van deze veteranen heeft nog steeds klachten na een reguliere vorm van therapie. Het contact met paarden kan een grote rol spelen in het helpen van de veteranen bij wie de gebruikelijke therapieën niet helpen, daarom wil prinses Margarita als beschermvrouw van Horse Power aandacht vragen voor het project. “Ik ben blij dat er nu wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de invloed van paarden op veteranen met therapieresistente PTSS. Het is natuurlijk ook heel belangrijk dat het welzijn van de paarden gemeten wordt. Wat me opvalt is de rust en de ontspanning die de veteranen ervaarden als ze met de paarden omgaan. Ik hoop dat dit in de toekomst voor meer veteranen met PTSS toegankelijk zal zijn”, aldus de prinses.

Naast haar werk als beschermvrouwe voor Horse Power is de prinses, die zelf ook paardenliefhebster is, ook bestuurslid van de stichting Paard Verbindt, een organisatie die zich inzet voor projecten waarbij paarden van invloed kunnen zijn op de mentale en psychische gezondheid van mensen.


Gebruikte bronnen:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:43 



 
Profiel   

Wat goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:53 



 
Profiel   

Hulphond Nederland zet al een paar jaar paarden in voor therapie met mensen met ptss.... niks nieuws dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:24 



 
Profiel   

roekes schreef
Hulphond Nederland zet al een paar jaar paarden in voor therapie met mensen met ptss.... niks nieuws dus



Klopt, maar toch zie ik in mijn omgeving dat het nog steeds vraagtekens geeft van: kan dat? Dan kan het nooit kwaad om het weer even extra aandacht te geven. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:30 



 

roekes schreef
Hulphond Nederland zet al een paar jaar paarden in voor therapie met mensen met ptss.... niks nieuws dus
Het nieuws is ook niet dat het kan, het nieuws is dat prinses Margarita beschermvrouwe is geworden, maar die informatie is verloren gegaan in het knip- en plakwerk.

Mooi dat ze haar naam hiervoor leent!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen