Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Terug de wei op

 
Profiel   

*Bokt
Bokt Community

Leugen 1: Ik word overspoeld met reclame-mails van webshops die weer graasmaskers en vliegendekens in de aanbieding hebben, want 'jouw paard gaat weer de wei op!' staat er dan bij. Ik moet dan altijd gniffelen en denk bij mezelf, ze komen helemaal niet van de wei af hier :=

Leugen 2: Ik ga 's morgens lekker voeren, probeer elke dag in hun sokken te voelen of alles nog rustig is want dat hoort er bij als je twee sokkenpaarden op leeftijd hebt. Het is een routine geworden en je hebt het niet meer echt door als je bezig bent. Alles gaat vanzelf en eigenlijk vind ik ook nooit wat bijzonders.

Leugen 3: Ik mag eigenlijk in mijn handjes knijpen want mijn paarden zijn op z'n zachtst gezegd 'low maintenance'. Houden re-de-lijk gemakkelijk hun gewicht, hoeven niet elke dag in het werk te staan om zich niet te vervelen en zijn over het algemeen gezond en goed in hun vel.

Gek hé? Zo veel leugens in je eerste comeback-blog. Maar dit waren effectief allemaal dingen die ik prima had kunnen schrijven 2 jaar geleden, zelfs vorig jaar nog. En toen was het ineens niet meer waar. Vorige zomer kwam er wel eentje plots van de wei af, vond ik wel wat bijzonders en ging het helemaal niet goed. En ik heb getwijfeld over hoe ik daar een blogje van kon maken want er zijn zo veel kanten aan dit verhaal en het is een straatje zonder eind als ik eenmaal begin. Dus ik wil me voor deze keer even focussen op mezelf, want wat ik zelf denk weet ik zeker en wat de paarden denken moet ik maar gokken.

Straalkanker
BAH, wat een vies woord. Ik wil het eigenlijk niet meer horen of lezen maar dan is het er uit.
Vorig jaar op 18 augustus werd bij Duke straalkanker vastgesteld. Ik wist het nog niet zo concreet op dat moment maar dat bleek het wel te zijn. Ik ga het nu niet over de behandeling hebben maar om het wel volledig te houden, en voor de mensen die misschien geen ervaring hebben met straalkanker, enkele kenmerken in korte puntjes:

- Het komt ineens of het komt na rotstraal, het is niet àltijd een gevolg van rotstraal
- Het kan komen van een vieze stal of natte weide, maar het kan ook komen in een nationale droogte en hittegolf. Blijkbaar.
- Het is pas voorbij als het volledig weg is en het kan elk moment helemaal terug omslaan.
- Behandeling is intensief, duur, vermoeiend en pijnlijk.

En dan begin ik met dat tweede omdat dat voor mij het moeilijkst te verwerken was. Want mijn paarden staan niet op stal, dus die kon ook niet vies zijn. Ze stonden op dat moment ook niet in een natte weide want alles was kurkdroog. Waarom dan Duke? Wat had ik dan anders kunnen doen?
Opzoekwerk bracht me niet veel verder, droog houden, sobere voeding etc... dat hadden we al. Maar waarom dan net Duke? En niet die paarden aan het einde van de straat die 's winters met z'n 3 op een postzegel in de derrie staan? Foei, zo mag je niet denken. Maar zo dacht ik wel.

[ img ]

Het rotstraal verhaal is er eentje waar je veel meningen van kunt vinden. Had Duke rotstraal of was het al straalkanker toen we nog voor rotstraal aan het behandelen was? Geen idee, gaan we ook niet meer achter komen nu. De feiten waren dat er niks te zien was bij de ene bekapbeurt en 8 weken later bloed uit de straal liep bij de eerste knip.

Wees gewaarschuwd
Dat zeiden ze. "Denk goed na waar je aan begint en wat je er voor over hebt." Ja hallo, mijn paard moet genezen en daar zal ik voor zorgen. Waar hebben ze het zelfs over?!
Dat het een duur grapje ging worden had ik me wel op voorbereid, maar niet op de mentale sloopkogel die om het hoekje stond te wachten.

Midden in het hoogseizoen, werkdagen van 10-13u en daarna door naar stal om Duke's verband te verwisselen en wonde te verzorgen. 's Morgens voor het werk nog snel gaan uitmesten want Duke stond tegen het einde aan al 6 maanden op stalrust en die stal moest kraaknet blijven, elk beetje vuil in die wonde kon er voor zorgen dat we weer bij nul konden beginnen. En een verbandje ducttape kan ook de wereld niet aan als er 800kg mee door de stal slentert.

Er stond een paard in de bekapbox dat na maanden nog voorbeeldig de box in liep om zich te laten behandelen, ik snap nog altijd niet hoe hij zo braaf is gebleven... En ikzelf elke avond opnieuw in tranen omdat ik dat brave paard pijn moest doen als ik die vieze wonde schoon moest maken en moest behandelen. Want dat hij hem he-le-maal flipt zodra ik zijn straal aanraak ga ik hem echt niet kwalijk nemen, dat maakt hem geen stout paard. Wel eentje die ik pijn doe. Elke dag. En dat zie ik nog steeds voor me als ik er aan terugdenk.

Want je weet inderdaad niet waar je aan begint. Je kunt aan de start niet weten hoe het proces gaat verlopen. Wij hebben met de dierenarts geprobeerd zelf te behandelen maar het was geen doen. 1 stap vooruit was 2 achteruit een dag later. Paard naar de kliniek gebracht, hele straal weg gehaald en dat leek te helpen maar hij was nog geen dag terug en we zagen dat het eigenlijk helemaal niet weg was.
Het was wel minder en dat was mijn troost in ruil voor een paar maandlonen.

[ img ]

Acheraf
En achteraf bleek het allemaal de moeite waard, maar dat had op elk moment in die 6 maanden om kunnen slaan en dat kun je gewoon niet voorspellen. Het niet weten of alles dat je doet, helpt, was voor mij het zwaarste deel. Ik ben heel blij dat er een achteraf is maar het is iets dat ik bij aanvang zwaar onderschat heb.

Zou ik het opnieuw doen?
Uiteraard.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 14:33 



 
Profiel   

Dat is heftig, gelukkig is hij beter geworden.
Lijkt me inderdaad heel zwaar om je paard waar je zoveel van houdt pijn te moeten doen en niet kunnen uitleggen waarom. En het niet weten waar je aan toe bent qua genezing.
Is er een kans dat het terugkomt? Hoop van niet voor jullie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:40 



 
Profiel   

L_Ruiterhuis schreef
Dat is heftig, gelukkig is hij beter geworden.
Lijkt me inderdaad heel zwaar om je paard waar je zoveel van houdt pijn te moeten doen en niet kunnen uitleggen waarom. En het niet weten waar je aan toe bent qua genezing.
Is er een kans dat het terugkomt? Hoop van niet voor jullie..

Ja van wat ik begrijp is het de rest van zijn leven blijven opletten. Maar ik heb ook al gehoord dat als je het een jaar kunt weg houden, het over zou zijn.

Dus ik speel op safe en check obsessief en met knikkende knieën nog steeds zijn voetjes :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:31 



 
Profiel   

Goed maar heftig stuk en mijn duimen draaien om je kanjer van een paard goed te houden. Hij is zoooo gaaf
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen