Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Organisatie Ride&Run bedenkt truc om regels te omzeilen

 
Profiel   

RTV Drenthe
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: John Bruininck


Het had op 16 juli een evenement moeten zijn, waarbij vijftig ruiters en hun paard samen met een wandelaar of fietser een rondje door het Drents-Friese Wold konden maken. Maar de 21-jarige Marieke Elsenaar, organisator van het evenement, kreeg de vergunning niet rond.
Het broedseizoen en een plotseling verplaatst hek zorgde ervoor dat route 'ineens' binnen het Natura 2000-gebied valt. "En toen mocht het niet meer", vertelt Elsenaar in het tv-programma De Staat van Drenthe.

Verzin een list
Toch rijden de ruiters de 16e juli door het bos. Niet onder de noemer 'evenement', ze komen dan 'toevallig' samen. "Mensen mogen gratis bij ons parkeren; we wonen aan de rand van het Drents-Friese Wold. Ze krijgen een route mee en op die manier kunnen ze het evenement toch zelf ervaren zonder dat wij het officieel organiseren", aldus Elsenaar.

Schade aan de natuur beperken
Een evenement dat dus geen evenement heet. Met dit soort trucs proberen evenementenorganisaties soms de regels te omzeilen om zo het aanvragen van ingewikkelde vergunningen te voorkomen.
Geert Starre van de Natuurbeschermingswacht Meppel vecht vergunningen aan die niet voldoen aan de natuurregels. Hij ziet dit soort initiatieven het met lede ogen aan: "Als je dit hoort, zo'n evenement met vijftig paarden, dan denk je misschien: 'Dat kan toch geen kwaad?' Maar je moet je bedenken dat er elke dag wel mensen zijn die iets van dit gebied willen. Mountainbikers, hardlopers met de hond en paarden. Als je dat bij elkaar optelt dan is het toch een enorme belasting voor een Natura 2000-gebied. Wat al zwaar overbelast is."
Volgens Starre ligt er vooral een taak bij de overheid. "Zij moet de regie nemen. Maak duidelijk wat er al aan verstoring is."

Kromme regels
Hier is Elsenaar het mee eens. "Wij zijn ook in gesprek met de natuurbeheerder, want wij vinden het net zo belangrijk dat de natuur mooi blijft."

Maatwerk zou helpen, want nu is het niet meer te begrijpen. "In de regels van de natuurbeheerder staat dat wanneer je met twee mensen in de natuur bent, het al als evenement wordt aangemerkt. Dus als ik op een zondag met een vriendin een buitenrit wil maken zijn we al een 'evenement'. Als er een feest georganiseerd wordt waar 5000 man komen, is dat ook een evenement. Daar zit best wel een groot verschil tussen. Ik denk dat dit ook lastig is voor natuurbeheerders. Ze moeten ergens een grens trekken, maar waar ligt een redelijke grens?"

Het evenement op een ander moment of op een andere plek organiseren ziet ze niet zitten. "Na oktober zit je met het weer. Een andere plek is op zich een goede oplossing, maar het kost ons dan heel veel geld. We organiseren het nu op onze eigen locatie. En op een andere locatie moeten we het terrein betalen en dat doorberekenen. Ik schat in dat veel deelnemers dan afhaken."

Marieke Elsenaar geeft meer uitleg in een filmpje op de website van RTV Drenthe



Laatst bijgewerkt door Banjer op 29-05-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:02 



 
Profiel   

Ik vindt het ook heel bijzonder dat het broedseizoen tegenwoordig van 1 maart tot 1 oktober loopt. Die Geert van der Starre is een beroepsprocedeerder. Die klier doet niks anders dan alle evenementen de nek om draaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:09 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik vindt het ook heel bijzonder dat het broedseizoen tegenwoordig van 1 maart tot 1 oktober loopt. Die Geert van der Starre is een beroepsprocedeerder. Die klier doet niks anders dan alle evenementen de nek om draaien.

Alles om 'de natuur te beschermen' :roll:

Toch bijzonder dat mensen willen bepalen wie recht heeft op natuur en wie niet. En nog meer bijzonder dat mensen erin geloven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:18 



 
Profiel   

Tja, in dezelfde categorie ook in die regio van drenthe: Bijzonder bloempje naast redelijk in gebruik onverhard boswandelpad. Whaaa pad moet afgesloten!!, Pad dichtgegroeid, bloempje weg ... Niks van geleerd daar ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:18 



 
Profiel   

tamary schreef
Tja, in dezelfde categorie ook in die regio van drenthe: Bijzonder bloempje naast redelijk in gebruik onverhard boswandelpad. Whaaa pad moet afgesloten!!, Pad dichtgegroeid, bloempje weg ... Niks van geleerd daar ook.

Als het aan die fantieke natuur-jehova's ligt mag je straks nergens meer de natuur in. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:53 



 
Profiel   

Wij stonden gisteren ook ineens voor een dicht hek, terwijl ik de route keurig met ruiterenmennen site had uitgezet. Het voelt toch wel jammer dat je echt wordt gedwongen om iedere keer hetzelfde rondje te rijden. Groene route was net niet lang genoeg dus ik had er een stukje bij genomen, is dat hele stuk dus niet toegankelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:59 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Als het aan die fantieke natuur-jehova's ligt mag je straks nergens meer de natuur in. :Y)


Vreselijk volk is het.
Ik geloof er ook niks van dat het zo enorm verstorend werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:06 



 
Profiel   

Ik snap de frustratie van de organisatie van de rit. Toch denk ik niet dat je de oplossing in dit soort trucjes moet gaan zoeken... Duidelijk is dat men samen naar een oplossing moet zoeken. We betalen allemaal mee aan de natuur en mogen er derhalve ook allemaal van genieten :).

Overigens, het broedseizoen is toch ongeveer maart tot en met juli, dan zou dat voor dit evenement toch geen groot probleem moeten zijn, zou je denken?

Overigens snap ik de frustratie van de natuurbeheerders ook wel, de meeste mensen zijn echt grote viespeuken en hebben totaal geen respect voor hun omgeving :o. (Honden die overal en nergens loslopen, mensen die hun vuil gewoon van zich af flikkeren, schijt langs de mountainbike paden, niet op de daarvoor bestemde paden blijven, noem het maar.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:08 



 
Profiel   

En hoe minder gebieden nog wel toegankelijk zijn, des te drukker wordt het daar, des te eerder worden die weer afgesloten. Vicieuze cirkel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:12 



 
Profiel   

Recreatie in natuurgebieden is altijd samen zoeken naar een goede oplossing, rekening houdend met elkaar.

Bescherming van de dieren in het broedseizoen is belangrijk. Ik snap niet dat het evenement niet later in het seizoen georganiseerd kan worden. Okay, misschien meer kans op regen, maar daarmee geef je wel de dieren in het broedseizoen de kans hun kids veilig groot te brengen zonder verstoring.

Voor mij niet okay dat nu toch het evenement georganiseerd wordt, maar dan even met omzeiling van de afgesproken regels.
-:(-
Je vraagt een evenementenvergunning aan, de aanvraag wordt getoetst en het antwoord is nee, niet in deze periode.......
En wat doet de organisatie: we doen het lekker toch. :n. Terwijl het prima later in het seizoen georganiseerd kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:27 



 
Profiel   

janouk schreef
Recreatie in natuurgebieden is altijd samen zoeken naar een goede oplossing, rekening houdend met elkaar.

Bescherming van de dieren in het broedseizoen is belangrijk. Ik snap niet dat het evenement niet later in het seizoen georganiseerd kan worden. Okay, misschien meer kans op regen, maar daarmee geef je wel de dieren in het broedseizoen de kans hun kids veilig groot te brengen zonder verstoring.

Voor mij niet okay dat nu toch het evenement georganiseerd wordt, maar dan even met omzeiling van de afgesproken regels.
-:(-
Je vraagt een evenementenvergunning aan, de aanvraag wordt getoetst en het antwoord is nee, niet in deze periode.......
En wat doet de organisatie: we doen het lekker toch. :n. Terwijl het prima later in het seizoen georganiseerd kan worden.


Natuurbeschermingsclubs zo ook deze. Houden zich alleen maar bezig met zuur zijn. Altijd overal tegen zijn. Overal zouden de dieren last van hebben. Ik geloof er niets van om eerlijk te zijn dat iets als een ride en run zo erg verstoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:34 



 
Profiel   

Daar verschillen wij dan van mening.
Ik bescherm en monitor de dieren in de Haarlemmermeer. En ik zie de druk op de wilde dieren de laatste jaren fors toe nemen, zeker in de tijd dat ze hun jongen groot moeten brengen.

Een evenement dat afwijkt van het "normale" geeft stress bij dieren. Dat is niet alleen bij paarden zo, maar ook bij andere wilde dieren. Zeker als de mensen van de paden afgaan en of andere plekken langs komen. Een paar paarden zijn ze gewend op de ruiterpaden, maar als daar ineens mensen langs rennen of fietsen, is dat zeker afwijkend.

Niet alle jongen zijn al groot genoeg om te vluchten.

Kleine moeite om het evenement een paar weken later te organiseren als de meeste jongen weg kunnen vluchten.

Nee is ook een antwoord. Het antwoord op de vergunning aanvraag was nee. Teleurgesteld dat snap ik. Maar om het dan toch te doen,...... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:42 



 
Profiel   

Loretta schreef
janouk schreef
Recreatie in natuurgebieden is altijd samen zoeken naar een goede oplossing, rekening houdend met elkaar.

Bescherming van de dieren in het broedseizoen is belangrijk. Ik snap niet dat het evenement niet later in het seizoen georganiseerd kan worden. Okay, misschien meer kans op regen, maar daarmee geef je wel de dieren in het broedseizoen de kans hun kids veilig groot te brengen zonder verstoring.

Voor mij niet okay dat nu toch het evenement georganiseerd wordt, maar dan even met omzeiling van de afgesproken regels.
-:(-
Je vraagt een evenementenvergunning aan, de aanvraag wordt getoetst en het antwoord is nee, niet in deze periode.......
En wat doet de organisatie: we doen het lekker toch. :n. Terwijl het prima later in het seizoen georganiseerd kan worden.


Natuurbeschermingsclubs zo ook deze. Houden zich alleen maar bezig met zuur zijn. Altijd overal tegen zijn. Overal zouden de dieren last van hebben. Ik geloof er niets van om eerlijk te zijn dat iets als een ride en run zo erg verstoort.

Als het enkel die ride en run zou zijn, waarschijnlijk valt de impact dan wel mee. Het is echter niet alleen die ride en run. En dan heb je en, en, en. Dat dat teveel wordt, en dus impact heeft, kan ik wel begrijpen, eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:51 



 
Profiel   

Ik denk dat de natuurbeheerders ook kunnen overdrijven. Maar dat betekent nog niet dat de organisatie de regels moet gaan omzeilen en te letterlijk moeten nemen. Ik bedoel, nee is nee. En tja, ik begrijp dat het moeilijk is voor de organisatie maar wat ze nu doen daar ben ik het dus echt totaal niet mee eens :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:52 



 
Profiel   

janouk schreef
Daar verschillen wij dan van mening.
Ik bescherm en monitor de dieren in de Haarlemmermeer. En ik zie de druk op de wilde dieren de laatste jaren fors toe nemen, zeker in de tijd dat ze hun jongen groot moeten brengen.

Een evenement dat afwijkt van het "normale" geeft stress bij dieren. Dat is niet alleen bij paarden zo, maar ook bij andere wilde dieren. Zeker als de mensen van de paden afgaan en of andere plekken langs komen. Een paar paarden zijn ze gewend op de ruiterpaden, maar als daar ineens mensen langs rennen of fietsen, is dat zeker afwijkend.

Niet alle jongen zijn al groot genoeg om te vluchten.

Kleine moeite om het evenement een paar weken later te organiseren als de meeste jongen weg kunnen vluchten.

Nee is ook een antwoord. Het antwoord op de vergunning aanvraag was nee. Teleurgesteld dat snap ik. Maar om het dan toch te doen,...... -O-


Ik zie ook sommige gebieden in de buurt steeds meer uitpuilen van de recreanten en ja die verstoren inderdaad het wild.
In dit geval denk ik dus ook, doe het gewoon een paar weken later.

Kijk niet naar de regels, maar kijk naar wat goed is voor de natuur en de dieren en pas het daar op aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:07 



 
Profiel   

Hier een discussie programma van RTV Drenthe. Tussen o.a Geert Starre die er zichtbaar bij glundert als hij weer eens een evenement om zeel heeft geholpen. Maar ook de organisator van de ride en run zit aan tafel

https://www.rtvdrenthe.nl/tv/aflevering ... 9C002BDFF8

Duidelijk is wel dat alleen organisaties met veel geld hun evenement nog doorgang kunnen laten geven zoals de TT bijvoorbeeld. Terwijl Hippisch Hooghalen het bijvoorbeeld niet kan betalen om dure ecologische rapporten te laten maken.

Tja wat moet je dan nog als kleine hobby organisator. Dan snap ik deze oplossing van een evenement dat geen evenement meer is maar al re goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:12 



 
Profiel   

Beetje jammer dat ze op deze manier de regels omzeilen. We hebben gewoon niet zo veel natuur in Nederland. En dat beetje dat we hebben komt steeds verder onder druk te staan door stikstof en recreatie. Het is gewoon een tijd behelpen totdat de natuur weer wat sterker is geworden (als dat tenminste gaat gebeuren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:42 



 
Profiel   

Maar ...... ik heb jaren op een manege gewerkt. Daar gingen in het zomerseizoen soms wel tussen de 50 en 80 ruiters dagelijks het bos in. Dat kan dan wel.... maar een evenement met 50 deelnemers die van dezelfde paden gebruik maken is dan weer niet toegestaan. En dat gaat dan ook om bijvoorbeeld de bossen bij Exloo en Schoonloo waar tegenwoordig geen ruiterpaden meer zijn en je alle paden met alle recreanten moet delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:25 



 
Profiel   

har166 schreef
Maar ...... ik heb jaren op een manege gewerkt. Daar gingen in het zomerseizoen soms wel tussen de 50 en 80 ruiters dagelijks het bos in. Dat kan dan wel.... maar een evenement met 50 deelnemers die van dezelfde paden gebruik maken is dan weer niet toegestaan. En dat gaat dan ook om bijvoorbeeld de bossen bij Exloo en Schoonloo waar tegenwoordig geen ruiterpaden meer zijn en je alle paden met alle recreanten moet delen.


Daarom is het ook op deze manier opgelost.
Het is nu op papier geen evenement meer maar gewoon 50 ruiters die toevallig op dezelfde dag een buitenrit gaan maken.
Dan heet het opeens geen evenement meer.

Probleem is niet zozeer de natuur. Maar het probleem is de doorgeslagen habitatrichtlijn waardoor beroepsprocedeerders overal een probleem van kunnen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:33 



 
Profiel   

Ja ik vind het erg jammer dat het geen echt evenement mag zijn. Heb twee keer meegedaan en vond het erg leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 15:21 



 
Profiel   

har166 schreef
Ja ik vind het erg jammer dat het geen echt evenement mag zijn. Heb twee keer meegedaan en vond het erg leuk.


Zal het er nu minder leuk door zijn dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 15:47 



 
Profiel   

Erg bijzonder hoe sommige mensen hier tegenaan kijken.... De natuur moet zich niet aanstellen en natuurbeheerders snappen er niks van? >;)

De enige stukken "natuur" hier in de buurt kun je op geen enkele dag in alle rust zijn, dat is elke dag weer een parade van wandelaars en mountainbikers. Het is toch niet gek om te bedenken dat dat mogelijk schadelijke gevolgen kan hebben? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 15:55 



 
Profiel   

Ik vind het dubbel. Ik geniet erg van de natuur en de rust op sommige plekken. Maar ik zie hier in de regio ook dat er ineens gebieden op slot gaan die al heel rustig waren ( kwam er bijna nooit iemand tegen). Ik snap dat er rustgebieden voor het wild moeten zijn. En dat je geen housefestival midden in het bos moet houden kan ik ook in komen. Maar een ride and run, op de geƫigende paden, hoe belastend is dat nu helemaal? Als je hier soms al ziet hoeveel mtb'ers er op een gemiddelde weekend dag voorbij komen. Of grote groepen hardlopers. Ik ben van mening dat je te paard nog het minste verstoort. Je ziet juist altijd veel wild als je te paard het bos in gaat. Hier op de Veluwe is sprake van recreatieve zonering. Dat gaat heel erg ver. En ik vraag me af in hoeverre het een probleem (wat ik overigens niet zie) op gaat lossen omdat het op de paden die nog wel open blijven veel drukker gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 15:57 



 
Profiel   

Als je draagvlak voor natuurbehoud wil zul je de mensen er wel deelgenoot van moeten maken. Menselijk wild heeft ook rust nodig. Niks natuurlijks aan kunstmatige rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 16:11 



 
Profiel   

toch frapant is dat je de zeldzaamste salamanders, nl. orchidee soorten, bijzonderste uilen, vleermuizen vind op de vliegbasissen van de luchtmacht en naar bv vliegveld zestienhoven. Hebben zoooooveel last van de straaljagers helicopters vliegtuigen etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 16:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen